Jaký tah centrem?

Publikováno: 18. prosince. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Publikováno: 18. prosince. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021

Mnoho lidí se mě při hledání trasy na redakce@prahounakole.cz ptalo, kudy se dostat přes centrum. Komfortní průjezd na Smetanově nábřeží jednou bude muset být řešen. Ať už přesměrováním většiny aut jinam nebo pomocí pontonů na Vltavě. Cíle cest ovšem nejsou jen u Vltavy. Nebudu se také věnovat Vodičkově, jejíž kvalita nebude po rekonstrukci z června 2014 bohužel řadu let pro každého. I proto je vhodné najít další souvislý tah, kde by se s koly počítalo: přímo před branami Starého Města.

Úpravy v těchto ulicích by propojily již existující cyklistickou infrastrukturu do použitelného celku.

O mnohé tyto úpravy jste si řekli na cyklistesobe.cz, kde jsou vysvětleny podrobně:

Jiné jsou vysvětleny ve starém úložišti Cyklistů sobě (mapě cyklistických tužeb):

Zmršená Myslíkova: jízda ve dveřní zóně má svá rizika. Pomohly by pikťáky mezi kolejemi?

Legalizace Spálená: při výluce to naráz šlo.

Legalizace u Masarykova nádraží: pro směr do Karlína stačí změnit značení.

Široké jízdní pruhy v ulici na Florenci. Radši s cyklopruhy?

Výhody této trasy oproti bočním ulicím:

  • je na ní mnohem méně dlažebních kostek
  • je snáze zapamatovatelná
Výhody  této trasy oproti Smetanovu nábřeží a náplavce Na Františku
  • snáze pomůže těm, kteří nepřijeli podél Vltavy, ale třeba z Karlína a Žižkova
  • pro lepší plošnou prostupnost centra je stejně potřeba
  • Myslíkova je méně ucpaná auty než Masarykovo nábřeží
  • díky tramvajovým tratím, stanicím metra a pěším zónám se zde pohybuje více lidí, v noci nejedete vylidněným územím
Výhody oproti Lazarské, Vodičkově a Jindřišské
  • méně zdržování auty. Úsek Spálené mezi Lazarskou a Národní třídou je oproti Lazarské méně ucpávaný auty
  • méně možného vzájemného zdržování s tramvajemi (délkou společného úseku, počtem spojů, které jsou tudy vedeny za hodinu, počtem zastávek, ve kterých tramvaje mohou zašpuntovat cyklisty.) Tramvaj byste mohli dojet v zastávce Lazarská, Vodičkova, Václavské náměstí a Jindřišská. Takto jí na stejném úseku můžete dojet jen v zastávce Národní třída. V červnu 2014 byl navíc zachován dlážděný úsek Vodičkovy, kde vás tramvaj, dojede snáz, protože vás kostky zpomalují.
Úprava těchto ulic by dala větší využití, tomu co se již udělalo: cykloobousměrkám Na Příkopě a Křižíkova. Úpravy by pomohly i těm, kteří projedou jen částí upravených ulic. Co si myslíte o tom označit tyto ulice jako celoměstsky významný tah centrem? Zvýšit tak šanci, že úpravy budou provedeny prioritně? Jaká vylepšení považujete za nejdůležitější? Kudy centrem projíždíte? Je nějaká trasa, kudy byste projížděli mnohem raději, kdyby na ní bylo upraveno jen několik míst? Z jakých ulic se dá udělat použitelná trasa centrem?
Proč nevedu tah centrem z ulice Na Příkopě do ulice V Celnici? Ve směru z centra vnímám Hybernskou jako lepší alternativu už teď. Před vjetím do ulice V Celnici je nutno projet jedním parkovištěm, překonat výškový rozdíl na pěší zónu a zpět do vozovky a projet druhým parkovištěm. Kromě výškových rozdílů (a s nimi souvisejícího možného vysypávání obsahu z brašen), je trasa méně použitelná i kvůli autům parkujícím na parkovištích v druhé řadě a u vjezdů na pěší zónu. Předpokládám, že odnaučit řidiče krátkodobě parkovat v druhé řadě je u náměstí Republiky téměř nemožné.
Poraďte mi, co s malostranským břehem. Cykloobousměrka Šeříkova, a odstranit žluté příčné prahy v ulici U Lužického Semináře?

Nebo ještě něco dalšího, dokonce ambiciózního, možná šíleného?

Které trase dáváte přednost při průjezdu přes centrum Prahy na pravém břehu?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Více o projektu Cyklisté sobě na webu www.cyklistesobe.cz


loga-fondnno-nros-partnestvi-eeagrants-velka-rgb

 

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Získat pořádnou síť cyklostezek se může zdát jako neřešitelný ořech. Součástí řešení jsou občané, politici, úřady i firmy. Zkuste to ovlivnit i Vy!

Brahma 18. 12. 2014, 15:00

Já jezdím obousměrně touto trasou:
A2, Národní, Perlová, Rytířská, Ovocný trh, Celetná, Prašná brána, Náměstí Republiky, Revoluční, Lanova, A2.
Kostky jsou jen v Revoluční a na Ovocném trhu, ale jsou to ty malé, sjízdné. Auta bývají odpoledne v Revoluční, ale je to jen kousek a dá se to vydržet. Celetná a konec Národní mezi Májem a Perlovou je jednosměrka.
V opačném směru nejezdím Perlovou ale Martinskou.
Tato trasa mi přijde méně automobilová a hlavně méně kostková než nahoře navrhované. Ale není zcela legální díky jednosměrkám.

vlákno 18. 12. 2014, 22:13

Pokud bych jel po A2, tak z ní neuhýbám, časově se to určitě nevyplatí.
Ad Smetanovo nábřeží - řešení je napodopit Curych a jejich nábřeží Limmatquai, ale to tady asi všichni víme, pontonům bych se z více důvodů vyhnul. Odklon tranzitu a zbytné dopravy z centra by pomohlo hrozně moc.
Co se týká Spálené, z jihu se dá bez zajížďky jet Vladislavova -> Charvátova -> Jungmannova (Akorát v Lazarské může být v zastávce tram). Legalizace Spálené by mi ale nevadila, může se to hodit. Ale obecně v centru je problém se vejít s provozem tram, takže pokud to jde, tak kola mimo rušné tram zastávky.
Hodně jsem se těšil na protisměrný cyklopruh v Hybernské, očekával jsem to před Vánocema jako loni Příkopy, teď po volbách mám strach, aby to vůbec bylo... Co se týká kol před Masaryčkou, myslím že většina lidí pojede raději přes Republiku, takže spíš tam vyřešit ten nájezd z pěší zóny do ulice v Celnici, pořád tam stojí taxíky, stačilo by tam dát tři čtyři sloupky, aby tam zůstal aspoň úzký koridor pro vjezd kola.
Na cyklistesobe mám návrh na cykloobousměrku v Rybné, ale to je spíš místní doprava.
Hlavní problém v centru jsou příšerné povrchy, na městském kole je to v podstatě nesjízdné. Doufám že časem TSK a DP objeví modernější povrchy (i třeba z kostek), abysme si dopřáli něco lepšího než technologii 19. století forever. Viz třeba u toho Lužického semináře, tyhle křemence jsou zlo.

josuk 19. 12. 2014, 08:03

centrum křižuji většinou spíše severojižně a naopak, a tam by velmi pomohlo uvolnění Štěpánské od šikmo parkujících aut a její zobousměrnění pro kola (stoupání mírné a vhodné propojení Václaváku k oblasti u Nuselského mostu (Lipová, Kateřinská..). (jasně že ne hned, ale výhledově ;-))

Vratislav Filler 19. 12. 2014, 10:38

josuk: Štěpánská se má stát cykloobousměrkou při rekonstrukci, na kterou brzy dojde. Tedy jestli PROSTĚ nerospráší IPR do sedmého kolene...

vlákno 19. 12. 2014, 10:40

A taky cyklopruh na magistrále :). Tam by se klidně mohl udělat americký s jednou řadou parkujících aut, která by to oddělila, dva pruhy by tam byly až dost.

Lei 19. 12. 2014, 10:50

No tak návrhů a nápadů by asi bylo hodně, ale co z toho je reálné, to je pak jiná otázka. Nejspíš se tu sejde seznam potíží.

Na základě vlastních zkušeností jsem opakovaně zažil touho zobousměrnit průjezd před Masaryčkou. Vůbec, napojení od Hlávkova mostu na Žižkov (Seifertova/Husitská), to je opravdu labuž - co člověk všechno musí prožít, když chce zhruba kopírovat magistrálu v tomto úseku.

Tomáš 19. 12. 2014, 11:02

Centrum projížím podle toho, odkdud do něj přijedu a kam pak jedu. Když jedu z Nuseláku do Karlína, tak jezdím Štěpánskou a pak Opletalkou (a pak buď přes bulharara nebo kolem Náměstí Republiky, to záleží, jakou mám náladu a jestli spěchám). Když mám zdroj cesty v Nuslích atp., tak jedu Myslíkovou, Spálenou a pak po trase bývalých tras a před Hybernskou preferuju Celnici.

Spíš taky nevím kolmý směr, často jezdím no náměstí Jana Palacha a od Václaváku se tam nějak rozumně dostat neumím. Ale ono to asi nejde, všude je tam spousta lidí, segwayů, koní, trhů a místama i kostek.

Václav Kříž 19. 12. 2014, 12:29

Vlákno: Vladislavova -> Charvátova -> Jungmannova, nevýhoda pro lidi, kteří ještě nejezdí, je těžká zapamatovatelnost a nutnost vracet se zpět jinými ulicemi.

Lei: ano lábuž, strašně moc. Dokonce po magistrále mi to přijde mezi Hlávkovým mostem a Bulharem méně špatné. Pomohlo by sundání 70ky za Muzeem ve směru k Bulharu.

Tomáš: mne by nejpoužitelnější z Václaváku na náměstí Jana Palacha přišlo http://mapa.prahounakole.cz/#trasa=43100933@plan=fastest (z Betlémského náměstí hned do Náprstkovy). A kdyby to bylo v denní době, kdy jsou Karlovy lázně zašpuntované bych jel Husovou a Platnéřskou.

Tomáš 19. 12. 2014, 12:38

[8]: No já to jezdím tudy: http://mapa.prahounakole.cz/#trasa=43100974@plan=fastest - přeci jen je to o dost kratší... ale možná to na dobu vánočních trhů přehodnotím, je to fakt děs.

Jak tak o tom přemýšlím, asi jezdím vcelku neefektivně, mám najeto přes Prahy nějaké trasy, které jsem zkoušením naslepo našel a některé s mapu vlastně nikdy nekonzultoval. Měl bych se optimalizovat:-).

Lei 19. 12. 2014, 12:45

Asi bych jel taky tak - přes Staromák, i když je teda fakt, že teď by to chtělo pluh - o Celetné, kam jezdím každý den, ani nemluvě - zrovna dneska jsem si říkal, že by to chtělo tam vyhradit pro cyklisty jeden metřík šířky.

Ty dvě trasy odhaduju se budou lišit, když to přeženu, o minutu či dvě, jak to tak bývá, takže je to úplně jedno. Ono se zas kodrcat přes Betlémské náměstí, a potom ještě vychutnat nábřeží, to si myslím, že taky není úplně ončo.

Mapa někdy překvapí a přivede člověka na dobrou myšlenku a tam, kde člověk nikdy nebyl, se jí přidrží, ale často fungují ty "experimentálně nalezené" přinejmenším stejně dobře.

Ladia 19. 12. 2014, 14:50

Hele bloudil jsem teď autem po karlíně při vyzvedávání dítěte z víkendu pokoušeje se dost na náměstí k domu dětí a kvetl jsem. Fakt nejde udělat normálně značka Zákaz vjezdu do jednosměrky (B2) s nějakou dodatkovou tabulkou (teď vidím že jde a dokonce to má svoje číslo E12b) a musí tam všude být zákaz vjezdu motorových vozidel (B12). Je to dost matoucí a ztrácí se tím informace, že obráceně to půjde. Myslím, že takhle provedený Karlín musí za volantem pít krev nejen mě.

Brahma 19. 12. 2014, 15:06

Problém je v tom, že když pouze povolíš jednosměrnou ulicí jízdu cyklistů v protisměru, tak jsou ti cyklisté právně naprosto ve vzduchoprázdnu. Nikdo podle zákona neví, jak se k nim chovat. Jaké mají přednosti, jak vyjíždět na křižovatce konci jednosměrky a podobně. Když se stane nehoda, nebude jí podle čeho rozhodnout. Podle našeho současného práva se jednosměrkou v protisměru nejezdí.
Když necháš ulici obousměrnou a z jedné strany tam zakážeš vjíždět motorovým vozidlům, tak máš skoro kýžený stav, ale zachovaný právní rámec. Jen auta nesmí parkovat vlevo bez otočení a mohou se otočit a vrátit jakoby v protisměru. Ta ulice je totiž stále obousměrná.
Dokud se nezmění zákon, tak to asi takhle zůstane.

Vratislav Filler 19. 12. 2014, 16:02

Brahma: To, že to není napsané v zákoně, neznamená, že to "nikdo neví". Nás v autoškole učili, že na křižovatce s předností zprava budeš určitě spoluviník, když nedáš přednost autu, které na tebe vyjelo zprava z protisměru. A hotovo. Jistěže jsou tam nejasnosti ohledně řazení, ale proboha, čím víc bude zákon deskriptivní, tím víc děr v něm nakonec bude...

Brahma 19. 12. 2014, 16:26

Ale ano, umíme to nějak aplikovat, ale právně je to jasně ve vzduchoprázdnu. Na kolo jedoucí jednosměrkou v protisměru se nedá zákon bez dalších úprav použít. Ostatně proč by to jinak městské části tak krkolomně upravovaly.
Zde je to celkem jasně vysvětleno: http://www.praha8.cz/file/lBm1/Analyza-vlivu-zony-30.pdf

vlákno 19. 12. 2014, 23:24

Václav [8]: Ten problém, že člověk jede tam jinudy než zpátky je v centru na hodně místech, prostě jednosměrný provoz. Je fakt, že na těch hlavních trasách by obousměrnost alespoň pro kola být mohla, když je to obousměrné i pro chodce :).
Vratislav: Informace o rekonstrukci Štěpánské je z IPRu? Patří to Praze 1 ne?

Ještě k té trase Můstek - Palach, jel bych to tou Husovkou, tam to jde docela v pohodě: http://mapa.prahounakole.cz/#trasa=43103124@plan=fastest
Občas mám podvědomou tendenci jet přes Betlémák, Liliovkou a skrz Klementinum, ale snažím se to spíš odnaučit. Možná je to proto, že křížit Královskou cestu v Husovce, kde je dost těsno, je míň příjemný, než na tom náměstíčku u Liliové. Ale spíš mám určitý zlozvyky, kterých se těžko zbavuju.

SasaK 24. 12. 2014, 00:03

Většinou jezdím Jindřišská - Vodičkova - Dlážděná - Havlíčkova - Zlatnická - povrch často peklo, samé velké kostky se spárami hlubokými jako čerstvě vyorané brázdy, ale rychleji se na nábřeží a Hlávkův most nedostanu. Je to moje trasa pro cestu z Hlávkova mostu na Nuselák a zpět.

Katka 2. 2. 2015, 14:55

Já jsem si našla z Anděla na Tróju: Štefánikova-Šeříkova-Kampa-Mánesův most (po chodníku)-náplavka Dvořákovo nábřeží a pak po A2 Rohanské nábřeží-Povltavská...není to nejkratší (a úplně legální:) trasa, ale přijde mi nejbezpečnější:) (obzvlášť třeba na koloběžce, se kterou kolo střídám)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat