Pardubické zastupitelstvo projedná petici proti cyklopruhům na třídě 17. listopadu

Publikováno: 19. října. 2021, 7 min. čtení
Aktualizováno: 27. prosince. 2021
Úvodní foto: Město na kole
Publikováno: 19. října. 2021, 7 min. čtení
Aktualizováno: 27. prosince. 2021
Úvodní foto: Město na kole

Pardubické zastupitelstvo projedná na svém zasedání 21. října petici obchodníků a majitelů domů (text petice zde), kteří si nepřejí v ulici 17. listopadu cyklopruh. O kauze jsme poprvé informovali zde.

Obchodníkům z ulice 17. listopadu vadí především úbytek parkovacích míst. Dodavatelské firmy by tam obtížně vykládaly zboží. ČTK to řekl obchodník a iniciátor petice Jan Svoboda.

„Nás obchodníky si vzali jako rukojmí. Do obchodů jezdí dodavatelé, ti musí někde zastavit a zboží vyložit. K nám dováží koberce, které mají 150 až 200 kilo, kolikrát to skládáme až hodinu. A zákazník si pak pro zboží přijede,“ řekl Svoboda, majitel domu a obchodník s bytovým textilem.

Místní řeší zásobování

V ulici 17. listopadu je například také květinářství, prodejna se sportovním oblečením a potřebami, zdravotnickými pomůckami. Petici podepsalo 46 lidí, kteří tam podnikají a mají domy. Podle Svobody se cyklopruhem sníží bonita nemovitostí. Navrhuje proto, ať cyklisté jezdí jinudy a vyhnou se frekventované ulici.

Mezi dalšími tématy pak petice zmiňuje i potíže s jízdou cyklistů a koloběžkářů po chodnících, která ohrožuje pěší: „Zároveň požadujeme zákaz provozu cyklistů, koloběžek, prkýnek atd. na chodnících na třídě 17.listopadu v obou směrech,“ píší petenti.

„Jedna skupina by se cyklopruhem viditelně zvýhodnila. Tak ať to objedou Štefánikovou ulicí. Dali jsme do petice plánek, kudy by mohli komfortně jet a nebyli by ohrožení na zdraví,“ uvedl Svoboda.

Jak sám ale pro Městem na kole přiznává, navržená alternativní trasa se setkává i s kritikou nutnosti vedení trasy skrze průjezd domu mezi Štefánikovou a Palackého třídou. On sám ale jeho šířku považuje za dostatečnou a pro cyklisty komfortní.

Vojtěch Jirsa (Piráti), zastupitel města a propagátor cyklistické dopravy v Pardubicích pro Městem na kole upozorňuje, že se z jeho pohledu nejedná o úpravu, která by měla zvýhodnit především cyklisty: „Nejedná se pouze o cyklopruhy. Součástí návrhu jsou rovněž opatření pro zvýšení bezpečnosti chodců, zlepšení výjezdů ze zastávek MHD a zlepšení rozhledových poměrů na křižovatkách, vjezdech.“

Problémem jsou dle Svobody především místa pro zásobování: „Nám nejde o dlouhodobé parkování, nám jde o možnost zastavit a odjet. Že to někdo překračuje dlouho, to si musí vyřešit městská policie,“ dodal Svoboda. Dále také za petenty zmiňuje, že obchodníci už jednali i s minulými vedeními města a nic se ale nezměnilo. Podle Svobody jde o letitý problém, který dříve mohl být řešen mnohem lépe. Sám kritizuje, že ulice nebyla přestavěna ve prospěch všech včetně cyklistů při její generální rekonstrukci před několika lety. Domnívá se, že tehdy proběhla nedostatečná koordinace mezi krajem a městem, celkový profil ulice zůstal v podstatě nezměněn a nyní tak lze již vybírat pouze tu nejméně špatnou ze špatných možností.

V místě zůstane 11 míst pro zásobování

V reakci na kritiku projektu tiskový mluvčí Pardubic Radim Jelínek pro Městem na kole sděluje, že projekt s parkováním zásobování počítá: „Zásobování nebytových prostor bude zajištěno ze zbývajících parkovacích míst na 17. listopadu. Vozidla zásobování budou využívat vysokoobrátková parkovací místa, kterých je v řešeném úseku 17. listopadu – Smilova celkem jedenáct. Předpokládá se, že vymáhání vysokoobrátkového režimu parkování zajistí volná místa pro zásobování v dostatečné kapacitě. Další zásobování je uvažováno z parkovacích míst a míst vyhrazených pro zásobování v ulici Smilova, případně z “vnitrobloků” přilehlých domů.“

Město chce úpravou ulice, která není dost široká a projede po ní kolem 1200 cyklistů denně, reagovat na změnu v silničním zákoně. Od ledna vyžaduje, aby motorová vozidla měla při předjíždění cyklistů 1,5 metru odstup. Za porušení bude hrozit pokuta až 2000 korun.

Jak ale doplňuje Jirsa, hlavním hybatelem projektu byl především návrh úprav na zvýšení bezpečnosti na přechodu u ulice Malá. Tento návrh, který zpracovala SÚS Pardubického kraje, rušil podstatnou část parkovacích míst v úseku a bohužel dle Jirsy ještě zhoršoval situaci cyklistů. Jednalo se o tzv. vysazené chodníkové plochy. Teprve v reakci na tento návrh nechalo město zpracovat návrh nový, který řeší celou ulici 17. listopadu komplexně a zohledňuje v maximální možné míře potřeby všech uživatelů.

Projekt počítá s chodci i MHD

„Jedná se o komplexní návrh, který umožní bezpečné přecházení, například u ulice Malá v blízkosti základní školy. Zvýší se plynulost dopravy, neboť řidiči MHD i osobních vozidel budou moci cyklisty bezpečně míjet. Parkovací místa byla zachována v maximální možné míře a bylo přihlédnuto i k potřebám zásobování. Rozumím lidem, kteří v ulici bydlí nebo podnikají a chápu jejich obavu související s rušením parkovacích míst. Nicméně při návrhu je třeba přihlédnout nejen k jejich potřebám, ale k potřebám desítek tisíc obyvatel, kteří se zde denně pohybují,“ říká zastupitel Jirsa.

Kromě petice mají zastupitelé na říjnovém zasedání projednat i dopravní změny v ulici 17. listopadu. „Bude to zcela na rozhodnutí zastupitelstva, zda dají přednost chodcům, bezpečnosti cyklistů, preferenci dynamické dopravy nebo zachování 40 parkovacích míst,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš (ODS). „Pardubice jsou známé tím, že se tu jezdí hodně na kole. Je mi líto, že na jedné z nejvýznamnějších ulic ve městě jezdili doposud cyklisté bez jakékoliv infrastruktury v hustém provozu a ve dveřní zóně zaparkovaných aut. Pokud se to podaří změnit, je to jednoznačně krok správným směrem,“ doplňuje pro Městem na kole Vojtěch Jirsa (Piráti)

K6 20. 10. 2021, 20:58
12

Když pominu to, že tu "petici" psal někdo, kdo není zrovna velmistr v češtině a v psaném slově, tak mi to stejně přijde trochu mimo.
Míchá se dohromady cyklopruh, cyklotrasa a cyklostezka. Z článku jsem snad správně pochopil, že se má jednat o cyklopruh.

"Dali jsme do petice plánek, kudy by mohli komfortně jet a nebyli by ohrožení na zdraví"
To má implikovat, že na méně rušné ulici nemůže být cyklista ohrožen? Já se zrovna třeba v sobotu odpoledne cítím bezpečněji na široké státovce, kde jsem celý schovaný za krajnicí a auto má i bez pohnutí volantem odstup větší, než na kdejaké úzké okresce.

Opatření údajně zvýhodňuje cyklisty? Tak zrovna momentálně, jestliže se jedná o ulici, kde projede denně 1200 cyklistů, ale místo vhodné infrastruktury jsou tam parkovací stání pro 40 aut, tak to je podle mě spíš zvýhodnění motoristů. Zrovna tady by ta infrastruktura pro kola měla být bez diskuze. A navíc podle toho mluvčího tam ty místa pro zásobování zůstanou, tak co se vůbec řeší...?

Nakonec, co je to za blbost požadovat zákaz jízdy cyklistů po chodníku? On takový zákaz ještě není? Možná by to chtělo nejdřív nastudovat, kromě češtiny, taky zákon.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat