Ostrava zdvojnásobí počet sčítačů cyklistů ve městě

Publikováno: 20. března. 2023, 3 min. čtení
Úvodní foto: Ostrava
Publikováno: 20. března. 2023, 3 min. čtení
Úvodní foto: Ostrava

Na popud městského ateliéru prostorového plánování a architektury (MAPPA) umístí Ostrava do svých ulic pět nových sčítačů pěších a cyklistů. Počet sčítačů cyklistů se tak v Ostravě zdvojnásobí.

Jak MAPPA navíc uvádí, současné sčítače jsou umístěny především na hlavních rekreačních – cyklistických výpadovkách z města. O počtu a objemu cyklistické dopravy uvnitř města tak sdělují jen minimum informací.

I v souvislosti s vloni projednávanou novou koncepcí rozvoje cyklistické dopravy tak chce MAPPA mít větší přehled o pohybu cyklistů uvnitř města, aby zároveň mohl vyhodnocovat, jaký vliv jednotlivá plánovaná opatření na cyklistickou dopravu mají.

Nová čidla vzniknou na těchto místech:

  • ulice Výškovická u mostu přes Rudnou (průjezd Výškovice – Vítkovice)
  • ulice 28. října (průjezd Vítkovice, Mariánské Hory a Hulváky – centrum)
  • křižovatka Nová Ves, Vodárna, stezka podél ul. 28. října (průjezd Poruba – Marianské Hory a Hulváky)
  • křižovatka Ruská x Výstavní (průjezd Ostrava Jih, Vítkovice – centrum)
  • stezka mezi podjezdem mostu Frýdecká a hradní lávkou (průjezd Hranečník, Ostrava Jih – centrum)

Sčítače v jiných městech

Ostrava není jediným městem monitorujícím počty lidí dopravujících se na kole. Alespoň jeden totemový sčítač nalezneme v řadě českých měst, známý je například z Pardubic. Poměrně extenzivní síť sčítačů má například Jihlava nebo Praha.

V Praze první sčítače byly instalovány v roce 2009 s první vlnou větších investic do cyklistické dopravy. V roce 2011 již jich bylo nainstalováno 25. V současnosti město provozuje 27 stálých sčítačů. Kromě toho je cyklistická doprava monitorována i městskou aplikací „Na kole Prahou“, ve které mohou Pražané a návštěvníci města zaznamenávat své jízdy. Město také dostává data od provozovatelů bikesharingových systémů, k čemuž se zavazují v rámci společného memoranda, které s městem podepisují. Data z pražských sčítačů jsou dostupná na městském datovém portálu Golemio.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Kuba 20. 3. 2023, 08:55

Super, ze jdou do tech totemovejch s displejem, ty v Praze hodner chybi (vim, ze v Podoli jeden je, ale einmal ist keinmal).

Zdeněk Novák 7 20. 3. 2023, 22:30

Sčítače mi přijdou v současnosti tak trochu přežité.
Fakt to za ty prachy stojí? Údaje z mobilů nestačí?

Kuba 21. 3. 2023, 07:52

Zdenek Novak 7: polohu mobilem si pri jizde nesleduje zdaleka kazdej. A ani ti, kdo si trasu nejak zaznamenavaji, ji vsichni nedavaji verejne. Takze scitace se hodej prave na zjisteni, jakymi koeficienty data z mobilu nasobit. S rozvojem utilitarniho jezdeni bude tipuju tech "nemericich" pribyvat.

U tech totemovejch s verejnymi daty na miste navic pribyvaj dalsi uzitecny funkce. Viditelnost cyklodopravy (je videt, ze lidi na kolech neni tak malo, jak se zda proto, ze neucpavaj ulice) a za druhe je to pocit, ze se mesto o lidi na kolech zajima. Nevim, jak je tohle v Ostrave, v Praze z infrastruktury leckde pro vetsinu lidi na kolech cisi nevrazivost a odpor mesta k jejich existenci.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat