Olomoucká fakultní nemocnice otevřela další kolárnu

Publikováno: 20. května. 2022, 2 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: FN Olomouc
Publikováno: 20. května. 2022, 2 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: FN Olomouc

Článek řetězu bicyklu připomíná svým tvarem nová úschovna jízdních kol v areálu Fakultní nemocnice Olomouc, kterou už mohou využívat zaměstnanci tohoto největšího zdravotnického zařízení v Olomouckém kraji.

„I díky nové kolárně se celková kapacita vybavených a zabezpečených míst k uschování bicyklů v areálu nemocnice zvýší zhruba na 200 míst,“ sdělil ČTK mluvčí FN Olomouc Adam Fritscher.

Nová úschovna jízdních kol s průsvitnými stěnami z vlnitého sklolaminátu na dvoře nemocničních budov O a P podle Fritschera pojme celkem 43 bicyklů. Autorem nevšední podoby kolárny je architekt Adam Rujbr. V areálu FN Olomouc fungují úschovny jízdních kol ještě na dalších čtyřech místech. „V plánu je výstavba další úschovny v blízkosti Teoretických ústavů Lékařské fakulty Univerzity Palackého,“ podotkl Fritscher.

Nová kolárna je podle ředitele FN Olomouc Romana Havlíka součástí dlouhodobé podpory aktivního zdraví vůči pacientům i vlastním zaměstnancům. „Cyklodoprava je ideální pohybovou aktivitou při cestách do práce a významnou alternativou ke stále houstnoucímu automobilovému provozu. Stavbou kolárny podporujeme myšlenku šetrné mobility. Pro zaměstnance se snažíme vytvářet komfortní zázemí pro odkládání kol a věříme, že tak vznikne nová motivace zaměstnanců pro dopravu do práce na kole,“ uvedl Havlík.

FN Olomouc je šestou největší nemocnicí v ČR. Zařízení má pět desítek pracovišť, bezmála 1200 lůžek a zhruba 4200 zdravotnických i nezdravotnických zaměstnanců.

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

tik 20. 5. 2022, 23:42

1. Kdyz do nemocnice, tak jenom na kole
2. proti (komunistickym) nadraznim uschovnam je to epicke plytvani mistem
3. neslo to pricvaknout k silnici, takze se vybetonuje dalsich par metru chodniku misto zelene.

MaT 21. 5. 2022, 00:22

Aha, tak ve fakultce v Olomouci je to už pátá kolárna (a to bych ještě připomněl, že areál nemocnice je docela kopcovitý, byl jsem tam zrovna vloni), ale třeba v Motole pan ředitel občas jen o nějaké mluví, ale zatím skutek utek a nejsou schopní udělat ani úplné drobnosti, které by mohly cyklistům také ulehčit život (zkrátit někde závoru, nebo místo závory dát sloupek), i když je nejdřív slíbí...

tik: ad 1) No pacienti asi tolik ne, ale zaměstnanci, proč ne?
ad 2) Větší plýtvání místem než parkování pro asi 4 auta to určitě není.
ad 3) Já si z té fotky nejsem úplně jistý, že ten chodníček je vybetonovaný. Ona by to klidně mohla být i šotolina. Nebo by pod tím pískem mohla být třeba i zámková dlažba, kdo ví.

Mě by ještě zajímalo, jak je řešené zabezpečení takové kolárny. Je na to namířená aspoň nějaká kamera? Je nějaká kamera uvnitř? Je to na klasický zámek a kdo bude jezdit na kole, dostane kopii klíče? Nebo třeba na nějakou zaměstnaneckou kartu (takže kdyby něco zmizelo, vědělo by se, kdo všechno tam kdy lezl)?

Jenda 21. 5. 2022, 22:46

MaT: 1) Podle rychlého zagooglení umí třeba oční, zubní, odběry krve, MRI, psychiatrii, rehabilitaci, covidové očkování… Na vše uvedené jsem jel na kole. Dokážu si představit, že bych jel na kole i s rozbitou nohou po pádu z kola - kdybych měl handbike nebo alespoň lehotříkolku, a tím se pokrylo 100% mých návštěv lékařů za posledních mnoho let :). (než tu někdo bude trollit: psychiatra můžete potkat i když jste naprosto zdrávi, třeba když se účastníte nějaké studie a jste v kontrolní skupině)

MaT 22. 5. 2022, 15:08

Jenda: No nevím jak v Olomouci, tam je ta fakultka možná přeci jen trochu více "vrostlá" do města, byť jak jsem říkal, taky trochu na kopci... Ale zrovna do Motola si fakt nemyslím, že by moc pacientů jezdilo na kole. :-)

Nemusím ani googlit, celkem asi mám přehled, co všechno se v Motole děje, víceméně je tam většina oborů, akorát třeba zrovna psychiatrie jen dětská, dospělá ne. Já bych sice taky dokázal vymyslet nějaké hypotetické případy, kdy by někdo jel do Motola jako pacient a mohl by teoreticky jet i na kole, ale byl by na tom s parkováním ještě hůř než ti zaměstnanci. Žádná veřejná kolárna tam není, stojany možná nějaké na nádvoří před ředitelstvím, ale takové ty jak tam najedete předním kolem a není jak kolo zamknout. Jedině to někde třeba zamknout k nějakému zábradlí či jiné pevné překážce, ideálně na nějakém frekventovanějším místě. Mimochodem tahle kolárna o které je ten článek bude asi pacientům taky na dvě věci...

Zaměstnanců na kole určitě pár jezdí, občas i nějaké potkávám, ale ti si kolo asi berou někam do pracovny, kde jsou třeba sami, nebo mají někde nějaký kumbál, nebo já třeba mám u pracovny balkón, tak ho mohu nechávat tam. Ale pacienti tyhle možnost nemají. Dále je problém i vhodná trasa - od Anděla je to dost do kopce a málokdo to dá po Plzeňské, od Břevnova by to sice bylo i z kopce, ale znamená to pak zase se do toho kopce vyškrábat zpátky. Já to sice dojedu z různých stran, ale mám výhodu, že si po příjezdu můžu dát sprchu (převlékat se pak musím stejně).

Jo a když už jste zmínil to očkování proti COVIDu - ano, na to by měli chodit vlastně samí zdraví lidé... Také jsem sloužil na očkovacím centru a je fakt, že párkrát dorazil někdo v cyklooblečení, ale to byl třeba jeden člověk za den (kdy mi jich tam prošlo třeba 100-150). Většinu dnů vůbec. Takže fakt spíš výjimky. No a zrovna po tom očkování bych doporučoval spíš klidový režim, já sice taky po tom očkování "nesportoval", ale jen jsem jel "z práce domů", ale přeci jen ta zvýšená fyzická aktivita může vést k tomu, že pak člověk tu reakci má trochu bouřlivější (horečka, bolest hlavy, etc.).

Jenda 22. 5. 2022, 15:55

MaT: Já nevím co se děje v Olomouci ani v Motole (s tím jsi začal ty :), jenom jsem porovnal seznam oborů na jejich webu s návštěvami lékaře, na které jsem jel na kole, a usoudil jsem, že mají téměř 100% překryv. Nechápu co je na tom hypotetického.

Že ti na očkování proti covidu přišel jeden člověk v cyklohadrech z několika stovek je naprosto očekávané - na kole jezdí tak 1% lidí a cyklohadry pro kratší přesuny po městě z nich bude nosit tak třetina. Já většinou jezdím po městě taky v civilu.

MaT 22. 5. 2022, 17:58

Jenda: No proč hypotetického - protože si nějaké takové situace sice také dovedu představit, ale v reálu tam je fakt moc nevídám a to se v Motole pohybuji denně...

Tak jak to popisuješ to vypadá jako takový subjektivní pohled (nejspíš) mladého a zdravého člověka. Třeba Hradec je dost placatý (včetně areálu tamní fakultní nemocnice) a jezdí tam na kole kde kdo (i docela staří lidé). Tak tam si to dovedu představit spíš...

V Motole jsou dost silně zastoupené také dětské obory - tam by to vypadalo jak, rodič by dítě vzal do nějaké dětské sedačky? Nebo by dítě jelo za rodičem na vlastním nějakém malém kole? Nebo nějaké cargo kolo s takovou tou vanou vpředu, kam se vejdou 2-3 děti ala Kodaň? To v Praze moc často nevídám... No pak ta další věc je kudy - po Plzeňské asi ne, po Kukulově taky ne... Celkem klidná cesta je kolem Ladronky a pak po takové cestě dolů z ulice Nad Motolskou nemocnicí, ale je to tam dost strmé... Pak tam také máme hned dvě ortopedické kliniky. Pacienti před totální endoprotézou kolene/kyčle jsou rádi, že se nějak pohybují s berlemi, na kolo to také moc nevidím (zvláště ti starší). Také se do Motola valí dost těhotných. Někde byl nedávno článek, jak snad nějaké politička v některé ze skandinávských zemí dokonce do porodnice se odvezla na nějakém cargo kole - a já si tehdy jen říkal, jestli ta to kolo pak našla když jí po pár dnech z té porodnice pouštěli... :-)

Ad cyklohadry - neříkám, že je to nutnost - ale já v nich obvykle jezdím - teď kraťasy a nějaké funkční triko, v zimě to chce obvykle trochu více vrstev. Funkční oblečení má mimo jiného tu výhodu, že rychleji schne. Možná mám mizernou kondici (i když jezdím do práce celoročně a celkový roční nájezd mám tak 6000 km), ale já do toho Motola neumím dojet bez toho, abych se zpotil. Funkční hadry aspoň přes den uschnou, takže když do nich pak odpoledne mám zase vlézt na cestu zpátky, nejsou vlhké/mokré.

A jen abychom si rozuměli - já určitě nebrojím proti tomu, aby i pacienti do Motola na kole jezdili - já budu rád když budou (obecně jsem rád, když je cyklistů v ulicích vidět spíš víc, ono to i politiky nutí je trochu víc brát na vědomí). Já jen říkám, že takové nějak moc nevídám (fakt asi jen zaměstnance, nebo třeba předminulý děkan jezdil - resp. jezdí i teď, jen už není děkan). Údajně jezdil prof. Pafko (nebo možná ještě jezdí), ale na cestě z Motola jsem ho ještě nepotkal, spíš asi někde dole u Vltavy nebo v Brdech, kde se asi pohyboval spíš rekreačně než dopravně.

A pak jsem se jen rozepsal, proč si myslím, že zrovna do Motola by to asi pro většinu případných zájemců z řad pacientů bylo docela dost komplikované (když to není žádný med ani pro ty zaměstnance).

Jo a ještě pro zajímavost v Motole hned u metra je dokonce i stanice pro Nextbike, jednou jsem si to na něm zkusil na Anděla, bylo to asi za 14,5 minuty, jen tak tak, abych to stihl do těch 15 minut, co je na Lítačku gratis. A po cestě žádná jiná stanice... Obráceně z Anděla do Motola by to asi na tomhle kole do 15 minut dal málokdo...

Kuba 22. 5. 2022, 18:40

MaT: Jo, dostat se do Motola na kole je bohužel obtížné, ale to je tak nějak vizitka Prahy celkově a dlouhodobě, že slušné cesty pro kola chybí. Nicméně kromě pacientů a lékařů je tu ještě jedna další skupina, která by se tam na kole klidně objevit mohla, a to jsou návštěvy. Ale samozřejmě fakt, že nemaj kolo kde bezpečně zaparkovat od toho určitě odrazuje.
Co se týče těch pacientů, vzhledem k velikosti Motola bude i těch, kdo by na kole přijet klidně mohli, určitě dost na menší kolárnu, i když to bude menší podíl.

Co se týče těch dětí, sedačky na kolo jsou celkem normálně k sehnání, ty nákladní kola je mívaj občas i integrovaný, včetně pásů. Jo, v Praze to člověk moc nevidí, ale to je zas dost daný tím, že na pražskou infrastrukturu si troufne na kole jen někdo a s dětma tím spíš. A součástí tý infrastruktury je i možnost bezpečnýho parkování kola v místech, kam člověk jede...

A při tom, jakej masakr jsou v areálu Motola parkující auta úplně všude, by každýho, kdo se při cestě tam obejde bez auta, měli vyvažovat zlatem...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat