Předání podnětů z „Cyklisté sobě“ městským částem Praha 1–3

Publikováno: 10. dubna. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021
Publikováno: 10. dubna. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2021

Stránky Cyklisté sobě se za tři roky své existence staly solidní databází cyklistických problémů. Fungují jako platforma, na které lze problémy označit, diskutovat o jejich řešení a vzájemně se podporovat při jednání s úřady. Cyklokoordinátoři a úředníci z některých městských částí platformu přímo používají, jinde jedná o řešení vybraných podnětů místní akční skupina. Jsou ale i oblasti, kde je podnětů přehršel, avšak lidí, kteří by o nich s úřady jednali, už méně.

… jako třeba v centru.


Věnoval jsem proto několik dní rekapitulaci podnětů Cyklisté sobě na městských částech Praha 1, 2 a 3, kde jsou bolesti největší. Kromě stránek Cyklisté sobě jsem využil i starší databázi cykloopatření v mapě Prahou na kole (všechny podněty najednou si můžete zobrazit v této mapě). Ze zhruba dvou stovek podnětů na sledovaném území jsem vybral desítku pro každou městskou část, zabalil ji do úhledného dopisu a zaslal patřičným úředníkům.

Proč tak řídký předvýběr? Nemá smysl posílat všechno najednou, to by vedlo jen k zahlcení úřadu a odmítnutí balíku jako celku. Mnoho podnětů také potřebuje dopracovat, část není racionální a část (bohužel) fakticky nerealizovatelná. Snažil jsem se rovněž, aby ve výběru byly i jiné podněty, než žádosti na cykloobousměrky, které v centru Prahy zcela logicky naprosto převažují.

Veřejnost seznamuji s předanými podněty s tím, že se později podělím i o odpovědi, které k nim dostanu. Podívejte se tedy, co jsem vybral. A chcete-li některý z podnětů podpořit, dejte mu „lajk“ na jeho stránce na webu Cyklisté sobě.

„Lajk“ dáte kliknutím na tu malou šipku nad počtem hlasů pro každý podnět. Nemůžete-li „lajkovat“, zřiďte si na webu Cyklisté sobě účet. Bude to prospěšné jak podnětům, tak vašemu zájmu o ně :-)


Praha 1

1. Legalizace průjezdu (zobousměrnění) části Národní ulice

S ohledem na připravovanou rekonstrukci, v rámci které dojde ke zobousměrnění i pro IAD, navrhujeme úpravu povrchu dle koncepce IPR “Kamenná dlažba s úpravou pro hladký pojezd” (http://www.iprpraha.cz/koncepcepovrchuppr), podobnou, jako je za obchodním domem Quadrio. Požadováno cyklokomisí od r. 2008. Na Cyklisté sobě od r. 2014.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

2. Stojan Městská knihovna

Zřízení stojanu před Městskou knihovnou bylo požadováno opakovaně. MČ Praha 1 v roce 2016 odmítla požadovat místa pro městské stojany s tím, že se o jejich zřízení postará sama. Podnět čtenáře Prahou na kole.

Stránka podnětu na Prahou na kole

3. Martinská (zobousměrnění)

Užívaná alternativa Skořepce, slabý provoz. Dle nových TP 179 bude patrně šířkově v pořádku. Podnět Cyklisté sobě r. 2015, 9 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

4. Zobousměrnění průjezdu ulicí Šeříková (trasa A1)

S novými TP 179 bude možné zřídit cykloobousměrku při obousměrném parkování v šířce vozovky od 7,5 m. Délka ulice je kratší než 100 m potřebných na výhybnu. V letech 2007–2016 žádná nehoda s účastí cyklisty. Průjezd v protisměru v sezóně – přes 200 cyklistů za den. Požadováno cyklokomisí od r. 2008. Podnět Cyklisté sobě, 17 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

5. Průjezd zastávkami Jindřišská

Průjezd je nyní možný pouze východním směrem. Jedná se o analogii již povoleného průjezdu zastávkami Spálená. Podnět Cyklisté sobě z r. 2014.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

6. Zobousměrnění středního úseku Jungmannovy ulice

V úseku Jungmannovo nám. – Charvátova (cca 30 m). Trasa Vodičkova – Palackého – Jungmannova – Perlová – Skořepka. Dle nových TP 179 bude patrně šířkově v pořádku. Zadávací karta 2010, soutěžní podnět Do práce na kole 2012.

Stránka podnětu na Prahou na kole

7. Návrh cykloobousměrky Dlouhá

V úseku Masná – Staroměstské náměstí. Plošná prostupnost. Požadováno cyklokomisí od r. 2005.

Stránka podnětu na Prahou na kole

8. Návrh cykloobousměrky Široká

V úseku Žatecká – Dušní. Umožní objetí Staroměstského náměstí. Požadováno cyklokomisí od r. 2007.

Stránka podnětu na Prahou na kole

9. Návrh cykloobousměrky Vězeňská

V úseku Dušní – Kozí. Umožní objetí Staroměstského náměstí. Požadováno cyklokomisí od r. 2007.

Stránka podnětu na Prahou na kole

10. Protisměrka Barvířská

Průjezd od Ministerstva dopravy do Petrské čtvrti (optimálně ještě snížení obruby). Požadováno cyklokomisí od r. 2007. Podnět Cyklisté sobě z r. 2014.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

Praha 2

1. Cykloobousměrka Ke Karlovu

V úseku Apolinářská – Wenzigova. Užívaná nevhodná alternativa po chodníku Sokolské. Dlouhodobě připravováno, součástí celoměstského systému (A225) generelu cyklo MČ Praha 2. Legalizace pravděpodobně možná s novými TP 179. Návrh KCD od r. 2005, Podnět Cyklisté sobě 2013, 27 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

2. lávka přes Bělehradskou

Pokračováni Wenzigové. Požádá-li městská část RFD/cyklokomisi, bude investice podpořena. Podnět cyklisté sobě 2015, 22 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

3. Legální průjezd Vyšehradem

Doplnit do výjimek pěší zóny a možnost jízdy cyklistů. Nejedná se o tranzitní trasu, jde o místní dopravní obslužnost. Když tam může taxi… Podnět Cyklisté sobě 2017, 26 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

4. Legalizace chodníku ve stoupání Bělehradské

Úsek Nuselské schody – Bruselská. Problémem jsou nedávno zřízené zastávkové mysy, legalizace jízdy po chodníku je možná jako rychlé nestavební řešení. Limit 20 km/h. Podnět cyklisté sobě 2016, 4 hlasy.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

5. Legalizace Botičská

Průjezd ulicí za školou, místní obslužnost. Podnět Cyklisté sobě 2014, 7 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

6. Cykloobousměrka ulice Španělská

Ulice Španělská a Kunětická. Klidná trasa oproti rušné Italské. Trasa A24 Muzeum – Vinohrady a Žižkov. Návrh je součástí generelu cyklo MČ Praha 2. Legalizace pravděpodobně možná s novými TP 179. Návrh KCD od r. 2007 Podnět Cyklisté sobě 2013, 8 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

7. Cykloooubsměrka Lublaňská – střední část

Mezi ulicí Koubkovou a Rumunskou, úsek se slabším provozem. Plošná prostupnost. Legalizace pravděpodobně možná s novými TP 179. Podnět Cyklisté sobě 2014, 8 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

8. Cykloobousměrka ulice Kateřinská

Lipová – Melounová, 2 bloky. Důležitá objízdná trasa pro ul. Ječnou (zejm. stoupání). Návrh KCD od r. 2008. Podnět Cyklisté sobě 2013, 23 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

9. Cykloobousměrka Záhřebská

Mezi Belgickou a Americkou. V návaznosti na připravovanou lávku přes Bělehradskou přímé napojení až po Francouzskou. Návrh KCD od r. 2008, Podnět Do práce na kole 2012.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

10. Koridorový průjezd Riegerovými sady (Vozová)

Propojení Kubelíkova/Slavíkova – Slovenská. Návrh Prahou na kole 2012.

Stránka podnětu na Prahou na kole

Praha 3

1. Cyklobousměrka Chlumova

Mezi ulicemi Prokopova a Koněvova. Diskutováno na dopravní komisi v březnu 2017 v rámci návrhu doprovodných cykloobousměrek ke Koněvově, s předběžným souhlasem. Celoměstská trasa A240. Podnět redakce Prahou na kole.

Stránka podnětu na Prahou na kole

2. Cykloobousmerka Blahoslavova

Mezi ul. Roháčova a Jeseniova, (pozn.: podnět obsahuje i zobousměrnění Roháčovy, které se ale jako součást návrhu nepředkládá). Předložena na dopravní komisi v březnu 2017, s předběžným souhlasem. Návaznost od drážní stezky Staré spojení do Jeseniovy. Podnět Cyklisté sobě 2014, 4 hlasy.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

3. Cykloobousměrka Lukášova

Úsek Rokycanova – Koněvova. Návaznost z Roháčovy ke drážní stezce Staré spojení. Podnět soutěže Do práce na kole 2012.

Stránka podnětu na Prahou na kole

4. Cykloobousměrka Zelenky – Hajského (jednosměrný úsek)

Místní návaznost z Pražačky do Jeseniovy. Předložena na dopravní komisi v březnu 2017, s předběžným souhlasem. Podnět Cyklisté sobě 2013, 5 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

5. Cyklobousměrka Víta Nejedlého

Úsek Kubelíkova – Bořivojova. Jediný blok přerušující přímé propojení Jiřího z Poděbrad – Fibichova – Cimburkova – Tachovské nám. Na MČ Praha 3 bylo zamítnuto v r. 2010. Teoreticky možné s aktualizací TP 179 (viz dále). Podnět čtenáře Prahou na kole 2010.

Stránka podnětu na Prahou na kole

6. Cykloobousměrky Jeseniova a Ambrožova

Ambrožova – Jana Želivského, Biskupcova – Ambrožova. Zajistí legální průjezd z Biskupcovy do Jeseniovy. Součástí je prioritní úsek ul. Jeseniovy. Podnět na Cyklisté sobě má trochu jiný rozsah, podstatný je ale určitě úsek zde popsaný. Podnět Cyklisté sobě 2014, 8 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

7. Cykloobousměrka Biskupcova

Mezi ul. Za Žižkovskou vozovnou a Loudova. Zprůjezdnění Biskupcovy jako klidové trasy souběžné s Koněvovou, směr do centra. Podnět soutěže Do práce na kole 2012.

Stránka podnětu na Prahou na kole

8. U Kněžské louky, legalizace

B1 -> B11. Oblast byla v r. 2015 zneprůjezdněna značkami B1, stačí nahradit B11.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě (1. část)
Stránka podnětu na Cyklisté sobě (2. část)


(Foto Václav Kříž)

9. Legalizace, nám. Jiřího z Lobkovic, před školou

Legální průjezd uzavřeným prostorem před školou. Plošná prostupnost pro jízdu na kole (trasa A24 vede souběžně). Podnět Cyklisté sobě 2014, 3 hlasy.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

10. Cykloobousměrka Šrobárova

Úsek Vlašimská – Písecká, cca 50 m. Zobousměrnění zajistí klidový průjezd od Hollarova nám. do Slezské – klidnější trasa souběžně s Vinohradskou. Podnět soutěže Do práce na kole 2012.

Stránka podnětu na Prahou na kole

11. Přejezd Chorvatská – Perunova. Při úpravě Korunní v r. 2016 byl zrušen průjezd z Chorvatské do Perunovy. Žádoucí snížit obruby a udělat chodníkový přejezd. Trasa A421. Podnět Cyklisté sobě 2015.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

Magistrát

Část podnětů není v gesci městské části, v rámci probírky jsem jich tedy vybral 7, které jsem zaslal na magistrát.

1. Praha 1: nebezpečné odbočování vozidel do ulice Valdštejnská

Trasa A15. Při jízdě ulicí Pod Bruskou ve směru od Chotkovy hrozí cyklistům nebezpečí od řidičů aut, která přijíždějí ve směru od Klárova a zabočují do Valdštejnské. Viz také analýza nehodovosti na březnovém jednání cyklokomise. Podnět Cyklisté sobě 2015, 8 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

(Zdroj: Google)


2. Praha 1: dokončení hladkého pásu na náplavce Dvořákova nábřeží

Zatímco jižní náplavka přestává dávat smysl, zde je urychlené zlepšení podmínek rozhodně žádoucí. Podnět Cyklisté sobě 2014, 16 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

3. Praha 1: Revoluční – cyklostezka po okraji širokého chodníku

Jako dočasné opatření. Výhledově požadavek na důstojné řešení jízdy cyklistů směrem z centra (trasa A251). Podnět Cyklisté sobě 2014, 6 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

4. Praha 1: Cyklopruhy v ulici Na Florenci

V současném stavu je vozovka abnormálně široká a nevyužitá (trasa A252, A410 – dočasně). Podnět Cyklisté sobě 2014, 11 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

5. Praha 2: Pikťáky a úprava parkování, Vyšehradská

Úsek zast. Botanická Zahrada do centra – Karlovo Náměstí, trasa A401. Dobře zdokumentovaný podnět Václava Kříže z r. 2013, 9 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

6. Praha 2: Pravý pruh pro cyklisty rovně v křižovatce Rumunská – Bělehradská

Obnova dřívějšího stavu. Podnět Cyklisté sobě 2017, 7 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

7. Praha 3 a 10: stoupací cyklopruh nebo stezka v Chorvatské

Patrně v letošním roce se má dělat protihluk. Je třeba změnit projekt tak, aby byl zřízen ve stoupání vyhrazený cyklopruh. Zvážit zvýšení ochrany např. vyvýšením nebo podélnými prahy (podobně, jako se odděluje tramvajový pás). Podnět Cyklisté sobě 2014, 7 hlasů.

Stránka podnětu na Cyklisté sobě

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 12. 4. 2017, 12:52

Jak to tak čtu, tak jsem si vzpomněl, že 19/3 jsem obdržel mail z Zmente.to kde mi člověk Dolínek slibuje, že se do 30 dní ozvou ohledně mé žádosti o zprůjezdnění Vyšehradu pro cyklisty :)

Koukal jsem schválně na ten web, jestli by se nedalo pod číslem , které mi přidělili kouknout co se s tím děje, ale nic ...

Nu ještě mají týden do splnění osobní garance :

Ve všech ostatních případech Vám garantuji, že se ozveme nejpozději do 30 dnů. Pokud se nám podaří získat potřebné informace rychleji, odpovíme obratem.

Děkuji, že máte chuť měnit spolu s námi Prahu k lepšímu. Neváhejte se ozvat i s dalšími podněty.

Vratislav Filler 12. 4. 2017, 16:18

zmente.to distribuuje na městské části a řeší drobnosti. Je to jeden úředník. Lepší psát rovnou na MČ.

Jinak z Prahy 1 už mi ke konkrétním podnětům napsali, akorát jsem to ještě nezpracoval.

újezďák 12. 4. 2017, 20:59

Peklo na zemi má skutečně pobočku a jmenuje se

" MAGISTRÁT"

jako bych to přivolal , dnes přišla odpověď a světě div se dozvěděl jsem se v ní něco o Vyšehradském tunelu, pontonové lávce a o tom, že bojují s policií a ták... ale k lokaci značky u Leopoldovy a Cihlové brány nic ....

prostě klasický apríl

cituj napřed fragment mého dotazu kde byly i fotky a odkazy na mapu :

Lokace: 50.062373494439, 14.422920495272
Váš podnět: Prosil bych o změnu dopravního značení tak, aby silnici mohli používat cyklisté a to samé i na výjezdu z Vyšehradu do ulice Vratislavovai :

ODPOVĚĎ

Přejeme dobrý den,

o těchto problémech víme, bohužel řešení není příliš snadné. V případě Vyšehradské skály je to téměř neřešitelné. Máme zpracovánu studii jak na zavěšenou lávku na skále, tak na plovoucí pontonovou lávku, která by zvětšila pochozí profil, ale stanoviska od dotčených úřadů jsou natolik protichůdné, že netušíme jak toto dopadne. Policii se nám dlouhodobě nedaří přetlačovat, byť se mění legislativa a snad nám to trochu pomůže ve vyjednávání a úřady nám odstraňují původní vyhovující značení. Držte nám palce, řešíme to.

S pozdravem

Tým zmente.to

:(

tak jsem jim napsal :
Dobrý večer,
děkuji za Vaši odpověď ,ale při čtení jsem nabyl dojmu, že je opět prvního dubna, tedy apríl ?
Odpovídáte na úplně jinou lokaci, než jsem ve své žádosti uvedl a lokací 50.062373494439, 14.422920495272 potvrzujete skutečné místo ke kterému se můj podnět vztahoval.

Tedy ulici V pevnosti, kam byla umístěna značka která ze silnic v prostoru Vyšehradu, polopaticky zhruba od 50 metrů před Leopoldovou branou až po Cihelnou bránu ( a vnitřních ulicích Vyšehradu tedy K rotundě, Soběslavova, Štulcova a) vyřazuje cyklisty ze silnice.... stejná značka je pak u Cihlové brány u konce ulice Vratislavova.... o žádný tunel ve skále se nejednalo !
Proto bych prosil o nové vyjádření a doufám, že tentokrát se trefíte do prostoru žádosti a že nebudet trvat na 30 denní lhůtě ...

Pěkný večer atd ...

NO NENÍ TO DĚS BĚS ?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
AutoMat projektuje pro město
Cyklisté sobě,

AutoMat projektuje pro město

14. prosince. 2022, 8min. čtení