Rozpočet cyklo v roce 2014: 30 milionů?

Publikováno: 26. listopadu. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 26. listopadu. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Rada Hlavního města Prahy dnes schválila rozpočet na rok 2014 s přímými investicemi na cyklostezky 30 milionů Kč. Oproti předchozímu roku se jedná o nárůst o 5 mil. Kč.

Pro naplnění koncepce rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020 by bylo žádoucí investovat do rozvoje nejméně 150 mil. Kč (odhad vychází z odhadu nákladů na dostavbu infrastruktury uvedeného v Krajském programu snižování emisí – 1,3 mld. Kč – a cíle dokončit v roce 2020 základní infrastrukturu). Dopravní investice tvoří v rozpočtu na rok 2014 17,8 mld. Kč, navržená částka tak tvoří jen 0,17% dopravních kapitol. Iniciativa Auto*Mat přitom žádala při velké podzimní cyklojízdě, aby se na podporu cyklodopravy vyčlenil podíl odpovídající podílu cyklistické dopravy v Praze, tedy zhruba 2% dopravních investic.

Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

Přesný rozpočet včetně komentáře bude zveřejněn v nejbližších dnech. V tuto chvíli proto není jasné, nakolik jsou další investice do cyklodopravy skryty v jiných kapitolách návrhu rozpočtu. Historicky se část zejména integračních opatření realizuje z rozpočtu TSK, nově může jít zejména o výdaje navržené v kapitole pro Institut plánování a rozvoje, bývalý Útvar rozvoje města. Je také pravděpodobné, že se teprve nyní projevuje defacto zastavení přípravy nových záměrů, ke kterému došlo po roce 2010. Není tedy zřejmě ani reálně možné investovat v roce 2014 o mnoho více.

Praha využívá pro rozvoj cyklodopravy jen velmi málo finance z jiných zdrojů, například ze strukturálních programů EU nebo Státního fondu dopravní infrastruktury. První vlaštovkou po několika letech je zde příspěvek SFDI na aktuálně realizované rampy v Komořanech.

Rozpočet o celkové výši 38 mld. Kč bude schvalován na jednání zastupitelstva, které proběhne ve čtvrtek 12.12. Veřejnost se nepochybně bude moci vyjádřit formou interpelace, zastupitelé mohou podat návrh na změnu rozpočtu. Je ale velmi vzácné, že by se v rozpočtu předloženém Radou věci měnily.

Příloha: Prezentace k rozpočtu z dnešní tiskové konference HMP.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

wanted 26. 11. 2013, 17:44

Taky kde by na to vzali. Blanka, Blanka II, tramvaje, zastupovani, konzultace, outsorcing,.... Politickych kamosu je hodne a tech soukrome vydelavajicich (tj. nas uzitecnych idiotu) je cim dal min.
Tfuj...

Petr Dlouhý 26. 11. 2013, 18:49

A na co se použil rozpočet za rok 2013? Je někde nějaké podrobné vyúčtování? Na jaře se slibovala stezka Zbraslav – Jarov a Záběhlická – Hostivařská. Pokud vím, tak ani jedna nestojí. Kam tedy peníze zmizely?

Štěpán 4. 12. 2013, 16:07

Bohužel těch 30 mil je opravdu výsměch. Vzhledem k těm desítkám miliard co se lije neefektivně do betonu navíc s obrovskými náklady na každoroční údržbu a provoz :-(
Co se s tím dá dělat? Psát, demonstrovat nebo počítat o kolik je efektivnější dávat peníze do tunelů apod..
Mám pocit, že většina lidí snad vůbec nepřemýšlí...holt obraz dnešní doby.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat