U milovického vlakového nádraží začala fungovat parkovací věž pro kola

Publikováno: 21. listopadu. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 22. listopadu. 2021
Úvodní foto: Biketower.cz
Publikováno: 21. listopadu. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 22. listopadu. 2021
Úvodní foto: Biketower.cz

U vlakového nádraží v Milovicích na Nymbursku začala tento týden fungovat parkovací věž pro kola. Uschovat bicykl v takzvaném biketoweru a dál jet vlakem je nyní možné na 17 místech v ČR. Zákazníci Českých drah mohou svá kola parkovat v cyklověži se slevou. Cyklistům České dráhy nabízejí i možnost výpůjčky kol v nádražních půjčovnách. V letošní turistické sezoně od května do října je využilo téměř 8000 zákazníků. Pět poboček bude mít otevřeno i v zimě, uvedl dnes v tiskové zprávě Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah (ČD).

Milovická cyklověž je oficiálně otevřená od pondělí, z města dojíždí velký počet cestujících za prací, do škol a za zábavou do Prahy. „Hned dvě cyklověže jsou k dispozici v sousední Lysé nad Labem a další pak slouží zákazníkům v tomto regionu v Čelákovicích, Poděbradech nebo v Kolíně,“ uvedla manažerka projektu ČD Bike Jana Rotreklová. Službu mohou lidé využít také v jiných regionech České republiky – na severní, střední i jižní Moravě, v Královéhradeckém kraji, ale také v Pardubicích, Litoměřicích či v Berouně. Kompletní přehled najdete na stránkách BikeTower.

„Cyklověže jsou v naprosté většině případů umístěné poblíž vlakových nádraží a propojují tak dva významné ekologické způsoby přepravy – po železnici a na kole. Ve spolupráci s místními samosprávami nabízíme našim zákazníkům výhodné ceny úschovného a motivujeme je tak, aby při svých cestách upřednostnili ekologicky šetrnější dopravní prostředky před individuální dopravou,“ dodala Rotreklová.

Zákazníci Českých drah, kteří vlastní takzvanou In Kartu s některou z platných aplikací, mají parkování kol v naprosté většině cyklověží prvních 24 hodin zdarma, za každý další den úschovy zaplatí pět korun. V cyklověži u pardubického hlavního nádraží stojí první den pět korun a každý další den deset korun.

Kapacita 118 kol

Parkovací věže pro kola řídí průmysloví roboti, kola jsou v nich v bezpečí a výhodou je i to, že nezmoknou. Prostory monitorují kamerové systémy a všechna kola jsou po dobu úschovy pojištěná proti poškození a krádeži. Kapacita jedné cyklověže je 118 kol, z toho 16 dětských. Aktuální obsazenost každé věže lze zjistit prostřednictvím webu BikeTower.cz.

České dráhy nabízely v letošní turistické sezoně možnost vypůjčení kola na 70 pobočkách, zaznamenaly mimo jiné rostoucí zájem o vypůjčení elektrokol. Loni tuto možnost využilo v sezoně 921 lidí, letos jejich počet vzrostl na 1280. „Největší zájem o vypůjčení trekových kol, elektrokol a koloběžek byl letos v Jihočeském a Karlovarském kraji,“ doplnil Pošta. I přes zimní sezonu zůstávají otevřené půjčovny ve stanicích Břeclav, České Budějovice, Olomouc, Otrokovice a Pardubice. Podrobnosti najdou cestující na webu www.cd.cz/cdbike.

Přeprava kol je možná naprostou většinu spojů, které České dráhy vypravují. Zjednodušenou přepravu bicyklů nabízí přibližně 6800 spojů od osobních a spěšných vlaků po railjety a pendolina. Službu nabídnou také nové spoje InterJet, které začnou jezdit od konce roku na dvou dálkových linkách z Prahy do Chebu přes Plzeň a přes Ústí nad Labem. V tomto případě si kolo dává do speciálně určených prostor v soupravách s háky pro zavěšení kol přímo cestující. Služba Úschova během přepravy, kdy kolo ukládá personál ČD ve služebních prostorech ve vlaku, je dostupná ve 450 převážně dálkových spojích.

Výhody a nevýhody cyklověží

Cyklověž je jen jednou z možností parkování kol u velkých dopravních uzlů – například přestupních terminálů veřejné dopravy. Svými kritiky bývají věže kritizovány za příliš komplikované a nákladné technické řešení, které navíc neumožňuje zaparkování více kol najednou. V případě více zájemců se tak dle kritiků cyklověží může při parkování tvořit fronta. Zaparkování jednoho kola zabere přibližně půl minuty.

Na druhou stranu se ale jedná o jedno z mála řešení, kde bez nutnosti lidského dozoru je téměř vyloučena manipulace s kolem cizí osobou a kolo lze bezpečně odložit i s příslušenstvím. Podobný komfort skýtají jen cykloboxy nebo úschovny kol. Klasické úschovny kol bývají ale cenově pro dlouhodobé parkování mnohem méně cenově výhodné a náročné na zajištění lidské obsluhy. Cykloboxy jsou zase při podobné kapacitě mnohem více prostorově náročné.

Technologie cyklověží pravděpodobně pochází z Japonska, kde je lze nalézt i zabudované v podzemí. Nad zemí je umístěna pouze buňka pro příjem a výdej kola.

Vysoká cena

V evropských cyklistických metropolích se sází u dopravních uzlů spíše na jiná a levnější řešení. Například cyklověž v Milovicích totiž stála 18 milionů Kč, většinu zaplatily fondy Evropské unie a město ze své kasy přispělo 4,5 milionu Kč. Ročně bude stát provoz parkoviště dalších 300 tisíc Kč.

V evropských metropolích častěji nalezneme zejména kombinaci zastřešených cyklostojanů nebo velkokapacitních krytých koláren. Ty mohou být pro větší bezpečí přístupné například pouze na identifikační/platební kartu. Vše je případně doplňováno nabídkou soukromých pronajímatelných cykloboxů. Nutno ale podotknout, že i s cyklověžemi se po Evropě setkáme. Jednu aktuálně testují německé dráhy na nádraží v Halle nad Sálou.

MaT 21. 11. 2021, 19:44

Když kritici říkají, že se tam "můžou" tvořit fronty - tak by mě docela zajímalo, jestli se ty fronty fakt někde tvoří, nebo je to takový argument "cyklověž je blbost, pojďme vymyslet nějaké argumenty, proč jsou blbě"... U klasické úschovny kol by se fronta netvořila? A některé ty cykloboxy, kde to má jeden nějaký ovládací panel, tam bude ta samá nevýhoda...

U těch nádraží - tam si říkám, že před odjezdem se ti lidé co se přepravují na vlak po vlastní ose budou přeci jen trousit postupně. A trochu to bude i motivace jet třeba s pár minutovou rezervou - aby člověk stihl zaparkovat kolo. Při cestě autem by to mohlo být podobné. No a když přijede vlak a přiveze pár majitelů kol, co pak na kole pokračují někam dál domů, tak by případná fronta asi taky nemusela až tak moc vadit...

Jako ano, je to drahé, je to docela veliké a může to někde působit trochu rušivě (i když zase ne že by některá nová nádraží byla kdo ví jaký architektonický zázrak), tyhle argumenty beru, ale ty fronty - je to jen potenciální protiargument, nebo fakt? :-)

Jiří Motýl 21. 11. 2021, 20:30

MT: Asi na Amsterdam Centraal to problém být může, v Milovicích spíše ne.

Jenda 21. 11. 2021, 23:01

1) Při čtení článku jsem si říkal „Milovice? Tam snad nemůže být tolik lidí, aby se to využilo.“ A z Wikipedie:

> Počet jeho obyvatel v letech 1990–2015 zhruba desetinásobně vzrostl a v současnosti zde žije přibližně 12 tisíc obyvatel.

Heh.

2) Jaké jsou vlastně aktuální možnosti skladování kol u pražských nádraží? Je tam něco cenově podobného?

3) To nejde využít bez inkarty? To je škoda pro občasné cestující… Jde to využít s expirovanou inkartou? (tj. jestli tomu stačí ten RFID)

Pavel Masek 22. 11. 2021, 00:25

Ja vidim obrovskou vyhodu v poctu kol na metr ctverecni zeme, bezpecnost je uz vyssi jen u malych kolaren s obsluhou,kde kolo vydava clovek. Fronty, kdyby se sem daly vkladat fotky,ukazal bych fronty - posledni svatek a zacpy kolem OC,pac vsichni hura na svatecni akce.

@clanek (autor)
- jen mensi nesrovnalost v kapacite, 118 nebo 116?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat