Novinky na Praze 10 (2) – A23 v Záběhlicích

Publikováno: 13. října. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 13. října. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Na Praze 10 přibyla přes léto a podzim celá řada nových cyklotras a stezek (o většině z nich více v našem druhém dnešním článku). Vše bylo korunováno zprovozněním mostku přes Botič v Záběhlicích. Jedná se o největší samostatnou akci v širším centru v tomto volebním období.

Akce se poměrně honosně nazvána „Záběhlice – Hostivař,“ bohužel, tak daleko nezasahuje. Protože se na akci navázalo i několik drobných úprav na trase A23 směrem do centra, probereme akci v celku.

Část první – u Baumaxu

Směrem z centra začneme právě u Baumaxu na křižovatce Záběhlické a Bohdalecké. Zde bylo v letech 2013 a 2014 realizováno asi 300 metrů cyklostezek, které jednak slouží jako cyklistické napojení Baumaxu (stojan zde nicméně není), jednak částečně jako fragment cyklostezky jižně od Záběhlické, potenciálně navazující na stezku na jižním chodníku ulice U Plynárny. Část podél Záběhlické byla dokončena teprve v létě.

Plné využitelnosti této stezky brání vysoké obruby na vjezdu od Chodovské. Při plánované rekonstrukci světelné křižovatky se zde ale počítá s přejezdy pro cyklisty na jejím jižním rameni. To by společně s legalizací jedné z parkových cest a dalšími úpravami mohlo posunout tento úsek trasy A23 opět poněkud blíž k úplnosti. Ulice U Plynárny se má rekonstruovat v roce 2015, což je další příležitost k vytvoření chráněné trasy.

Leč nepředbíhejme, zatím je zde nový úsek cyklostezky za Baumaxem, výhledově tedy budoucí A23:

Dobře byla vyřešena křižovatka na příjezdové komunikaci k Baumaxu, která nejen že má přejezdy pro cyklisty, ale dokonce zde jízdním kolům padá zelená sama bez potřeby mačkat tlačítko, což se v Praze jen tak nevidí. Mimoto je zde vyřešen přesmyk na stezku z protisměru:

Následuje návrat do cyklopruhů, potažmo bus+taxi+cyklo pruhu, ve směru z centra upravený do dosti úzké podoby:

Část druhá – Mostek přes Botič

Trasa A23 pak vjíždí do Záběhlic. Zatímco dříve odbočovala z Frekventované Záběhlické až do ulice Na Lávce, nyní je to o dva bloky dříve, do ulice Na Botiči, právě v místě, kde na Záběhlické končí cyklopruhy:

Trasa A23 se pak kus vrací, aby překonala Botič na novém mostku v místě, kde se napojuje trasa A43:

Upřímně řečeno mi tato serpentina nedává moc smysl, protože je to zcela zbytečná zajížďka. Mostek mohl být o sto metrů východněji (viz mapka):

Nové vedení trasy je nyní dokonce o více než 300 metrů delší než vedení dosavadní, kdyby byl mostek umístěn lépe, nebylo by prodloužení tak velké. Spěchající budou tak i nadále jezdit až ulicí Na Lávce a mostek bude „amortizován“ pouze jezdci pokračujícími po trase A42.

Edit 15.10. Na základě komentáře od Květoslava Syrového, který byl u přípravy akce: Existují racionální důvody, proč mostek není v lepší poloze. Aby byla dostatečná povodňová kapacita, musel by být příliš vysoko pro bezschodišťové napojení na ulici Na Botiči. V daném místě byl dále konflikt se sítěmi.

A ti, kteří se provozu chtějí vyhnout? Je zde jedno překvapivé řešení: Když zůstanete na jižním chodníku, dostanete se přímo k mostku po chodníku vedoucím od autobusové zastávky Záběhlice. Je úzký, strmě klesá, není to dobré… ale je to kratší, bez kontaktu s auty na Záběhlické… A lidi si ho už našli:

Samotná stezka dál je ovšem luxusní, a pro severojižní spojení vytváří velmi zajímavou alternativu víceméně nesjízdné Chodovské, navíc vyhýbající se z větší části Bohdaleckému kopci (kdo by taky chtěl jezdit tohle, že?).

Část třetí – Hamerský rybník

Druhou polovinou novostavby byla obnova cesty kolem Hamerského rybníka. Původní chodník a místní komunikace byly hrbolaté k nesjízdnosti. Rekonstrukce zde pomohla prostoru jako celku a dobře ladí s také novým předprostorem tamní restaurace u sportovních areálů.

V místě je tudíž zvlášť za pěkných víkendů pěkně zalidněno a na kole nezbývá než velmi ohleduplná jízda. Strávil jsem tam ale (díky dětskému hřišti a restauraci) několikrát docela dost času a soužití všech druhů bezmotorové dopravy je zde, dle mého pozorování zcela v pohodě.

Jediným negativem rekonstrukce je možná to, že zde už nenajdete koncovou tabuli cyklotrasy Greenway Botič realizované na přelomu století. Ta byla demontována.

Část čtvrtá – k Záběhlickému zámečku

Pěšina obcházející neprůchodný areál ulice K Vodě byla rozšířena a zpevněna. Zřejmě se tu dlouhodobě předpokládá, že tu ulici někdy zprůchodní, tak se zde stezka nestavěla. Dřívější bahnitý travers lesem už součástí rekonstrukce opět byl:

Nová stezka končí napojením na ulici U Záběhlického zámku. Zde cyklotrasa dříve ústila do vnitřního oblouku nepřehledné zatáčky. Vyústění bylo upraveno a zásadně zpřehledněno. Ústí cyklotrasy je teď čtvrtým ramenem křižovatky, pěší mají kousek stranou přechod pro chodce.

Co bude dál?

V tomto místě nová stezka končí. Pro pokračování na Hostivař se zatím budete muset spokojit s ne zrovna vyhovujícími průjezdy přes Trojmezí – ať po pěšině kolem Botiče, která nemá v pořádku majetkové poměry, po vyšlapané pěšině přes pole či po rozbité cestě pod bývalými sady. Trojmezí je územím, o jehož využiví se stále bojuje: snad se trasa A23 nestane „vedlejší škodou“ tohoto sporu.

Ani pokračování na Jižní Město po trase A41 zde za moc nestojí. Rozbitá panelačka, prakticky nesjízdná pro jiné než horské kolo, není dobrou nástupovou trasou na osmdesátitisícové sídliště. A kdy se bude pokračovat? Nevíme. Způsob, jakým Praha v posledních letech jízdu na kole podporuje, je nedůsledný až ubohý…

Jak ukazuje fotka, cyklostezka byla zaplacena z operačního programu, nikoliv z prostředků Hlavního města Prahy. Lahovickou lávku platilo SFDI, u stezky si nejsem jistý, nestála ale určitě 50 milionů loňského a letošního rozpočtu. Kde tedy vlastně skončil zbytek z rozpočtové kapitoly „Cyklostezky“ za roky 2013 a 2014?

A dovedete si představit, kolik potřebných realizací mohlo vzniknout, kdyby se ročně z městských prostředků investovalo byť třeba jen to jedno jedno procento z dopravního rozpočtu?

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Slávek Syrový 13. 10. 2014, 10:49

Vráťo, lávka v této poloze projektována byla v první variantě, ale požadavky na její výšku vůči potoku a průtoku až na 120-letou vodu zde nevycházely v souvislosti s tím, že oproti navazující vozovce tam bylo takové převýšení, že bys tam musel jít s kolem po schodech. Byly tam i nutné přeložky sítí (takže dost peněz navíc a výškově dost blbé řešení). U Hameráku byly všude kořeny a stromy byly "nedotknutelné". Nikoho nezajímalo, že mnohé kořeny jsou od původních stromů, které tam už dávno ani nebyly. Chodili jsme tam jak pitomci a zjišťovali, který kořen vede od kterého stromu a zda je živý. Byli jsme některým i celkem pro srandu. Prostě celá akce vůbec neměla být a všichni od ní dávali od roku 2006 - 2012 ruce pryč. Jen díky entuziasmu partě projektantů v DIPRU (čti "mladejch blbů") se to celé dotáhlo. Dokonce realizace se pak ještě odsunovala asi 2 roky. Moc celistvé to není, ale co dnes je, že? Myslím, že se to přesto dost posunulo. Každopádně snahu těch, co za to opravdu mohou, nikdo nikdy neocení. Stručnej vhled do procesu přípravy akcí by někdy neuškodil. dík.
S.

Vratislav Filler 15. 10. 2014, 11:59

Slávku, díky za vyjasnění toho, proč je mostek tam, kde je. Jinak já jsem za to rád, však víš, že moje hodnocení má k hysterii projevované jinde hodně daleko :-) . Dopíšu to do článku. Je to dobrý posun k lepšímu, a s mezerami se lépe něco dělá, když jsou to mezery "mezi něčím", než když je to bídné celé! :-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?
Praha,

Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?

03. dubna. 2024, 4min. čtení6