Cyklorikša sveze nově i pacienty v Kladrubech

Publikováno: 29. července. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 30. července. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Na kole v každém věku
Publikováno: 29. července. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 30. července. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Na kole v každém věku

Břeclav, Bohumín, Mladá Boleslav, Roudnice nad Labem, Ústí nad Labem a nově i Kladruby. To jsou česká města, kde se mohou senioři či pacienti po městě projet cyklorikšou.

Všechna se inspirovala dánským dobrovolnickým projektem Cycling without age, který před 9 lety vznikl v Kodani, kde se na kole přepravuje do práce či do školy 60 % lidí. Základem je elektrická trojkolka a chuť věnovat čas druhým. 

Tisková zpráva: V současnosti jezdí pod hlavičkou Cycling without age přes 3500 šlapacích elektrických trojkolek v 51 zemích světa. Mladoboleslavská nevládní organizace Kolem na kole loni přivedla na globální mapu Českou republiku a dala také projektu české jméno.

Neformálního setkání u příležitosti rozjezdu Na kole v každém věku v Kladrubech se vedle zástupců Kolem na kole a hlavního donátora zúčastnil také velvyslanec Dánského království v České republice Ole Frijs-Madsen.

Roman Meliška, zakladatel Na kole v každém věku v ČR: “Na kole v každém věku je ze všeho nejvíce radost, ať už pro ty, kteří se vezou, nebo pro piloty, kteří na elektrické trojkolce šlapou. Rozjezd další elektrické trojkolky v barvách projektu Na kole v každém věku pro pacienty Rehabilitačního ústavu Kladruby je důkazem, že když se protnou dobré nápady a dobrá strategie, vznikají dobré věci. Naše organizace má zkušenosti, jak velký přínos má aktivní mobilita pro města větší i menší, Škoda Auto se zase dlouhodobě věnuje mobilitě bez bariér. Kolo, ten vynález starý už dvě století, propojuje generace, dodává městům kvalitu života a proměňuje k dobrému veřejný prostor. Ať dělá radost i v okolí Rehabilitačního ústavu v Kladrubech.”

Josef Hendrych, ředitel Rehabilitačního ústavu Kladruby: “Posláním našeho ústavu je poskytovat rehabilitační a sociální služby tak, aby naši pacienti dosáhli co největší nezávislosti a soběstačnosti, a osvojili si zdravý životní styl. Zapojení do globálního projektu Na kole v každém věku do toho dobře zapadá. Společně strávený čas a silné sociální vazby jsou základem úspěchu každé rehabilitace. Dovedu si představit, že postupně kolem naší nové elektrické trojkolky vybudujeme komunitu dobrovolníků nejen uvnitř ústavu a mezi rodinnými příslušníky našich.“

Ole Frijs-Madsen, velvyslanec Dánského království v České republice: “Jako Dán zvyklý na to, že na kolech se po našich městech přirozeně přepravují miliony lidí každý den, mám z další pobočky projektu Na kole v každém věku obzvlášť velkou radost. Jak asi víte, Dánové jsou jedním z nejšťastnějších národů na světě a existuje mnoho průzkumů, které ukazují, že tomu je tak také proto, že lidé všech věkových skupin tu automaticky používají kolo jako běžný dopravní prostředek. Cycling Without Age neboli u vás Na kole v každém věku přitom není jen o jízdě na kole na čerstvém vzduchu. Je to zároveň zelený a udržitelný způsob, jak zpřístupnit zážitky z projížďky elektrickou trojkolkou každému…

5 základních pilířů Na kole v každém věku

Velkorysost

…protože co jiného než velkorysost je ochota věnovat trochu svého času a vzít na vyjížďku jednoho či dva lidi, kteří se sami daleko nedostanou.

Beze spěchu

… neboť to je ideální způsob, jak vnímat okolí i lidi kolem sebe. Červená rikša v barvách Na kole v každém věku poutá na ulici pozornost a klidná jízda beze spěchu dává příležitost zapříst další a nové hovory.

Příběhy

… které by snadno zůstaly navždy zapomenuté, kdybychom se o ně mezi sebou i mezi generacemi nepodělili. Oni vypráví, my jako piloti nasloucháme a také se dělíme o své zážitky.

Vztahy

… které se budují během společně stráveného času. Společnými jízdami, společnými příběhy, otázkami i nasloucháním. Jsou to vztahy mezi piloty a seniory, napříč generacemi, vztahy s lidmi z pečovatelských domovů i s rodinami těch, kterým jízdy rikšou dávají do života radost.

Bez omezení věku

… ať už pro piloty, nebo pro pasažéry. Elektrická rikša se ovládá snadno jako kolo, díky pomocnému motoru je šlapání komfortní i s posádkou. Trénovaná sportovkyně, kancelářský “krysák”, nebo čerstvý penzista? Ti všichni už po světě fungují jako piloti. Ostatně, nejstarším pilotem byl 90letý Dán Jørgen Hass. A nejstarší pasažéři? Paní Edith Green z Bournemouth (108 let), paní Yeo Iu ze Singapuru a pan Dagny Carlsson ze Švédska, oba 107 let.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat