Cyklisté v Hradci Králové přišli i o druhou cyklověž

Publikováno: 15. listopadu. 2021, 6 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: Biketower.cz
Publikováno: 15. listopadu. 2021, 6 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: Biketower.cz

Cyklisté ve stotisícovém Hradci Králové přišli i o druhou cyklověž pro uložení jízdních kol. Věž před obchodním centrem Futurum v uplynulých dnech dělníci rozebírali. Majitel věže se pro její odstranění rozhodl proto, že se nenaplnil záměr, že věž postavenou na městském pozemku později převezme město. ČTK to dnes řekl Rudolf Bernart z firmy Systematica, která cyklověž před Futurum dodala.

Cyklisté ve stotisícovém Hradci Králové přišli i o druhou cyklověž pro uložení jízdních kol. Věž před obchodním centrem Futurum v těchto dnech dělníci rozebírají. Majitel věže se pro její odstranění rozhodl proto, že se nenaplnil záměr, že věž postavenou na městském pozemku později převezme město. ČTK to dnes řekl Rudolf Bernart z firmy Systematica, která cyklověž před Futurum dodala.

Hradec Králové byl prvním městem v ČR, kde v roce 2013 parkovací věž pro kola začala fungovat. Bernart ji postavil před hotelem Černigov u hlavního nádraží na pozemcích města a majitele hotelu. V roce 2019 musela kvůli plánované demolici hotelu pryč a na zachování cyklověže se radnice s majitelem věže nedohodla. Podle radnice nebylo možné pro její jiné umístění u vlakového nádraží nalézt vhodné pozemky.

Cyklověž u centra Futurum začali cyklisté využívat v roce 2015 a sloužila jim do letošního srpna. „Ročně ji využilo přes 8500 lidí. Na to, že nestála u dopravního uzlu, tak byla docela navštěvovaná,“ uvedl Bernart. Když uplynula pětiletá ochranná lhůta vázaná na dotaci na cyklověž, nabídl investor věž městu k odkoupení. Město na nabídku nepřistoupilo. Zastupitelé města letos v červnu záměr koupě věže neschválili. Věž na místě původně vznikla v rámci projektu podpořeného Ministerstvem pro místní rozvoj ve spolupráci s Hradcem Králové.

„Cyklověž nyní půjde po rozebrání zpátky do dílny a po repasování bude připravená pro postavení jinde v Česku,“ řekl Bernart, který má demontáž věže na starosti. Pro občany Hradce Králové, který bývá označován za město cyklistů, je konec věží podle Bernarta velkou ztrátou. „Zvláště když elektrocyklodoprava je na vzestupu a lidé pro tato dražší elektrokola potřebují bezpečné úložiště,“ řekl.

Bernart zatím v Česku dodal 19 cyklověží a dvacátá se má příští týden otevřít ve středočeských Milovicích. Další dvě cyklověže Bernart dodal na Slovensko. Na východě Čech jsou cyklověže v Pardubicích, Jaroměři a Trutnově. Bernart odhadl, že služeb všech dosud otevřených cyklověží v ČR a na Slovensku využilo v souhrnu asi 1,5 milionu cyklistů. Za uložení kola cyklisté platí poplatek, například v Pardubicích to je deset korun za den.

Výhody a nevýhody cyklověží

Cyklověž je jen jednou z možností parkování kol u velkých dopravních uzlů – například přestupních terminálů veřejné dopravy. Svými kritiky bývají věže kritizovány za příliš komplikované a nákladné technické řešení, které navíc neumožňuje zaparkování více kol najednou. V případě více zájemců se tak dle kritiků cyklověží může při parkování tvořit fronta. Zaparkování jednoho kola zabere přibližně půl minuty.

Na druhou stranu se ale jedná o jedno z mála řešení, kde bez nutnosti lidského dozoru je téměř vyloučena manipulace s kolem cizí osobou a kolo lze bezpečně odložit i s příslušenstvím. Podobný komfort skýtají jen cykloboxy nebo úschovny kol. Klasické úschovny kol bývají ale cenově pro dlouhodobé parkování mnohem méně cenově výhodné a náročné na zajištění lidské obsluhy. Cykloboxy jsou zase při podobné kapacitě mnohem více prostorově náročné.

Technologie cyklověží pravděpodobně pochází z Japonska, kde je lze nalézt i zabudované v podzemí. Nad zemí je umístěna pouze buňka pro příjem a výdej kola.

Evropa většinou sází na jiná řešení

V evropských cyklistických metropolích se sází u dopravních uzlů spíše na jiná řešení. Zejména na kombinaci zastřešených cyklostojanů nebo velkokapacitních krytých koláren. Ty mohou být pro větší bezpečí přístupné například pouze na identifikační/platební kartu. Vše je případně doplňováno nabídkou soukromých pronajímatelných cykloboxů. Nutno ale podotknout, že i s cyklověžemi se po Evropě setkáme. Jednu aktuálně testují německé dráhy na nádraží v Halle nad Sálou.

Kolárny v Praze

Cestou koláren se rozhodlo jít i české hlavní město. Pražský magistrát se rozhodl svůj program na instalaci cyklostojanů v ulicích již před několika lety rozšířit i o nabídku chráněnějšího parkingu. Inspirovat se rozhodl právě modulárními kolárnami přístupnými na identifikační kartu. Projekt se pozdržel, dle vyjádření pražského radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) se s ním ale stále počítá. Tzv. KOLárny budou prvotně realizovány u stanic metra Opatov a Hůrka: „Realizaci projektu plánujeme na jaro příštího roku, kdy by mělo dojít k umístění zabezpečených parkovacích přístřešků pro kola na testovací dobu 6 měsíců s následným vyhodnocením a případným rozšířením i na další přestupní uzly MHD. Přístřešky mají v pilotním období plánovanou kapacitu 30 jízdních kol a budou přístupné pro všechny uživatele karty Lítačka,“ uvedl pro magazín Městem na kole.

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Komentáře k článku

Pavel Mašek 15. 11. 2021, 13:03
3
1

Existuje i dost odpůrců ze světa "cyklofašistů", kdy to odůvodňují zejména potřebou prostoru na umístění jednoho kola.

@dotazy na autora:
- KOLárny jsou za mne "fajn", ale jsou-li přístupné všem s lítačkou, tak by mě zajímalo, jestli s právě zaplaceným kuponem - co když chci jet na jednorázovou jízdenku z Opatova do centra na jednání, protože jinak dělám v kanclu v Průhonicích a do Prahy jezdím sporadicky?
- to samé u důchodce, který jezdí zadarmo v MHD, ale chtěl by na metro dojet na kole?
- když každý s lítačkou, není to potenciálně přes milion možných zlodějů? Bude tam nějaká možnost, že zaparkování a vyzvednutí bude po načtení id cestujícího z Lítačky (otevření a zavření dveří), tudíž lepší kontrola a zároveň kontrola kapacity stojanů uvnitř?

Jan Fiala 16. 11. 2021, 20:28

Zaparkovat na pár minut před samoobsluhou není problém. Ale odejít do kina nebo na veletrh, to chce zabezpečené parkování, tedy věž nebo box, nic všeobecně přístupného na lítačku, kterou jako důchodce ani nemám.
Takže jedu autem.

Jana Faltová 17. 11. 2021, 17:23

V Hradci Králové jsou krásná parkovací místa pro kola ve stojanech před hlavním nádražím a před terminálem,kde se stane z kola torzo a je to opravdu krásný pohled. Toto určitě přináší městu perfektní vizitku jak se starají o kolaře. Určitě se najde člověk který vše změní. Myslím, že město mělo příležitost být na výsluní s parkováním kol,ale bohužel.

Martin P. 24. 11. 2021, 11:42

cyklověže jsou asi opravdu nevýhodné z několika hledisek:
- už zmiňovaná pomalost odbavení, může být kritická na přestupech na vlak
- nízká modularita, respektive škálovatelnost až od určité minimální kapacity
- asi relativně vysoké investiční náklady i v poměru ke kapacitě
Na druhou stranu to je vedle cykloboxů asi jediná bezpečná úschova příslušenství a zavazadel. Nejvíc bych sázel na kombinaci kapacitnějších koláren a několika cykloboxů s odstupňovaným parkovným, nebo koláren s nějakým dodatečným zabezpečením každého kola proti očesání, možnosti si představit dovedu, ale nevím, jestli něco takového už v praxi obstálo.

Zabezpečení Lítačkou nebo jakoukoli jinou identifikační kartou mi naopak nebezpečné tolik nepřijde. Asi by ho bylo nutné kombinovat s kamerovým systémem se záznamem, doufám, že to by přes GDPR prošlo. Bezpečnější by samozřejmě bylo podmínit použití karty nějakou předběžnou registrací. Trochu by to zkomplikovalo první použití, ale zamezilo zneužití libovolné ukradené nebo ztracené karty, zvlášť, pokud by registrace byla vázaná na dvoufázové ověření třeba přes registrovaný telefon. Je to něco za něco.

Pavel Mašek 24. 11. 2021, 13:28

Za mne to pomalé není, stojany hojně využívané v Nizozemí, Dánsku a i už ve Skandinávii v garážích trvají pro člověka kolikrát dýl. Je třeba si uvědomit, že u jiného parkování zpravidla cyklistovi trvá vzít z kola věci řádově déle, než parkování kola ve věži. Navíc nadávat už i na fronty u cyklověží, které reálně nemáme, je fakt smutné. Řešil důležitější věci, jako fronty u vjezdu do garáží u oc a dalších obchodů, které ne zřídka jsou až do hlavní silnice, dokonce to tvoří i zastavení dopravy na dálnici někde! To "nikomu" nevadí...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Nová cyklostezka propojila Uničov a Litovel
Česko,

Nová cyklostezka propojila Uničov a Litovel

09. července. 2022, 1min. čtení5