V Praze 4 vznikla v červenci 2021 v ulici Pod Krčským lesem nedaleko krčské nemocnice a IKEM paralelně s Vídeňskou ulicí cykloobousměrka. Na délku má 600 metrů a částečně tvoří alternativu k rušné Vídeňské. Legalizovaný obousměrný pohyb zjednodušuje příjezd do místních škol.
Cyklooobousměrky jsou potřebné zejména v městském prostředí, kde je zjednosměrňování ulic často prostředkem k omezení průjezdné automobilové dopravy, což je případ ulice Pod Krčským lesem. Ta byla původně obousměrná a jednosměrnost byla zevedena kvůli omezení průjezdu tranzitní dopravy, která by objížděla Vídeňskou. Na lidi na kole se tu ale zapomnělo – šířka 5 metrů totiž bohatě pro obousměrný průjezd cyklistů stačí.
Autor podnětu, Martin Poštulka, podával podnět na tuto cykloobousměrku dopravní komisi Prahy 4 v roce 2016. „Kontrolou archivu jsem ověřil, že to je shodou okolností na den přesně pět let a jeden měsíc, kdy jsem podnět předložil v komisi pro dopravu. Pak to bylo postoupeno se souhlasným stanoviskem dál a ve fázi projektu to dostalo TSK. Už jsem ztratil naději, že se to vůbec někdy povede. Je to jen maličký krůček ke zlepšení infrastruktury, tak doufám, že nezůstane jediný a povede se i legalizace všech úseků trasy na Kačerov,“ říká k tomu autor podnětu.
Nové opatření přineslo také zlepšení pro pěší. Byla totiž zvýšena bezpečnost přechodu před školou PORG.
V mapě Městem na kole nové opatření naleznete zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Marek 16. 7. 2021, 15:33
8
1
Řešení, kdy je vynechaná žlutá lentilka retardu v pikto pruhu považuji za velmi nebezpečný způsob. Již s jedním takovým přechodem jsem se sekal a tam s protijedoucím vozidlem, které si alespoň jedním kolem usnadňuje průjezd. Čuměl chlapec na to jak projede a málem mě sejmul, protože si mě vůbec nevšímal. Jakým způsobem se tohle dá připomínkovat? Vždyť stačilo ty balisety posunout víc do vozovky a udělat cyklo průjezd za nimi.
Michael 16. 7. 2021, 16:22
3
1
Tak tohle se na Praze 2 naštěstí nestane ?. Tam je doporučený legální průjezd po dehumanizované 3/4 pruhové Magistrále.
Vratislav Filler 17. 7. 2021, 12:03
1
@Marek: to by znamenalo o 1 parkovací místo míň. :-/
Marek Turnovec 17. 7. 2021, 16:26
1
Souhlasím v tom, že každý cykloobousměrka dobrá, ale sám to asi nevyužiji. Když už jednou za čas cestu po Vídeňské v tomhle směru mám, tak raději jedu po ní, je to víceméně od úrovně ústavů AV ČR až dolů k Labuti skoro pořád mírně z kopce, takže to docela jede, takže ani nemám pocit, že bych moc zdržoval nějaká auta (opačný směr může být horší)...
Ale jak tam není souvislá alternativa, tak by to znamenalo jet stejně kousky po Vídeňské a z ní levým odbočením sjíždět, pak se na ní v nějakých křižovatkách zase napojovat... Díky, ale raději ne.
Jasně, pokud má někdo cíl přímo v téhle ulici (třeba to gymnázium PORG), tak jasně, tam by se mi asi taky nechtělo kdybych jel shora to třeba celé po Vídeňské objíždět, abych tam mohl přijet "z té jediné správné strany", ale pro transit je ten význam fakt diskutabilní.
Neví někdo, jak to vypadá s plánovanou legalizací chodníku od Labutě nahoru ke Kačerovu? Už jsem tam nějaký týden nejel, tak jestli se třeba něco už nezrealizovalo...
Vratislav Filler 19. 7. 2021, 08:33
1
@Marek Turnovec: Kačerov - Labuť měl být letos, koordinují to ale s přeložkami nějakých kabelů, takže se trochu čeká.
Martin P. 20. 7. 2021, 20:56
1
Jasně, není to bypass Vídeňské, na to je to krátké. Ale jako napojení z ulice V Štíhlách a oblasti Libuše a Kamýka směrem na Kačerov to k zahození není. Ušetří se tím průjezd okolo dvou autobusových zastávek a jeden semafor, to všechno v koloně. Tak to taky bylo myšleno.
Problematické je pak vyústění na Vídeňskou a odbočení doleva nad Klárovým ústavem, ale je to tam tak z kopce, že to po odbočení výborně usnadňuje rozjezd a je to jen kousek k odbočení z Vídeňské do ulice Thomayerovy. Kromě toho pro méně otrlé, třeba pro děti, je tady náhradní řešení po málo používaném, i když nelegalizovaním chodníku a přes přechod.
Obávám se, že dopravní obslužnost PORGu řeší zejména rodiče auty, protože dojezdová vzdálenost je asi větší, než co by akceptovali a chtějí pro své děti jen to nejlepší. :-) Ale třeba se pletu a bude to přínos i pro ně.
Martin P. 20. 7. 2021, 21:07
1
Momentálně jsou rozkopané pravé pruhy v obou směrech Vídeňské v podjezdu pod Jižní spojkou, tam, kde se mění na Michelskou a předělává se semafor na přechodu nad křižovatkou u odbočení do Budějovické a V Podzámčí. To je možná ta zmiňovaná rekonstrukce. Ale chodníku se to nejspíš nedotkne, ten asi zůstane v původním stavu.