Brno představilo analýzu využití sdílených kol ve městě

Publikováno: 01. února. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Brno
Publikováno: 01. února. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Brno

Odbor dopravy magistrátu města Brna připravil přehlednou prezentaci analýz k využití služby sdílených kol v roce 2023 na území města. Město půjčování kol finančně podporuje, od jara do podzimu nabízí občanům možnost půjčit si kolo na 2 krát 30 minut denně zdarma. Sdílená kola ve městě provozují společnosti Rekola a Nextbike.

Z magistrátní prezentace vyplývá, že v moravské metropoli bylo v roce 2023 najeto na sdílených kolech celkem 276 tisíc kilometrů, průměrná jedna jízda činila přibližně dva kilometry, najdou se ale výjimečně i delší trasy, a to i nad deset kilometrů. „Úplně nejdelší jízdy vedly od nákupního centra Olympia k Brněnské přehradě. Dva uživatelé, kteří tuto trasu absolvovali, si udělali výlet přes město a kola měli půjčené více než 2 hodiny,“ uvádí brněnský magistrát.

Kudy lidé jezdí?

Při prostorové analýze jízd je patrné, že nejvytíženějším koridorem je trasa mezi Veveří a centrem města. Podél této trasy je také poměrně malá šance na nalezení sdíleného kola ve stanici. Zajímavá data poskytuje Brno i o využití jednotlivých stanic. Například na vrcholově položeném náměstí Míru kola v podstatě okamžitě po přistavení mizí zpět do údolí, naopak v níže položených stanicích v údolí je sledována tendence k jejich hromadění.

Jednotlivá místa půjčování lze také rozdělit na dopravní a pracovní. Zatímco na dopravních místech se kola hromadí přes noc a s příchodem pracovního dne postupně mizí a vrací se opět k večeru, na pracovních stanicích se naopak kola začnou hromadit s příchodem pracovní doby. Typickým reprezentantem dopravní stanice je Mendelovo náměstí, odkud kola začnou s příchodem rána více odjíždět. Naopak do stanice Vlněna Office Park kola přijíždí až s nástupem pracovního dne a večer opět mizí.

Magistrát také upozorňuje, že s postupným rozvojem sdílených kol zahušťuje síť stojanů a míst pro vracení napříč městem tak, aby zamezil problémů s živelným parkováním.

Počet výpůjček

Nejpopulárnější měsíce co do počtu výpůjček byly červen a září. Systém využilo celkem 14 tisíc unikátních uživatelů, z nichž největší zastoupení měli lidé, kteří si půjčili kolo pouze jednou, většina uživatelů si kolo půjčila maximálně 50 krát za sezónu. Nejaktivnější uživatel si zvládl kolo vypůjčit 1300 krát. Průměr byl přibližně deset výpůjček za rok 2023 na uživatele. Kola se nejčastěji půjčují kolem osmé hodiny ranní a odpoledne mezi čtvrtou a šestou, především pak v pracovní dny. Tato data tak ukazují, že sdílená kola ve městě plní především dopravní funkci.

Analýza Bikesharing v Brně

Celá analýza odboru dopravy brněnského magistrátu je dostupná na těchto stránkách.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Pavel Mašek 1. 2. 2024, 15:55

Pak že na kole nikdo nejezdí :-)

David 2. 2. 2024, 01:08
1
1

Jak říká kolega v práci, "Slušný lidi jezdí MHD. " Obávám se, že to je jak většinový názor, tak hlavní bariéra pro rozvoj cyklodopravy. Mnohem horší, než kopce, nebo počasí.

Honza z Rekol 2. 2. 2024, 10:14

@David není, část tohoto výzkumu se tomu věnuje :)

Asi 58 % Pražanů by chtělo na kole jezdit častěji, mají ale různé bariéry, cca 20 % za největší považuje pocit nebezpečí v Provozu.

https://mestemnakole.cz/2022/04/prazsky-cyklopruzkum-2021-pod-lupou/

David 2. 2. 2024, 11:48

Honza z Rekol:
Na slidu 54 toho samého výzkumu na který odkazujete je pro rok 2021 uvedeno, že:
Pouze 38 % cylistů a 28 % necyklistů (! - takže většinové společnosti) si myslí, že většinová společnost má k cyklistické dopravě kladný postoj.
Současně ve zprávě za rok 2023 stejná čísla ve stejném výzkumu klesla na 35 % a 25 %. Dokonce 51 % necyklistů uvedlo opak, zbytek se nevyjádřil.
Společenské postavení cyklisty jako bariéru uvedlo 67 % dotazovaných cyklistů(!) Pozitivně jej hodnotí jen 26 % cyklistů a jen (!) 21 % necyklistů.

Z toho rozhodně neplyne, že by většinová společnost cyklistice fandila. Bariéra je to podle tohoto výzkumu minimálně stejná, jako bezpečnost. Slovo minimálně bych akcentoval. Měl byste zapracovat na PR. Ale na těchto stránkách se to bude trochu míjet účinkem.

Zdenek X 2. 2. 2024, 12:07
1
2

Honza z Rekol: ta sama studia odhaluje dva hlavni duvody, proc respondenti nejezdi na kole: "nebavi me to", resp. "je to nepohodlne" :-).

Jan Strecha 2. 2. 2024, 13:48
2
0

David:
Díky za doplnění a odpověď – již je venku zpráva za rok 2023? Musela mi uniknout, budu vděčný za případný odkaz.

Ke kladnému postoji – to mi právě osobně přijde zavádějící, protože se výzkum ptá, co si respondent myslí, že si myslí většinová společnost. Osobně si myslím, že negativní společenská nálada proti cyklistům není tak velká, jen je občas slyšet hlasitá menšina. Podobné mi to přijde u „Společenské postavení cyklistů a přístup k nim ze strany ostatních účastníků silničního provozu“, otázka se dotýká i přístupu v provozu.

Já věřím, že většinová společnost by cyklodopravě ve městě fandila, pokud by se dělala cykloinfrastruktura pořádně a byly by k ní obecně dobré podmínky (hygiena na pracovišti atd.).

Zdeněk X:
Pro mne je pohodlí o tom možnost se dostat z bodu A do bodu B pohodlně, tedy dle 5 bodů CROW Design Manuálů.

David 2. 2. 2024, 21:55

Jan Střecha: Na webu ho dosud nikde nevidím. Mě to zajímalo, tak jsem se na to zeptal.
Když ale člověk vnímá, v jakém smyslu o cyklistech referuje BESIP, Policie ČR a její statistiky, nebo co se o cyklistech a koloběžkářích dovídá člověk ze zpráv - mám pocit, že doba, kdy kolo bylo cool je už dávno pryč. A běžná (zejména městská) odrůstající populace má ke kolu vztah v lepším případě vlažný, a v tom opačném případě spíše negativní. Jedním z důvodů může být i povinnost dětského nošení přileb. Je to jen osobní názor, ale kdybych jako dítě když jsem lítal na kole mezi hřištěm a pískovištěm musel mít na hlavě přilbu, také bych nechal kolo ve sklepě... A pozitivní propagaci kola aby dnes v mainstreamu člověk pohledal.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat