Mapu neustále aktualizujeme: Praha

Publikováno: 03. srpna. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. ledna. 2021
Publikováno: 03. srpna. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. ledna. 2021

K našemu online magazínu o městské cyklistice patří také mapa. V ní můžete vyhledat trasu kudy na kole pojedete, stojan kde zaparkujete, uzavírky, oficiální značené cyklotrasy a nebo v ní můžete jen tak brouzdat a procházet cyklostezky a cyklopruhy po celé České republice.

Nepíšeme o tom úplně každý den, ale naši mapu neustále aktualizujeme. Novinky do ní zanášíme dříve a mnohem detailněji než naši „konkurenti“ z aplikací Mapy.cz nebo Google Maps. Jako jediní v zemi zakreslujeme do map cyklopruhy (a rozlišujeme jejich druhy), cykloobousměrky, (ne)cyklo chodníky, stojany či přejezdy pro kola.

Pomocí ikonek v mapě můžete navíc do míst přímo nahlédnout pomocí fotografií. Ikonky zachycují například polohu stojanu, jak se k němu dostat, která křižovatka či silnice je nebezpečná, kde naleznete servis nebo kde dávat pozor na výmoly a jiné nástrahy. Skrz mapu se také prokliknete na články o daných místech, které jsme v online magazínu publikovali. Pokud se Vám zdá velké množství ikonek moc, můžete si je pomocí nastavení filtrovat jen na určité druhy (vrstvy) jako uzavírky, stojany a podobně.

Každý týden aktualizace map zabere naší redakci čas v řádu několika hodin. Snažíme se totiž vše zakreslovat s přesností a především z oficiální projektové dokumentace značení. Současně při editaci v OpenStreetMap zdokonalujeme situaci celého okolí i z pohledu pěší či veřejné dopravy – vykreslujeme detaily chodníků, zastávek MHD, městského mobiliáře, průchodů.

OpenStreetMap je projekt, jehož cílem je tvorba volně dostupných geografických dat a jejich následná vizualizace do různých druhů map jako silniční, cyklistická či pěší. Projekt vznikl v roce 2004. Je založen především na úpravách dobrovolníků, podobně jako Wikipedie. Data z OSM využívá jako podklad i naše mapa. Především redakce PNK a její příznivci se zasloužili o to, že cyklistická a pěší infrastruktura na této mapě je v Praze zakreslena poměrně detailně.

O všem změnách a jejich detailnosti se můžete přesvědčit na následujících ukázkách:

Nedávno byly doplněny ochranné cyklopruhy na křižovatce U Slavie X Vršovická

Křížení ulic K Pazderkám a Čimická v Bohnicích má od tohoto roku cyklistické přejezdy a legalizované chodníky zjednodušují průjezd v okolí křižovatky

Nevynecháváme ani Prahu 7, ve které v poslední době řada cykloopatření přibyla

Ochranné cyklopruhy na Slánské z minulého roku, nový ochranný cyklopruh na Plzeňské.

Nájezd na ulici 5. května (Severojižní magistrála) v Praze z ulice Ryšavého u Roztyl prošel letos rekonstrukcí. Vše je detailně v mapě.

Oblast Černého Mostu – cyklo(obousměrky, pruhy, stojany) – všechno je to v mapě.

Křižovatka u metra Vltavská. Před krátkým časem přibyl přechod pro chodce a také přechodopřejezdy a legalizované chodníky – které už jsou v naší mapě.

Nejen Praha

Nesoustředíme se jen na Prahu! Mapu aktualizujeme i v jiných regionech a městech Česka – ať už jde o zcela nové cyklostezky či opatření, která existují déle, ale v mapě nejsou zakreslena. O tom ale až v dalším článku na téma regionů.

Zajímá Vás toto téma víc a chtěli byste přispět ke zdokonalování map? V tom případě čtěte dál:

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Jenda 7. 8. 2020, 23:28

Chtěl bych se zeptat k aktuálnímu rozhovoru v a2larmu (sorry že s tím spamuju tady, ale tam není diskuze a tady chybí nějaké "otevřené vlákno pro volnou diskuzi". Pokud je to problém tak to můžu Vráťovi poslat mailem nebo se na to vykašlat :)

Kde se vzala částka 17 miliard na DPP ročně? Ve výroční zprávě za rok 2019 mají "Kompenzace za závazek veřejné služby" 14.5 miliardy, přičemž v tom nejsou zahrnuty věci jako stavba metra D a výkup pozemků na něj, daně/nájem z nemovitostí (vlastní město) a částečně náklady na údržbu různé infrastruktury od kolejí po zastávky, natož pak třeba sanace infrastruktury poškozené bludnými proudy. Zdá se mi divné, že by ten zbytek byl jenom 2.5 miliardy, když třeba jenom to Déčko bude stát za 10 let 20x tolik.

TomášM 8. 8. 2020, 16:11

Jenda: Vratislav Filler řekl dle rozhovoru, že Praha dá ročně 17 miliard za MHD nikoliv DPP. Do MHD patří i vlaky, ty spolknou cca 1 miliardu a zbytek odhaduji budou soukromníci na linkách řady 100 a 200 a také linky řady 300 na území Prahy a to by dle mě odpovídalo té 1,5 miliardě.

Jan Votoček 9. 8. 2020, 10:46

Díky za mapu. Jen malá připomínka k použitelnosti na mobilu. 1. vyhledám trasu a přejdu do mapy 2 . chci se vrátit do zadání a vybrat jinou trasu, např. zelenou. Vlevo nahoře je box s ikonou cyklisty, kliknu na něj a veškeré zadání trasy se vyresetuje:((
(měl jsem totiž kliknout na miniaturní šipečku na kraji boxu)

Díky za úpravu!

Martin Šnobr 9. 8. 2020, 12:15

@Jan Votoček – děkujeme za podnět, o špatné funkčnosti na mobilech víme a budeme se snažit vše opravit – cca během příštího roku.

Jiří Motýl 9. 8. 2020, 13:22

Jenda: přesné číslo by šlo dopocitat zde: https://cityvizor.praha.eu/

Brahma 10. 8. 2020, 20:18

Jo v mobilu to není nic moc. Ale na nelezení trasy napříč Prahou je to neocenitelné. Moc děkuji. A typ povrchu silnice se nikde jinde nenalezne. Pro silniční kolo je to esenciální.

Martin Šnobr 13. 8. 2020, 11:34

@Brahma – děkujeme za chválu! V aktualizacích budeme pokračovat nadále, navíc plánujeme modernizaci.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat OpenStreetMap
Specifika cykloopatření v OpenStreetMap
Inspirace,

Specifika cykloopatření v OpenStreetMap

15. listopadu. 2017, 1min. čtení2
Pustíte se do OpenStreetMap?
Inspirace,

Pustíte se do OpenStreetMap?

06. listopadu. 2017, 1min. čtení1