Ostrov: společnost Panattoni dokončila první část cyklostezky, místní ji nařkli z pokrytectví

Publikováno: 15. února. 2022, 7 min. čtení
Úvodní foto: Panattoni
Publikováno: 15. února. 2022, 7 min. čtení
Úvodní foto: Panattoni

Společnost Panattoni v lednu dokončila první část cyklostezky kolem průmyslové zóny Ostrov – North. Nová stezka je součástí cyklotras číslo 2011 a 2005 a vznikla na místě dřívější stezky, která vedla podél průmyslového areálu, kde dříve sídlila Škoda Ostrov, výrobce trolejbusů. Chování společnosti Panattoni směrem k místní pěší a cyklistické dopravě ale kritizují místní občané z iniciativy Ostrov, můj domov. Jako první na případ upozornil newsletter Kolotipy.cz.

Asi 600 metrů dlouhý úsek cyklostezky předá Panattoni podle dohody městu Ostrov. Firma, která připravuje stavbu dvou průmyslových hal, chce se stavbou cyklostezky pokračovat, a to směrem do středu města i směrem na Jáchymov, kde v Horním Žďáru od roku 2013 navazuje cyklostezka vedoucí po tělese bývalé železniční trati až do dolního Jáchymova.

Pavel Sovička, ředitel společnosti Panattoni pro Česko a Slovensko, pro novináře uvedl: „Budou navazovat další části, které jsou už částečně zrealizovány. Je to pozemek, který patřil firmě Sadeto, směrem do centra. Ten jsme vykoupili a budeme předávat opět městu, aby se cyklostezka scelila. Dále budeme pokračovat směrem na Jáchymov, asi 300 metrů směrem na sever.“

Náklady na stavbu už hotového úseku byly asi čtyři miliony korun. Spolu s výkupem pozemků a napojením úseku na okolní cyklostezky bude podle Sovičky celková investice asi šest až sedm milionů korun.

Místní obyvatelé Panattoni kritizují

Společnost Panattoni odkoupila areál bývalé Škody Ostrov s cílem vybudovat zde průmyslovou zónu. Do odkoupení, sanace a revitalizace pozemků firma dosud investovala okolo čtvrt miliardy korun. Stavba první haly s plochou 20 000 metrů čtverečných začala na konci roku 2021. Druhá hala by měla mít rozlohu přes 100 000 čtverečných metrů. O její konečné podobě se ale bude kvůli výhradám části obyvatel rozhodovat 18. února 2022 v místním referendu.

Občané, sdružení pod hlavičkou iniciativy Ostrov, můj domov, společnost Panattoni kritizují i za přístup k samotné cyklostezce. Od demolice původního areálu Škody Ostrov byla dle místních bývalá stezka pro pěší a cyklisty bez náhrady uzavřena. Zástupci iniciativy uvádí, že cyklisté a pěší museli po dobu téměř tří let při cestách ze Žďáru do Ostrova využívat rušnou silnici I/25 vedoucí k hraničnímu přechodu Boží Dar. Například dětem to zkomplikovalo dříve běžné cyklovýlety na zmrzlinu v nedalekém Tescu, dalším pak cesty na nákupy nebo do práce do Ostrova.

Cyklostezka byla podmínkou města

Jiří Netrh z iniciativy Ostrov, můj domov uvedl pro Městem na kole: „Samotné uzavření stezky bez náhrady bylo špatné, za vyloženě skandální ale považujeme následnou snahu o pozitivní medializaci stavby nové stezky. Společnost Panattoni předchozí stezku uzavřela a místním nezajistila ani objízdnou trasu. Vybudování nové stezky by tak mělo být standardem, nikoliv něčím, co má být oslavováno v médiích.“

Stezka byla bez náhrady uzavřena přes dva roky

Společnost Panattoni se kritice brání. V rámci dohod o revitalizaci areálu brownfieldu Škody Ostrov přistoupila na podmínku města, že zbuduje cyklostezku na místě původní asfaltové cesty, která byla podle společnosti v havarijním stavu a vedla mimo jiné i po soukromém pozemku náležejícím do průmyslového areálu. Tento požadavek se stal součástí územního rozhodnutí.

„Závazkem bylo zbudování cyklostezky současně s kolaudací první haly v areálu Panattoni Park Ostrov North. Společnost Panattoni se rozhodla urychlit výstavbu cyklostezky, která byla v předstihu již 18. 1. 2022 předána k užívání obyvatelům Ostrova. Z hlediska definice je nutné podotknout, že původní cesta nebyla nikdy plnohodnotnou cyklostezkou. Cesta se nacházela ve špatném stavu, jelikož z velké části byla poškozena a neudržována, což se každoročně naplno projevilo v zimních měsících, kdy se trasa takřka nedala udržovat. Také veřejné osvětlení nebylo funkční. Naše společnost reagovala na požadavek města Ostrov, které stálo o vybudování plnohodnotné cyklostezky na místě původní nevyhovující cesty a mrzí nás demagogické výpady aktivistů z iniciativy Ostrov, můj domov. Média pravidelně informujeme o jednotlivých krocích výstavby projektu Panattoni Park Ostrov – North a tedy i o výstavbě cyklostezky a její předání za symbolickou částku městu Ostrov,“ reagoval pro Městem na kole na kritiku Karel Taschner za společnost Panattoni.

Vedení města postup Panattoni chválí

Zástupci města na naši žádost o vyjádření ke kritice iniciativy Ostrov, můj domov nereagovali. Dle získaných informací město se společností Panattoni nevyjednalo, aby po dobu demolice a budování nové stezky byl zachován průchod a průjezd v koridoru bývalé stezky. Starosta Ostrova Jan Bureš (ODS) sdělil ČTK, že úsek kolem průmyslové zóny byl jedním z nejproblematičtějších úseků cyklistického napojení města, na který se lidé často ptali.

„Jsem rád, že se podařilo původní zpevněnou cestu na pozemku bývalé Škody Ostrov nahradit novou cyklostezkou tak, jak jsme se kdysi s Panattoni dohodli. Je to potvrzení toho, že firma drží své slovo a že má zájem v našem městě investovat. Jak jsme se na začátku dohodli, náklady na vybudování nesla Panattoni, která ji za symbolickou částku předala k užívání městu Ostrov. Chtěl bych tímto poděkovat společnosti Panattoni za její dokončení mnohem dříve, než bylo plánováno. Věřím, že trasa bude hojně využívána a bude přinášet radost všem cyklistům nejenom z Ostrova,“ řekl starosta Bureš při příležitosti otevření stezky.

Místo si v mapě Městem na kole můžete zobrazit zde.

Pavel Mašek 15. 2. 2022, 19:56

Ví někdo, co je ta symbolická částka?

MaT 15. 2. 2022, 23:03
3
1

No jo, nefungovalo tam veřejné osvětlení, tak to je jasné že ta původní stezka byla zcela nepoužitelná...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat