Na cyklostezce v Brně vznikl podjezd Hladíkovy. Čekalo se na něj 20 let

Publikováno: 02. září. 2022, 4 min. čtení
Úvodní foto: Brno
Publikováno: 02. září. 2022, 4 min. čtení
Úvodní foto: Brno

Brno se dočkalo cyklostezkového podjezdu ulice Hladíkova. Po 20 letech je tak vyřešeno nebezpečné křížení svitavské cyklostezky s frekventovanou čtyřproudou ulicí. Dle oficiálních statistik místem už před vybudováním podjezdu ve vytížených měsících projelo až 2000 cyklistů a prošlo až 600 chodců denně.

„Nový podjezd ulice Hladíkovy na jihu města usnadní lidem cestu po cyklostezce podél řeky Svitavy. Doteď museli čtyřproudou silnici překonávat s využitím blízkého přechodu pro chodce. Řada cyklistů ale volila přímější cestu a docházelo tak k nebezpečným situacím. Věřím, že nyní bude cesta pohodlnější a bezpečnější pro všechny účastníky provozu. Trasa je cyklisty hojně využívaná, proto pro nás bylo důležité zajistit jim vhodné podmínky. Stavba vyšla přibližně na 16 milionů korun bez DPH,“ uvedla primátorka města Markéta Vaňková (ODS).

Město absenci bezpečného překonání Hladíkovy ulice řešilo už od roku 2003, tedy rok poté, co byla podél Svitavy cyklostezka postavena. Nejdřív se počítalo s přechodem a později se začal zvažovat podjezd. Realizaci odložilo střídání politických stran, dlouhé zvažování variant i nezájem o zlepšování cyklotras. Historii podjezdu shrnul spolek Brno na kole v samostatném článku.

Celkem 150 metrů nové stezky pro pěší a cyklisty má asfaltový povrch a šířku tři metry.

Zástupci města avizovali, že budou následovat další řešení pro bezpečnější průjezd cyklostezkou podél Svitavy. Město už připravilo technickou studii podjezdu ulice Křenová, což je další slabé místo této cyklotrasy, nacházející se 200 metrů od Hladíkovy. Mimoúrovňového křížení s Křenovou se pěší a cyklisté dočkají v roce 2025, kdy má proběhnout rekonstrukce celé ulice.

Michal Šindelář ze spolku Brno na kole naznačuje, že současné tempo nestačí: Cyklopruh na Lidické bylo Brno schopné vymalovat po deseti letech. Na podjezd Hladíkovy jsme čekali dvacet let. S tímto tempem se dočkáme spojité, kvalitní sítě cyklistické infrastruktury až během následujících 50 let. Pokud se má projektová příprava a výstavba kvalitní cyklistické infrastruktury zrychlit, je potřeba aby magistrát znásobil lidské kapacity věnované této oblasti.“

„Aktuálně má magistrát vyhrazeny 2 až 3 úvazky věnované cyklodopravě, ještě v nedávné minulosti to však byl pouhý půlúvazek. Letošní řada realizací jsou výsledkem navýšení této kapacity. Brno má však výrazný dluh v rozvoji bezpečné, kvalitní a atraktivní cykloinfrastruktury, a aby tento dluh smazalo, bude muset výrazně navýšit lidské kapacity věnované cyklodopravě až k ekvivalentu deseti plných úvazků. Kvalitní pracovníky je však nutné náležitě finančně ohodnotit, z minulosti bylo zřejmé, že tabulkové platy v samosprávě jsou bariérou pro mnohé kompetentní lidi, aby byli ochotni pracovat pro magistrát,“ dodal na závěr Šindelář.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat