Věci v době postcovidové rozhodně nebudou jako dřív – a to ani v dopravě. V řadě světových měst zažívá cyklodoprava boom, zájem o jízdu na kole se zvýšil i v Praze, současně se ale zvyšuje automobilový provoz. Patříte-li mezi cyklodopravní nováčky, můžete být překvapeni problémovými místy. I v provozu se dá naučit jezdit, jistěže, naše návody nebo kniha Městem na kole vám pomohou.
Přesto na své cestě skoro jistě narazíte na místo, nad jehož řešením – či spíše neřešením pro cyklisty zůstává rozum stát. Křižovatky, kde vás auta vytlačí na chodník, klidné ulice, které kola nemají povolený obousměrný průjezd, místa, kde není možné bezpečné parkování kola. Stěžovat si je v takových případech zcela adekvátní.
V Praze jsou desítky lidí zabývající se profesně tím, aby taková místa zmizela. Cyklokomise, Oddělení bezmotorové dopravy na magistrátu a Technické správě komunikací, cyklospolky. Většina problémů je jim známa.
Ti, na kterých přetrvávající problémy visí, sedí jinde: na místních úřadech, radnicích, policii. Zpravidla nepovažují za důležité řešit to, aby cyklista někudy projel důstojně a legálně, nebo upřednostňují řešení jiných problémů. Což je přesně důvod, proč svou stížnost směřovat právě jim.
Chcete-li psát na městskou část formálně a tradičně, napište mail na elektronickou podatelnu městské části (nebo dopis, chcete-li být obzvlášť tradiční). Podrobný návod a kontakty na podatelny jednotlivých městských částí najdete zde: mestemnakole.cz/faq
Formuláře či aplikace, které k tomu městské části používají, se hodí na nahlášení jednoduchého problému, který lze snadno vyřešit. U problémů, které jsou obtížné k řešení, je ale lepší napsat mail nebo dopis. Ne všechny městské části mají svůj formulář nebo aplikaci. Starší aplikace také nemusí být v tomto volebním období funkční.
Víte-li, že úřad daný problém těžko vyřeší, je vhodné oslovit radní pro dopravu. Na těch nejdůležitějších silnicích je třeba obracet se na radního celopražského, Adama Scheinherra (adam.scheinherr@praha.eu). Většinu komunikací ale řeší přímo městské části. Kontakty na radní pro dopravu v Praze 1-10 jsme pro vás shromáždili, abyste je nemuseli pracně hledat.
Pro další městské části zpravidla najdete kontakt na radního, který se dopravou zabývá, na stránkách rady městské části.
Víte-li již předem , že problémem bránícím řešení je stanovisko Policie, je možno psát pražskému Odboru služby dopravní policie. Podatelna má adresu krpa.osdp.podatelna@pcr.cz .
Například v Brně funguje pro opravy aplikace Brňáci pro Brno, v Ostravě ČistáOva.cz, v Plzni Plznito.cz, v Českých Budějovicích aplikace Dej Tip. Komplexnější podněty pište politikům nebo na místní úřední podatelny.
Korespondence s úředníky nebo politiky není Facebook. Buďte slušní, a věcní. Popište situaci, vysvětlete, jak se v daném místě musíte chovat, proč je to pro vás problém. Máte-li zkušenost ze zahraničí či odjinud z Česka, nebojte se problémové místo srovnat s jiným, které znáte, a kde byl problém uspokojivě vyřešen. Obzvláště vhodné je dávat za příklad jiná místa z Prahy nebo stejné městské části.
A obdržíte-li odpověď, která vás neuspokojila, můžete ji přeposlat autorovi článku na adresu vratislav.filler@auto-mat.cz. Pokusím se poradit, co s tím dál. Pokud chcete svůj podnět řešit s komunitou a zjistit, zda stejnou věc neřešil už někdo před Vámi, koukněte se na web CyklistéSobě.cz.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
MaT 25. 1. 2022, 21:25
6
Můžete prosím říct Vašemu webmasterovi (nebo kdo se o web stará) říct, že by bylo více než vhodné, aby odkazy v textu byly nějak odlišené? To má čtenář jezdit kurzorem po všech slovech a zkoušet, jestli náhodou něco z toho není odkaz?
On by to tedy asi zvládl každý, kdo někdy slyšel o kaskádových stylech (CSS).
Pardon, asi už to ode mne bude znít možná i trochu hrubě - ale už Vám tu v podobném duchu myslím psalo víc lidí a neděje se nic: to není o narušení nějaké čistoty designu, to je o základní funkčnosti a také přístupnosti... A jestli někdo vytvoří design stránek, kde odkazy odlišené nejsou, tak by se asi webdesignu věnovat neměl.
Pokud Vám někdo udělal design a pak zmizel a už nemáte šanci po něm chtít, ať tuto základní věc opraví, tak mi klidně pošlete ten CSS soubor mailem a já do něj rád takové pravidlo doplním a soubor Vám pošlu zpět. Někoho, kdo se o server stará a kdo by na něj pak soubor zase nahrát doufám máte... Pokud ne, i s tím klidně pomůžu. Jestli teď sídlíte ve Slezské, mohu se zastavit i osobně - bydlím asi o 3 bloky dál. Ale hlavně ať už se s tím proboha něco udělá, tohle mě neuvěřitelně irituje a hádám nebudu sám. :-)
PS: Pokud předchozí odstavce vyznívají moc konfrontačně, tak pardon, ale zrovna jsem psal něco Praze 2, tak jsem asi ještě v ráži...
Jenda 26. 1. 2022, 00:46
Heh, toho jsem si do teď nevšiml, ale máš pravdu. Oni totiž mají pro nastavené text-decoration:none, ale pro v , což je většina běžného textu, mají text-decoration:underline. Ale tady jsou odkazy v , tak to vidět není.
Jenda 26. 1. 2022, 00:47
Druhý pokus, tentokrát s HTML escapováním, protože mě nenapadlo, že komentáře budou část tagů interpretovat a část požírat :)
Heh, toho jsem si do teď nevšiml, ale máš pravdu. Oni totiž mají pro <a> nastavené text-decoration:none, ale pro <a> v <p>, což je většina běžného textu, mají text-decoration:underline. Ale tady jsou odkazy v <ul>, tak to vidět není.
MaT 26. 1. 2022, 08:35
Pravda, to jsem si ani nevšiml, že dál pak v normálním texty ty odkazy alespoň podtržené jsou... Ale tím spíš současný stav je chyba a nemusel by "negrafik" složitě vymýšlet, jak ty odkazy v tagu li (list element) zvýrazňovat - prostě úplně stejně, jako v p (paragraph)...
Jen tak pro zajímavost, když už řešíme tyhle technické věci - na jednom nejmenovaném zpravodajském (ale v podstatě veřejnoprávním) serveru zase mají takový styl, že odkazy sice zvýrazněné jsou, ale jen ty nenavštívené. Navštívené se vůbec neliší od běžného textu. Taky bezva nápad... Neříkám, že mají webové stránky hrát všemi možnými barvami, aby třeba nenavštívený odkaz měl jednu barvu, navštívený jinou, "hover" (když najedete myší) ještě jinou... Ale odkazy obecně by "nějak" vidět být měli, případné odlišení těch již navštívených se dá realizovat třeba jinou intenzitou té hlavní barvy pro odkazy - prostě zkušený webdesignér/grafik určitě něco vymyslí...
Tomas 26. 1. 2022, 10:25
4
Moje zkušenosti se změňte.to : podal jsem asi 10 podnětů z toho tak 5, které by nestáli vůbec nic. Např. odstranění hromady stavební suti a pokácení stromů, které jsou na parkovacích místech za modrou čarou, asi je vám jasné, že suť i stromy tam byly před namalování modré čáry. Mostek, no spíš překrytí žlabu při výstupu z lesíka u Spojovací a K Žižkovu, tak aby se tam dalo jet s kočárkem a případně na kole, protože žlab je hluboký a lesík je ve stráni a kočárek tam zapadne. Pak nějaké stezky a cyklostezky v okolí, kde mě teda slušně odpálkovali, že se plánuje stezka, která vede úplně odjinud a jinam a vůbec nic neřeší (mimochodem stále nestojí a nic se s ní neděje). Upravení parkovaní (přidání parkovacích míst resp. legalizace a úprava. Uklizení bordelu ze zahradkářských kolonií.
No abych to shrnul výsledek byl nula. Na všechny sice odpověděli ale v minimu mě poslali někam a zbytek se údajně předal a budu informován do měsíce. Už je to skoro 2 roky a nikdo se neozval.
Navíc bohužel bydlím v místě Nové Vysočany kde se protínají tři městské části Praha 8, Praha 9 a Praha 3. Praha 3 něco dělá, ale Praha 9 na nás totálně prdí. Vrchol byl když naše parkovací zóny měly být společné s Prosekem, ale ne s Vysočany, naštěstí se to změnilo.
Ondra 26. 1. 2022, 10:37
2
Bohužel stejná zkušenost s změňte.to. Buďto nerozumí tomu co po nich chci a nebo požadavek potvrdí a pak se nic nestane.
MaT 26. 1. 2022, 16:03
4
Stížnosti na zmente.to jsem již slyšel z více stran, že to moc efektivní není a že se pak nic neděje. Já na Praze 2 už docela dost věcí hlásil přes tu jejich webovou aplikaci (tmapy...). Byly to většinou jen rozbité chodníky - a je fakt, že ty se pak v následujících dnech/týdnech opravy dočkaly.
Zrovna včera jsem jim tam nasázel i pár podnětu souvisejících s cyklodopravou, tak jsem docela zvědavý, jakou to bude mít odezvu...
Petr Kv. 27. 1. 2022, 13:09
1
V článku mi chybí alternativní cesta pro ty z nás (mě), kteří všechny politiky považují za z....... h..... a tak by jim raději nic nesdělovali, ale naopak by klidně i finančně podpořil někoho, kdo by se tomu mohl věnovat, jejich jménem, jménem cyklistů v Praze, nějak hromadně. Občas jsem něco poslal na Zmente.to, ale jinak mě ta místní marnost příliš deptá.
Martin Šnobr 27. 1. 2022, 13:33
4
Zmente.to – ta aplikace má velké nedostatky (člověk nemá o svých i dalších podnětech další přehled,...), ale na druhou stranu už jsem přes ní nahlásil desítky závad, které byly v řádu dní opraveny. Ať už přebytečné sloupky na chodníku, rozbité zábradlí, nedostatečné osvětlení, ilegální reklama, nepořádek... Vždy záleží také na tom, kdo dané území spravuje. TSK se stará celkem rychle, městské části jak která.
@Petr Kv. – v tom případě doporučuji podpořit nějakou organizaci, která také věci sama hlídá a řeší. Ať už Městem na kole (https://mestemnakole.cz/faq/#qa_1_1), AutoMat, Pěšky městem,... No a nejdůležitější je chodit k volbám. :-)
Zbyněk 27. 1. 2022, 17:14
6
Petr Kv: Pokud se nechcete bavit s politiky, můžete se obrátit rovnou na státní správu, tedy na odbor dopravy příslušné MČ, nebo na venkově odbor dopravy obce s rozšířenou působností, ty nemají s politiky nic společného. Nebo taky na Policii.
Petr Kv. 28. 1. 2022, 15:27
1
@Martin Šnobr: jo jo, to zvažuju, jen by mě zajímalo jaké organizace existují a jak se jim historicky daří. AutoMat je pro mě asi nejvýraznější.
@Zbyněk: všude jsou nějaké zastydlé žáby na prameni, já na to prostě nemám nervy. :)
Zdeněk N. 29. 1. 2022, 18:35
3
Já na změňte.to hlásím kde co a výsledky jsou jak s čím. Sloupky před přechodem nevyšly, ale přerůstající vegetaci se tím daří dostávat pod kontrolu :)
Tuhle jsem jim hlásil že na Argentinské je cyklo Semafor špatně otočený a ani píp.