Olomouc staví cyklostezku podél rušné Chválkovické a připravuje i další novinky

Publikováno: 05. dubna. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 04. dubna. 2022
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 05. dubna. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 04. dubna. 2022
Úvodní foto: Jiří Motýl

Stavba bezmála kilometru dlouhého úseku cyklostezky začala podél Chválkovické ulice v Olomouci, která je kvůli hustému automobilovému provozu pro cyklisty obtížně sjízdná. Vyžádá si investici 12 milionů korun, přičemž většinu nákladů pokryje dotace z evropských fondů. ČTK to řekl primátorův náměstek Martin Major (ODS). V Olomouci nyní mají cyklisté k dispozici 45 kilometrů cyklostezek i cyklopruhů, dalších 35 kilometrů těchto komunikací se připravuje.

„Jde o vůbec největší investici v oblasti cyklodopravy. Nový úsek cyklostezky začíná u parkoviště poblíž pevnůstky u Týnečku a pokračuje do centra až k ulici Luční. Část je smíšená o šířce dva a půl metru a další úsek je dělený na chodník pro pěší, dělicí zelený pás a cyklopruh,“ uvedl Major. Trasa bohužel ale zatím nebude napojena až na centrum města. Necelý kilometr mezi ulicí Luční a supermarketem Lidl v ulici U Podjezdu je stále nutné absolvovat v provozu. Alternativou je jen nepřímá síť cykloobousměrek v bočních ulicích o něco východněji.

U supermarketu Lidl pak po zmiňovaném přerušení na právě budovanou stezku navazují nedávno zřízené legalizace chodníků, které lidi na kolech dovedou mimo provoz až na Gorazdovo náměstí v centru města. Tamní legalizace se nevyhnula v minulých letech kontroverzím, kdy zástupce BESIPu kritizoval městem zvolené duální řešení, kombinující jak možný průjezd po chodníku, tak vyznačení cyklopiktokoridorů ve vozovce.

Další více než půlkilometrový úsek cyklostezky se nyní staví v Olomouci-Holici. V této části města stezka za téměř tři miliony povede přes ulici Šlechtitelů směrem k Novým Sadům a zajistí propojení s Holickým lesem. Nová cyklostezka vznikne letos také v oblasti ulic Zikova a Rožňavská.

Od loňského roku slouží cyklistům nová lávka pro cyklisty a pěší přes říčku Sitku na trase ze Štěpánova do Olomouce – Černovíra. Dokončena byla také téměř půl kilometru dlouhá cyklostezka z Nemilan do Kožušan. Nahradila cyklisty využívanou polní cestu navazující na zpevněnou účelovou komunikaci, která vedla od Kožušanské ulice k estakádě dálnice D35. „Tato část byla navíc posledním úsekem, který na území města Olomouce chyběl ke konečnému propojení nadregionální Moravské cyklotrasy táhnoucí se z Jeseníků až na Jižní Moravu,“ řekl primátor Mirek Žbánek (ANO).

Mezi hlavní loňské investice do cyklodopravy v Olomouci patří 750 metrů dlouhá Jantarová stezka, která pod tramvajovým mostem spojila Hodolany a Bystrovany. Ta je součástí státní cyklotrasy č. 5. Vede až k lávce, kde se na křižovatce ulic Lermontovova a Bystrovanská napojuje na už dříve hotovou část Jantarové cyklostezky. „Tyto tři stavby vyšly na téměř osm milionů korun, z čehož velkou část pokryly dotace,“ podotkl Major. V Olomouci se zároveň připravuje stavba dalších cyklostezek. „Je vyprojektováno šest úseků cyklostezek, které už mají stavební povolení a čekají na zařazení do rozpočtu,“ řekl městský cyklokoordinátor Stanislav Losert.

Jde o úseky Dělnická – Neředínská, Střední Novosadská – U dětského domova, Jeremenkova – II. část od tzv. myší díry po Senimo, Na Vozovce – Kmochova – Foerstrova, Velkomoravská – Skupova a přístup pro cyklisty do Smetanových sadů z Aksamitovy ulice s napojením na Bezručovy sady. A projektují se také úseky cyklistických stezek v ulicích Dolní Novosadská, Černovír – Štěpánov podél železniční trati, Gorkého – U podjezdu, cyklopruhy Holická – Sladkovského, cyklostezky Samotišky – Droždín – Bystrovany, Neředín – Topolany; Chomoutov – směr Březce, Křelovská – Krematorium – most u Globusu a cyklostezka na třídě 17. listopadu.

Nejedná se ale o jediné aktivity na poli cyklistické dopravy. Kromě toho se Olomouc snaží průběžně doplňovat i cyklostojany. Aktuálně město prezentuje, že má nainstalováno 429 oficiálních stojanů s celkovou kapacitou 985 kol. Ty se snaží pořizovat v jednotném designu, jedná se o stojany umožňující opření kola o rám. Město se také účastní soutěže Do práce na kole nebo zorganizovalo osvětovou kampaň Řiď s(e) rozumem (psali jsme zde), na které se spolupodíleli i provozovatelé sdílených kol a elektrokoloběžek.

Jozef 10. 4. 2022, 09:52

Prosím bude se řešit v dohledné době jak se dostat přes ulici Velkomoravskou na kole a to od křižovatky u FN až po Lidl na velkomoravské ? Děkuji za vaši odpověď. Nevím kudy by se dalo projet aniž bych musel objíždět půl města nebo riskovat pokutu a nebo že mě někdo srazí na mostě

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat