Modernizované autobusové nádraží v Benešově: nové cykloboxy

Publikováno: 23. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Publikováno: 23. prosince. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021

V šestnáctitisícovém Benešově jihovýchodně od Prahy začal 13. prosince 2020 sloužit modernizovaný autobusový terminál. Akce přestavby autobusového uzlu zahrnovala novou budovu terminálu, zastřešení nástupišť a propojení podchodu k vlakovým nástupištím. Na to navázala též rekonstrukce přilehlých vozovek a chodníků či vybudování parkovacího domu P+R. K úplnému dokončení má dojít 2. ledna 2021, kdy se zpřístupní vnitřek terminálu.

Nástupiště nového autobusového terminálu

Foto: PID

Redakci online magazínu Prahou na kole zajímalo, jestli se při této rozsáhlé akci myslelo také na cyklistickou dopravu. Spojení autobusu či vlaku a jízdního kola je totiž velmi výhodné jak pro dojíždějícího (rychlost, efektivita, flexibilita), tak pro města. Ta z každého člověka, který přijede na nádraží na kole, profitují – spoří se parkovací místa, snižuje se dopravní i smogová zátěž, zlepšuje se zdraví občanů.

Cykloboxy

Nový parkovací dům a Nádražní ulice vybavená cyklopiktokoridory

Hlavním cykloopatřením je 50 nových B+R cykloboxů v přízemí P+R parkovacího domu se 181 místy pro automobily. Nachází se zde tři typy cykloboxů – pro jedno kolo, dvě kola a cyklobox s nabíjením. Je zde možnost platit kartou. Ceník je následující:

  • Cyklobox pro 1 kolo:  0 – 14 hodin 3 Kč (každá další hodina 20 Kč)
  • Cyklobox pro 2 kola: 0 – 14 hodin 5 Kč (každá další hodina 20 Kč)
  • Cyklobox s nabíjením: 0 – 14 hodin 10 Kč (každá další hodina 20 Kč)
  • Nouzové otevření boxu při ztrátě PIN: 500 Kč

Cykloboxy B+R. Foto: Benešov

Lidé, kteří by si radši kolo uzamkli ke klasickému stojanu, mají takovou možnost u vlakového nádraží. Tam kolostavy dle benešovské radnice vznikly v rámci samostatné akce.

Zrušené cyklopruhy

Cyklopruh, který zmizel. Foto: Mapy.cz

Z hlediska dopravního značení zanikly jižně od benešovského nádraží cyklopruhy – a to kvůli zúžení vozovky. Došlo k nahrazení cyklopiktokoridory, které nyní vedou až za budovu vlakového nádraží. Dle záběrů Benešov TV vedou v některých místech piktokoridory těsně podél zaparkovaných aut a je tak třeba zvýšené opatrnosti kvůli riziku tzv. dooringu.

Části cyklopiktokoridorů v Nádražní ulici jsou vedení přímo dveřní zónou. Foto: Benešov TV

K rekonstrukci vozovky došlo také severně od nádraží, zde byl na křižovatce Tyršovy a Nádražní (u sokolovny) zprovozněn kruhový objezd. Ve stoupání směrem k nadjezdu železniční trati došlo opět k vyznačení cyklopiktokoridoru. Jedná se o minimální cyklistické opatření, pouze upozorňující na místo pohybu cyklistů ve vozovce. Ochranu cyklistů ve vozovce ale nabízí minimální, ve stísněných případech může být mnohde lepším řešením ochranný cyklopruh.

Česko má spoustu dobrých příkladů

U jiných českých dopravních terminálů se dbalo na to, aby přímo na nádražní budovu navazovaly plnohodnotné cyklopruhy či rovnou cyklostezka. Bezpečná řešení až k cíli umožní dojížďku také skupině cyklistů, která nerada jezdí v hustém provozu: např. dětem, seniorům, ale samozřejmě i některým dospělým. Bezpečné řešení v návaznosti na nádraží můžeme sledovat v Poděbradech, Hradci Králové, Pardubicích, Kolíně, Českých Budějovicích nebo částečně například v Říčanech. Je možné, že na tuto praxi v budoucnu naváže i radnice v Benešově.

Kolín je příkladem poměrně dobré praxe provázání cyklistické a veřejné dopravy. Foto: Mapy.cz

„Build it and they’ll come“. Lidé na kole rádi přijedou a svá kola zde zaparkují: ať už u stojanů, cykloboxů či v cyklověži. Hlavní je, aby se sem bezpečně dostali. Nádraží v Pardubicích. Foto: MŠ (Prahou na kole)

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Pavel Mašek 24. 12. 2020, 00:50

- V Benešově jsem onoho času pobýval hodně a překvapilo mě, jak málo se tam jezdilo na kole, vídal jsem tam v podstatě jen mtb turisty, párkrát jsem potkal staré kolo s babičkou u cukrárny na nádraží, toť vše, snad se to zlepšilo.
- Docela jsem zvědavý, jak se tam změní intenzity na hlavní mezi bus a vlak nádražím, když tam vybudovali parkovací dům, za mých časů se tam přes den parkovalo ještě hodně u přilehlého obchodu s nápoji, pro dojíždění do Benešova se jezdilo "jen" autem, frekvence busů do okolních vesnic je žalostná stále.

