Pardubice zvažují, že odstraní vraky bicyklů u vlakového nádraží, které jsou pod přístřeškem ve stojanech a nikdo se k nim nehlásí. ČTK to řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO). Podle něj musí radnice najít legální způsob, jak to lze udělat. Ke stojanům se vejde 118 kol, jsou tam od léta 2017. Zničená kola město zatím spočítané nemá. Námět vzešel od zastupitele na jednání koncem ledna.
Přístřešek se stojany byl součástí obnovy prostoru před vlakovým nádražím, kterou město dělalo za evropské dotace. K tomu tam ve stejnou dobu přibyla cyklověž. Měsíčně si do ní uloží lidé více než tisícovku kol.
Za loňský rok tam cyklisté zaparkovali 13.584 bicyklů. Například v roce 2018 tam uschovali 13.699 kol. Poplatek na celý den parkování v cyklověži činí deset korun. Držitelé In karty mají pět korun na úložném slevu.
Hodně lidí využívá stojany, které jsou zdarma. Jsou dlouhodobě zaplněné. Vyskytují se tam ale poničená kola, která už majitelé patrně nechtějí. Radnice hledá způsob, ja je legálně odvézt. „Musíme zjistit, jestli to umožňuje provozní řád, případně ho uzpůsobit, aby to možné bylo. A pak budeme postupovat v součinnosti s městem,“ řekl starosta městského obvodu I Filip Šťastný (ANO).
Podle zastupitele Vojtěcha Jirsy (Piráti) se vytipovaná kola v zahraničí označovala páskou, když si je do určené doby nikdo nevyzvedl, město je odvezlo. Podle zastupitele a poslance Karla Haase (ODS), který jezdí na kole na nádraží a pak vlakem do Prahy, je pod přístřeškem do dvacítky opuštěných kol. Možnost parkovat kolo pod přístřeškem velmi oceňuje.
Hledání způsobu odstranění cyklovraků není jen doménou Pardubic. Již dříve jsme přinesly přehledový článek, jak tuto problematiku řeší za hranicemi Česka. Nutno dodat, že cyklovraky a opuštěná kola jsou především doménou cyklistických měst, zkrátka obcí, kde se vůbec nějaká kola na ulicích objevují. Například před nedávnem Hradec Králové. Zajímavou zprávou tak může být, že se touto problematikou začala v posledních letech zabývala také obě česká největší města.
V roce 2018 představilo svou iniciativu na odstraňování cyklovraků Brno. Tehdejší iniciativa se ale setkala i s kritikou, jelikož město chtělo odstraňovat i špatně zaparkovaná kola, např. u dopravního značení. Jak jsme informovali, tento přístup kritizoval Michal Šindelář ze spolku Brno na kole. Především kvůli faktu, že Brno z jeho pohledu nenabízelo dostatečný počet cyklistických stojanů, kde by bylo možné kolo parkovat podle předpisů.
Otázce odtahů opuštěných kol se věnoval i pražský magistrát. Dle našich informací má již stanovený postup, jak v případě potřeby u odtahu cyklovraku postupovat. Ostatně, hospodářská správa Magistrátu hl. m. Prahy odstranila v roce 2015 dva dlouhodobě nevyzvednuté cyklovraky ze stojanu před magistrátem a věnovala je systému sdílení kol Rekola. Nicméně reálně pražský magistrát odstranil údajně spíše jednotky kusů kol a proces odstranění je poměrně zdlouhavý. Většinou problematické kolo samo zmizí dříve, než dojde k jeho odstranění.
V případě odstranění kola pražským magistrátem ho může jeho majitel případně ještě po nějakou dobu dohledat buďto přes magistrátní kancelář ztrát a nálezů, nebo přes odtahové pracoviště městské policie. Praha by zároveň ráda, aby před radikálnějším řešením špatně zaparkovaných kol vzniklo dostatek míst pro jejich parkování. Proto se město snaží motivovat městské části k instalaci cyklistických stojanů, nebo alespoň k vyznačení cyklistických parkovacích stání (především pro sdílená kola).
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz