Praha v zimě neodklízí cyklostezky. AutoMat vybírá peníze na cyklopluh

Publikováno: 24. října. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 24. října. 2021, 3 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr

Přestože v zimě jezdí po městě na kole nemalý počet lidí, Praha sněhovou údržbu cyklostezek či cyklopruhů cíleně vůbec neřeší. Cesty pro kola i pěší se tak stávají nesjízdnými – ať už kvůli ledu či haldám sněhu odházeného ze silnice. Spolek AutoMat (MNK je nezávislý projekt spolku, pozn. red.) to chce v nadcházející sezóně změnit. Na platformě Darujme.cz vybírá 55 tisíc na sněžný cyklopluh.

Není to ale jen sníh, který zhoršuje zimní použitelnost cyklistické infrastruktury. Listí na podzimních cyklostezkách a štěrk a jiný odpad v cyklopruzích koncem zimy a na jaře znesnadňují jízdu na kole  a zvyšují riziko defektů. V dalším kole proto chceme experimentovat s elektrickými kartáči, které by z běžného elektrokola udělaly skutečný čistící stroj. Zatímco v Praze některé městské části nakupují – a následně pro údajnou nevyužitelnost prodávají – elektrické čistící stroje za statisíce, úklid cyklostezek a cyklopruhů po zimě vázne. Na bicykl připojený počišťovací nástavec by mohl řešit tento problém se zlomkem běžných nákladů.“ píše ve výzvě AutoMat.

Cyklopluh s elektrickým čistícím nástavcem

Spolek AutoMat disponuje nákladním elektrokolem Tern GSD, které chce pomocí cyklopluhu vylepšit. Doplní na něj elektrický čistící nástavec. „Prototyp firmy CargoBikes chceme nechat vylepšit a dotáhnout do snadno provozovatelné podoby, abychom už tuto zimu mohli zkušebně čistit vybrané stezky od čerstvě napadaného sněhu. Chcete-li bližší informace, nechte u svého daru vzkaz a obratem se Vám ozveme.

Celou výzvu naleznete zde. Na závěr můžete zhlédnout reportáž z Hradce Králové, kde cyklostezky svým cyklopluhem uklízí dobrovolník Jirka Štrupl. Pokud se Vám zdá, že cyklodoprava a sníh nejde dohromady, můžete si pustit video z finského Oulu, které je považováno za nejlepší zimní cyklo-město světa. Na kole zde dojíždí přes 20 % lidí, přičemž více než polovina z nich jezdí i během zimy. A to díky síti cyklostezek, která je skvěle udržována.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Tonda 24. 10. 2021, 12:23

Když vidím jak na tom prvním videu mu ten pluh odskakuje, tak si říkám, je to vůbec k něčemu? Ten pluh musí něco vážit a odtlačit nějak významné množství sněhu vyžaduje sílu, která se na kole těžko vyvine. Nebyla by lepší fréza?

Jak vidno na tom videu, v Oulu to jde, když se chce, ale cyklopluhem to fakt nedělají. To spíš vysomrovat od nich starší vyřazenou techniku :-)

Zdenek 24. 10. 2021, 23:34
2
9

To je bizarni ... . Jenom si rikam, zdali vyrobci aut, motorek, elektroaut, elektromotorek, auto-pluhu a buhvi jeste ceho, co se pohybuje legalne na silnicich, nejsou uplni idioti. Nevim, proc Skoda Citigo nema homologaci na osazeni tazneho zarizeni a nemuze legalne tahnout privesny vozik, proc motorka musi podstupovat STK, proc na normalni pluhy osazuji oranzove majaky, aby pri udrzbe ve tme v zime byly poradne videt, proc maly uklizeci pluh ma povinne ruceni, aby zaplatil skodu, kdyz radlici nahodou odre nejake zaparkovane auto ... kdyz staci vzit kolo (nebo k necemu pripevnit slapky a prohlasit, ze to je kolo) a jde to uplne bez papiru, muze to na cyklostezky, muze to mit brzdy, ktere neprosly zadnou homologaci a presto muze vest 200 kg, osvetleni staci blikacka. Jasne, snezny pluh a je pohanen motorem s vykonem 250 W.

Nevim, zdali se smat nebo plakat.

Andowero 25. 10. 2021, 07:20

@Tonda - vysomrovat od nich techniku zní jako dobrý nápad. Možná od nich zjistit zkušenosti. Ten sněžný pluh - prototyp - je vyroben na základě zkušeností ze zemí kde se cyklistika bere vážně, nebo dle nejlepšího vědomí a svědomí?

újezďák 25. 10. 2021, 08:26

jako štulec magistrátu možná dobrý, ale fyzika je fyzika, soused má sněžnou frézu ruční na baterie a odklidí s tím zhruba 70 m dlouhý a 2 metry široký chodník když je víc než 5 cm sněhu nebo to promrzne, tak ještě méně a pak jde nabít baterku....

Zdenek 25. 10. 2021, 08:52
4
13

Fyzika je fyzika. Skutecne by me zajimalo, zdali ma smysl uklizet v Praze cykloinfrastrukturu od snehu (vynalozit energii, vyrobit/zaplatit zarizeni, ktere to udela, zaplatit lidi, ... - vsechno ma na pozadi nejaky zdroj energie), aby potom projeli po silnici 3 cykliste, protoze, priznejme si, v zime jezdi cyklistu mene a primarnim duvodem neni neuklizenost stezek/cyklopruhu apod. Neni jednodussi a efektivnejsi rici: "v zime se cyklostezky/pruhy neupravuji, jezdete na vlastni nebezpeci, a nebo jeste lepe pouzivejte, prosim, mestkou hromadnou dopravu, uvidime se opet na silnicich na jare"?

A porovnavat Oulu a Prahu je skutecne faul. V Oulu (kde se asi take nesoli a chrakter zimy je jiny) obrovska snezna freza (s vykonem desitky kW a spotrebou pocitanou v litrech fosilnich paliv na hodinu) odhazi snih na zelene plochy, kterych je kolem komunikaci vsude dost, v Hybernske na ilustracnim obrazku muzeme snih z cyklopruhu odhazet na silnici nebo na chodnik. A nebo nalozit na nakladaky a odvozit do Vltavy. To mate na mysli?

Za me to magistrat dela dobre, ze se na uklid cyklopruhu v zime vykasle, setri i moje prostredky. Neni nic jednodussiho nez kolo okolo 10. prosince zazimovat a zase vytahnout na pocatku brezna (behem te doby jedu pouze, kdyz je holomraz a ciste silnice). Koupim litacku na 3 mesice, parada.

Vratislav Filler 25. 10. 2021, 09:22

Zpřesním user cases pro používání toho pluhu, z toho přefiltrování přes fundraising to není moc poznat.
Usa cases jsou následující:
- V Praze zpravidla nenapadne najednou víc než pár čísel sněhu, bývají zimy s 10-15 cm. Některé stezky se ale nečistí vůbec, takže to tam chodci zašlapou do nesjízdnosti. Třeba A22 do Braníka, nebo Barrandovský most. Cíl je protáhnout vybrané úseky s pár čísly sněhu hned, jak nasněží, aby se to nezašlapalo do ledovky, nebo to pak vymrzlo.
Cílem není zavést si službu konkurující městu, ale vyzkoušet řešení pro úseky, které se "nevyplatí" řešit běžnou technikou. Současně je cíl zmapovat úseky, kde to absence zimní údržby totálně zabije (třeba zmiňovaná A22 do Braníka, bez které z Jižního Města nevede do centra v zimě vůbec žádná cyklostezka). Podobných úseků je víc. Předpokládáme, že po zprovoznění takové stezky tam lidi budou jezdit víc.

Mimochodem, tam, kde se v zimě udržuje, jsou dlouhodobě zimní intenzity mezi 30 a 40% letních, tam kde se neudržuje, je to kolem 20%.l V Kodani je zimní pokles na cca 50% intenzit.

Druhý usercase je vymetání svinčíku z cyklopruhů v době, kdy je sice už vysoleno, ale z vozovky je do cyklopruhů automobilovým provozem vymetený štěrk a jiný čurbes, na což by teoreticky mohl stačit lehký pojízdný smeták. Což myslím že pomůže všem, protože v tom předjaří řidiči prostě nechápou, že cyklisti, co jezdí, ty pruhy plné štěrku jaksi nechtějí používat.

Vratislav Filler 25. 10. 2021, 09:31
4
1

Zapomněl jsem dodat, že u úseků, kde touhle neformální cestou prokážeme smysluplnost, pak samozřejmě budeme jednat o zařazení do standardní městské zimní údržby.

újezďák 25. 10. 2021, 10:17

Vratislav, čili štulec magistrátu jak jsme říkal. Osobně pamatuji občas i víc sněhu a se zmrazky ( tedy to co zašlapou chodci) se vyrovná jen silnější technika nebo chemie, případně jak jsem tuhle četl o Švédsku tuším, vyhřívání stezky :) K čištění krajnic, což je v Praze skutečně potřeba jako sůl i mimo zimu , mám takovou poznámku, co je to lehký pojízdný smeták ? Něco co vymete " čurbes " na chodník ? Zatím jsem ještěš neviděl ve službách TSK " lehký smeták" bez vysavače, který všechen smetaný čurbes nasaje do zásobníku odpadu a tak si myslím, že pokud " cyklisté " přijdou s něčím co přesune bordel, který sice řádně neklízí TSK, na chodníky, že si na tom média smlsnou...

Vratislav Filler 25. 10. 2021, 13:42
5
1

újezďák:
- Sníh je potřeba vymést předtím, než se z toho udělají zmrazky.
- Patnáct čísel sněhu najednou v Praze už deset let nenapadlo.
- Když napadne víc sněhu, tak ho pro zesjízdnění stačí trochu srovnat, vyplužené silnice na horách také nejsou až na asfalt.
- Cyklopruhy stačí vymést do 50 čísel od kraje. O vymetání na chodník se neuvažuje.

Jinak miluju lidi, co už předem vědí, co všechno je na něčem špatně, zejména pak že je na něčem špatně něco, co tam vůbec nebude.

újezďák 25. 10. 2021, 16:23

Pamatuju v zimě roku 2010 že napadlo určitě více než 20 cm najednou i v centru a na některých místech i přes 30 cm , další sněhová kalamita byla roku 2013 ( mimochodem to byl nejchladnější březen-duben za 100 let) ., navíc počasí se " mění" vždyť povodně v Praze taky nikdo nepamatoval desítky let :) Letos v únoru byli na Karlově mostě běžkaři a na Petříně se sjezdovalo...

Tonda 25. 10. 2021, 23:33

Zdendo, na rozdíl od aut a motorek jízdní kola nepodléhají homologaci viz příslušné nařízení EU, tak proto.

To video z Oulu plus to srovnání s dalšími městy kde to není až tak růžové není žádný faul, ale prostě informace, že když se chce, tak to jde a že hlavní důvod proč lidi nejezdí v zimě není tak jak si nesmyslně myslíš počasí samo, ale právě špatná infrastruktura nebo neúdržba infrastruktury.

Vratislav Filler, co je to běžná technika? Sněhové radlice se dělají i jako příslušenství pro drobnou zahradní techniku, nějak mě nenapadá kdy mohlo být vhodnější přidělat pluh na jízdní kolo, samozřejmě mimo účelů demonstračních a manifestačních. Cokoliv zametat a přitom to nesbírat mi taky přijde celkem k ničemu. Každopádně sem na to zvědavej.

Zdenek 26. 10. 2021, 10:55
1
1

Tondo, ze je duvodem to, ze kola nepodlehaji homologaci, vi snad kazdy, vcetne me. Ale to nebyla otazka, otazka byla, proc napriklad nepodleha homologaci souprava o hmotnosti 250 kg (ECarla, https://www.kargopujcovnabrno.cz/kola/) a dokonce je provoz dotovan z EU penez. Ja jsem celkem proto, aby se s homologacemi nedelaly takove cavyky (osobni spatna zkusenost), ale potom bych prosil o vice volnosti i jinych oblastech.

Nevim, co mas na mysli za "dalsi mesta", ja mluvil (a clanek byl) o Praze. A prostorove pomery v Praze a Oulu jsou naprosto jine, jak z hlediska uklidu snehu, tak dokonce i budovani cyklostezek. Kdo to neprizna a ocekava stejnou infrastrukturu na Starem Meste (notabene s astronomickou cenou kazdeho volneho pozemku, ve meste, ktere je budovano po staleti a kde je treba uvazovat, zdali na nejakou volnou plochu je lepsi zasadit radu stromu, udelat travnik, postavit lavicky, ... nebo udelat pruh pro cyklisty) jako v sirych lanech v Oulu, je blazen.

Add zima: nevim, co myslis terminem "lidi". Mas na mysli (a) "lide, kteri v lete jezdi pravidelne do prace na kole", a nebo (b) "lide, obyvatele mesta"? Plati-li (b), potom tvoje veta "hlavní důvod proč lidi nejezdí v zimě ... [je] ... právě špatná infrastruktura nebo neúdržba infrastruktury" je nesmysl. Lide (vice nez 95%, rekl bych 99%) nejezdi v mnoha jinych duvodu (to nechci rozebirat, to je na dlouho) a v zime tuplem, infrastruktura je pro ne v zime uz nicotny duvod. Plati-li (a), potom s tebou mohu castecne souhlasit, ale: (1) nemohu disponovat nicim jinym nez vlastnim pozorovanim z kazdodenni jizdy do prace, a ubytek cyklistu oproti letu je jasne patrny, prestoze jsou ted vozovky ciste (a zrovna dnes je krasne), ale pouze je rano pod nulou, pripadne hrozi naopak podzimni dest; (2) stale plati, ze udrzba cyklostezek navic neco stoji (i na zivotnim prostredi), a je otazka, nakolik se to vyplati. Ac jezdim brezen - zacatek prosince skoro 100%, priznavam, ze mi nestoji za to riskovat v zime nejaky karabol (loni jsem mel po 20 letech prvni vyznamne zraneni na kole: zlomenina po padu na naledi 5.prosince, mel jsem to blbec zabalit jako kazdy rok s prvnim snehem a nedelat frajera).

Vratislav Filler 26. 10. 2021, 11:55

Tonda: U těch cyklopruhů jde o to, že tenhle drobný zimní čurbes si auta z vozovky vymetou ke kraji sama tím, jak jezdí, v cyklopruzích se to už ale neděje. Jde o to posunout to dál ke kraji vozovky, kde to za pár týdnů sebere jarní úklid. Je to koncept, třeba to bude fungovat dobře, třeba to fungovat nebude.

Malou zahradní techniku beru, že by mohla fungovat, akorát tou třeba AutoMat (na rozdíl od nákladního kola) nedisponuje.

Goldi 26. 10. 2021, 13:22

Zadelana infrastruktura a z toho vyplyvajici bezpecnost je muj duvod c. 1, proc se v zime rozmyslim, jestli a kam na kole pojedu. Ten fundraising mi dava smysl hlavne s informacemi od p. Fillera tady v komentarich. Skoda ze to tam neni takhle rozvedeno, bez toho mi to prijde trochu nepresvedcive.

Vykriky o cestovani na kole v zime jsou otravne, ale pokud se diky tomu dozvim cisla o zimnich intenzitach provozu, tak to zato stalo. Rad vidim, ze celkem velke mnozstvi lidi dokaze i po 10. prosinci svepravne vyhodnotit svuj vlastni komfort.

Zdenek 26. 10. 2021, 14:22
1
1

Goldi: super (bez ironie), od toho jsou diskuze, jinak je muzeme zrusit. Ja mam na to, kam pujdou i moje dane jiny nazor, to je vse.

Tonda 26. 10. 2021, 19:12

Zdenek, viděl si vůbec to druhé video? Autor tam kromě Oulu zmiňuje a ukazuje i další finské město Tampere a různá města v Kanadě, ten záběr kde nejen že se cyklopruh a cyklostezka neuklízí, ale nahrnuje se na ně sníh ze silnic je celkem k pláči.

Celá Praha není Staré město, tohle úporné hledání vytáček a důvodů proč něco nejde místo přemýšlení o způsobu jak to zlepšit a přitom to nestálo nesmysl je mi z duše odporné.

Lidi je množné číslo od slova člověk. Lidé ze své povahy použijí takový způsob dopravy, který je pro ně výhodný. A bezpečnost je klíčový faktor, vše je v tom videu a je to podloženo výzkumy, takže nějaké tvoje z prstu vycucané že je něco nesmysl je akorát k smíchu. A sám to nakonec potvrzuješ, na naší neudržované infrastruktuře se v zimě bojíš a proto nejezdíš.

Jenda 27. 10. 2021, 01:15

Zdenek: Například za poslední 4 roky byl v Praze sníh 1 týden, 0 týdnů, 0 týdnů a 2 týdny, z čehož vyloženě problém jet na kole byl jednou (letos, když jednou v noci z neděle na pondělí napadlo 10 cm). Předtím jsem to moc nesledoval, ale od roku 2012 jsem jezdil do školy výhradně na kole (tj. pravidelně a často příšerně brzo ráno) a problémy si nepamatuju. Rozhodně nic, co by vyžadovalo od prosince do března zahodit kolo a downgradovat na mafii.

Když už, tak je problém ostrý posyp, než jsem si pořídil neprůstřelné pláště, tak jsem měl v zimě jednu díru za druhou.

Zdenek 27. 10. 2021, 09:41
1
3

Tonda: nikdo uporne vytacky nehleda, jiste technicke reseni existuje, ale ja rikam (viz jiz prvni prispevek), ze se dle meho nazoru nevyplati davat prostredky na to, aby se cyklostezky v zime udrzovali pro (dle meho nazoru) velmi malo jedincu. Myslim, ze je rozumnejsi ustoupit prirode a rici si, ze v zime se cyklostezky neudrzuji a dokonce se muze stat, ze na ne (nebo cyklopruhy) bude nahrnut snih, nebot prioritou jsou silnice a chodniky (protoze to v Praze pouziva naprosta majorita, narozdil od kola). Mimochodem: doporucuji jine video autora videa z Oulu, kde se pozastavuje nad stavem v Amsterodamu, kde naopak odklidili cyklostezky a chodniky byly v zoufalem stavu, a take zminuje ekonomickou otazkou: https://www.youtube.com/watch?v=xB1tgkOM6Bw

Jenda: potiz je, ze ja jezdim 20 km jedna cesta, prvnich/poslednich cca 5 km za hranici mesta, a podminky se docela zasadne behem cesty lisi -- za hranici mesta je to naprosto jine (uklouzane az beda), ale staci uz rozdil Dejvice vs. Repy. Jednoduse jsem si rekl, ze se mi nevyplati presedat na horske kolo, pripadne jeste porizovat hreby, a resim to MHD. A nevyplati se mi to potom ani casove, za sucha jedu vyrazne rychleji nez za namrazy/snehu. Ale "downgrade" nebyl uplny, beham 3 km na vlak :-) (a pravdepodobne neplati, ze kolo az do brezna lezi, jenom jednoduse nejezdim 100% jako jindy, ale pomer bude nizky, ze ho ani nepocitam). Proste si nestezuji, nic nepozaduji, myslim, ze soucasny stav je docela vyvazeny a umoznuje rozumnou dopravu i v zimnich mesicich.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat