Do centra Ostravy mají nově zakázán vjezd elektrokola a elektrokoloběžky

Publikováno: 06. října. 2022, 8 min. čtení
Úvodní foto: msstavby.cz
Publikováno: 06. října. 2022, 8 min. čtení
Úvodní foto: msstavby.cz

Jak poprvé informoval blog msstavby.cz, pěší zóna v centru Ostravy byla osazena novým dopravním značením, které povoluje vjezd pouze běžným jízdním kolům bez elektromotoru. Nově se tak do pěší zóny nepodívají elektrokola nebo elektrokoloběžky, které zákon považuje za jízdní kola.

Vjezd do pěších zón v centru Ostravy doplnily v uplynulých týdnech nové značky, které povolují vjezd pouze jízdním kolům bez přídavného pohonu. Dříve byl do pěší zóny povolen vjezd jízdních kol obecně.

Zákaz vjezdu do pěší zóny se tak nově vztahuje i na elektrokola a menší elektrokoloběžky bez sedadel. Nic se naopak nemění pro motokola, elektromopedy a větší výkonné elektrokoloběžky, ty již nesměly do pěších zón vjíždět i za předchozího značení. Omezení je stanoveno celodenně.

Ochrana pěších

Ke změně dochází na návrh městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, který se skrze nové opatření snaží zajistit lepší ochranu chodců v pěší zóně.

Městský obvod v odůvodnění svého návrhu poukazuje především na schopnost rychlé akcelerace elektrokol a elektrokoloběžek a jejich tichou jízdu, neukázněnost lidí jedoucích na elektrokolech a elektrokoloběžkách, nedodržování maximální povolené rychlosti 20 km/h a na kličkování mezi pěšími, kteří jsou stylem jízdy těchto dopravních prostředků ohrožováni. V neposlední řadě je zmiňováno i divoké parkování těchto dopravních prostředků, které mnohde překáží, nebo jsou parkovány ve vodících liniích pro nevidomé.

Největším nešvarem jsou e-koloběžky

Z odůvodnění je patrné, že za největší nešvar jsou považovány elektrokoloběžky, zároveň ale městský obvod nedokáže dle současné zákonné úpravy šířeji diferencovat mezi koly a koloběžkami, a omezení tak vztáhnout třeba jen na některý typ těchto vozidel. Navíc kontrola je v praxi velmi obtížná, i například co se týče předepsaného výkonu elektromotoru. Jak pro Městem na kole již dříve upřesnil Ing. Jan Bauer, Ph.D. z Katedry elektrických pohonů a trakce ČVUT, měření výkonu elektromotoru mimo laboratoř je v současnosti prakticky nemožné. Některé elektromotory mají sice štítek se svými parametry, rozhodně to ale není podmínkou.

Elektrokoloběžky dle návrhu způsobují potíže především, a to i díky své konstrukci – tedy malým kolům. Ta je vytlačuje z nepohodlné žulové dlažby (prostor vozovky v rámci pěší zóny) do „chodníkové“ zóny, kde je dlažba hladší a pro elektrokoloběžky tudíž snáze sjízdná. Tam ale zároveň dochází dle městského obvodu k nejčastějšímu ohrožování pěších.

Městský obvod dále podotýká, že opatření bude jen minimálně limitující, jelikož nejdelší objízdné trasy budou maximálně o půl kilometru delší, a že celý prostor pěších zón v centru Ostravy je spíše malý.

Kritika omezení

Omezení kritizují zástupci z řad cyklistické veřejnosti. Tom Kraina propagující rodinou mobilitu na nákladním kole pod značkami Ostravak na kole a Cargobikedaddy pro Městem na kole podotýká, že mu přijde absurdní, aby například zásobování do 6 tun mohlo mít vjezd povolen mezi 18. a 10. hodinou, zatímco elektrokola a elektrokoloběžky pěší zónou nemohla projet ani v noci.

Celé opatření mu pak přijde nešťastné, i vzhledem k tomu, že elektrokol je podle něj v ostravském centrum skutečně maličko a opatření řešící primárně elektrokoloběžky postihne i je. Zároveň dodává, že ostravské centrum řeší mnohem naléhavější obtíže, například s parkováním automobilů, se kterými se dlouhodobě nic zásadního neděje. Tom Kraina pro Městem na kole ještě doplňuje, že se pokusí spolu se spolkem Ostravou na kole město podnítit ke změně opatření. Logičtější by mu přišlo například řešit nesjízdnou dlažbu ve vozovce, která je podle něj primární příčinou, proč dochází ke konfliktním situacím s pěšími.

S vaničkou bylo vylito i dítě

Břetislav Hanzel, předseda spolku Ostravou na kole k tomu dodává: „Nové opatření zakazující vjezd do centra Ostravy jízdním kolům s “přídavným pohonem” považujeme za zcela chybné a náš spolek bude usilovat o jeho zrušení nebo úpravu. Z odůvodnění opatření je patrné, že obvod chtěl řešit především nebezpečnou jízdu některých uživatelů elektrických koloběžek, ale s vaničkou vylil i dítě. Vnímáme zásadní nepochopení elektrokol u úředníků, kteří nevědí, jak fungují (motor pomáhá pouze při šlapání), a k čemu je lidé ve městě využívají. Jejich vykázání z centra společně s elektrokoloběžkami, u kterých kvůli menšině neukázněných uživatelů městská část principem kolektivní viny postihuje všechny, kteří je denně používají, je velkým krokem zpět na cestě Ostravy mezi moderní evropská města. Ostrava musí udržitelné formy dopravy po městě podporovat a rozvíjet, nikoliv je zakazovat. To se nevylučuje s nastavením a vymáháním jednoznačných pravidel, která budou chránit chodce. Budeme se městskou částí o opatření bavit a zároveň připravujeme návrh na přezkoumání opatření k nadřízenému správnímu orgánu.“

V tomto ohledu je ale nutné podotknout, že k návrhu opatření obecné povahy nebyly podány žádné připomínky ani námitky. Což je primární cesta, jak lze případný nesouhlas s připravovaným opatřením vyjádřit.

Sdílené elektrokoloběžky měly rychlost omezenu na 10 km/h

Nové opatření se kromě soukromých elektrokoloběžek a elektrokol zcela zásadně dotýká těch sdílených. Firma Bolt provozující flotilu sdílených elektrokoloběžek v Ostravě doposud v centru města omezovala maximální rychlost své flotily a koloběžky bylo možné vracet jen do předem určených lokací označených symbolem P v aplikaci.

Rozhodnutí vedení města chápeme

Nově ale budou elektrokoloběžky z centra města v podstatě vymístěny, protože vzhledem k jejich konstrukci a váze je téměř vyloučené, že by je uživatel mohl vést vedle sebe bez pohonu elektromotoru.

Lucie Krahulcová, manažerka pro veřejnou politiku společnosti Bolt k tomu pro Městem na kole dodává: „Toto rozhodnutí vedení města chápeme. Jedná se o vytíženou pěší oblast, kde je zpravidla velký počet lidí. I proto zde byla rychlost našich koloběžek automaticky snižována na 10 km/h. Chceme lidem poskytovat co nejlepší možné služby a proto si zakládáme na tom, že s vedením každého města aktivně spolupracujeme. O této změně jsme bohužel nebyli předem informováni. Nicméně uživatelé koloběžek musí vždy dbát platných předpisů.“

Obdobná kauza na Praze 1

Současná situace připomíná obdobný spor o pěší zóny na Praze 1, který se odehrával před pěti roky. Zde naopak mělo dojít k časovému omezení průjezdu veškerých jízdních kol a koloběžek, včetně těch bez elektromotorů. A to přes den od 10 do 17 hodin. Proti záměru se postavila řada cyklistických iniciativ a dalších osobností. Spolek AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) přišel i se svým alternativním návrhem řešení průjezdu pražským centrem.

Vyznačené omezení bylo následně zrušeno soudem. Od té doby není vjezd kol do pěších zón v centru Prahy výrazněji omezen. Jistá omezení zůstávají pouze lokálně, například v Nerudově ulici nebo na Hradčanském náměstí.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na starém trekkingovém kole předělaném na měšťáka. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Jenda 6. 10. 2022, 15:50

Spíš by stálo za to zjistit, kdy se z kola s přídavným pohonem stává kolo bez přídavného pohonu - stačí vypnout? Odpojit napájecí kabel? Odmontovat? Nebo jakmile bylo kolo jednou poskvrněno elektromotorem tak už je navždy nečisté? :D

Tím by pak bylo hned jasné, jestli třeba ta cargokola do zóny mohou snadno vjet, jenom před vjezdem něco vypnou.

Jan 6. 10. 2022, 18:11
7
2

Tak zase tady máme kočkopsa, který jde nad zákon a naprosto nelogicky a tvrdě zakazuje dnešní trend. Úředníci opět ukázali, že cit pro obyvatelstvo je jim cizí. Najít rovnováhu a kompromis je povahou kvalitních institucí. U nás, až na výjimky, naprosto nereálné. Navrhuji v Ostravě zavést NoElectric zónu pro auta, protože já jako chodec je neslyším a pletou se mi do cesty.

Ondra 6. 10. 2022, 18:27
3
2

Jestli Ostrava má nějaké sdružení kolem kol, tak doporučuji dát tuhle věc k soudu

Kuba 6. 10. 2022, 20:39

Jenda:
Kdyby stačilo vypnout motor, bude to solidní nesmysl taky, ale asi by se s tím dalo ještě jakž takž fungovat. (Zajímavá podotázka je, že minimálně část elektrokol umožňuje vedení rychlostí do 6 km/h bez šlapání. A člověk vedoucí kolo je ze zákona chodec. Jak to bude při vedení e-carga se zapnutým walk assist režimem?).

Ale pochybuju, že to budou řešit takto - spíš se bojím stylu, že když to má motor, nesmíš tam na něm vjet ani s vypnutým. Protože MP nebude zjišťovat, jestli dotyčný měl nebo neměl pohon aktivní. Možná by se dala ukecat vytažená baterka, ale to bude dost opruz ji kvůli tomu vyndavat.

MaT 6. 10. 2022, 22:22

Jaké omezení pro cyklisty je v Nerudově? Já si tam ničeho extra pro cyklisty nevšiml, byť tedy pro mě největším omezením je, že je to jednosměrka. Nahoru se mi to té dlažbě moc šlapat nechce, dolů bych to občas jako zkratku využil, ale to by právě bylo v protisměru... Takže cykloobousměrku v ulici Úvoz a v horní části Nerudovy bych uvítal, nebo aspoň v té Nerudově a legalizaci průjezdu přes ulici "Ke Hradu"...

Jiří Motýl 6. 10. 2022, 23:18

MaT: značka B1: https://goo.gl/maps/dGqYmrPE9HEZYZ966

Brahma 7. 10. 2022, 09:45

Vylévají s vaničkou i dítě. Co budou dělat ti senioři, kteří bez přípomoci už moc nemůžou jezdit a kteří nikoho neohrožují a nebezpečnou jízdou neomezují?

Vratislav Filler 10. 10. 2022, 08:52

Tohle šlo snadno odpřipomínkovat, teď už s tím něco půjde udělat mnohem hůř.

A proto, lidé čtěte! (úřední desky). Ve svém městě celoměstskou, v Praze aspoň ve své městské části. Objeví-li se něco divného, stačí dát vědět mailem.

V AutoMatu hlídáme v Praze jen celoměsto, některé MČ v centru a (sobecky) ty městské části, kde bydlíme. V týmu, který máme, se nedá uhlídat všech 22 SSÚ v celé Praze...

újezďák 13. 10. 2022, 20:45
2
1

Tahle reakce se dala čekat po několikaletém vítězném halekání celé řady motoristů na kole, že je na ně zákon krátký a oni " jen využili nabídku na přeladění" jejich strojů a různých výmluv typu " nemám certifikovaný tachometr" , " nemusím mít tachometr" " nemám značku" atd... V tomhle národu se neumí na veřejných komunikacích slušně chovat široká vrstva uživatelů a stát na to celá léta vždy reaguje stejně, tedy plošnými opatřeními která dopadají na všechny , tedy i na ty slušné ...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat