Pilotní projekt veřejné brněnské půjčovny cargokol se osvědčil. Teď záleží na městech

Publikováno: 19. září. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Michal Šindelář
Publikováno: 19. září. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Michal Šindelář

Pět měsíců fungovala v Brně první česká veřejná půjčovna nákladních kol. S třemi typy kol proběhlo 122 zápůjček a uživatelé na nich po městě najezdili téměř 3000 kilometrů. Výsledek? Závěrečná zpráva plná dat a analýz jako podklad pro další podobné projekty. A také 124 uživatelů, z nichž jich chce nákladní kolo znovu použít 95 procent.

„Cílem testování bylo zjistit, jak by veřejná půjčovna nákladních kol mohla fungovat v českých městech,“ vysvětluje za Nadaci Partnerství koordinátor projektu Michal Šindelář. „V Brně jsme se dostali na vrcholu sezóny na téměř 100 % obsazenost dvou ze tří kol. Lidé kola využívali k převozu všemožného nákladu, ale také dětí nebo dospělých osob,“ pokračuje Šindelář.

„Odvoz rozebrané staré postele do kontejneru na sídlišti, pomoc sousedům s odvozem jejich nábytku do výše zmíněného kontejneru, odvoz elektroodpadu jako starý televizor do sběrného dvora,“ popisuje jeden z uživatelů inovativní služby, co vše na půjčeném nákladním kole odvezl. Restauratér Martin Špaček zase doplnil: „Restaruaci jsem nejraději zásoboval na nákladním kole, než se trápit v autě, raději jsem se na Zelňák projel Christianií.“

Nákladní kolo místo auta?

Pilotní projekt, financovaný evropskou iniciativou Cyclurban+Mobility Change, not Climate Change, který byl podpořen německým ministerstvem životního prostředí, potvrdil, že nákladními koly lze nahradit část automobilové dopravy. „Celkem 55 % zápůjček nahradilo právě cestu automobilem. Nákladní kola tak přispívají ke snižování závislosti části obyvatel na autech,“ shrnuje Šindelář.

Zda bude někde v Česku podobná půjčovna fungovat, záleží nyní na zástupcích měst. „Report o provozu půjčovny ukazuje, co její fungování obnáší a především jaké jsou finanční náklady na její provoz. Zpráva přináší i interaktivní byznys model, kde si zástupci měst mohou navolit, jakou půjčovnu chtějí, a model jim spočítá, jaké budou náklady,“ uzavírá Šindelář.

Chcete půjčovnu cargokol ve vlastním městě?

Kdy u nás začne fungovat stálá městská půjčovna cargokol po vzoru Vídně i dalších měst? „Nyní záleží na městech, zda si provoz půjčovny zajistí.“ Šindelář doplnil: „Rádi nabídneme pomoc při formulaci podmínek výběrového řízení, nabídneme pomoc s nastavením provozu půjčovny, nabídneme pomoc s tvorbou rezervačního systému. Město se ale musí aktivně rozhodnout, že takovou službu chce svým lidem poskytovat.“

Otevření první takové půjčovny je otázkou času. „Pište svému vedení města, radním, náměstkům, vedoucímu odboru dopravy, komukoliv relevantnímu. Pošlete jim odkaz na report z provozu půjčovny. Pro další provoz půjčovny je nutné, aby si ji město objednalo.“

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Zdenek 20. 9. 2021, 16:33
2
1

Prvni 3 veci, ktere me napadly po precteni clanku:
(1) Nejsem pro bezbrehy kapitalismus, ale proc tohle ma byt take dotovano? Dotovat pujcovnu? Pak se nedivme, ze pocet statnich zamestancu narusta (i kdyz to bude provozovat soukromnik, alespon jeden urednik, ktery bude dohlizet na kvalitu sluzby a cerpani dotaci treba na cast uvazku, bude potreba).
(2) Tyto cargobike mohou take jezdit po tech "cyklochodniccich" vybudovanych podel a na chodnicich (a skrz zastavky MHD), ktere vznikly v Plzni a byly tu minuly tyden prezentovany ve dvou clancich?
(3) Premyslim, kolik by muselo byt v Praze pujcoven, abych nevzal ani jedno ze sdilenych aut, ktere se do 1 km od me kancelare nachazeji (kde zrovna sedim), a misto toho se kodrcal do pujcovny, potom tam kolo vratil, a kodrcal se zpatky. Ani nemluvim o tom, ze bych to asi nezvladl v civilu. Misto snadneho rychleho odvozu neceho takovy pekny celodenni vylet.

Kdo si precetl ten odkazovany report, musel nutne nabyt dojmu, ze mnoho uvedenych vypujcek bylo "pro srandu".

Musim rici, ze kdyz ctu takove clanky, zacinam pochybovat, nakolik mam brat za podnetne jine clanky na tomto webu.

Jenda 20. 9. 2021, 20:31
2
1

2) Podle některých výkladů zákona dokonce _musí_. Naštěstí nám tu slibují novelu a novou vyhlášku, která to má zrušit.

3) Mně by stačila jedna, protože auto neumím řídit.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat