Celokvětnová akce „Do práce na kole“ se stává čím dál známější a oblíbenější nejen mezi nadšenci jízdy na kole. A právě její účastníci byli vyzvání k zapojení se do ankety Cyklobarometru, který si za svůj vzor vzal metodu tzv. „Klimatestu“, hojně využívaného v Německu. Klimatest má za cíl zjistit, jak se cyklisté ve městech cítí, a jak tuto situaci hodnotí na škále od 1 do 6 (čím nižší hodnota, tím přijatelnější situace). Ankety se zúčastnilo až 1300 respondentů z 28 měst po ČR, kteří odpovídali na 37 otázek strukturovaných do čtyř hlavních bloků, týkajících se stavu cyklodopravy ve městě, bezpečnosti cyklistů, komfortu na cyklostezkách a stavu infrastruktury. Cyklobarometr sestavila Nadace Partnerství ve spolupráci se spolkem Auto*Mat.
Jak v tomto výsledku dopadla Praha?
Za Prahu se ankety zúčastnilo 333 respondentů (66 % mužů a 34 % žen), výsledkem bylo nelichotivé třinácté místo z šestnácti hodnocených měst s výslednou známkou 3,58. Horší výsledek mělo o jednu setinu pouze Brno, za nímž následoval Liberec a Ústí nad Labem. Z odpovědí respondentů vyplývá, že Praha stále není i přes snahu místních organizací pro každodenní cyklistickou dojížďku ideální. Poměrně zajímavé zjištění nastává u jednotlivých bloků. Cyklisté nejlépe ocenili právě stav infrastruktury (3,33), na opačném konci dopadla bezpečnost cyklistů se známkou až 3,87. Celkový stav cyklodopravy byl přitom ohodnocen známkou 3,48 a komfort na cyklostezkách (3,66) následoval vzápětí po bezpečnosti cyklistů.
Co z výsledku ankety Cyklobarometru vyplývá? Situace není jen černobílá. Důležité je, že lze s těmito daty dále pracovat třeba při komunikaci se zástupci města, kteří mohou při pravidelném opakování ankety získávat zpětnou vazbu o trendech ve vnímání daných oblastí. Je důležité si uvědomit, že každé město je jiné, a to jak velikostí, tak přírodními a socioekonomickými podmínkami. Praha má svá vlastní specifika, která nejsou možná srovnávat s menšími městy, ovšem vždy existuje možnost, jak danou situaci vylepšit. A o to se právě Cyklobarometr pokouší.
Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.” |
David 28. 7. 2016, 13:12
A jak si tedy ty výsledky vyložit? Infrastruktura je, ale je přeplněná a nesouvislá, proto nebezpečná? Trochu mi to připomíná tzv. literární zkratku :o)
zzzz 8. 8. 2016, 09:46
A zase se potvrzuje, že nejlépe vycházejí města v rovině. Do kopce se prostě chce šlapat tak 5 % populace. Navíc průměrná cesta po Praze je díky její současné rozloze výrazně delší, než po HK nebo po Pardubicích, což také cyklodopravě nepřidá. Kolo poháněné homotrakcí prostě v Praze, narozdíl od Nymburka, Kolína nebo Hradce, zůstane trvale minoritním dopravním prostředkem.
(Vráťo, z Prahy tu Roudnici prostě neuděláš, i kdyby ses rozkrájel. Pokud chceš Roudnici, měl's v ní zůstat.)