- Kolín
-- doplním, že se po městě na kole jezdí hodně a někteří z mladší generace mají i lepší kola (čti lepší plečku), nechávají je na veřejnosti a údajně dle subjektivního názoru jednoho rezidenta se tam "nekrade"
-- na fotce z Kolína se jedná o terminál pro mhd busy, vpravo při pohledu na fotce se právě buduje nové nádraží pro meziměstskou dopravu, cykloopatření mi není známé.

Pavel Mašek 24. 12. 2020, 00:51

Jo ještě Pardubice - kriminalita pod střechou i přes kamery je na můj vkus dost vysoká, není to tak dávno, co tam "chytli" "gang" zaměřující se na kola, některé záběry krádeží prošly i mass medii.

Marek Turnovec 28. 12. 2020, 01:14

Ty 3 Kč, to je za těch prvních 14 hodin? Nebo je to za každou z těch 14 hodin 3 Kč?

A prosím nezaměňovat slova tip a typ, mají každé trochy jiný význam a to že Word (či jiný editor) něco při psaní nepodtrhne ještě neznamená, že je to správně. :-)

Zbyněk 28. 12. 2020, 08:03

Celkový dojem z Benešova je spíše negativní. Cykloboxy OK, ale bez kloudného příjezdu na kole. A parkovací dům je položen tak, že natáhne dalších 181 aut přímo do města.

Když se přestavovalo nádraží, bylo od SŽDC městu nabídnuto protažení podchodu pod kolejištěm. Město nemělo zájem, SŽDC požadovalo spoluúčast. Přitom právě tam by bylo ideální místo pro parkovací dům, autem krásně dostupná I/3 bez průjezdu městem, napojený na Konopišťskou. Ve stejném duchu se připravuje P+R v Kolíně nebo Čelákovicích, autobusy, kola a menší počet pakovacích míst pro auta u nádražní budovy, velké parkoviště za kolejištěm s omezeným průjezdem zástavbou. Místo toho si Benešov postavil P+R, kde kolidují příjezdy pro auta, autobusy a kola. Bez vyhrazených pruhů...

Snad si město aspoň nechalo volné místo pro cyklověž mezi parkovacím domem a podchodem (nádražní budovou).

Marek 28. 12. 2020, 15:40

Celkově z pohledu cyklo děsivé.

Saljack 29. 12. 2020, 22:29

@Zbyněk:
Parkovací dům do města nová auta určitě nepřitáhne, protože ty auta tam už dávno byla, když přidám i parkování u kasáren. Benešov a přilehlé okolí je celkem kopcovité tam nikdy nebude rozvinutá cyklodoprava.

Martin Šnobr 3. 1. 2021, 10:19

@Saljack – cyklodopravě nebrání kopcovitost (která mimochodem není tak hrozná), ale nedostatek bezpečné infrastruktury. Benešov je přehlcený auty (vč. pěší třídy Tyršova) a infrastruktura pro cyklisty je nulová, do provozu si zde troufne jen minimum lidí – ostatně stejně, jako v Praze. Viz https://prahounakole.cz/2013/07/kolo-mesto-a-kopce/

Jenda 3. 1. 2021, 13:02

Saljack: Situaci v Benešově neznám, mé veškeré zkušenosti jsou že jsem párkrát jel na kole po I/3 z Poříčí do Votic :D, ale obecně parkovací dům do města nová auta přitáhne, a to lidi, kteří autem předtím nejeli, protože neměli kde zaparkovat. Nebo myslíš, že po jeho postavení bude na ulicích trvale 181 volných míst?

Martin Šnobr: Nevím, já v Praze jezdím doslova denně, a nějak se mi nic neděje… Jestli ono to nebude spíš o psychice.

Saljack 3. 1. 2021, 13:12

Jde o to, že tam 180 aut stalo už dnes a navíc se parkoviště u kasáren zruší, takže tam mnoho aut už nemá kam přijít. Benešov nemá skoro žádné parkoviště a doprava v něm je naprosto otřesená. A parkování pro auta na nádraží prostě musí být aby se tam dalo vůbec žít. Je třeba taky myslet na to, že ne každý může jezdit na kole.

@Martin Šnobr:
Tak asi každému je jasné, že Tyršova byla přeplněná auty, když tudy vedla objízdná trasa z důvodů právě výstavby parkovacího domu a autobusového nádraží. Ne Benešov není přeplněný auty ale chybí mu základní infrastruktura včetně parkovišť a severního obchvatu. A rozhodně se v Benešově nebojím jezdit na kole narozdíl od Prahy, protože ta doprava je tam opravdu na zlomku.

Zbyněk 3. 1. 2021, 18:54

Saljack: Neznám Benešov příliš. Ale jakékoli parkoviště se samo nezruší, musí ho někdo nechat zrušit a na to se spoléhat opravdu nedá. Pokud se tak stane, važte si toho.
V Praze se ruší magistrála nebo provoz na Smetanově nábřeží už desítky let.

Pokud mohu, doporučuji vám projít si starší politické sliby a závazky v oblasti redukce dopravy, zjistíte, že jejich naplňování často vázne.
A taky pojem dopravní indukce.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat