NKÚ: Stát nemá přehled o svých cyklostezkách. Ministerstvo nesouhlasí

Publikováno: 23. května. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 23. května. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl

Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) uvedl ve své zprávě z 10.5. 2021, že i po předešlém zjištění z let 2003-2011 stát nadále neměl v nyní zkoumaném období 2013 – 2021 jasné priority v oblasti cyklistiky. Ministerstvo dopravy tak dle NKÚ nenapravilo dříve vytýkané nedostatky. Ministerstvo dopravy se závěry nesouhlasí.

NKÚ kritizuje

Jak NKÚ uvádí, i přes státní financování, jehož součástí je i přerozdělování fondů z EU zejména Ministerstvem pro místní rozvoj, jsou nakonec cyklostezky ve správě obcí i krajů. „Ve výsledku tak stát nemá přehled o celkové délce, stavu ani o skutečném využití cyklostezek, za které zaplatil,“ uvádí NKÚ. NKÚ také zmiňuje výrazné rozdíly v cenách na jeden kilometr délky stezky, která se pohybuje od 1,5 po 31 milionů Kč.

V roce 2013-2020 stát zaplatil za stavbu cyklostezek 3 miliardy korun, z toho v letech 2014-2020 1,8 miliardy z fondů EU. „Cyklostrategie z roku 2013 obsahuje jen obecné cíle, nemá jasné priority a neuvádí, kolik bude na rozvoj cyklistické dopravy potřeba peněz,“ uvádí dále NKÚ. Celou zprávu z kontroly lze nalézt zde.

Ministerstvo dopravy se závěry nesouhlasí

Ministerstvo dopravy se závěry NKÚ nesouhlasí. Ministerstvo považuje zvolenou metodiku jednotkové ceny cyklostezky za hrubě orientační, neboť se cena stezek může výrazně lišit například dle terénu, ve kterém jsou budovány. Ministerstvo dále upozorňuje, že veškeré vynaložené finance zpětně kontroluje a dostává fotodokumentaci zbudovaných stezek.

Zároveň ale uznává, že jím vynakládané finance jsou především příspěvkem samosprávám. Z povahy věci tak neslouží z hlediska státu k budování souvislé sítě cyklostezek. Opačný postup by ministerstvo považovalo za překročení kompetencí ze strany státu.

V dalším období ale plánuje ministerstvo více apelovat na tvorbu lokálních cyklogenerelů, aby navrhované cyklostezky více zapadaly do lokálních systémových potřeb.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

újezďák 23. 5. 2021, 21:00
3
1

Náš stát bohužel pouze tuší, že má nějaké občany, nějaký veřejný prostor a třeba nějaké veřejné komunikace ,potvrdilo to i poslední sčítání lidu. Na druhou stranu NKÚ je státní organizace, která již několikrát prokázala, že jablka jsou hrušky, hrušky jsou jablka a mělo problémy s vlastním účetnictvím , je to prostě také jen pouhá státní organizace :) Pamatuji se jenom já, že NKÚ kdysi zrušil jeho vlastní oddělení vnitřní kontroly, které poukazovalo na chyby v NKÚ ? :)

Vratislav Filler 23. 5. 2021, 21:06

Budovat cyklistickou infrastrukturu tak, aby byla souvislá, považuje stát za překročení svých pravomocí? To je poněkud cáklé.

Karel Schmidt 23. 5. 2021, 21:49

Jistě, že stát přispívá samosprávám, cyklostezky nemají nadregionální význam, proto je v pořádku, ze je budují samosprávy. Ale měli by to být také kraje nejen obce. A pokud stát na něco přispívá, měl by mít celostátně platnou koncepci na co chce přispívat, to rozhodně není překročení jeho pravomocí, naopak.
A z hlediska cyklodopravy, asi nejen podle mě nejvíc chybí chraňená infrastruktura spojující blízké obce, a na to, si myslím, by stát měl přispívat hlavně. Malé obce si budování dopravních cyklostezek sjidných za každého počasí nemohou dovolit. Za to velká města snadněji najdou ve svém dopravním rozpočtu peníze na cyklodopravu, proto by u nich mělo být spolufinancování státem spíše symbolicky motivační k jejímu rozšiřování.

újezďák 23. 5. 2021, 22:02

Vratislav, krom toho, že náš stát je cáklý sám o sobě, lze s jistotou říci, že je velmi těžké najít jakoukoliv infrastrukturu v rámci veřejných komunikací, která by byla budována/opravována jako souvislá . Ať kouká jak koukám, tak všechno je dělané salámovo-úsekovou metodou. Od dálnic, přes obchvaty až po silnici ze Sibřiny do Kralovic , od železničních koridorů po lokálku v horní dolní, od cyklostezky po chodník, všechno se to buduje po stovkách metrů maximálmo několik kilometrů. Silnice o délce několika km mezi dvěma obcemi se opraví po hranici kraje/okresu/ čtvrti a pak se uzavře za rok dva tři podruhé aby se opravila druhá část ... v tomhle směru je prostě u nás cáklé všechno.

újezďák 23. 5. 2021, 22:06

Karel Schmidt, tohle je u nás velká bída, když vidím lidi balancující na krajnici okolo Kolodějské obory ( jdoucí z Koloděj do Hájku či do Uhříněvsi po bíle čáře nad hlubokým příkopem) tak chápu, že si to příště rozmyslí a pojedou radši autem nebo autobusem....

Vratislav Filler 24. 5. 2021, 08:13

Karel Schmidt: Napsal jsem to trochu nadneseně.

