Podle statistik nehodovosti stoupá počet těžkých nehod cyklistů. V roce 2021 při nich v Česku zemřelo 43 osob, meziročně o tři více. Policie v loňském roce zaevidovala celkem 3994 nehod cyklistů. Takzvané samonehody, tedy nehody bez dalšího účastníka, tvoří zhruba polovinu všech policií evidovaných nehod s účastí cyklisty. Zbylá polovina případů jsou převážně srážky cyklisty s motorovým vozidlem. U nehod s účastí více vozidel je podíl zavinění cyklistů 34 % (zdroj nehody.cdv.cz).
Přes 72 procent cyklistů, kteří vloni na silnicích zemřeli, nemělo na hlavě přilbu. BESIP nepotvrdil, zda v loňském roce přetrvávala dlouhodobě platná skutečnost, že následky nehody silně korelují také s věkem oběti. Bez přilby údajně jezdí 56 % dospělých a 21 % dětí. Každý pátý pak jel pod vlivem alkoholu, nejčastěji pak muži.
Podle průzkumu agentury Kantar, kterého se během březnového týdne zúčastnilo 1020 respondentů, jezdí alespoň příležitostně na bicyklu kolem 76 procent Čechů. Bezpečně se ovšem na silnicích cítí pouze třetina z nich. V podmínkách Česka bylo tímto průzkumem také poprvé zjištěno, že zhruba dvě třetiny (66 %) cyklistů jsou současně řidiči motorových vozidel. Současně polovina populace vnímá vztah motoristů a cyklistů jako nepřátelský. Konečně, 70 % respondentů souhlasí s tvrzením, že nebezpečné situace jsou způsobeny nedostatkem respektu.
Z výsledků průzkumu také vyplývá, že cyklisté motoristům nejčastěji zazlívají rychlou jízdu, nízký boční odstup při předjíždění a telefonování za jízdy. Cyklistům je pak nejvíce vytýkána jízda po chodníku, jízda vedle sebe a nedostatečné osvětlení.
Při návrhu kampaně vycházel BESIP ze strategického cíle snížit počet nehod s těžkými následky. Vedoucí BESIPu Tomáš Neřold uvedl, že posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu je třeba u cyklistů i motoristů.
Právě na to se bude chtít zaměřit kampaň BESIPu a iniciativy Dám respekt bývalého profesionálního cyklisty Romana Kreuzigera. „Víme, že cyklisté často viní motoristy z nebezpečné jízdy. A ti zase cyklisty, že ignorují předpisy. Jsme ale přesvědčeni, že je potřeba začít u sebe, nevychovávat ostatní a dodržovat psaní i nepsaná pravidla,“ řekl dnes Kreuziger. Kampaň bude zahrnovat preventivní aktivity v podobě televizních a rádiových spotů, kontaktních akcí s veřejností, komunikaci na sociálních sítích či odborné kulaté stoly. Stát podle Kupky letos na kampaň vynaloží kolem 25 milionů korun ze zdrojů Fondu zábrany škod.
Jakkoliv většina respondentů průzkumu souhlasí s tím, že k nehodám přispívá nedostatek respektu, vytýkané problémové chování, jako je jízda po chodníku či nebezpečné předjíždění, částečně vychází z nedostatečnosti cyklistické infrastruktury.
Na dotaz Městem na kole ohledně snahy o větší předcházení nehod cyklistů zlepšováním infrastruktury, zejména pak začleňováním cyklistické infrastruktury do stávajících dopravních staveb, ministr Kupka uvedl, že problémem při propojování různých kousků infrastruktury i stavby souběžné infrastruktury jsou majetkové poměry, ale že to s kraji i obcemi aktivně řeší. Jakožto aktivní cyklista je se situací dobře obeznámen. Také vedoucí BESIPu Tomáš Neřold pro Městem na kole zdůraznil, že pro bezpečnost cyklistů je nejdůležitější infrastruktura a že prevence je jen částí celé věci.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
kuba 7. 4. 2022, 08:20
15
Takze jedinej pokrok v tom, ze na primou otazku uznaj, ze infrastruktura v tom muze hrat roli. Ale prakticky furt stejnej victim blaming, jak je u Besipu desitky let zvykem.
Tik 7. 4. 2022, 09:32
4
18
cyklisti: zla auta, infrastruktura, bezpecnost
taky cyklisti: 50% samonehod, tretina s auty zavinena cyklisty, kazdej patej chlast.
imho lol
Vratislav Filler 7. 4. 2022, 09:56
5
@kuba: Neřold (šéf BESIPU) to ohledně infrastruktury samozřemě ví a rozumí tomu, na něm ale při postoji MD tolik nezáleží. Ta tiskovka byla docela fajn, záležet bude hlavně na tom, co bude chtít Kupka. Jeho přístup ale zatím vypadá 100x líp než Havličkovo ignorace.
Vratislav Filler 7. 4. 2022, 10:01
4
1
Taky cyklisti: V 98 % případů srážek cyklista x auto s těžkými následky si ty následky odnese cyklista.
Tik 7. 4. 2022, 13:25
2
10
Tak mě napadá:
Kampaň "ucim se jezdit na kole" (samonehody) + "Znám předpisy" (zavinění) a nehidovost cyklistu je o ~60% dole.
To by byl slušnej úspěch.
Petr 7. 4. 2022, 13:39
3
3
Tik: Tak tak. Není potřeba se dívat na závažnost následků. Nehoda jako nehoda. Když odstraníme 60% nehod (následek: odřené koleno) a akceptujeme zbylých 40% nehod (následek: doživotní invalidita), tak máme krásný výsledek, no ne?
Kuba 7. 4. 2022, 14:24
7
1
Vratislav Filler: vědět to může kolikrát chce. Dokud to nebude poznat na výstupech Besipu a ty nepřejdou od házení viny na oběti k podpoře skutečně účinných řešení, je to celkem jedno, co on osobně ví nebo neví.
Michael 7. 4. 2022, 23:56
4
Respekt nahradí bezpečnou oddělenou cykloinfrastukturu lmao
David 8. 4. 2022, 13:47
3
"... Cyklistům je pak nejvíce vytýkána jízda po chodníku, jízda vedle sebe a nedostatečné osvětlení....":o)
Jakub 9. 4. 2022, 12:02
4
Neřolda jak známo je třeba číst odzadu:
Témata "komunikace" (čti buzerace) - cyklisté : přilby a alkohol...
Za těch vyhozených 25M pro Besip by se kus infra postavilo, ne, že ne..