Výsledné skóre měst záleží na šesti hlavních indikátorech: infrastruktura, používání jízdních kol, kriminalita a bezpečnost, nabídka sdílení kol, počasí a osvětové akce jako například Den bez aut. Konečné výsledky jsou uvedeny na stupnici od 0 do 100, přičemž čím vyšší je skóre, tím lepší je město.
Pro výzkum byly německou pojišťovnou vybrány hlavní světové metropole, zahrnující také „tradiční cyklistická města“ i méně známá místa, která zlepšují svou cyklistickou infrastrukturu.
Na prvním místě žebříčku se umístil nizozemský Utrecht. Infrastruktura pro jízdní kola zde má vysokou úroveň, město do ní masivně investuje a lidé na kolech zde tak tvoří 51 % dopravy. Na 100 tisíc cyklistů připadají necelé 2 smrtelné úrazy a 79 krádeží kol.
Jediným mimoevropským městem v horní části žebříčku je čínské Chang-čou, které se umístilo na sedmé příčce. V indexu bodují především města západní Evropy, a to Německo, Nizozemsko, Dánsko a Francie.
Z oblastí střední Evropy nejvíc bodovala Vídeň, která je po boku Paříže a Mnichova na 33. místě. Varšava se umístila 59., z Polska v žebříčku najdeme ještě Krakov, ten je na místě 68. Maďarská ani slovenská města do výzkumu zařazena nebyla.
Praha v rámci evropských měst mimo Instanbulu dopadla nejhůře. V úrovni cyklodopravy se spíš než mezi Evropu řadí mezi blízký východ, Afriku, USA a Asii. Lépe dopadla i evropská města jako Řím (70. místo), Athény (66.), Lisabon (63.) či Londýn (62.). A také řada měst v USA, Austrálii, Santiago v Chile či na Novém Zélandu.
České hlavní město získalo 25,87 bodů. Za podnebí Praha dostala 55,8 bodů, tedy podobně jako Berlín (19.). V celoročním průměru zde cyklodoprava činí 1 % z veškerého přepravního výkonu. Pražské cykloinfrastruktuře agentura udělila 56,6 bodů.
Veškeré výsledky včetně jejich metodologie jsou ke zhlédnutí zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Michael 18. 8. 2022, 14:39
24
2
Praha naprosto zaslouženě na chvostu Evropy; s Vídní nelze vůbec porovnávat, protože to je město, kde se nebojí stavět oddělenou cykloinfrastrukturu.
Jenda 18. 8. 2022, 22:55
8
2
Zajímalo by mě, do jaké míry je to sebe-utvrzující jev. Přijde mi, že potkávám lidi, kteří si myslí, že po Praze nejde jezdit na kole, protože si to přečetli na internetu, no a tak na kole nejezdí (a přitom já a pár kamarádů to normálně furt děláme).
Zajímavé je, že je v analýze všechno možné od počasí po sdílená kola (která jsem třeba já použil 5x v životě) a dny bez aut, ale ten hlavní blocker pro Prahu pro některé cesty - když je to hodně do kopce a nejde se v cíli osprchovat - tam není. (naštěstí tuhle situaci má jen velmi málo lidí a dá se asi řešit elektrokolem)
tik 19. 8. 2022, 00:10
5
5
Precizni prace s random hausnumery. Ale jo...
kuba 19. 8. 2022, 07:59
10
1
Jenda: podle me to je realny, mam radu kamaradu a kamaradek, kteri to obcas zkusi, protoze by jezdili radi, ale na tehle infrastrukture a v tomto provozu to pro ne je prilis desive.
Ono taky hodne zalezi na tom, kde presne se clovek v Praze pohybuje. Najdou se i trasy, ktere jsou v pohode, ale jsou bohuzel i nemale oblasti, kam si na kole troufnou jen opravdovi milovnici adrenalinu.
V tech kopcich to fakt nebude, kde na ne vede pouzitelna cesta, jezdi se i po nich. Kde je to nebezpecne, nejezdi se ani po rovine...
kuba 19. 8. 2022, 08:07
3
PS. Ta sdilena kola jsou IMO dobrej indikator potencialu, protoze je jde snadno pouzit jen na kus cesty, vratit a pokracovat MHD nebo pesky ten kus, kterej si danej clovek netroufne na kole. Samozrejme jen tam, kde maj dostatecny pokryti. Ale je myslim diky nim i pres vsechna omezeni celkem videt, ze tam, kde na to mesto vytvori podminky, bude rado jezdit mnohonasobne vic lidi, nez tech par skalnich, co si bez problemu troufnou do hustyho provozu...
Vítek 19. 8. 2022, 08:36
8
@Jenda - Rozmanitost městské cyklistiky je opravdu velká a s ní i očividně rozmanitost pohledů na věc :) Mně by nemožnost sprchování jako hlavní blocker cyklodopravy nenapadla... Jezdím po centru Prahy denně, do práce, za kamarády, vlastně kamkoliv. A při představě, že bych se na kolo měl třeba nějak jinak obléct nebo dokonce řešit sprchu, to bych raději jel MHD nebo taxíkem. Kdyby tak bylo víc oddělených cyklostezek, abych se nemusel zbytečně hnát kvůli autům, nebo kdyby nebylo tolik kočičích hlav, na kterých se člověk i po rovince nadře (a zpotí), tak by to pro mě osobně bylo stokrát užitečnější než mít v práci sprchu.
Jo a mimochodem, ty sdílený kola mi teda celkem důležitý připadnou. Po centru ničím jiným nejezdím.
Jakub Ditrich 19. 8. 2022, 10:23
2
Je zvláštní že mezinárodní studie opět zjistila že v Praze má cyklodoprava okolo 1% a nedávno hodně medializovaná magistrátní studie psala co si o sedmi procentech. Co z toho asi bude pravda @Adam Scheinherr?
Jenda 19. 8. 2022, 11:38
2
1
kuba: Asi jsme se nepochopili, já jsem mluvil o lidech, kteří to ani nezkusí, protože do nich z různých míst difundovala nepravdivá informace „nejde to“. Dále pak jsou lidi co to chtějí zkusit, ale někdo jim vysvětlil, že to nejde po silnicích, takže v lepším případě objíždějí po cyklostezkách a postranními uličkami (kde si děsivost potvrdí protože dooring a přednosti a pejskaři a děti a chodci a vykašlou se na to, protože jim cesta trvá třikrát dýl), v horším po chodníku. Já fakt mám pocit že tyhle lidi potkávám, usuzuji tak podle občasných reakcí když vidí že jsem přijel na kole, ale nikdy jsem s nimi tedy nezkusil vést rozhovor abych zjistil jestli to je skutečně tato příčina. Až se mi to stane příště, tak to zkusím.
Vítek: „Mně by nemožnost sprchování jako hlavní blocker cyklodopravy nenapadla... Jezdím po centru Prahy denně“ -- no vždyť sis to sám vysvětlil hned v následující větě. Jezdíš po centru na sdílených kolech, takže asi ne třeba na Strahov, na Zličín nebo do Hodkovic (například dojet z Holešovic do Hodkovic je 18 km, z toho nejdřív 85 výškových metrů na Pankrác, pak skok dolu a pak dalších +120 metrů do cíle), což byly ty případy, o kterých jsem mluvil, že to tam je problematické. (opět dodám že YMMV, jsou lidi kteří s tím problém nemají, a samozřejmě to koreluje s fyzičkou, absencí nadváhy atd.)
Jenda 19. 8. 2022, 12:13
2
1
Jakub Ditrich: Tipuju, že to bude tím, že mají naprosto jiné podmínky toho, co počítají. Někdy se počítá něco jako „řekl o sobě, že alespoň jednou týdně v létě seděl na kole“. A někdy se počítají lidi co fakt jedou.
kuba: Mně furt nikdo nevysvětlil v čem má spočívat ta děsivost a adrenalin toho co my, co po Praze normálně jezdíme všude, děláme :/. Je to nevysvětlitelné podobně jako např. můj strach z výšek, nebo bys to dokázal vysvětlit, kdyby sis třeba zkusil představovat, že to vysvětluješ někomu, kdo v Praze nikdy nebyl a na kole nikdy nejel?
Kuba 19. 8. 2022, 13:21
12
Jenda: já myslím, že je to do značný míry vrozený, jako ten strach z výšek. Možná podobně jako ten trochu otupitelný tréninkem, ale jen do jistý míry.
Jak to přiblížit: prostě lidi různě reagujou na situace, který ta čistě namalovaná infrastruktura pravidelně přináší. Jako třeba auto jedoucí 50+, který mine zrcátkem konec řídítek třeba o 20 cm. Nebo nutnost vyjet mezi auta jedoucí 50+ z pruhu zablokovanýho autem na blikačkách.
Někdo si pomyslí něco neslušnýho, možná zakleje, ale jede dál a za pár minut si na to ani nevzpomene, nebo vzpomene, ale naprosto bez emocí.
Já sám jsem v druhý skupině, která na tohle reaguje tak, že se stáhne zpátky na ty okliky po vedlejších. Tam to děsivý většinou není, jen otravně pomalý (za předpokladu, že jde o MČ, která má aspoň nějaký, lépe plošný, cykloobousměrky, protože tam, kde cykloobousměrky nejsou, pak cesta po vedlejších často ani není možná). A chce to velmi dobrou orientaci, dlouhodobou znalost města, orientační smysl a ochotu předem si trasy plánovat, včetně alternativ, pokud se ta původní ukáže nepoužitelnou. Protože většina navigace, atd. člověka pošle po těch hlavních, kterejm se tihle lidi chtějí vyhnout.
No a někdo pak ve městě na kolo nesedne dalšího minimálně půl roku a pokud jo, tak jen v parku nebo na těch pár opravdu oddělenejch cyklostezkách.
Přičemž platí (zkušenosti ze zahraničí), že velikost těch skupin v tomto pořadí silně roste. Ta první, pro který jsou věci typu těsný míjení nebo nucenej výjezd z cyklopruhu na hlavní na Rohaňáku v Karlíně no big deal, mívá nižší jednotky procent, ta druhá (motivovaní, ale opatrní o něco vyšší jednotky procent), ta třetí (kolo rádi použijou, pokud je to bezpečný (pro ně naprosto nutnej základ) a přiměřeně pohodlný (většinou)) desítky procent populace.
V Praze, při stávajícím přístupu, IMO platí, že jezdí ta první skupina a část té druhé (ta část, která zrovna potřebuje někam, kde cesta povede tím lepším z pražské infra). Z té třetí (přitom mnohonásobně větší, než ty první dvě dohromady) malá část lidí a to velmi málokdy, např. když maj zrovna na ráně sdílený kolo a vědí, že pojedou celou dobu po cyklostezce.
Další věc, která k tomu přispívá, je asertivita. Bohužel paradoxně k řadě těch děsivejch i reálně nebezpečnejch situací přispívá příliš defenzivní styl jízdy toho člověka na kole. Kterej je ale pro začátečníka (i kdyby jinak na kole uměl velmi slušně, jen začínal s jízdou ve městě, pro úplný začátečníky tuplem) naprosto pochopitelnej a logickej. Co ostřílenej mazák z tý první skupiny vyřeší bez mrknutí oka tím, že si zabere pruh (a pokud na něj za to bude nějaký hovado troubit, nemrkne ani okem, případně ho pošle někam), zkušenější člověk z tý druhý skupiny se bude chvíli odhodlávat, ale pak se zhluboka nadechne a udělá to stejně, to je pro člověka z tý třetí skupiny sci-fi, kterou prostě neudělá. Buď prostě sleze, zahodí sdílený kolo nebo pokud má vlastní, tak ho povede po chodníku a utvrdí se, že na kole po městě nikdy, nebo to bude řešit velmi defenzivně a ustrašeně (a tím spíš ho tam nějaký hovado v autě "zprasí").
A poslední možnost, která mě napadá, jak to popsat, jsou nároky. Jízda po Praze na kole je v zásadě možná, ale za tu cenu, že člověk v podstatě musí začít přemýšlet za úplně všechny ostatní účastníky provozu - řidiče aut a MHD, chodce, děti, psy... Přičemž zkušenej mazák to dělá tak automaticky, že si část toho ani neuvědomuje. Jenže tohle přesně chce opravdu velkou motivaci. Což omezuje podíl lidí na kolech v takovým městě na malej zlomek toho, jakej je podíl tam, kde je díky dobrý a bezpečný infrastruktuře cesta na kole vlastně nejjednodušší... A díky těm počtům je vlastně pro všechny bezpečnější (protože těch nejnebezpečnějších účastníků provozu, řidičů aut, je míň, protože lidí na kolech je tolik, že s nima ostatní automaticky počítaj, atd.), tím snáz můžou začít další začátečníci, tím snazší je rozhodnutí nejezdit jen sám, ale třeba i s dětma, tím spíš se dá použít nějaké to cargo kolo nebo vozík, takže člověk na kole najednou odveze daleko víc, než jen v batohu nebo cyklobrašně...
Zdenek X 19. 8. 2022, 13:59
1
@Vitek:
(1) mam podobny pocit jako Jenda: zrejme hovorite o nejakem popojizdeni po centru s tim, ze nikdy neopustite "placku" kolem reky. Jinak si nedokazi predstavit, ze se obejdete bez sprchy, i kdyz to si predstavit dokazu, ale nedokazi si predstavit, ze jedete v civilu. Nejde o nejakou estetiku, ale v tomhle pocasi ze me tece, kdyz mam vyjet jenom ulici Jug.partyzanu od reky na Kulatak, a hadry mam mokre, minimalne prdel. Takze zrejme jde o popojizdeni, ktere lze nahradit chuzi nebo MHD. V centru bydlite i pracujete (studujete), nebo tam dojedete rano a vecer necim "vykonnejsim"? Nejake popojizdeni po centru je uplne sumak, auty po centru dobrovolne jezdi malokdo, aby melo jezdeni na kole nejaky viditelny vliv na ubytek aut ve meste, potom se musime bavit o vetsich dopravnich vykonech, jakymi je treba "dopravit se ze sidliste Repy do Dejvic do zamestnani" (a to jsem myslim vybral jeste kratkou trasu, rekl bych se dost mych znamych jezdi do prace vetsi vzdalenosti).
(2) Celkem by me zajimalo, jako konkretni upravu (pisete "oddelene cyklostezky") byste si v centru predstavoval. Uz jsem se tady drive prel o tom, ze dle meho nazoru je Praha ztracena, nebyla tu valka, ulicni sit je z doby krale Klacka (sirkou ulic, usporadanim), je prani udrzovat tu historicky skanzen (jsem odpurce takove skanzenu, ale toto je bohuzel spolecenske prani, k tomu patri i ty kocici hlavy), mesto jiz drive pustilo oteze planovani (prodalo pozemky, casto obrovske spojite plochy jednomu developerovi) a tezko s tim neco muze ted delat, je kopcovite (coz ma prave vliv na charakter ulicni site). Tudiz bych rad vedel, kde byste si oddelenou cyklostezku centrem predstavoval. Priznavam, ze me moc moznosti nenapada, ja jednoduse nevim, jak to do prazskych ulic nacpat a jeste najit podporu o ostatnich obyvatel Prahy (skutecne nejsme v absolutismu, nejdrive chce s timto planem vyhrat volby a potom je mozne cokoli).
(Mel jsem tady nedavno podobnou diskuzi o Plzenske/Vrchlicke. Nekdo sem vlozil odkaz na revitalizaci techto ulic. Jestli se pamatuji dobre, finalni etapa vyzadovala bourani nekde u Smichova pod Betramkou. Ja jsem teoreticky pro, jenom nevim, kde najit ty penize na vykoupeni, zbourani, postaveni, ...)
(3) Kuba: to jsou porad pribehy o tom, jak to nejde. Jde to, alespon u nekterych. Moji kolegove v praci me vidi prijet do prace kazdy den. To, ze nejezdi nema duvod v obavach z provozu (na mem prikladu vidi, ze dojizdim jiz desitky let cely a az na naproste vyjimky zdrav), ale protoze se jim nechce. Nechteji se drapat do Dejvic nebo z Dejvic, nekteri nechteji ztracet cas (i ja bych byl ve vetsine pripadu doma drive autem, kdyby bylo MHD rychlejsi, na kolo bych se vykaslal). Zenske bavi chodit do prace na podpadcich a v sukni a po praci si zajit neco nakoupit. OK, objektivni hledisko: staci se podivat na statistiky nehod. Zadny Armagedon se nekona, dva mrtvi v roce 2021 jdou za samotnymi cyklisty. Naopak, po Praze je jezdi dobre, z hlediska statistik je jezdeni bezpecnejsi v Praze nez v jinych krajich. To mohu potvrdit i ja z vlastni zkusenosti: jizda blizko hranice a za hranici Prahy je rozhodne vetsi adrenalin nez se projet napr. po Belohorske.
Vítek 19. 8. 2022, 15:26
6
@Kuba úplně přesný. Mně už to ani nepřijde, ale tuhle se mi povedlo vytáhnout na kolo rodiče a ti z toho byli úplně osypaný…
Kvalitu infrastruktury dobře testuje otázka “Pustil bych tam svoje děti?” Zatímco jinde není problém, aby děti jezdily do školy na kole, v Praze si to teda zatím představit nedokážu. Nebo s tím někdo máte opačnou zkušenost?
Zdenek X 19. 8. 2022, 15:27
1
5
@Kuba: nevim, kdy se tady objevi muj prispevek, ale jiz mohu reagovat na Vas dalsi.
Nevim, zdali z jezdeni na kole nedelate prilisnou vedu. Mnoho Prazanu na ridicsky prukaz, nebo jej meli a nebo jej v budoucnu ziskaji. Jestli nasli dovahu a motivaci k tomu, aby se naucili jezdit tunovym dopravnim prostredkem, kterym mohou velmi snadno nekoho zabit, jestli nasli motivaci podstoupit toto riziko, meli by najit, v pripade ze chteji jezdit na kole, motivaci i k nauceni se jizde na kole. Ani naucit se ridit auto, ani naucit se pohybovat v provozu na kole, neni mozne bez jiste namahy, uceni, prekonani pocatecnich obav a neznalosti. A jestli nekdo neni schopen v rychlosti 20 km/h "... začít přemýšlet za úplně všechny ostatní účastníky provozu" (cituji vas prispevek), nechci ani domyslet, jak se chova za volantem. Dle me zkusenosti je to totez, ale ve vyssi rychlosti.
Ja samozrejme jsem po podporu lidi, kteri maji s necim problem, ale vzdy je nakonec nejaka hranice, kde pomoc konci. Jestli ma nekdo problem s nucenym vyjezdem z pruhu a odhodi proto kolo (a tak reaguje i po nekolika otrkavacich jizdach), tak na kolo asi nepatri, protoze priste muze udelat jiny prusvih, napriklad zareaguje spatne na vybehnuvsi dite na smisene stezce nebo cyklistu, ktery se pred nim z nejakeho duvodu skaci na zem. Nevim, zdali je ucelne vyhazovat desitky miliard, aby se cele mesto prizpusobilo tak, aby i tito lide mohli na silnici na kole. Ano, kdybych jich bylo mnoho (coz vy tvrdite a ja to nemohu rozporovat) a znamenalo by to podil cyklistu 20% (skutecny dopravni vykon, nevim, jak je pocitano, co kdyz do prace dojedu pres pul mesta MHD a na konci, misto abych usel 500 m, vezmu si sdilene kolo, ktere je tam zrovna oprene a ktere mam "zadarmo" na litacku) tak se o tom muzeme bavit. Ale dle meho odhadu uz nekde u 5% to narazi v Praze na uplne jine limity nez je cyklostezka).
Mimochodem: podle toho, ze rano potkam na silnici stejne e-kolobezek jako kol (v provozu; asi prehanim, e-kolobezek bude mene, ale uz je potkavam skoro kazdy den), rekl bych, ze u mlade generace nebude strach z provozu hlavni prekazka.
Zdenek X 19. 8. 2022, 15:30
@Vitek: jsem ochoten pustit deti na kole do skoly a treninky, ba je k tomu motivuji. Ani jedno nechce, vcera vyrazil muj (dospivajici) syn na trenink na kole asi po roce.
Kuba 19. 8. 2022, 15:42
5
Zdenek X:
jo, ten podíl lidí, který by v Praze mohl na kolech jezdit. Třeba ne každou cestu, ale aspoň většinu cest, podle mě podceňujete. A to dlouhodobě. Já nevidím důvod, aby těch 20 % nebylo pro Prahu dosažitelných. Teda napadá - mít kam to kolo bezpečně zaparkovat, ale to je taky součást potřebné infrastruktury.
Co se týče učení, je řádový rozdíl učit se pohybovat mezi dvoutunovými plechovými krabicemi s airbagy a podobně v jiné takové krabici a s instruktorem na vedlejší sedačce a učit se mezi nimi pohybovat bez takové ochranné klece... Druhou stránkou pak je, že naučit se jezdit v provozu autem se v Praze považuje v podstatě za samozřejmost, bez které člověka leckde ani nepřijmou do práce, zatímco naučit se to samé na kole se považuje za nadstavbu pro nadšence. Motivace je pak o dost jiná... Nemluvě o množství lidí, kteří třeba papíry mají (odjinud) ale do provozu v Praze se pustit bojí. Ony ty auta v Praze jen zabíraj drtivou většinu místa, ani zdaleka netvoří většinu dopravního výkonu. Nejvíc lidí jezdí MHD, spousta chodí pěšky...
Zdenek X 19. 8. 2022, 16:10
@Kuba: jestli nejaky zamestnavatel vyzaduje ridicsky prukaz, tak je to zrejme proto, ze zamestnanec bude aute jezdit. Verim, ze jestlize zamestnanec dokaze stejny dopravni vykon vykonat na kole, zamestnavatel bude nadmiru spokojen a nebude zamestnanci branit.
(Zduraznuji, ze kdyz mam jet sam autem po Praze, vubec se mi nechce. Pouzivat auto na prevazeni zadnice po Praze povazuji osobne az za ohavne, ale to neznamena, ze nevidim plno omezeni na strane kol a nemyslim si, ze soucasny stav (kolo maji < 2%) vznikl umele, nybrz proto, ze si jej lide z velke casti vybrali sami. S parkovanim s vami dlouhodobe nesouhlasim, nebyl bych nikdy ochoten bydlet v Praze v panelaku (a tim zabirat minimum prostoru), kdybych nemohl mit velke auto pro 5 osob podbliz a na vikend vypadnout. A myslim, ze stejny postoj ma plno lidi: autem pres tyden nejezdi, ale vsichni najednou ho v patek potrebuji, to zadny sharing nevyresi.)
Jenda 19. 8. 2022, 16:14
2
Kuba: (řidičák mám, ale řídit auto jsem se nikdy nenaučil a tak to nedělám)
> Co se týče učení, je řádový rozdíl učit se pohybovat mezi dvoutunovými plechovými krabicemi s airbagy a podobně v jiné takové krabici a s instruktorem na vedlejší sedačce a učit se mezi nimi pohybovat bez takové ochranné klece...
No mně třeba to auto přišlo násobně složitější. Například proto, že se tam nedají řešit problémy uklizením se ke straně, protažením se někudy a tak. Třeba to řazení do druhého pruhu, to na kole vždycky nějak dám, byť v extrémních situacích třeba minutu čekám u krajnice (často se ale dá kolem toho blokujícího auta na blikačkách stejně opatrně projet); jak tohle jako udělám s autem?!
Podíl lidí co by na kole jezdit "mohl" bych odhadl ke 100% (soudě podle toho, že já v podstatě vůbec nepotkávám cesty, které bych na kole udělat nemohl -- jo, někdy to bylo extrémně nepohodlné, ale šlo to vždycky; pokud bych měl lehotříkolku nebo handbike, tak by snad neexistovalo ani těch pár cest kdy jsem nemohl kvůli zranění), druhá věc je kolik "chce" a to je právě psychologický problém :)
Anyway, přijde mi že z diskuze si mám teď odnést že "prostě mám jinej mozek". Což je zvláštní, protože bych třeba čekal, že na kole půjde jezdit dobře třeba lidem co od dětství sportují nebo tak, což já fakt nejsem.
Kuba 19. 8. 2022, 16:27
Zdenek X: S těmi auty to myslím jinak, měl jsem na mysli primárně ty převážně jednoválce, které se každý den po městě pohybují a zabírají spoustu místa. Ta parkující až druhotně. Potřebu mít auto k dispozici na víkend chápu, ostatně taky si auto nechávám z podobných důvodů. (taky proto, že jezdit s půjčeným třeba na některá skautská tábořiště by bylo silně proti provozním podmínkám). Ale na počet těchto aut (i na to, zda budou někde uschována v parkovacím domě, kam si ho člověk dojede třeba za 15 minut vyzvednout MHD nebo na kole, nebo zda budou stát a zabírat prostor na ulicích) má velký vliv to, že parkování pro rezidenty je na ulicích v podstatě zadarmo (ve srovnání s jakýmkoli jiným záborem podobné plochy). Tomu se např. téměř nedá konkurovat nabídkou pronájmu stávajících parkovacích stání (když už jich v nové výstavbě musí být kvůli parkovacím minimům tolik). Nemluvě o tom, kolik rodin dnes má ty auta dvě nebo ještě víc, což už víkendové výlety nevysvětlí. Auta jsou "bohužel" tak prostorově neefektivní, že jich opravdu nemusí ubýt nijak moc, aby to pro město bylo citelné zlepšení. Už 10% úbytek by byl velmi citelný, 20 nebo 30 % obří rozdíl (a to i kdyby se část jen přesunula do dnes poloprázdných (protože ve srovnání s ulicí drahých a ne přímo před domem) parkovacích domů. A to fakt nedosažitelné není.
Zdenek X 19. 8. 2022, 16:38
3
@Kuba: Zurich (uvadim jej proto, ze tam zije 20 let moje svagrova, a proto vim, jak to tam chodi; z mest, ktere jsou na tomto webu davany za priklad, je nejvic podobne Praze): rocni parkovani pro rezidenty 240 CHF. To je srovnatelne s Prahou. Ale tam 50 let nespali a budovali parkovaci infrastrukturu pro auta (a mesto neni skanzen).
Kuba 19. 8. 2022, 16:50
5
Jenda:
nejsem psycholog, to, co tu píšu jsou moje názory a domněnky, můžu se samozřejmě mýlit a může to být ve skutečnosti jinak.
Nicméně když se člověk podívá do zahraničí, prakticky všude, kde udělali opravdu pořádnou, bezpečnou, oddělenou infrastrukturu pro kola a/nebo zklidnili automobilovou dopravu (třicítkové zóny, jednosměrky, zpomalovací prahy, optické zužování a zesložiťování průjezdu ulicemi) stouply počty lidí na kolech ve velmi krátké době několikanásobně. A dál rostou. Spousta lidí dneska jezdí na kolech ve městech, kde to byla ještě před pár lety taky záležitost pár nadšenců. A hlavní změna, která tomu předcházela, byla to, že město udělalo pořádnou infrastrukturu.
Když v Kodani dělali mezi lidmi na kolech průzkum, proč jezdí, dělalo to kvůli životnímu prostředí 1 % z nich. Z cenových důvodů myslím cca 10 % Dalších 10 nebo 20% kvůli pohybu (respektive možnosti zkombinovat pohyb s dopravou). Víc jak půlka proto, že je to tam šikovnej a rychlej způsob dopravy po městě. Myslím, že v Praze by takovej výzkum dopadl hodně jinak, že by převažovali ti, kdo k tomu mají nějakou silnou motivaci a jen minimum by bylo v tý kategorii "kola mě nijak zvlášť neberou, ale když je to tak šikovný a pohodový, tak proč ne".
To jsou důvody, proč si myslím, že lidi jezdící dneska v Praze na kole, jsou jen špička ledovce a mohlo by jich být násobně víc. (Sám za sebe tipuju, že při lepší infrastruktuře bych kolo bral na dvojnásobek cest, než teď. Kdy sice jezdím, ale jen tam, kde mám ověřenou slušnou trasu (nebo hodně času ji zkusit najít).
Kuba 19. 8. 2022, 16:59
5
Zdenek X: Zurich neznám, takže jak moc to je nebo není město, ze kterého bych si chtěl vzít příklad netuším, ale 240 CHF je ve srovnání s 1200 CZK v Praze pětinásobek... A i to je novinka, spoustu let to bylo úplně zdarma (a leckde ještě je). Umím si představit, že to je pak o dost jiné rozhodování třeba o výstavbě těch parkovacích domů, když tam není tak silná "dumpingová" konkurence té městské ulice téměř zadarmo.
Zdenek X 19. 8. 2022, 17:14
@Kuba: no, svagrova rika, ze 100 CHF vysype uz kdyz otevre dvere ke gynekologovi do ordinace, jeste nez se na ni vubec podiva (mimochodem litacka po Zurichu je pekne mastna, tam si nepamatuji cenu, ale urcite nekolikanasobek toho rocniho parkovani). Tim chci naznacit, ze cena je rozhodne srovnatelna s Prahou, rozhodne to neni zadarmo (znovu, je to srovnatelne s Prahou). Takze jestli hovorite o dumpingu parkovani na ulici, tak je stejny z Praze i v Zurichu.
Kuba 19. 8. 2022, 17:30
2
Zdenek X: A kolik tam stojí to místo v parkovacím domě? V Praze je to proti té ulici tak 15-20 násobek. V Zurichu mi rychlé googlení našlo nabídku na 150 CHF měsíčně, to by byl 7,5 násobek. A tipy na místa, kde to bylo kolem 400 ročně, což by byl ani ne dvojnásobek proti té ulici. To jsou hodně jiný poměry...
A přitom mi to taky našlo, že Zurich má už od roku 1989 parkovací maxima, tedy nová výstavba má počty parkovacích míst omezený shora, opačně než Praha...
Zdenek X 19. 8. 2022, 18:20
3
@Kuba: ano, parkovani v podzemi (v pripravene infrastrukture PRO AUTA) je v Zurichu levnejsi, svagrova ma samozrejme parkovani pod cinzakem. Ale nevzniklo to tak, ze nekdo pomazany, kdo chtel jezdit na kole, prisel a napalil silenou raketu za parkovani na ulici, a nemel reseni pro vlastniky vozidel. Oni nejdriv vyresili to (v dlouhodobem procesu), co VETSINU lidi vic pali -- parkovani (v porovnani s jizdou na kole), a ted maji ten luxus, ze mysli na ekologickejsi dopravni zpusoby.
Jo, jo, take tam kresli pruhy, zuzuji jizdni pruhy, a take to svagrovou i svagra stve (stejne jako Prazany). Ale priznavam, ze nevim, zdali je jejich postoj typicky a nebo to vetsina obyvatel naopak vita.
Jestli maji maxima na parkovaci mista nevim, vim jenom, ze svagrova ma pod barakem garaz tak velkou, ze nekteri najemnici maji dve auta (v jejich garazi stoji minimalne jedno porsche sousedu na takove to vikendove "pojezdeni", protoze jsem si ho pujcoval. Samozrejme soused ma i bezne auto na zimni pliskanice).
Ten odkaz na ta maxima by me zajimal. Ja jsem poslavil pouze maly sklep a budu toho do smrti litovat, kdybych mel na starosti Prahu, take bych poddimenzovane podzemni prostory nepripustil.
Zdenek X 19. 8. 2022, 18:45
1
1
@Kuba: ted to po sobe ctu: pujcoval jsem si to parkovaci misto, kdyz soused na vikend odjel, nikoli porsche :-), to ridit neumim.
Kuba 19. 8. 2022, 19:01
2
Zdenek X: Tak Zurich zřejmě naopak nepřipouští předimenzované podzemní prostory. Teda aspoň ty parkovací. Minimálně u nové výstavby. Článek tady https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-08-08/lessons-from-zurich-s-parking-revolution
Tomáš 20. 8. 2022, 14:54
2
Ad Curych, nedávno jsem tam byl a projížděl na kole a mluvil s obyvateli:
Tam hlavně odstraňují parkovací místa na povrchu - v centru města tam auta na povrchu prakticky neparkují (a nejezdí, žádné magistrály ani ulice, kde by se dalo ject pohodlně padesát, jsem tam neminul, projížděl jsem to všudemožně asi šest hodin na kole, které jsem si zadarmo půjčil na nádraží). Vlastnictví aut je tam oproti Praze tak poloviční (330 aut na tisíc obyvatel a klesá to). Je to rozhodně příklad daný následování, ale město vstřícné k autům to opravdu není.
Ad desítky miliard za infrastrukturu pro kola: No, to by právě tak moc nestálo. Byly by to jednotky miliard a modal share by se změnil o procentní body. Na to pro MHD a IAD je třeba desítek miliard. Cykloopatření jsou hrozně levná.
Dále, to už tu zaznělo, rozdíl v modal sharu 1 a 5 % procent je enormní. Auta mají pro obyvatele Prahy modal share asi 20-25 % (většina aut v Praze jsou Středočeši). Přesun 5 % do MHD a 5 % z MHD na kola je dost revoluční změna. O pětinu aut méně je velmi cítit - to třeba odstraní všechny zácpy (samozřejmě platí, že v praxi to pro IAD vyjde na stejno, protože těch 5 % na kola dostaneme tak, že ubereme pruhy pro auta). Ve výsledku ale vytvoříme město, kde doprava bude levnější a zdravější a všichni na tom budeme líp. Win-win řešení. Lidi, co teď jezdí autem, začnou jezdit jinak, protože to bude pohodlnější.
Ad auta jen na víkend: to je statisticky spíš méně časté. Z lidí, co mají auto, ho jen na víkend používá asi jen tak 15 % z nich. Většina, když už auto mají, ho používají častěji. Nějaké výzkumy k tomu jsou zde: https://drive.google.com/drive/folders/1japIUkumW8m22GsGXFOggQXLTexVfqTl
Pavel 23. 8. 2022, 08:21
Instanbul pobavil
Zdenek X 23. 8. 2022, 15:04
1
@Tomas: jinym nez vlastnim pozorovanim (a velmi omezenym, uznavam) poslouzit nemohu. Nerozporuji, ze centrem Zurichu nevedou zadne kapacitni komunikace a ze tam nejsou tolik auta, kdyz tam jsme, nikdy nas nenapadne "probijet" se ze severni casti (tam byvame) do jizni (kdyz se jedeme podivat podel Zurichsee nekam na jih do hor) pres centrum, protoze po dalnici okolo je to asi 20 minut (nekdy to byva docela nacpane). Vzdyt vzdalenost mezi jizni stranou obchvatu a severni nebude ani 10 km (porovnejte s Prahou). Tam proste infrastruktrura pro aute existuje (i dopravni, i parkovaci). A to je to, co tvrdim: oni ji maji vyresenou, resenim nebylo pouhe "vypraskame auta".
Vas recept "protože těch 5 % na kola dostaneme tak, že ubereme pruhy pro auta" je zajimavy, ale obavam se, ze s tim volby nevyhrajete a tudiz to neprosadite a bude to naopak ztrata pro vsechny. Vitezstvi je mozne dosahnout budovanim rozumne alternativy k zbytecne doprave auty (coz sam take povazuji za mor), misto zakazu bez alternativy. Z meho pohledu predstava, ze alternativou je kolo, je zcela naivni. Rozumnou alternativou je napriklad prestat delat blbosti a chystat se vysypat 500 milionu za cyklostezku Praha-Kladno (viz asi tyden stara zprava na tomto serveru), ale napriklad temi 500 miliony nejak zacpat hubu blbounum z Prahy 6, kteri neustale bojuji proti rychlodraze na Kladno (nebo ty penize pouzit v Kladne na lepsi napojeni zeleznicni stanice na MHD). Jeden den provozu (o ktery bude postaveno drive) rychlodrahy usetri tolik na zivotnim prostredi, co par zoufalcu, kteri budou po cyklostezce slapat cely rok (a ze k nim patrim, jezdim take ze zapadu kousek od Unhoste).
Mimochodem 1: jak se ukazala Praha pratelska posledni dva dny? Ja jsem prijel vcera vlhky do prace, z prace promoceny na kost, dneska jsem jel v druhych tretrach (primarni pres noc neuschly), jsem opet mirne mokry a v praci susim. Ja tedy bych tohle bez sprchy nedal (viz komentar @Vitek). Par takovych dni, a modal share je na nule. Ale jestli se modal share pocita stylem: jedu pulku mesta MHD a na konci (misto, abych sel pesky) si vezmu na 500 m sdilene kolo (kdyz je zrovna pekne), a pritom obe cesty se zapocitaji stejnou vahou, tak potom modal share muze byt cokoli. Ale s realitou (ktere popisuje hodnotu kola jako dopravniho prostredku) to ma pramalo spolecneho.
Mimochodem 2: k poslednimu odstavci me napada: kde jsou tady na diskuzi zeny? Kde jsou zeny, ktere jezdi na kole, nepotrebuji sprchu, prijedou spocene, vzdaji se slusiveho obleceni, ktere klidne pojedou od Vltavy do Rep? Ja nechci porad ryt, ale mam pocit, ze musim nejak kompenzovat mistni slepe nadseni pro cyklodopravu.
Tomáš 23. 8. 2022, 16:27
2
2
@zdenek X: Ale infrastruktura pro auta přece existuje i v Praze. Máme o jeden půl okruh okruh víc jak Curych (oni svůj okruh na východě taky nemají dokončený). Máme víc radiál jak v Curychu. Vsadím se, že máme víc parkovacích míst na obyvatele než v Curychu. Po Praze se autem jezdí dobře, proto to tolik lidí dělá.
Řešením není vypráskat auta bez náhrady, ale využít místo, které zabírají, smysluplněji. Navíc tím, jak se omezí nabídka pro auta, lidi je začnou používat trochu míň, takže infrastruktury budou mít pořád přiměřeně. Počet aut ve městě není žádná fyzikální konstanta, mění se v závislosti na dopravní politice města.
To není recept jak vyhrát volby, to je recept, co po vyhrání voleb dělat. Vsadím se, že by to bylo extrémně populární, kdyby se to udělalo pořádně.
Ubrání pruhu na magistrále nění zákaz bez alternativy. Auta tam pořád budou mít dva pruhy všude. Ale pokud by se to udělalo pořádně, tak to bude infrastruktura, co lidi budou používat hodně. Tranzit se má zakázat uvnitř památkové zóny - po magistrále a Blankou to lze objet bez problémů. Jinde stačí kapacitu ubrat, ne zrušit. Tohle je odpověď hlavně pro vnitřní město (cca město v rozloze, kde bylo město už někdy před sto lety), kde žije pořád tak třetina Pražanů a kde kolo může mít modal share opravdu velký (a MHD tu má infrastrukturu skvělou, jakkoliv by bylo třeba přidat pár tramvajových tratí). Řešením pro lidi, co bydlí dále, je skutečně hlavně kapacitní veřejná doprava. Tzn. Metro D, železnice do Kladna a do Boleslavy a Nové spojení II. To ale není reálné postavit, když město zároveň bude investovat do radiál a okruhů pro auta (ano, vím že železnici staví stát, ale město by na to mělo dle mého přispět, je to v jeho zájmu). Kolo má v tomhle pak funkci jako dorpava na stanice železnice.
Podle mě si rozpočet chybně představujete jako hru s nulovým součtem. Není to tak, že když se ušetří na cyklostezce, bude rychleji železnice, obávám se. Spíš se postaví někde nějaká silnice, když už. A zrovna ta stezka v ose železnice do Kladna mi docela osobně dává smysl, umím si představit, že bych pak jezdil metrem na Veleslavín a odtamtu jezdál dál - já občas jezdím za matkou do Kyšic, takže to jsme asi skoro sousedé). Hlavně je to ale řádově jinde, než kolik stojí ta železnice.
Ad mimochodem 1 - opět je úplně jiná situace dopravy na 3-5 km a dopravy na 25 km. V tomhle jste prostě extrém, na vaši vzdálenost ten modal share podle mě nikdy nebude nad procento, nyní je bych si tipnul tak na promile.
Ad mimochodem 2: to je samozřejmě problém, mimo to, že mají ženy asi menší potřebu se tu shlukovat, páč je pro ně mód dopravy méně identitární (na cyklojízdách i v ulicích je žen hodně, rozhodně poměrové více než zde), bych řekl, že to opět bude hodně souviset s pociťovaným bezpečím (neb ve světě, kde by od sebe pohlaví nebyla odlišná, ještě nežijeme a bůhví, zda je vůbec možný, to je na jinou debatu).
Celkově bych řekl, že postoj lidí zde karikujete v tom smyslu, že chceme jen cyklodopravu a nic jiného. To si tady ale nikdo nemyslí. Stejně tak nikdo nechce ze dne na den zakazovat auta. Je tu ale asi dost lidí, kteří si myslí, že když do aut přestaneme investovat a budeme investovat do veřejné, pěší a cyklistické dopravy, počet aut ve městě poklesne, což pak bude opět živit další investice do udržitelné dopravy - pozitivní zpětná vazba se tomu říká.
Jenda 27. 8. 2022, 15:58
Doklikal jsem se z místních zpráviček až na twitter a možná mě osvítilo, proč se některým lidem dějí na kole na větších silnicích zlé věci a mně ne.
- https://twitter.com/praguecycling/status/1537183266704437252
Jede strašně dlouho v tom levém rovném pruhu, což samozřejmě lidi za ním štve. Já tam jezdím při pravé straně až k té křižovatce a pak se prostě nějak nacpu rovně. Ano, moje řešení je nelegální (plná čára, jízda odbočovacím pruhem když jedu rovně) a to značení tam je hloupé, ale on jel podle předpisů a stal se mu problém.
Ještě mě napadlo, že by možná mohl uhnout tak, že pojede úplně vlevo při tom dělícím obrubníku, ale to nevím jak lidi nesou (občas to dělám když odbočuju doleva, i když bych samozřejmě měl správně jet v pravé části levého pruhu, ale pak by mě nešlo předjet).
Na druhou stranu zase dělá dobrou věc v tom, že tím, že tam dodržuje předpisy, ukazuje, jak je to tam blbě nakreslené a měl by se udělat pravý pruh pro cyklisty rovně. Pokud by tam takhle jezdilo víc lidí a občas by se za nimi zasekl někdo s lobbystickým potenciálem, tak by se to třeba opravilo.
- https://twitter.com/sergiowct/status/1560178542436048898
Zabírat pruh do kopce na magistrále? Šmarjá, já tam jezdím tak že mě normálně můžou ostatní předjet (zdravíme pravidlo 1.5m, tohle a v těchto rychlostech je krásný příklad toho kdy není problém předjíždět fakt těsněji), navíc při předjíždění zprava kolem toho "balkónku" ukazuje že umí jezdit vpravo (a není to třeba nějaké zkreslení kamerou). Od křižovatky s Žitnou pak vůbec nemusel jet v pruhu (ještě k tomu prostředkem!), tam se dá jet v tom parkovacím pruhu…
Pavel Mašek 29. 8. 2022, 17:52
1
@Jenda
- nejede tam dlouho, zařadil se včas, jak to má řidič vozidla udělat. Řidi bmw je prostě, jak to popsat, no řidič bmw :D
Tomas 30. 8. 2022, 10:31
Dobrá manipulace s Curychem. Curych nemá okruh na východě z jednoho prostého důvodu, že tam je jezero. Kolem skoro celého vede, hádejte co, dálnice. Má jenom třetinu obyvatel jak Praha a jeho rozloha je čtvrtinová a střetává se tam skoro o polovinu méně dálnic. Radiály tam vedou skoro do centra narozdíl od Prahy kde končí na městském okruhu.