Praha chce vytipovat lokality cyklostojanů společně s Pražany

Publikováno: 04. června. 2021, 7 min. čtení
Autor: Jiří Motýl
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 04. června. 2021, 7 min. čtení
Autor: Jiří Motýl
Úvodní foto: Jiří Motýl

Hlavní město Praha ve spolupráci s TSK a se společností Rekola spouští ojedinělý typ spolupráce, v rámci kterého nabídnou Pražanům možnost doporučit místa, na kterých se postaví nové cyklostojany.

Praha má na instalaci stojanů rámcovou smlouvu na tři roky v objemu celkem 6 milionů korun. Ambicí Prahy je po celé metropoli vytvořit síť stojanů pro kola, které by měl mít každý Pražan k dispozici jen několik kroků od místa bydliště či práce.

Systematické zřizování cyklostojanů bylo v Praze spuštěno v roce 2008. Cyklostojany byly instalovány pouze po žádosti městské části. Ta také přislibuje, že si po instalaci, kterou platí TSK (Technická správa komunikací), stojany převezme do své správy. Dané nastavení vedlo k tomu, že se počty a umístění stojanů v každé městské části velmi lišily. Samotní občané pak mohli stojany navrhovat skrze svou městskou část, pokud ta vyhověla jejich žádosti. V posledních letech se pak začalo experimentovat i s novými modely, kdy v některých případech byly stojany navrhovány přímo magistrátem nebo jeho organizacemi, například při zásadnějších rekonstrukcích veřejného prostoru.

Stojany navrhnete nyní přes aplikaci

Nyní hlavní město spouští nový pilotní režim instalace stojanů, ve kterém umožňuje široké veřejnosti ovlivnit, kde budou stojany umístěny. Program je zatím dostupný uživatelům bikesharingové aplikace Rekola. Magistrát chce ale systém zpřístupnit i pro další bikesharingové aplikace nebo pro aplikace zaznamenávající jízdu na vlastním kole, pokud budou mít zájem službu implementovat. Zda danou službu bude poskytovat i magistrátní aplikace Na kole Prahou není zatím zřejmé. Magistrátu jsme položili dotaz, text v případě odpovědi aktualizujeme.

„Z průzkumů mezi cyklisty víme, že jim často chybí místo, kam kolo zamknout a možnost pohodlného přestupu mezi kolem a MHD. Proto už teď do ulic průběžně doplňujeme stovky stojanů. Jsou i u třiatřiceti stanic metra. S Dopravním podnikem hledáme další ideální lokace a cíl je mít u každého vstupu do metra stojan. Chceme do toho ale také zapojit samotné Pražany, kteří ze svých zkušeností vědí nejlépe, kde jim stojany chybí. Pokud chceme vytvořit skutečně uživatelsky příjemné cyklistické prostředí, potřebujeme znát hlavně názor těch, kteří to dennodenně řeší,“ uvedl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).

Navrhnout lze 1 stojan za 10 jízd

„Již nyní poskytujeme anonymizovaná data z naší aplikace Magistrátu hlavního města Prahy, který je využívá pro zkvalitnění potřebné cykloinfrastruktury. Nyní jsme vytvořili program, který umožní nejen v naší aplikaci Rekola přímo na mapě vybrat místo, kde by si uživatel přál postavit nový cyklostojan. Město bude získávat souřadnice nejvíce žádaných míst, a pokud to bude možné, bude na nich cyklostojany stavět. V případě, že místo nebude přímo ve vlastnictví Technické správy komunikací nebo města, pokusí se najít nejbližší vhodný pozemek,“ řekl Vít Ježek ze společnosti Rekola.

Snahou je, aby bylo hodnocení od uživatelů bikesharingu objektivní a do rozhodování se zapojovali lidé, kteří kolo využívají pravidelně, proto uživatelé bikesharingu a navigačních aplikací dostanou tuto možnost po každé desáté jízdě. Místo může navrhnout uživatel prakticky kdekoliv, nicméně cyklostojan může vzniknout jen na pozemku ve správě Technické správy komunikací.

Prioritně se budou projednávat cyklostojany v lokalitách, kde je o ně největší zájem. Stojany budou určené pro všechny občany, tedy ty, kteří využívají vlastních i sdílených kol. Více informací se lidé dozvědí na stránce kolostav.cz.

Historie instalace cyklostojanů

Před rokem 2008, kdy hlavní město započalo se systematičtější instalací cyklostojanů, bylo stojanů ve městě jen málo. V roce 2007 je město našlo na 400 lokacích. Většinou se jednalo o nevhodné typy stojanů, jako například drátolam. Řada z nich měla soukromého provozovatele a nebyla použitelná např. po zavírací době daného obchodu/restaurace. Město do roku 2008 instalovalo stojany jen sporadicky, především na parkovištích B+R, případně v rámci jednorázových akcí (rozmístění stojanů typu spirála v centru Prahy).

V roce 2006 byl po diskusi v Pracovní skupině pro cyklistickou dopravu hl. m. Prahy vybrán jako nejvhodnější typ stojan opěrný (původně typu P), po dalších diskusích byl upřednostněn jednodušší a elegantnější typ tvaru ∩ („převráceného U“). Tento typ stojanu je podporován cyklokomisí, poradním orgánem Rady hlavního města. Jsou s ním nejlepší zkušenosti a vyhovuje téměř všem typům jízdních kol. V roce 2017 pak byla vybrána varianta tohoto stojanu ve sjednoceném designu nového pražské mobiliáře od studia Olgoj Chorchoj. Tyto stojany mají být instalovány především v historickém centru nebo na význačných místech.

První  stojany typu obrácené U v Praze vznikly 2008, kdy bylo na 25 místech instalováno celkem 138 kusů stojanů. Letos tak program instalace stojanů pokračuje již 13. rokem (v některých letech ale instalace vlivem nepřidělených financí stagnovala).

V nedávné době zaznamenala se zřizováním městských stojanů v rámci svého systému „CYRIL“ úspěch Praha 3, které se povedlo dojednat se společností Lime i dalšími bikesharingy, že kola a koloběžky nebudou smět být parkována jinde než v oficiálních stojanových hnízdech. V Praze také začínají systematicky vznikat stojanová hnízda ve vozovce, což se dlouho jevilo z byrokratických příčin jako nereálné, včetně vyznačení míst pro odkládání samostojících kol a koloběžek sdílených systémů.

Jiří Motýl

V domovské Praze jezdí na starém trekkingovém kole předělaném na měšťáka. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku2

újezďák 04. 06. 2021, 23:36

Dobrá zpráva, už jenom kvůli té funkčnosti, některé ofiko cyklostojany , například ty kombinované s lavičkou před poliklinikou na Antala Staška( dostaly i cenu a pan tvůrce děsně prskal, když jsem mu je kdysi pohaněl jako nefuknční šmejd " prý jsou krásné a multifunkční" ) . Na druhou stranu doprovodné foto názorně ukazuje speciální pražskou hrůzu, kdy přijedete na kole na místo kde jsou fajn stojany a ty jsou obsazeny jedním z nesčetných druhů " sdílených a předražených kobylek", které se v Praze zjeví vždy když krachnou někde ve světě. Nemluvě o malých motorkách , skůtrech a mašinách, kterým se " naše stojany" také začínají libit...

Marek Turnovec 05. 06. 2021, 21:59

No pár nápadů kam je umístit bych měl. Ale jelikož nepoužívám žádný bikesharing a těch pár tisíc kilometrů, co po Praze ročně najezdím - ale na svém kole - je asi tím pádem méněcenných. Škoda no.

Já osobně bych stojany spíš než někde v místě práce (jasně, to kolo tam nechám 8 hodin), nebo doma (ještě déle a přes noc) nebo i u toho metra (to spíš kolo vezmu sebou do toho metra) ocenil u míst, kam člověk s tím kolem jede na kratší dobu něco vyřídit - různé samoobsluhy, úřady, knihovny...

Nedávno jsem si třeba říkal, jaká je škoda, že nejsou na rohu Komunardů a Tusarovy před pobočkou Městské knihovny. Praha 7 je celkem vstřícná, ale tam to prý nejde, že je něco v podzemí a že když tak nějaké jsou na druhé straně ulice, kde jsem si jich vůbec nevšiml (no taky na ně od té knihovny nebylo vůbec vidět).

Dále často stojan postrádám třeba na poště v Moravské. Ale to je Praha 2, tady ani nevím, jestli má cenu na MČ kvůli tomu psát, tady cyklistiku nějak nemají rádi.

Taky mně stojany celkem chyběly před registrem řidičů a vozidel u kongresového centra - to si někdo myslel, že tam všichni jezdí autem? Právě třeba když řidičák zrovna nemají? :-)

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat