IPR: Nové vize pražských veřejných prostranství

Publikováno: 18. prosince. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021
Publikováno: 18. prosince. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

Během uplynulého podzimu představil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) výsledky několika architektonických soutěží a koncepčních studií. Veřejnost tak měla šanci se seznámit s navrhovanou podobou rekonstruovaného parku na Karlově náměstí, přestavěného Klárova, nového Dvoreckého mostu nebo třeba s budoucím řešením Vítězného náměstí v Dejvicích.

Dvorecký most. Foto: Praha.eu

Příkladem podzimního dění může být právě představení výsledné podoby Vítězného náměstí neboli “Kulaťáku” na Praze 6. Zadáním architektonické soutěže bylo urbanistické řešení tohoto dnes pro mnohé nepřehledného a nepříliš přátelského náměstí.

Vítězem se stal návrh od od studia Pavel Hnilička architekti. Součástí návrhu je nové vedení tramvají či změny v oblasti automobilové dopravy. Velké změny ale pocítí i pěší a cyklistická doprava.

Komentátoři online magazínu Prahou na kole během zimy jednotlivé představené projekty, včetně Vítězného náměstí, dopodrobna zhodnotí. Nyní se alespoň stručně podívejme, co projekt s patrně největším mediálním ohlasem přináší pro cyklisty.

Vítězné náměstí. Foto (toto i další): IPR Praha

Vítězné náměstí

Vítězný projekt přestavby Kulaťáku doplňuje hlavní čtyři tepny ústící do náměstí (ul. Evropská, Čs. armády, Svatovítská a Jugoslávských partyzánů) o cyklopruhy (podle vizualizací půjde o ochranné cyklopruhy). Na samotném náměstí budou cyklisté převedeni z vozovky na pěší zóny po jeho obvodu. Zde budou vedeni pomocí zapuštěných pásů pro cyklisty z hladké žuly široké 40 centimetrů v každém směru, bez nich by se totiž muselo jezdit po hrubé dlažbě. Tento formát známe již z pražských náplavek. Narozdíl od náplavek na žulových pásech bude cyklopiktogram. Žulové pásy ale nebudou úplně v celé šíři náměstí, v oblasti tramvajové zastávky Vítězné náměstí autoři zvolili volný průjezd cyklistů pěší zónou. V návrhu nechybí ani cyklopřejezdy, jsou zde čtyři navazující na „okružní” stezku.

Návrh na první pohled působí jako jednoznačné zlepšení oproti současnému nulovému stavu, zároveň ale vyvstávají i otázky, kterým se dopodrobna budou věnovat další redakční komentáře: Nehrozí na hladkých pásech efekt náplavka? Není trasování příliš nepřímé s negativním dopadem na lidi preferující časovou efektivitu? Navíc s křížením komunikací po přejezdech v slepých úhlech?

K realizaci by mělo dojít do pěti let. Z velké části bude záviset na nové pražské koalici. Výstavba proběhne ve čtyřech fázích, v té první budou řešeny prostory mimo kruhový objezd, tramvajové koleje. V této fázi by měly vzniknout i nové cykloprůjezdy pěšími zónami. S velkou pravděpodobností dojde v následujících letech ke změnám návrhu při projektování, vysoutěžená byla jen nová idea.

Všechny na podzim představené projekty a další materiály jsou k nalezení zde:

Názory komentátorů Prahou na kole k jednotlivým projektům očekávejte v průběhu zimních měsíců.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Brahma 18. 12. 2018, 12:31

To bude zase houkačkový a zvonkový souboj s chodci na páskách pro cyklisty. Stejný, jako byl do definitivní prohry na náplavce.

újezdák 18. 12. 2018, 12:54

Musíte si vybrat, můžete ho převést mezi chodce jako blázna, můžete mu nabídnout pás žulový a nechat ho celou pěší zónu jet rychlostí pětikilometrovou, či zvonit a kličkovat jako démona, anebo mu můžete říci prostě " i ty jsi doprava" a nechat ho pokojně s auty kroužit.

Pravím vám, blázen ten kdo se dá převést do smíšené pěší zóny :)

újezdák z druhého dopisů cyklistům 9,13

Neo Moucha 18. 12. 2018, 15:28

Já myslím, že ještě nemusíme stahovat kalhoty, protože brod je ještě daleko.

Pavel Mašek 30. 12. 2018, 23:51

Na výsledky soutěže jsem čekal velmi netrpělivě. Z mého pohledu je to ze všech návrhů ten nejlepší a celkem se ztotožňuji s hodnocením IPRu. Nicméně osobně soudím, že je tam jedna obrovská "chyba", kterou navíc IPR bere jako plus - zvýší se frekvence možných aut. To je prostě neuvěřitelné, nedávno jsem tweetoval článek z Pekingu, kde už i oni přiznávají, že řešit zácpy stavěním silnic se nic nevyřeší, jen to situaci zhorší. Takže místo aby se tady řešilo zastavení aut už u Šárky, na Podbabě, v minulosti přilehlé výjezdy z tunelu, zužovala se Evropská atd., tak zase dáváme vládní/studentské/rezidenční zóně města více aut.

Co se týče cyklistů na novém kulaťáku - rozhodně přejezdy kolejí budou náročnější, protože teď je jízda přes ně vždy kolmá, nyní bude téměř až souvislá - s mokrem to je smrt. Vůbec mi přijde špatně řešené, aby tramvaje byly na vnějším okruhu a auta na vnitřním, opačně by to bylo lepší už jen z důvodu, že takto to cyklistu přirozeně potlačí mimo auta na vnější pás pro tramvaje (který dle studie bude snadno na kole sjízdný). Kdyby to bylo prohozené, nebyla podpora zvyšování frekvence aut, ale naopak, mohlo být o pruh pro auta míň a o jeden veliký pruh pro cyklisty víc.

Moje cyklistická úvaha vychází zejména z toho, že prosazuji oddělené, ideálně fyzickými bariérami, cyklostezky a tento návrh má v podstatě "jen" integrační opatření. Myslím, že je tam spousta místa pro samostatnou chráněnou cestu. Navíc kdyby byly veliké hádky o mém návrhu řešení, dal by se vzít model z NYC, kdy se vše pouze na zem namaluje, oddělí plastovými kužely a sleduje se, jestli to tak funguje, než se to postaví z betonu.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?
Praha,

Kolik cyklostezek přinese Praze rok 2024?

03. dubna. 2024, 4min. čtení6