Hradec Králové otevřel lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 175 milionů korun

Publikováno: 07. března. 2023, 6 min. čtení
Úvodní foto: Vukin, Wikimedia
Publikováno: 07. března. 2023, 6 min. čtení
Úvodní foto: Vukin, Wikimedia

Město Hradec Králové 2. března otevřelo lávku pro pěší a cyklisty přes Labe. Lávka propojila centrum města s lokalitou Aldis. Stavba 103 metrů dlouhé a 5,7 metru široké lávky stála 175 milionů korun. Jde tak o největší dokončenou investici města za poslední roky. Aktuální největší investicí města je stavba fotbalového stadionu za 650 milionů korun bez daně.

Hradec si od lávky, jejíž stavba začala v září 2021, slibuje oživení zóny Aldis a Smetanova nábřeží. V lokalitě stojí například stejnojmenné kongresové centrum, regionální centrála ČSOB nebo loni otevřený kongresový hotel Aldis. Lávka také přinese bezpečné spojení mezi centrem města a Šimkovými sady. Pro lidi jedoucí na kole se jedná o další alternativu k překonání řeky k nedalekému Labskému mostu. Radnice na stavbu získala evropskou dotaci 102,7 milionu korun.

„Lávka by měla přinést další přirozené propojení břehů Labe a pomoci k rozvoji zóny Aldis i strany vedoucí ke Škroupově ulici,“ řekla ČTK primátorka Pavlína Springerová (Hradecký demokratický klub). Přiznala, že cena za lávku byla vysoká. „Městu se ale podařilo získat evropskou dotaci. Šlo o peníze, které nebylo možné využít jiným způsobem,“ řekla.

Původní cena měla být 40 milionů

Stavbu lávky, kterou vybudovala firma SMP CZ, město chystalo od roku 2003. Původně radnice před architektonickou soutěží v roce 2014 počítala s cenou lávky do 40 milionů korun. Oproti původnímu odhadu i proti jiným lávkám a mostům je hradecká stavba násobně dražší. Část zastupitelů, například z uskupení Změna a Zelení, stavbu pro její vysokou cenu v minulosti kritizovala.

Podle hradecké radnice je vysoká cena dána neobvyklou konstrukcí a technologií. Lávku, kterou navrhl tým architekta Libora Kábrta, tvoří nosná lana, ocelová žebrová konstrukce a 39 kusů subtilních segmentů tenké mostovky, které jsou vyrobené ze speciálního vysokopevnostního betonu. „Konstrukce je na hraně inženýrství a jde o něco, co zatím nikdo u nás nevybudoval. Lávka tohoto typu v ČR není,“ uvedla dříve radnice.

Například Pardubice na konci roku 2020 otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za 40,8 milionu korun. Město Náchod postavilo v roce 2020 silniční most přes Metuji za 33 milionů korun a Královéhradecký kraj v roce 2019 otevřel most přes Orlici v Hradci Králové-Svinarech za 80 milionů. Loni kraj postavil tři nové mosty na silnici do Pece pod Sněžkou za 187 milionů korun.

Bývalý primátor a nynější člen rady města Alexandr Hranálek (ODS) připomněl, že podoba lávky vzešla z architektonické soutěže. „Je zcela zřejmé, že návrhy vycházející z takových soutěží jsou výjimečné. Jednak ztvárněním, technologií, ale také cenou. Odmítnutí tohoto projektu včetně dotace by pravděpodobně nenávratně vyloučilo toto propojení centra města s lokalitou Aldis,“ uvedl Hrabálek.

Dodavatele se nedařilo nalézt

Dodavatele lávky radnice vybrala až ve čtvrtém tendru. Do první soutěže v roce 2019 se nikdo nepřihlásil. Další dva tendry radnice zrušila, když jediný zájemce v nich nabídl ceny výrazně přes 100 milionů korun. Radnice tehdy uvažovala, že by projekt opustila a hledala levnější variantu. Nakonec vypsala čtvrtý tendr a ze tří uchazečů vybrala firmu SMP CZ z francouzské skupiny Vinci.

Stavbu lávky v minulosti zdržela řada okolností. K projektu měli výhrady ochránci přírody. Původní plán počítal s pokácením dubu na nábřeží, proti čemuž ochránci přírody úspěšně protestovali. Zdržení a spory provázely i architektonickou soutěž. K podobě lávky vznesli výhrady ornitologové, protože navržená lávka by mohla zasahovat do vzletových drah ptáků, zejména labutí. Projekt byl kvůli připomínkám ekologů upraven.

Město se také ve smlouvě s ČSOB pod sankcí 15 milionů korun zavázalo, že lávku navazující svým předpolím na budovu ČSOB postaví do dubna 2020, což se nestalo. Radnice ale hrozbu pokuty odvrátila, když se s bankou dohodla na posunutí termínu o více než tři roky. Se zahájením stavby se pak čekalo na to, až svou stavbu regionálního sídla ČSOB dokončí.

Cyklistické návaznosti až později

Současné cyklistické návaznosti nové lávky nalézající se v širším centru Hradce Králové nejsou oproti existujícím možnostem výrazným zvýšením komfortu spojení obou břehů Labe. Nedaleký Labský most s cyklostezkou, který je součástí hradeckého okruhu, je schopen plnit téměř podobnou funkci v rámci širších cyklistických vazeb. Oba mosty jsou přímo navázány na cyklotrasu č. 2 vedoucí po břehu Labe.

Na lávku sice navazují možné klidnější spojnice, jejich současná využitelnost je ale nízká. Například navazující Škroupova je ve své části jednosměrná, k doplnění cykloobousměrky nedošlo.

Jak ale informuje Lukáš Řádek (TOP09; náměstek primátorky za oblast strategického rozvoje, investic, ochrany klimatu, adaptace a energetiky, dotací) na svém Twitteru, s lávkou se do budoucna počítá jako s významnou západovýchodní cyklistickou spojnicí, která by měla předznamenávat revitalizaci celé oblasti a být impulzem k jejímu dalšímu oživení.

Caidel 15. 3. 2023, 07:02

Tak k doplnění: Není to zrovna domyšlené (nemáme v Praze podobný problém v Troji nebo kde?) https://salonkyhk.cz/zpravy/z-hradce/2023/brezen/nova-lavka-za-175-milionu-namrza-a-klouze-radnice-ted-resi-co-s-tim

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat