Hradec Králové zahájil likvidaci cyklovraků. Tuto otázku řeší i další města

Publikováno: 15. října. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Úvodní foto: Oxfordian Kissuth (WikiMedia)
Publikováno: 15. října. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Úvodní foto: Oxfordian Kissuth (WikiMedia)

Město Hradec Králové po prázdninách zahájilo mapování cyklovraků a kol, o která již delší dobu nejeví jejich majitelé zájem. Nacházejí se na veřejném prostranství, kde zabírají parkovací místa a ubírají na atraktivitě veřejného prostranství. Město vraky rozdělilo podle technického stavu na několik kategorií, podle nich pak bude postupně probíhat jejich odstranění. Vedle tohoto projektu se město stále intenzivně věnuje projektu odstraňování autovraků, který byl zahájen na jaře letošního roku.

„Chtěli jsme navázat na projekt odstranění vraků po městě, na jaře jsme začali s autovraky, nyní k tomu připojujeme ještě kola. V posledních týdnech jsme mapovali cyklovraky a dlouho stojící nepoužívaná kola, která se nachází na veřejném prostranství, nejčastěji u stojanů, stromů nebo také veřejného osvětlení. Evidováno máme téměř padesát takových kol, skutečné číslo ale může být ještě o něco vyšší,“ říká náměstek primátora pro oblast správy majetku města Pavel Marek (ANO).

Cyklovraky musí být na městském pozemku

Město tato kola rozdělilo do tří kategorií, podle kterých budou postupně odstraňována. Do první (cyklovraky 0. kategorie) jsou zařazena kola, ze kterých zbylo jen torzo, musí být umístěno na městském pozemku a je připoutáno k městskému mobiliáři. Cyklovrak spadající do této kategorie se nachází například v Palackého ulici.

Do druhé oblasti (cyklovraky 1. kategorie) spadají vraky, které jsou evidentně nepojízdné (rám bez jednoho kola, rám bez řídítek, prázdné duše, zdeformovaná kostra, atd.) a nachází se na městském pozemku minimálně šest měsíců. Tyto vraky zanechali jejich majitelé v nejčastějších případech před halou hlavního nádraží a v prostoru terminálu městské hromadné dopravy. „Seznam těchto vraků se chystáme v druhé polovině října zveřejnit, aby se k nim majitelé mohli přihlásit. Pokud k ničemu takovému nedojde, budeme je muset z veřejného prostoru odstranit a budou předány Hradeckým službám v rámci projektu Re-use,“ doplňuje náměstek Marek.

Do poslední kategorie (cyklovraky 2. kategorie) jsou řazena kola, která jsou sice pojízdná, ale již dlouhou dobu nejsou majitelem využívána a opět se nachází na městském pozemku a jsou připoutána k městskému mobiliáři. Takových se po městě nachází nejvíce, zhruba čtyři desítky. Nyní běží lhůta jednoho roku, v rámci které mají majitele čas a možnost se o ně postarat. Po jednom roce budou kola řešena jako nalezená a předána na odbor vnitřních služeb do sekce Ztráty a nálezy. Po uplynutí zákonné lhůty budou tato kola zlikvidována nebo nabídnuta veřejnosti obdobně jako nalezená kola v rámci aukce.

Vedle odstraňování cyklovraků stále běží projekt v rámci kterého jsou likvidovány autovraky po městě. Během léta se městu podařilo úspěšně odstranit více než dvacet takových vozidel. Další téměř dvě stovky vozidel byly na základě výzvy z magistrátu města odstraněny svými majiteli.

Hradec Králové není jediným městem, které odstraňuje cyklovraky

Odstraňování nepojízdných kol není pouze doménou Hradce Králové. Již dříve jsme přinesly přehledový článek, jak tuto problematiku řeší za hranicemi Česka. Nutno dodat, že cyklovraky a opuštěná kola jsou především doménou cyklistických měst, zkrátka obcí, kde se vůbec nějaká kola na ulicích objevují. Zajímavou zprávou tak může být, že se touto problematikou začala v nedávné době zabývat i obě česká největší města.

Cyklovraky řeší Praha i Brno

V roce 2018 představilo svou iniciativu na odstraňování cyklovraků Brno. Tehdejší iniciativa se ale setkala i s kritikou, jelikož město chtělo odstraňovat i špatně zaparkovaná kola, např. u dopravního značení. Jak jsme informovali, to kritizoval Michal Šindelář ze spolku Brno na kole. Především kvůli faktu, že Brno z jeho pohledu nenabízelo dostatečný počet cyklistických stojanů, kde by bylo možné kolo parkovat podle předpisů.

Otázce odtahů opuštěných kol se věnoval i pražský magistrát. Dle našich informací má již stanovený postup, jak v případě potřeby u odtahu cyklovraku postupovat. Ostatně, hospodářská správa Magistrátu hl. m. Prahy odstranila v roce 2015 dva dlouhodobě nevyzvednuté cyklovraky ze stojanu před magistrátem a věnovala je systému sdílení kol Rekola. Nicméně reálně pražský magistrát odstranil údajně spíše jednotky kusů kol a proces odstranění je poměrně zdlouhavý. Většinou problematické kolo samo zmizí dříve, než dojde k jeho odstranění.

V případě odstranění kola pražským magistrátem ho může jeho majitel případně ještě po nějakou dobu dohledat buďto přes magistrátní kancelář ztrát a nálezů, nebo přes odtahové pracoviště městské policie. Praha by zároveň ráda, aby před radikálnějším řešením špatně zaparkovaných kol vzniklo dostatek míst pro jejich parkování. Proto se město snaží motivovat městské části k instalaci cyklistických stojanů, nebo alespoň k vyznačení cyklistických parkovacích stání (především pro sdílená kola).


Aktualizace 16. 10. 2021: Oprava informace o novelizaci zákona č. 361/2000 Sb. Schválené znění zákona explicitní zákaz stání na chodnících neobsahuje. Aktuální novela zákona o silničním provozu tak na nakládání s cyklovraky nemá zásadní vliv.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Pavel Mašek 9. 11. 2021, 20:17

@autor Jiří Motýl
- jak je cyklovrak řešený zákonem, není to náhodou jen záležitost vyhlášky obce? Protože už jen definice autovraku a jeho odtah i po novele je stále problematická, u kola to bude ještě složitější.

@článek
- jak to bude se samotnou exekucí celé akce? Už vidím, jak pracovník kolo hodí na korbu a zničí i to, co se dá použít. Nebo se k tomu budou chovat jako k MV, kdy se bojí každého škrábnutí, odtah si natáčí od příjezdu až po složení na odtahovém parkovišti.... I nalezení majitele bude fakt náročné a vlastně ho nikdo hledat nebude (když kola nejsou registrovaná, nebo snad opravdu budou na kole hledat číslo a pak hledat v nespojitých asi deseti registrech v ČR? Můžou hledat napříč případy krádeží, kde majitelé číslo kola věděli? Umí to ten systém?). Jak si kolo tedy bude majitel hledat? Bude to zase systémem vývěsky na úřední desce, kterou když někdo sleduje, tak si myslí, že je na drogách, protože mu nedává žádný smysl? Jakou desku vlastně sledovat? Všech měst v ČR? Celkem by bylo fajn, jelikož už nyní všechny kola mají číslo z výroby, kdyby při nákupu byla prodejcem povinná registrace kola na osobu, kdo kupuje a když to bude dar, bude to fungovat jako u auta, normálně to přepsat.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat