Pardubice reagují na povinný odstup: Na třídě 17. listopadu má být cyklopruh, zabere parkování

Publikováno: 26. září. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 02. října. 2021
Autor: ČTK
Úvodní foto: Pardubice
Publikováno: 26. září. 2021, 5 min. čtení
Aktualizováno: 02. října. 2021
Autor: ČTK
Úvodní foto: Pardubice

Město Pardubice nejspíš zřídí na třídě 17. listopadu v příštím roce cyklopruh. Protože ulice není dostatečně široká, vytyčení trasy pro cyklisty zabere parkovací místa. Obchodníci jsou kvůli tomu proti, obávají se poklesu tržeb. Praxe ukazuje, že zlepšení podmínek pro mikromobilitu naopak více zákazníků přiláká.

Město reaguje na změnu v silničním zákoně, která od ledna vyžaduje, aby motorová vozidla měla při předjíždění cyklistů 1,5 metru odstup. Za porušení bude hrozit pokuta až 2000 korun. Na frekventované silnici v Pardubicích, kdy v obou směrech stále jedou auta, by tak musely hlavně vozy MHD jezdit pomalu za cyklistou a nemohly by ho předjet.

„O přípravě zákona jsme věděli dlouho. Ulice je natolik specifická, že kombinace městské hromadné dopravy a cyklistů by mohla být do budoucna neřešitelným problémem,“ řekl Kvaš.

Odborníci se shodli na tom, že řešením je cyklopruh a zrušení podélného stání na jedné straně ulice. Obchodníci poslali městu petici, v níž to odmítají. Zastupitelé se jí budou zabývat na některém z příštích zasedání, uvedl náměstek.

„Bude to zcela na rozhodnutí zastupitelstva, zda dají přednost chodcům, bezpečnosti cyklistů, preferenci dynamické dopravy, nebo zachování 40 parkovacích míst,“ řekl.

Ulicí denně projede asi 1200 cyklistů. Někteří lidé raději jezdí na kole po chodníku, čímž ale porušují dopravní předpisy. Město už před časem představilo záměr, který také počítá se zřízením ochranných ostrůvků pro chodce. Při přecházení tak bude chodec dávat pozor pouze na vozidla jedoucí z jednoho směru jízdy. Návrhu předpokládá i lepší podmínky pro zajíždění a vyjíždění vozů MHD ze zastávek.

Nejslabší místo pardubické cyklo-infrastruktury

O nutnosti zřídit cyklopruhy na třídě 17. listopadu již v Pardubicích byla řeč v minulosti. Samotné město tento záměr prezentovalo již v roce 2012 v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí vozovky. Při rekonstrukci ale nakonec cyklopruhy zřízeny nebyly. Dlouhodobě je však ulice 17. listopadu vnímána jako jeden ze zásadních problémů v celistvosti pardubické cyklistické infrastruktury. Situaci se již v roce 2011 věnoval pardubický cyklospolek Město na kole.

Plány na zřízení cyklistické infrastruktury v ulici 17. listopadu lze ale datovat ještě hlouběji, první reálné návrhy se objevily již v raných 90. letech v rámci tehdejšího cyklistického generelu Pardubic. Ten zařadil infrastrukturu na třídě 17. listopadu mezi priority pro 1. fázi výstavby cyklistických opatření.

Obavy o úbytku zákazníků se nenaplňují

Obavy lokálních živnostníků o návštěvnost a tržby v souvislosti s instalací cyklistické infrastruktury není pouze otázkou Pardubic. Zvláště v severní Americe, která v posledních letech tíhne ke zřizování cyklistických stezek na úkor parkování, toto téma silně rezonuje a je intenzivně zkoumáno. Jak ukazuje infobrožura vydaná torontskou radnicí k projektu cyklopruhů na Bloor Street, většinou se obavy živnostníků nenaplní.

Naopak, po zřízení cyklistické infrastruktury se v mnoha místech prokázalo, že tržby obchodníků v daném místě následně rostly rychleji než byl obecný průměr pro okolní oblasti. Ukazuje se, že pěší a cyklisté obecně přinášejí do obchodů více peněz než lidé cestující automobily či MHD.

Možným vysvětlením je, že je pro pěší a cyklisty zkrátka snazší zastavit a do obchodu se vydat jakmile jedou/jdou kolem. Pěší a cyklisté tíhnou také spíše k nákupům na kratší vzdálenosti a nakupují tak častěji lokálně mimo velká nákupní centra na okrajích měst.

V kanadském Vancouveru dokonce změnila na cyklistickou infrastrukturu po jejím zavedení názor tamní asociace reprezentující obchodníky v centru města. Z organizace protestující proti prvním procyklistickým opatřením se po získání reálných zkušeností z jejich fungování stala výrazným zastáncem stavby další cyklo-infrastruktury.

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Komentáře k článku

Ondra 27. 9. 2021, 10:47
14
6

Tak to je správný a zodpovědný přístup, jen tak dále!

123123 29. 9. 2021, 08:08
1
4

Buhužel jde jen o alibistický přístup radnice.

Filip 12. 10. 2021, 03:13

Této logice příliš nerozumím.

"Prošel" jsem si tu, asi 500 m dlouhou, ulici skrze Street View. V podstatě, zjednodušeně řečeno, je tam asi 50 m vyhrazeného pruhu pro jízdní kola kolem autobusové zastávky, který náhle končí, a pak je tam, po celé délce, standardní pruh, tj. šířka ty standardní 3.0 m, a prakticky po celé délce je ve středu plná čára.

Plnou čáru nelze, prozatím, při předjíždění jízdního kola přejíždět, ani nákladem přesahovat a bezpečný boční odstup platí "od Kuvajtu napadení", akorát není kogentně kodifikována jeho nějaká minimální výše. Standardním autem standardní jízdní kolo tam, bezpečně a legálně, předjet prostě není možné, o nějakém náklaďáku, či autobusu, ani nemluvě.

Já absolutně nezpochybňuju přínosnost toho, že se vyhodí gumokoly z krajnice, a na místo nich se z ní udělá vyhrazený jízdní pruh pro jízdní kola, o tom žádná, já pouze nerozumím logice zastupitelů, proč to řeší až teďka? To jako tam ta jízdní kola, s jejich souhlasem, dosud mohli řidiči "legálně" ohrožovat?

Připomíná mi to rok 2005, kdy se zavedl bodový systém, a ono v tom červenci opravdu všichni jezdili, jakoby za každou křovinou byl schovaný policajt s radarem a / nebo foťákem. Po třech týdnech, měsíci, pěti týdnech většině došlo, že se, pro ně to podstatné, jakkoli nezměnilo, a tak se "systém" vrátil do starých kolejí. Pak, samozřejmě, se část z nich vybodovala, část přišla o řidičské oprávnění ve správním řízení, a tak nějak se to dostalo někde mezi. Ale hned, jak zavedli ten "slavný" bodový systém, tak nám na interstate přibyla značka, zvyšující, asi na 400 m, rychlost z 50 kmph na 60 kmph. A to tam ta padesátka, do toho srpna 2005, neplatila? To je něco typicky našeho, co hlava, prostě a jednoduše, nebere.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Nová cyklostezka propojila Uničov a Litovel
Česko,

Nová cyklostezka propojila Uničov a Litovel

09. července. 2022, 1min. čtení5