Nextbike do sezóny 2023 přichází s 7000 koly a 28 městy

Publikováno: 04. dubna. 2023, 5 min. čtení
Úvodní foto: nextbike
Publikováno: 04. dubna. 2023, 5 min. čtení
Úvodní foto: nextbike

Sdílení kol v Česku přechází do další sezóny a největší tuzemský hráč Nextbike chystá řadu novinek. Ve více než 28 městech bude provozovat více než 7000 kol, z toho 500 elektrokol. Počet kol i stanic výrazně navýší v Praze.

V loňské sezóně Nextbike působil ve 25 českých městech, letos firma již přidala další tři. Těmi jsou Třebíč, Česká Třebová a Klášterec nad Ohří, který se nachází v Ústeckém kraji.

Posílení provozu v Praze

Firma chce navýšit výkony ve stávajících městech. Nejvíce kol bude mít v Praze, kde flotilu rozšíří o 50 % na 1500 kol. Nextbike má nyní v hlavním městě asi 600 stanic, cílem pro letošek je dostat se na 800. Potenciál Prahy co do počtu stanic je ale řádově mnohem výše. Větší rozšíření do opomíjených městských částí jako Praha 4 nebo 11 zatím nepřijde, firma chce „upevnit“ stávající síť, zároveň naráží na pasivitu některých městských částí:

„Obecně s městskými částmi aktivně komunikujeme rozšiřování sítě stanic. Intenzivně nyní v Praze 1 až 8 a dochází k rozšiřování sítě stanic v těchto lokalitách, velký posun vnímáme v Praze 2. Víme ale, že často chybí kola např. na Praze 6. Je důležité zmínit, že stanice nevytváříme svévolně. Každé nové místo podléhá schválení konkrétní městské části, resp. vybudování cyklostojanu nebo jiného vyznačení prostoru pro odkládání kol. To je samozřejmě složitější proces než pouhé aktivování nové stanice nextbike.“ doplňuje Dan Rambousek z Nextbike.

Podpora jízdy do kopců?

Podobě jako Rekola Nextbike zavede systém, který by mohl přinést lepší dostupnost kol v kopcích: „V nejbližší době spustíme motivaci v podobě zvýhodněných jízd směrem do stanic na kopcích. Zvažujeme i motivaci formou jízdního kreditu „za odměnu“ pro uživatele, kteří vyšlapou kopec a zároveň nám tak pomohou dostat kolo do stanice, která jej potřebuje. Zároveň posilujeme náš pražský tým i s cílem zlepšení péče o tyto lokality.“

Největší využítí kol je v Opavě

Ačkoliv je nejvíce kol v Praze a Ostravě, nejaktivnější jsou v užívání modrých sdílených kol obyvatelé Opavy. V roce 2022 zde na jedno kolo vycházelo 5,3 výpůjček za den. Ve městě se 110 koly se tak odehrálo asi 700 výpůjček denně.

Opavský náměstek primátora Michal Jedlička (KDU-ČSL) k tomuto úspěchu uvádí: „Když jsme v roce 2020 zaváděli v Opavě službu sdílených kol, bylo dost lidí proti tomuto záměru, i ze stran zastupitelů. Rád bych všem kolegům, kteří rovněž tomuto projektu tehdy věřili a dali tomu v Opavě zelenou, upřímně poděkoval.“

Ekologičtější rozvoz kol

Firma se v centrech vybraných měst chystá svá kola nově rozvážet pomocí elektrokol s vlečkou. Podobně funguje například Nextbike ve Vídni, tento způsob rozvozu koloběžek v Praze představoval také Lime. Změnou mají v budoucnu projít i dodávky, které časem firma chce vyměnit za elektromobily.

Lidé více jezdí v zimních měsících

Další zajímavou informací je, že v zimních měsících využívá sdílená kola stále víc lidí, i díky novým uživatelům: „V Praze nám roste uživatelská základna konstantně, tím se obecně zvyšuje počet výpůjček i v zimních měsících. Konkrétně jsme v zimě 22/23 na výpůjčkách vyrostli o 25 % v porovnání s předešlou zimou,“ doplňuje Rambousek.

Nextbike do nové sezóny přichází také s mírně upraveným typem kol. Jak již někteří poznamenali na sociálních sítích, sedlovka zde nelze nastavit tak vysoko, jako u starších kol. To firma údajně napraví: „V několika případech došlo u nových kol k montážní odchylce při uchycení sedlovky ke kolu a nelze ji vytáhnout do maximální pozice. Situaci se pokusíme v průběhu letošní sezony vyřešit.“

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Ondra 4. 4. 2023, 10:39
5
1

Stejně raději rekola. Ty nextbiky jsou hrozně těžký

Michael 4. 4. 2023, 15:43

Imho jsou ty Nextbike bytelnější a z osobní zkušenosti mnohem lépe udržované než Rekola.

MaT 4. 4. 2023, 20:50

No tak mě se zase zrovna z Rekola povedlo v Myslíkově poněkud "suboptimálně" vystoupit při sklouznutí po tramvajové kolejnici. U Nextbiku zatím ne... A jo, jsou asi těžší, ale narozdíl od svého kola tahle půjčovací kola nikde po schodech nenosím, tak mi to tak nevadí...

Ale ještě pár postřehů - třeba na Vinohradech jsem nějaká Rekola viděl v okolí v aplikaci jen velmi vzácně. Asi jsou všechna ta kola byla někde v Karlíně či někde jinde dole u Vltavy. S Nextbiky to bylo ještě vloni lepší, ty sem asi pravidelně naváželi. Ale v posledních týdnech mi to přijde nějaké horší, na Jiřáku, kde byla kola doplňována celkem pravidelně většinou když jsem to potřeboval nic, směrem k náměstí Míru taky nic.

Právě nějaký systém bonusů pro ty, co s kolem vyjedou někam do kopce mě také napadl - to třeba v Paříži měli už před lety - kdo vyjel na Montmartre, dostal při další výpůjčce bonus v podobě prodloužení výpůjční doby o 15 minut. Pokud to chtějí dělat formou kreditu, tak klidně. Ale jestli už Rekola něco takového mají, tak to asi moc efektivní není, protože těch růžových kol na Vinohradech vidím fakt minimum.

Jan P. 5. 4. 2023, 09:31

Za Nextbike jsem skutečně rád, oproti Rekolům lepší pokrytí oblastí, kde jezdím (Želivského, Pražského povstání), subjektivně lepší aplikace a snadnější půjčování kol.

Zdeněk Novák 7 11. 4. 2023, 07:14

Bonus za vyjetí do kopce měla ze začátku Rekola taky. Pak ho zrušila - těžko říct proč.
Asi protože to měli nastavené dost blbě - cestu od řeky na Letnou za kopec nepovažovali, přičemž na Letné máme stejný problém jako na vyšších kopcích.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat