Cyklomapa Prahou na kole využívá pro svou kresbu geodatabázi OpenStreetMap (OSM). Stejně je na tom i většina aplikací pro vyhledávání trasy či cyklistický routing používá jako základní mapový podklad (jmenovitě UrbanCyclers, NaKolePrahou, či CycleStreets). Kvalitní informace o cyklistické infrastruktuře v OSM jsou tedy klíčové jak pro nás, tak pro řadu dalších aplikací.
V sérii dvou článků vám nabídnu nahlédnutí pod pokličku cyklistického obsahu v OSM. Nyní začneme naprostými základy OSM, vhodnými nejen pro zájemce o zmapování cyklotras v blízkém okolí. Doufám, že tím někoho z vás navnadím k tomu, aby si opravil nedostatky v mapě, které registruje na své každodenní cestě, nebo se dokonce stal pravidelným přispěvatelem do OpenStreetMap. Není to složité.
V pokračování článku, které bude určené pro zkušené mapéry, bych pak rád vysvětlil, jak cyklomapa Prahou na kole pracuje s obsahem OSM. Také bych rád upozornil na některé „ošklivosti,“ které s sebou mapování cyklistické infrastruktury přináší, včetně chyb, kterých se můžete u cyklistického obsahu OSM snadno dopustit, mapujete-li něco jiného. Nejprve ale začátky.
Co je OpenStreetMap?
Dle definice z vlastní wiki je OpenStreetMap svobodná editovatelná mapa celého světa, která byla vytvořena dobrovolníky většinou z ničeho, a vydaná pod otevřenou licencí. Tedy do ní může přispět každý, kdo má zájem. Mapa funguje velmi jednoduše: je to databáze bodů, propojených liniemi. Body a linie mohou mít vlastnosti, které říkají, o jaký objekt jde. Můžete mít třeba linii s následujícími vlastnostmi:
highway=“residential“
maxspeed=“30″
oneway=“yes“
oneway:bicycle=“no“
Asi tušíte, že půjde o cykloobousměrku s rychlostním omezením na 30 km/h. V základu vám s doplněním takovýchto vlastností pomůže editor, ve kterém se mapa kreslí – prostě je k dané linii naklikáte. Přesto je ale dobré vědět, že vnitřnosti využívají nějaké textové parametry. O používaných parametrech se podrobně dozvíte na OSM wiki (česká verze, anglická verze, cyklistická infrastruktura – česky, anglicky). Nemáte-li totiž v nabídce to, co zrovna potřebujete, můžete komunitě klidně navrhnout parametr nový. O návrhu se v rámci wiki diskutuje a následně hlasuje. V českém prostředí se pak pro diskusi používá konference Talk-cz Openstreetmap, kde můžete otevřeně probrat cokoliv, s čím si nejste jistí.
Začínáme
Jak s mapováním začít, najdete v průvodci začátečníka na wiki. Případně se o tom můžete dozvědět více, až budeme opět pořádat cyklistický mapathon (druhý v pořadí se uskuteční 19. prosince). Rozhodně ale neuškodí připomenout pár zásadních pravidel, na které byste neměli při editaci mapy zapomínat:
- Do mapy se kreslí zásadně jen to, co existuje. Ne to, o čem „víte“, že to někde za měsíc bude, nebo dokonce jak si myslíte, že by to mělo být.
- Kresba v mapě má být topologicky spojitá. Když se něco v terénu kříží, musíte tomu zřídit propojovací bod a ne jen plácnout linie jen tak přes sebe. Také je dost k ničemu, když někam doklikáte cyklostezku a nepřipojíte ji na jejím konci na silnici, po které se jezdí dál. To je hodně důležité pro vyhledávací algoritmy. „Ve vzduchu,“ mimo základní kresbu, mohou viset jen teoretické čáry, například správní hranice.
- Pro kresbu v mapě se používají jen v OSM možné zdroje. Když vidíte něco, co byste rádi dali do mapy, vyfoťte si to na mobil (třeba dopravní značení, abyste věděli, jaký je dopravní režim). Pro přesné naklikání pak dobře slouží letecké snímky, které nabízí přímo editor (třeba JOSM), nebo třeba překryv z katastru nemovitostí. Pro území Prahy je s Insitutem plánování a Rozvoje vyjednána možnost použít pro OSM přesné letecké snímky (s podmínkou zmínění zdroje).
- Při editaci postupujte opatrně, abyste nepoškodili jiný obsah mapy. Nemyslím samozřejmě vandalismus, i poměrně zkušeným editorům ale hrozí, že při zpřesňování mapy neúmyslně rozbijí jiný systém (v OSM se zaznamenávají také turistické trasy nebo linky veřejné dopravy). Zvlášť při překopávání složitějších lokalit, jako jsou větší křižovatky, proto postupujte s maximální opatrností a do náročnějších úprav se pouštějte teprve, až si dobře osvojíte jednodušší případy.
Základní návody pro mapování cykloopatření, najdete na dvou stránkách: Česká stránka OSM-wiki k cyklistické infrastruktuře, a manuálu pro mapování cyklistické infrastruktury v mapě Prahou na kole. Manuál samozřejmě vychází z wiki, obsahuje ale i praktické rady, jak nechybovat při mapování cykloopatření obvyklých v Praze nebo v ČR.
A úplně na závěr pár posledních tipů pro začátečníky: výše v článku jsem vám zatajil, že v databázi neexistují jen body a linie. Body a linie je totiž možné spojovat do množin, nazývaných relace a multipolygony. Typickým příkladem relace je právě cyklotrasa, která postupně prochází po řadě jednotlivých linií.
Chcete-li tedy začít příspívat do OpenSteetMap, mrkněte na předchozí odkazy, založte si účet, a hurá na to.
Lei 6. 11. 2017, 22:14
Docela bych se i nechal navnadit. Tak uvidím.