Výtahy překonávající terénní zlomy mohou umožnit chodit/jezdit na koloběžce, na kole či na Rekole cesty, pro které by tyto způsoby dopravy nebyly moc praktické. Mohou ušetřit lidskou námahu a umožnit tak chodit a jezdit delší vzdálenosti. V hustě zastavěných čtvrtích mohou zkrátit cesty po městě desetitisícům lidí.
Lidé ukázali, že v dopravním stavitelství umějí být velkými vizionáři: železnice, mosty, tunely, metro, dálnice, vše umožňovalo překonávání vzdáleností rychleji a s menší námahou.
Letná

Výtah: propojení Starého města s Letnou, Bubenčí a Dejvicemi bez nutnosti překonání prudkého kopce či silného provozu.
Hlavní nádraží
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje prodloužení severního podchodu ze sedmého nástupiště hlavního nádraží, který umožní pěší spojení k VŠE. Doufám, že prodloužení je reálné v rámci několika let. Dále se k tomuto podchodu snad podaří zajistit komfortní příjezd na kole z Vítkovské cyklostezky.
Kromě prodloužení pochodu (včetně schodů a výtahu vedoucího z podchodu na povrch) by bylo zajímavé začít prověřovat a připravovat také projekt další, a to výtah s větším převýšením i kapacitou vedoucí na úroveň Španělské ulice. Je zřejmě více možných variant přesného umístění.:

Developer obytného komplexu nad nádražím, který zřejmě ještě přistaví další domy, může mít zájem se podílet.
Výtah
- zkrátí pěší docházku na hlavní nádraží
- zpříjemní pěší docházku z Vinohrad a Žižkova do centra
- usnadní přístup na hlavní nádraží pro cykloturisty
- vytvoří místo, kde je logické zaparkovat kolo a dále pokračovat výtahem a vlakem
- pro dopravní cyklisty vytvoří část propojení dvou „docela rovinatých“ částí města
- usnadní převážení nákladů na kole
- usnadní koloběžkovou dojížďku na hlavní nádraží
Celopražská drážní promenáda
V budoucnu bude výtah jedním z nástupů na drážní promenádu:

Čtvrtý Vinohradský tunel s výtahem na nám. Míru + stezka Krejcárek – Balabenka. (+odbočka po Hrabovské spojce k Ponci a do Pernerovy + lávka přes Štvanici a stezka po Holešovickém nábřeží.)

Zelené úseky už stojí. Další úseky drážních promenád jsou připravovány, další zamýšleny. Zbytek je potřeba vymyslet a spolu se SŽDC případně s developery najít způsob, jak jej realizovat.
Buďme trochu vizionáři. Kdo by v roce 1915 řekl, že Praha bude v roce 2015 umožňovat tyto vychytávky:
- přepravu půl miliardy lidí ročně soustavou podzemních tunelů po kolejišti dlouhém 140 kilometrů?
- „průlet“ 150 tisíc lidí + 50 tisíc aut za den v jednom směru 40 metrů nad údolím Botiče?
- projetí 30 tisíc aut za den v jednom směru soustavou tunelů a mostů dlouhou 11 kilometrů?
Veřejné výtahy v kopcovitých městech
Vyskytují se:

U tohoto výtahu je přestup na sdílená kola. (Možná jen ta kola kdyby byla ve stojanech blíž vchodu. Ve stojanech, kde může parkovat kdokoliv.)
Závěr
Příprava a realizace výtahů a především pak drážních promenád je dlouhodobá záležitost. Vyžaduje dlouhodobou spolupráci mezi Prahou, městskými částmi, developery a především SŽDC. Prostředky jsou, příprava bude trvat dlouho. Proto by bylo vhodné tyto projekty začít připravovat co nejdříve.
Vratislav Filler 20. 8. 2015, 09:01
Todd Edelman před lety navrhoval výtah z Nuselského mostu do údolí. Někde byl i náčrtek.
Marek Turnovec 20. 8. 2015, 13:20
Za něco, co by mi usnadnilo vystoupání na Vinohrady, nebo naopak na druhou stranu třeba někam na Strahov bych byl docela vděčný. Ne že třeba do Motola po Plzeňské by to bylo až takové stoupání, ale ten provoz. Přes Strahov je to pohodička, klídek - jen se nejdřív nějak dostat nahoru...
Jinak takový "uliční výtah" jsem viděl třeba také v Bruselu.
Přebudovávat nepotřebné tratě na cyklostezky je podle mě také fajn myšlenka. Jen doufám, že ty koleje nebudou chybět - zvlášť dnes, kdy je i v Praze cítit větší snaha o zapojení dlouho opomíjené železnice do systému městské integrované dopravy. Kéž by se někdy něco takového, co je popisovaného v článku, povedlo.
A třeba to napojení Hlavního nádraží na Vinohrady a Žižkov chybí jako sůl už mnoho let. I pro chodce, kterých tam jsou denně stovky, ne-li tisíce...
Jiří Motýl 20. 8. 2015, 16:04
MT: Na Strahov (zatím) jezdí lanovka, ne? :)
Jenda 20. 8. 2015, 18:10
Jiří Motýl: 1) Provozuje ji mafie, 2) Jednou za půl hodiny a jen když je volno (snad dvě kola na dvou plošinách nebo tak něco).
Jiří Motýl 20. 8. 2015, 23:31
2) jezdí každých 15 minut - to mi přijde vcelku použitelné. Je pravda, že ty kola mají max. 2 po souhlasu obsluhy. Přes den tam může být docela narváno. Já mám štěstí, že se tam dřív než za tmy spíš nedostanu. Někoho dalšího s kolem jsem tam zatím nepotkal.
Zacyklení 21. 8. 2015, 14:30
Na Letnou jezdívala dříve lanovka a po ní eskalátory.
Ve Stockholmu je taky veřejný výtah (právě se rekonstruuje) - Katarinahissen.
A rád připomenu ještě cyklovýtah v Trondheimu . Jet na něm chce ale docela cvik, zkoušel jsem to - zvlášť s plnou bagáží je to dost dřina.
Jiří Bernášek 21. 8. 2015, 16:54
Výtahy u nás a v blízkém okolí byly kdysi postaveny třeba i v Děčíně (dnes zrušený), kousek za hranicí v Bad Schandau (jezdí, ale dost draho, při svém stáří je to už spíš atrakce pro turisty) - sice to nebyly kdovíjak významné směry, ale myšlenka tu už byla. Těší mě, že se opět něco takového objevilo (v té Boleslavi), tak jen houšť!
Martin 24. 8. 2015, 17:05
Další jsou např. v Grazu nebo Lisabonu. Legendární jsou eskalátory v Hong Kongu.
Marek Turnovec 8. 9. 2015, 20:16
No co se týče Petřínské lanovky - ta mě bohužel moc nepomůže. V Motole musím být ráno před 8. a lanovka jezdí myslím až od 9.