Stát by měl minimálně vytvořit rámec pro to, aby třeba ty stezky mezi obcemi vznikaly systematicky všude tam, kde jsou pro cyklo nebezpečné silnice a přepravní potřeby, a ne jenom tam, kde to obce chtějí (a s 15% spoluúčastí pořídí).

I to by ale bylo málo. Cyklodoprava je také věcí bezpečnosti provozu, veřejného zdraví, životního prostředí, regionálního rozvoje. To jsou věci, které daleko přesahují pravomoci jednotlivých obcí. Stát to ale ignoruje. Nejde to hodit na obce a tím se vyvléknout ze zodpovědnosti. V čemž mimochodem nová koncepce do roku 2030 jde bohužel ještě dál, protože tam už odpovědnost státu za rozvoj cyklodopravy není už prakticky žádná.

Vratislav Filler 24. 5. 2021, 08:19

Újezďák: Jde to i naráz, viz stezka Kolovraty - Strančice (celkem 14 km). Ovšem manažerskou práci, kterou taková věc vyžaduje, na obcích málokdo umí. A taky musíte mít štěstí na pozemky. Kdyby měla každá větší cykloakce projektového manažera, který by to na tlačil na úřadech, jednal s vlastníky pozemků (kteří jsou často státní a o to víc "zabejčení"), hlídal lhůty, zajišťoval kontinuitu politické podpory mezi volebními obdobími a nakonec to dotlačil k realizaci, tak by to vypadalo jinak (ty akce, které jedou, neformálně takové lidi mají). Jenže to by bylo řečí, na co si Praha platí dvacet nových - a patřičně drahých - úředníků, nebo ještě hůř lobbistů...

Pavel Mašek 25. 5. 2021, 13:48

@Karel Schmidt
- nemyslím si, že je pravidlem, že větší města najdou na stezky pro bezmotorovou dopravu peníze snadněji. Naopak to bývá větší boj, zasahuje do toho více "politiky" atd. Menší obce třeba do 5 000 obyvatel (soudím-li podle těch, které znám osobně), často ani samostatnou infrastrukturu nepotřebují, chybí jim spíše v extravilánu a tam to ne zřídka je záležitost kraje, ne obcí.

@článek
- ono i pro běžného občana je dobré si tu zprávu přečíst, "aby zjistil, že nic nezjistil". Ještě než jsem článek začal připravovat, tak jsem ji přečetl a kromě tabulek o žádostech vs realizovaných/schválených projektech mě zaujaly hlavně dvě věty:

-> NKÚ zjistil, že ceny devíti lávek financovaných z rozpočtu SFDI se pohybovaly od 22 435 Kč/m2 do 85 134 Kč/m2
- - - nikde žádné info o nějaké kategorizaci přemostění apod, cena na metr čtvereční u lávky přes potok i stejného typu se může lišit u dvoumetrové lávky a desetimetrové výrazně, pač nejdražší může být třeba úprava terénu a základy stavby. Chce to vědět víc, proto ministerstvo celkem dobře argumentuje, že to rozlišení je důležité. Zaujalo mě to hlavně díky nedávno dokončené lávce v Troji

->Kontrolu hospodárnosti stavebně technického řešení cyklostezek NKÚ provedl na vzorku 20 projektů financovaných z rozpočtu SFDI a 18 projektů financovaných z IROP a programu Interreg
- - - to už by teoreticky mohlo vymýtit domněnku, že kvalitativní kontrola probíhá, ale už zase například nevíme, jak byl vybrán vzorek a jaký vzorek to byl

-> tabulky
- - - osobně by mě hodně zajímalo, jaké a proč projekty nebyly schváleny (jestli se jedná o projekty zcela zamítnuté a ztracené, nebo pokračují dál v úpravách a budou znova žádat), kolik jich stáhli sami žadatelé... a proč schválené projekty nebyly zesmluvněné, jestli budou atd.

- pokud bych přirovnal zprávu NKÚ ke komerčním auditům, které jsem viděl, tak mi to přijde spíše jako část výsledné zprávy pro akcionáře než zpráva pro vedoucí projektů. Jsou to validní informace, ale je třeba se podívat, co je pod hladinou a nekoukat jen na špičku ledovce.

@ Vratislav Filler
- u té stezky Kolovraty-Strančice, jestli se nepletu, to navíc tlačila manažerka dobrovolně, ne? Iniciovalo se to a hlídalo hlavně ze strany občanů samotných.

újezďák 26. 5. 2021, 21:38

Vratislav, jedna cyklostezka jaro nedělá a je to fajn cesta, ale takových salámů znám víc, viz třeba most odnikud nikam u Mírového hnutí :) který už dnes vede " na cyklostezku která si snad hledá největší spády a stoupání nedaleko od silnice na vrstevnici s nevyužitými chodníky :( Měl jsem spíš na mysli, že se zde sice oprávněně hořekuje nad systém výstavby cyklostezek, ale týká se to všech veřejných komunikací, namátkově třeba okruhu Prahy, dálnic do Rakouska nebo mě osobně přímo se týkající přeložky i/12 ( Úvaly Běchovice) která zanedlouho oslaví dvacet let zpoždění a kterou nedávno odložilo odvolání obce Zdiby!? , která obvinila Uhříněves ( pověřený stavební úřad) z podjatosti a tak je to u nás se vším, místo odvedeni dopravy, třeba i budoucí elektrodopravy, z center obcí a měst se řeší podjatost z pohledu účastníka řízení desítky až stovky km vzdáleného od stavby... místo toho aby účastník takového zřízení skládal kauci jako v Německu , tedy tím větší kauci, čím dál je od " místa činu"...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat