Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Za porušení bude hrozit pokuta až 2000 korun. Schválila to dnes Sněmovna se senátními změnami. Mezi ně patřilo snížení maximální výše pokuty na pětinu a odklad účinnosti nového předpisu až na polovinu příštího roku. Novelu o provozu na pozemních komunikacích nyní dostane k podpisu prezident.
Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Za porušení bude hrozit pokuta až 2000 korun. Schválila to dnes Sněmovna se senátními změnami. Mezi ně patřilo snížení maximální výše pokuty na pětinu a vzhledem k delšímu projednávání odklad účinnosti nového předpisu až na leden 2022. Novelu o provozu na pozemních komunikacích nyní dostane k podpisu prezident.
Motoristé budou muset podle poslanecké úpravy silničního zákona objíždět cyklisty ve vzdálenosti, která odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu. Podobná úprava platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku. Odpůrci předepsané vzdálenosti poukazovali na to, že nové opatření nebude možné na mnoha místních silnicích dodržovat ani kontrolovat.
Horní komora doporučila zmírnění sankcí za porušení nového pravidla, které mělo původně platit už od letošního července. Řidič měl za nedodržení vzdálenosti podle prvotní sněmovní verze dostat pokutu až 10.000 korun, zákaz řízení na půl roku a mohlo mu být odebráno sedm bodů. Senát ale snížil sankce na pokutu maximálně do 2000 korun, pokud řidič cyklistu neohrozí.
Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů navrhla uzákonit skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Nově by tam, kde je to možné, musel řidič auta míjet cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost.
Novela má také umožnit odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené. Zavádí také faktický zákaz provozování takzvaných pivních kol. Senát odmítl umožnit odtah všech vozidel, která neoprávněně stojí na chodníku. Doporučil novelu naopak doplnit o právo obcí vyžádat si odtah autovraků a o právo poskytovatelů domácí péče parkovat po nezbytně dlouhou dobu na místech se zákazem stání, což zatím mohou například službu konající lékaři.
Prvotním cílem novely byla pouze snaha umožnit strážníkům, aby mohli pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Nyní mohou strážníci pouze postoupit podezření z takového přestupku do správního řízení. Vyhrazené jízdní pruhy slouží zejména pro jízdu autobusů, vozidel policie, zdravotnických záchranářů, hasičů a dalších složek záchranného systému.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Pavel Masek 15. 9. 2021, 21:42
4
U nas nejde nic poradne. Supr zlepseni na strane cyklistu, ale chodniky... ja to nechapu, zakaz jako zakaz, komunikace to je, jen je timhle podporuji.
Pavel Masek 15. 9. 2021, 21:43
???
Tomáš Kindl 16. 9. 2021, 08:23
8
3
Schválené znění novely zákona č. 361/2000 Sb.
Při předjíždění cyklisty je řidič motorového vozidla povinen dodržet bezpečný boční odstup. Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km.h-1 je vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty podle věty druhé nejméně 1 m.
(nový odstavec 6 v § 17 podle bodu 2 tisku 374/8 ve znění bodu 2 tisku 374/9)
Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
(§ 57 odst. 1 podle bodu 6 tisku 374/8 – doplnění slov „v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích“)
Účinnost obou změn od 1. 1. 2022 (včerejší tisková zpráva ČTK, která se všude rozšířila, mluví chybně až o červenci 2022).
Současně by měla být vydána prováděcí vyhláška Ministerstvem dopravy novelizující vyhlášku č. 294/2015 Sb., která legalizuje přejíždění V 1a – Podélné čáry souvislé („plné čáry“) při předjíždění cyklisty a opraví popisky u dopravních značek C 8a – Stezky pro cyklisty, C 9a – Stezky pro cyklisty společné a C 10a – Stezky pro chodce a cyklisty dělené tak, aby bylo zřejmé, že užití stezky pro cyklisty není bezpodmínečně povinné a užití stezky pro chodce a cyklisty není povinné vůbec.
https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=8&t=374
Ještě jednou všem moc díky za podporu, dobrá věc se našimi společnými silami podařila :-)
Tomas Denk 16. 9. 2021, 12:58
Dobry den, Chci se zeptat chapu tu novelu spravne ze nyni nebude povinne pouzit vzdy stezky pro cyklisty a jejich smisene verze? Dekuji
Jenda 16. 9. 2021, 15:46
1
2
Tomas Denk: Záleží, co přesně bude v té nové vyhlášce, ale snad ne.
Pavel Masek 16. 9. 2021, 16:18
2
@Denk
- jak pise Jenda, ale cilem bylo, aby nemusela byt povinna. Sam vim ocnekolika miste, zejmena o jednom, kde ani nelze najet na cykloinfra,aniz bych si nezajel cca pul kilaku a jel pak v danem smeru 200 metru
Jirka 17. 9. 2021, 20:28
3
6
A tak se podařilo prohloubit příkop mezi motoristy a cyklisty...
Tomas 18. 9. 2021, 09:00
1
2
Jenom doufám, že se díky tomu zruší veškeré ochranné cyklopruhy, protože to jinak nedává vůbec smysl. Buď jde o bezpečnost a tu ochranné cyklopruhy 1,5m rozestupem nesplňují ani náhodou, nebo je to pouze tohle se nám hodí a tohle ne.
Zbyněk 18. 9. 2021, 19:47
2
Tomas: To doufáte marně. Na jízdu ve vyhrazeném pruhu se 1,5 metru nevztahuje.
Tomas 18. 9. 2021, 20:33
2
Zbyněk: Proto jsem to právě psal, že u ochranných cyklopruhů nevadí ani 30cm a bez něho je potřeba 1,5m, což z hlediska bezpečnosti nedává naprosto smysl a protiřečí si to. Proto říkám, že by mělo být jedno nebo druhé. Takže buď by to opatření mělo být předjet cyklistu minimálně ve vzdálenosti 1,5m od okraje vozovky (aby to sedělo na současné cyklopruhy) nebo by ochranné cyklopruhů museli být alespoň 2,2m široké (70cm šířka řidítek + 1,5m povinný odstup).
újezďák 18. 9. 2021, 21:03
2
Jirka, prohloubit příkop se snaží hrstka staromilců už mnoho let, mě velmi mile překvapila třeba reakce motowebu autozine, kde nechvalně proslulá čerstvý agitka CNN Prima News o jejich redaktorovi sraženém autobusem při demonstraci "1.5 vého pekla" z mého pohledu až nečekaně narazila :) https://autozine.cz/reportaz-o-srazenem-cyklistovi-mela-vzbudit-soucit-dostupne-zabery-kamer-ale-ukazuji-ze-prave-on-si-incident-zpusobil-sam/
Zbyněk 19. 9. 2021, 07:14
5
2
Smysl to dává. U cyklopruhu si jede auto i cyklista ve "svém" stále rovně. Bez něj musí řidič vybočit, předjet pak zajet zpátky. A pravděpodobně zasáhnout do protisměru.
Tomas 19. 9. 2021, 08:46
1
Zbyněk: Tak ten protisměr je u mnoha ochranných cyklopruhů mnohem horší, protože mnoho aut se do jejich pruhu nevejde a může jet právě i v cyklopruhu. Když připočteme k šíří auta (Octavia III má 216cm) 25cm na každé straně, což je minimální doporučený rozestup, tak cyklistovi zbývá ještě méně než 1,5m jenom pro jízdu. To nemluvím o tom, že ten ochranný cyklopruh může být dokonce jenom 1,25m. Důvod toho rozestupu při předjíždění je vítr, ráz které auto udělá a to že cyklista se může vychýlit i o desítky centimetrů (např. díra v silnici). A ani jedno riziko ochranný cyklopruh nezmenšuje oproti 1,5m při předjíždění. Navíc je podle mě mnohem lepší mít na kole zpětné zrcátko a vědět, že mě auto předjíždí a pak je mi opravdu jedno když mě někdo předjede s rozestupem 50cm a rychlosti 50km/h. Ale tady jde o bezpečnost až v druhé řadě. Obě strany (cyklisté a motoristé) nejsou schopné pochopit tu druhou a chovat se k sobě slušně a s rozumem a právě nová cykloopatreni přilévají vodu do ohně tím, že místo toho aby se budovali nové cyklostezky, tak se pouze přemalovavají silnice.
Jirka 19. 9. 2021, 10:08
5
Ujezďák: myslím, že nepatřím ke staromilcům, naopak, na kole jezdím po Praze od svého návratu z venkova ~ 1997.
Jen jsem názoru, že nařízení o 1,5 m odstupu je kontraproduktivní, na aroganci některých řidičů to nic nezmění, spíše jich přibyde; zato počty těch cyklistů kteří jedouc vedle sebe na mé upozornění ještě argumentují “máš se vyhnout, místa je tam pro Tebe dost…,” těch co do mě narazili na chodníku, málem srazili několik mých dalších přátel a ještě se rozčilovali že jsou na vině ti druzí ani nemluvě, těch ještě přibyde.
újezďák 19. 9. 2021, 10:54
2
Taky jsem po něm nevolal, na druhou stranu konečně se do povědomí " široké veřejnosti" dostal onen dávno známý a u soudů běžně uváděný vzorec 60 cm + 1cm za každý km rychlosti vozidla, tedy do 30 je to 90cm v 90 km-hod je to 150 cm. Obecně vzato mě by skutečně zajímalo, kolik za den , týden, měsíc a rok vidíte v pracovní den po Praze jet cyklistů vedle sebe. Klidně můžu říct, že já žádné, my co jezdíme do práce a z práce se nemáme čas vybavovat , to se dělá maximálně na švihu a jet do Prahy na švih je hloupost :)
Jirka 19. 9. 2021, 13:14
Napadlo mě to též, zkusím si dělat statistiku čuňáren od zítra a uvidím, co vyleze za měsíc
Pavel Masek 19. 9. 2021, 13:33
1
@Tomas
- auto sevzdy vejde, pokud je vyhrazeny pruh, kde se nevejde, je jen ochranny nebo piktak
Tomas 19. 9. 2021, 17:42
2
@Pavel Masek
Ochranný cyklopruh jsem zmínil asi 10x, takže jsem celou dobu psal skutečně o něm. A i vyhrazený jízdní pruh je 1,5m široký takže defacto ve vzdálenosti mezi autem a kolem není vůbec žádný rozdíl. A jak počítám tak počítám, tak mi tam stále chybí do 1,5m průměrně 70cm, což je průměrná šířka kola. Takže správně by měl být jakýkoli cyklopruh na silnici minimálně 2,2 m (resp. 1,7m pokud by tam byla rychlost omezená na 30km/h) široký pokud přímo sousedí s jízdním pruhem pro auta, pokud by se zde skutečně jednalo o bezpečnost.
Pavel Masek 19. 9. 2021, 18:01
@tomas
-idealne, ale bohuzel...
Lukáš Měkota 22. 9. 2021, 07:14
Bojím se, že to prezident nestihne podepsat