Praha zahájila druhou fázi rekonstrukce cyklostezky v Podolí

Publikováno: 03. března. 2023, 2 min. čtení
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 03. března. 2023, 2 min. čtení
Úvodní foto: Martin Š.

V pondělí začala druhá etapa modernizace stezky A2 v Podolí. Jde o 500 metrů dlouhý úsek od Vyšehradského tunelu po Veslařský ostrov. Cílem je zlepšení pohybu pěších a cyklistů formou rozšíření a zlepšení vybavení.

Součástí stavby bude rekonstrukce stávajícího krytu, doplnění bezbariérových úprav, přesun trakčních stožárů a veřejných hodin mimo průjezdný profil cyklostezky, zřízení nových odpočívadel a mobiliáře včetně laviček nebo stojanů na kola. Dále rektifikace stávajících povrchových znaků inženýrských sítí, úprava přilehlé zeleně.

V 270 metrovém úseku Veslařský ostrov (ul. Podolská) –  ul. U Podolského sanatoria bude zachován stávající režim oddělení pěších a cyklistů. Část pro lidi na kolech bude provedena v asfaltu pískové barvy a pěší část bude provedena z asfaltu klasického.

Ve zbylém úseku od ulice U Podolského sanatoria až po Vyšehradský tunel bude odstraněn režim stezky pro pěší a cyklisty (značka C9). Nově zde bude pouze stezka pro pěší s povoleným vjezdem kol (C7a+E13), povrch bude z hladké mozaikové dlažby.

Objížďka

Chodci mohou nadále procházet po stezce, na kole je v rámci objížďky potřeba jet ve vozovce. Část této trasy vede cyklopruhy, nicméně v úseku z centra je cyklopruh podél rekonstruované stezky uzavřen.

Ve směru do centra je před rekonstruovaným úsekem potřeba dostat se na druhou stranu ulice – buď pomocí přechodu nebo pomocí semaforu u výjezdu z Veslařského ostrova.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Ondra 3. 3. 2023, 11:08
12

Taky už při tom mohli pořešit ten přechod, kde vlastně cyklista by měl správně sesedat. Ale to je zase jiná akce, ach jo.

Michael 3. 3. 2023, 12:35
6
3

Takže zhoršení současného stavu, no tak to máme rádi ????

Nightrider 3. 3. 2023, 14:48

Tušíte někdo, jestli se u jižního konce tunelu plánuje nějaký nájezd ze silnice na stezku, nebo tam zůstanou svodidla?

Pavel Mašek 3. 3. 2023, 15:09

@Nightrider
- nevěřil bych tomu, vždycky to bylo shozeno, že to je prý nebezpečné podle pcr

MaT 4. 3. 2023, 18:51
6
1

Hm, to je asi jako svodila za Nuselským mostěm směrem do centra. Já po té magistrále i jsem ochoten na kole jet, ale jak se tam mám dostat? Chodník po Nuselském mostě legalizovaný pro cyklisty je, ale chodník dál kolem Legerovy už ne. A když jsem se ptal na ÚMČ Prahy 2, jestli by nešlo v těch svodidlech někde udělat "díru", aby cyklista mohl na tu magistrálu najet, tak to mě nějaký úředník hned setřel, jaké to prý mám blbé nápady, že ta svodidla tam jsou přeci kvůli bezpečnosti... Takže ono to není jen o pomahačích a chráničích...

No když je ta magistrála tak nebezpečná, že z ní běžně auta přetékají na okolní chodníky, tak nechápu, proč nejsou svodidla souvisle až na Pavlák, možná s přerušením u Wenzigovy a Rumunské...

Jan Fiala 5. 3. 2023, 08:12
4
1

Ondra: Nikde v zákoně není zakázáno jet po přechodu.

Ondra 7. 3. 2023, 09:45

Dneska jsem se tam byl podívat a pár postřehů:
- posouvají se obrubníky, zúžení chodníku do tunelu bude něco širší a obruby se posunou více do vozovky, tedy od cyklopruhu. Ale ne nijak dramaticky, asi tak o půl metru.
- nejspíš se přesunou sloupy na kraj, to velice prostor rozšíří

Ondra 7. 3. 2023, 09:46

obruba = obrubník :)

David 8. 3. 2023, 10:28

Proč by měl cyklista na přechodu sesedat? Takovou povinnost mu nic neukládá. Nesmí jezdit po chodníku, na přechodu se nesmí otáčet, couvat, parkovat, musí umožnit chodcům plynulé a nerušené přejití, ...(a ano, to samé platí i pro auta), ale nikde není řečeno, že se v místě přechodu nesmí přejíždět vozovka...

Ad absurdum - po přechodu nesmím, 5 cm vedle přechodu již ano? :o)
A ne, definice přechodu jak místa na pozemní komunikaci, určeného pro přecházení chodců, nikomu žádná práva a povinnosti nezakládá. Ty jsou pro založeny až v následujících paragrafech v hlavě druhé zákona. Pro chodce, i pro vozidla.

Martin Šnobr 8. 3. 2023, 13:30

@Ondra – takže se rozšiřuje chodník, nebo vozovka?

MaT 8. 3. 2023, 18:15

David: Ale jo, o tom, že se po přechodech jezdit smí už se toho napsalo dost. Jen tedy z toho Vašeho výčtu ještě asi vypadlo explicitní "nesmí při tom chodce ohrozit". Možná jste to myslel tím "musí umožnit chodcům plynulé a nerušené přejití", ale takovouhle formulaci si zase já z toho zákona nevybavuji. :-) Každopádně formulace "klidné a nerušené" by nabízela spoustu možností různých kreativních výkladů... :-)

Ale když jsme u těch přechodů - docela mi vadí, že třeba na tom relativně novém přechodu pod Muzeem i když je to rozlišené - část pro chodce (snad 5 metrů), část pro cyklisty (moc široká ne, možná metr? ale tak dobře, těch cyklistů tam zase tolik není), tak stejně se najde dost lidí, co to nejsou schopní respektovat. Buď se tam často motají Wolťáci/Bolťáci a jiní jedinci s krychlovým nádorem na zádech mezi chodci (a občas tedy opravdu ne ohleduplně), nebo naopak mně se tam v té části pro kola dost často motají chodci - někdy jim to i řeknu - hele, tady máte vedle asi pět metrů široký přechod, běžte si na něj, já tady mám jen tenhle úzký přejezd a sotva se sem oba vejdeme... Někteří se strašně diví... Já na ně občas i agresivně zvoním, nebo na ně blikám předním světlem, to jsem hrozný, co? :-)

Ale proč je pro ty lidi (na obou stranách) tak strašně složité i takovéhle celkem jasné značení respektovat? Nebo je to značení blbě? Nebo je ten metr a něco fakt málo a stálo by za to tu část přejezdu pro cyklisty trochu rozšířit? Nebo udělat ještě jednu po pravé straně toho přechodu pro chodce ve směru dolů? Jako místa by tam na to myslím bylo dost... Existuje to vůbec někde, takový sendvič, dva přejezdy pro cyklisty a mezi nimi přechod? Umožňuje legislativa takové značení vůbec?

Tak oni tedy zrovna krabičáci toho nerespektují spoustu (jednosměrky, jízda po chodnících, nemají často vůbec světla)...

David 8. 3. 2023, 19:14

MaT - tak správně je to nerušené a bezpečné a je to v §125c, přestupky. Ano, ohrožení jsem tam už nedal, také tam patří.
Podrobnosti k dopravnímu určují TP a ČSN. Pár masařek, pravda, mají, zejména v jejich vzájemné koordinaci mezi sebou navzájem a TP vzhledem k ČSN pak obzvláště, ale hlavně, jsou (většinou) jen doporučující.

Ondra 9. 3. 2023, 10:44

@ Martin Šnobr - rošiřuje se chodník. Ale ne o moc

Tik 16. 3. 2023, 18:29

David 8. 3. 2023, 10:28 on v roce 2023 porad nekdo nerozumi dopravnimu znaceni ohledne prechodu? lol...

Tik 16. 3. 2023, 18:30

MaT 8. 3. 2023, 18:15
Napsalo se toho dost. A uz se nasel nejaky zakon ci vyhlaska, cim by se to zduvodnilo nebo se porad jede dojmologie jako pred lety?

MaT 17. 3. 2023, 09:28

Tik: Jo, napsalo. Ale tak u nás se ústava odkazuje na Listinu základních práv a svobod a tam odstavec 3 v článku 2 říká: "Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá."

No a pořád mi nikdo neukázal žádný zákon, který by říkal "po přechodu cyklista jet nesmí" (to by bylo vůbec dost tvrdé opatření, to by cyklista přes žádný přechod nesměl projet ani ve směru té vozovky), nebo který by říkal "po přechodu smí cyklista jet jen rovnoběžně s pruhy zebry / rovnoběžně s vozovkou / kolmo na směr pohybu chodců".

Já dřív když jsem jel po nějaké cyklostezce a ta překonávala nějakou silnici právě přechodem (cyklopřejezd nebyl), tak jsem často i slézal a to kolo vedl, nebo někdy to i projel a měl špatné svědomí. Tak teď to přejíždím i bez špatného svědomí. Samozřejmě když po té silnici zrovna nic nejede (a když jede, tak vím, že nemám přednost, to jedině kdybych "konvertoval" na chodce). A ideálně, když ani po tom přechodu nikdo nejde. Pokud jde, tak se mu pořádným obloukem vyhnu.

Jak říkám, když tam vůbec nikdo není (žádný chodec ani řidič), je to ideální stav. Ono totiž když tam někdo je, tak se občas stane, že je to někdo, kdo je přesvědčen o tom, že ten cyklista po přechodu jet nesmí a má kecy, nebo když je to auto (třeba už i odjíždějící, ale zahlédne takhle ještě cyklistu ve zpětném zrcátku), tak třeba i troubí... (Jo, i to jsem jednou viděl.)

Naštěstí v Praze se u některých přechodů ty cyklopřejezdy doplňují.

Ale zažil jsem i to, že na Podbělohorské, kde je od ulice Nad Motolskou nemocnicí sdružený přechod s přejezdem pro cyklisty (to se asi dělá, když není dost místa), že se mnou nějaký řidič hádal, že po přechodu mám kolo vodit. Jsem mu říkal, že on by se měl naučit dopravní značení... A on tedy ještě jeden problém byl, že tam je třicítka, protože tam jsou horší rozhledové poměry a to on tedy ani náhodou nejel a pak ten cyklista to tam ani nemá moc šanci bezpečně přejet, ono někteří řidiči se dost diví o tomu, že tam po tom přechodu jde nějaký chodec a že by asi také měli zpomalit...

Ale pokud někde je vedle sebe přechod a cyklopřejezd, na tom přechodu jde dav lidí a vidím nějaké pako na kole, jak se snaží cpát mezi ty chodce, tak ho prostě mám za pako...

David 17. 3. 2023, 17:57

MaT: Třicítkou ani náhodou nejel, ale měl dost času se hádat, jestli cyklista smí nebo nesmí jet po přechodu/přejezdu...:o) Tomu říkám přesný popis některých našich motoristů :o) Cyklisty ani motoristy není radno házet do jedno pytle. Ale když chce někdo vykládat zákony, měl by si je přečíst pořádně.

Tik 17. 3. 2023, 22:58

MaT 17. 3. 2023, 09:28
long story short:"Přechod pro chodce je místo na pozemní komunikaci určené pro přecházení chodců a označené příslušnou dopravní značkou"

Takze je to urcene pro koho to je a pro nikoho dalsiho. ale jinak zacit ustavou je tl;dr, protoze je to obvykle nepochopeni a s takovyma blalobama je zbytecne ztracet cas.

hint: proc tedy existuji prechody/prejezdy pro kola s oddelenym znacenim?

David 18. 3. 2023, 07:06

Jistě, přechod je místo, určené pro překonání komunikace chodci (definice, která nezakládá žádná práva a povinnosti), a proto má chodec povinnost jej použít, je-li blíže než 50 m a pohybovat se na něm vpravo, (§ 54 odst. 1), a nesmí se na něm bezdůvodně zastavovat, nebo zdržovat (§ 54 odst. 3). Pokud je na přechodu chodec, nesmí jej řidiči ohrozit, nebo omezit (§ 5 odst. 2), a také se na přechodu řidiči nesmí předjíždět (§ 17 odst. 5), otáčet a couvat (§ 24 odst. 4), zastavit a stát (§ 27 odst. 1). Je to logické. Přechod má zajistit chodcům ochranu. Ne zabránit vozidlům (včetně cyklistů) v jakémkoliv směru pohybu. Takže když neohrozíte a neomezíte chodce, a nebudete na přechodu předjíždět, otáčet se, couvat a zastavovat, můžete na něj vjet i vodorovně se zebrou, i kolmo k zebře. Pokud máte právo pohybovat se v přidruženém prostoru na přechod navazujícím, nespácháte tím žádný přestupek. Tolik true story. Některé zkratky, založené na pouhých slovních definicích, mohou být zavádějící. Místo kde se topí je jak kotelna, tak rybník.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat