3. června projede Prahou Světová cyklojízda

Publikováno: 27. května. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 31. května. 2023
Autor: Martin Šnobr
Publikováno: 27. května. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 31. května. 2023
Autor: Martin Šnobr

V sobotu 3. června Praha oslaví Světový den kola. Tradiční cyklojízda pojede v 12:15 z Výstaviště Holešovice přes centrum až do Ledáren v Braníku. Organizátoři spolek AutoMat (MNK je nezávislý projekt spolku, pozn. red.) a web NaKole.cz poté připravili odpolední odborný a rodinný program.

Cílem akce je oslavit jízdní kolo jako praktický a udržitelný dopravní prostředek a poukázat na důležitost bezpečné (cyklo)infrastruktury. Celá akce bude vhodná i pro rodiny s dětmi. Záštitu nad akcí převzal pražský radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), starostka Prahy-Slivence Jana Plamínková (STAN), spolupořadatelem je také informační centrum OSN. Události se tradičně zúčastní řada ambasád – Nizozemsko, Švédsko, Norsko, Dánsko, Lotyšsko, Německo, Litva, Slovinsko.

Trasa

Samotná cyklojízda potrvá 1,5 hodiny a bude mít délku 11 kilometrů. Trasa bude následující: Výstaviště Holešovice – ul. Dukelských hrdinů, Bubenská, nábřeží Kapitána Jaroše, nábřeží Edvarda Beneše, Kosárkovo nábřeží, Kampa, Zborovská (Újezd), Jiráskův most, Rašínovo a Podolské nábřeží, Podolí až Braník.

Následný program

Nad programem v branických Ledárna převzala záštitu městská část Praha 4 a její starosta Ondřej Kubín (ODS). Program je následující:

  • 14:30 Přivítání starosty Prahy 4 Ondřeje Kubína; Jany Plamínkové, dlouholeté radní HMP pro životní prostředí a starostky Prahy-Slivence; a dalších představitelů*ek
  • 14:40 Představení zástupců OSN, WHO, Nizozemské ambasády
  • 14:50 Předání zvonků účastníkům*icím
  • 14:55 Společné zvonění a fotografování, včetně zúčastněných osobností
  • 15:05 Představení aktivit v A parku (AutoMat, NaKole, BikeKitchen, BESIP, exhibice, workshopy, soutěže, prevence, edukativní programy, včetně zážitkové prevence o nutnosti nošení cyklistických přileb pro děti)
  • 15:30 Debata na téma S dětmi na kole v provozu
  • 15:50 Exhibice na Pump Tracku, včetně výuky dětí – vede Michal Mároši
  • 16:00 Krátké projevy zástupců městských částí
  • 16:10 Exhibice cyklotrialu – Josef Dressler
  • 16:30 Debata Bezpečnost cykloinfrastruktury
  • 16:45 „Šikovnostní“ soutěž na koloběžkách pro děti a začátečníky
  • 17:00-19:00 DJ Brada
  • 17:30 Volné pokračování akce, včetně doprovodných aktivit, opékání (vege)buřtů

Více informací k akci naleznete zde.

Zúčastníte se pražské Světové cyklojízdy 2023?

Ano 44%
Ne 44%
Ještě nevím 13%
Hlasovalo: 32
Nahrávání ... Nahrávání ...
Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Tomáš 27. 5. 2023, 19:37

V nadpisu je špatně měsíc.

Kuba 29. 5. 2023, 08:43

Stav infrastruktury v Praze myslim vystihuje to, ze moje prvni myslenka byla: super, na Vystaviste se na kole i dobre dostanu. A za par sekund: jak se ale na kole dostanu zpatky z Branika, kdyz uz pojedu sam a ne v mnohatisicovym baliku? Treti uz nebudu psat, prisla vzapeti pote a nebyla slusna. A to je Branik na prazske pomery relativne dostupnej, mohlo by byt o dost hur. A stejne me napada, ze az se nemala cast lidi bude vracet skrz centrum po proudu, bude to s kapacitou "nadrazenych tras" mozna hodne blby...

MaT 29. 5. 2023, 14:41

Tak záleží, kam se z toho Braníka člověk bude vracet. Do centra je to odsud právě celkem fajn. A ten návrat podle mě bude asi přece jenom trochu víc rozptýlený v čase. Nejen kvůli tomu, že se tam někdo zdrží na nějaký další program, ale i kdyby část lidí tam jen dojela, na program se nezdržela a pak chtěla jet hned zpátky, tak tahle skupina lidí také třeba jezdí různými rychlostmi, takže někdo bude chrtit zpět do centra a zmizí všem hned z dohledu, někdo pojede pomaleji. Při samotné jízdě se všichni ty lidé koncentrují ani tak se nejede podle nejpomalejšího, ale ještě pomaleji a spíš podle toho, jak se Policii uráčí uzavírat před hlavním proudem dopravu...

LukášMěkota 29. 5. 2023, 17:01
1
2

rád by se zúčastnil, ale svatba sestry je pro mně důležitější

Zdenek X 30. 5. 2023, 08:57

@Kuba: a je hlavnim problemem absence infrastruktury a nebo to, ze mezi Branikem a Dlabacovem (tam nekde uvadite Vase bydliste) je masiv Petrina (nebo Male Strany/Hradcan) s velkym/prudkym stoupanim? A nebo kombinace obojiho (kvuli pamatkove ochrane teto casti Prahy a slozite geomorfologii je obtizne cykloinfrastruktukturu vybudovat)? Je to blbe, ale Nerudovkou to lze vystoupat, kdyz jsem bydlel (38 let) na Strahove, casto jsem jezdil Petrinskymi sady (na horaku to vyjedu, silnici tlacim, dan za velke stoupani). A v sobotu vecer nebude problem to vyjet ani Holeckovou-Svedskou, provoz bude mininalni A dostat se z Branika na Smichov problem neni krome kratkych useku (a opet: v sobotu to bude pohoda). O kapacitu bych se skutecne nebal, tisicu to budou max. jednotky, a zpatky to bude rzoptylene (v case i prostoru).

Jo, Praha neni rovina, navic je to skanzen (ja bych klidne zrusil vsechny silene kostky na Male Strane, ale to uz neni pouze o cykloinfra, ale o obecne shode obyvatel Prahy, nekteri jsou na to hrdi a miluji to) tam neni mozne nakreslit/realizovat cykloupravu kdekoli. Kde byste si predstavoval vybudovani idealni trasy Branik-Dlabacov?

Kuba 30. 5. 2023, 10:53

Zdenek X:
Čistě a jen infrastruktura, z Holešovic/Karlína běžně od řeky k nám nahoru stejné převýšení jezdím. V podstatě se dá říct, že kdybych se z Bráníka mohl teleportovat na Újezd, nebudu mít problém (drobným problémem zůstane dostat se z Kosárkova nábřeží za Strakovkou k Čechovu mostu pod schody k Metronomu, ale to se nějak dá - pokud budu mít chuť stejně tlačit tou strmou větví k Hanavskému pavilonu, dá se to rovnou od Občanské plovárny a pokud budu chtít šlapat tou mírnější větví ke kolotoči, jde v podstatě jen o překonání jedné děsivé křižovatky (sjezd pod most) a to se nějak zvládne, i když to příjemné není. A jo, šlo by to vytlačit Nerudovkou (ale dávám té cestě přes Letnou přednost, je příjemnější, byť na kilometry výrazně delší).

Problém vidím v tom, jak se dostat na ten Újezd od Vyšehradu - tam děsivé úseky převažují, ať to člověk vezme kudykoli (po kterémkoli břehu a přes kterýkoli most). A náplavky nic moc neřeší, v sobotu budou v případě jen trochu hezkého počasí naprosto neprůjezdné kvůli množství lidí.

K té druhé otázce, viz. výše - stačilo by mi aspoň jedno opravdu dobré řešení průjezdu podél řeky na Újezd/Klárov po obou březích a na některém z mostů.
To vidím jako naprosté minimum.

Ideálně k tomu přidat i plošné zprůjezdnění Smíchova cykloobousměrkami, atd. Od věci by asi nebyla třetí roura Strahovského tunelu pro tramvaje (ta by se reálně hodila), ideálně, kdyby se tam vedle nich vešla kola (to by byl bonus, kdyby tam stejně z konstrukčních důvodů zbýval prostor).

Alternativně by mohlo být zajímavé nastoupat to v pohodě Prokopákem na Stodůlky. Tam je ovšem problém překonat pak údolí na Bílou Horu. Doporučená cyklotrasa naprosto nesmyslně klesne hluboko do údolí a vzápětí prudce stoupá zpět (je tam na cyklotrase sklon 24 %, to je opravdu na hlavu). Přitom mírnější varianta by se nabízela - stačilo by udělat chráněnou cyklostezku podél Jeremiášovy a Slánské - v těch místech už to údolí zdaleka není tak hluboké a obě ty ulice maj šířku mnoho desítek metrů, takže prostor na pořádné řešení tam nemůže nebýt. Navíc by to velmi šikovně propojilo pro lidi na kolech právě Stodůlky se sídlištěm Řepy - být na Stodůlkách u metra ještě pořádná bezpečná kolárna, myslím, že by to našlo využití i jako last mile na metro ze sídliště.

Co je ale důležité pochopit je hlavně to, že cesta Braník-Dlabačov vlastně důležitá není. Takovou štreku nás bude tak jako tak vždycky jezdit pár. Důležitý je, aby se lidi z Újezda mohli dostat na Anděl a zpět, aniž by to byl adrenalinovej sport. Lidi z Podolí na Národní a zpět, lidi ze Smíchovskýho nábřeží k Ženským domovům. Lidi od ND na Staroměstskou a zpět. To jsou všechno oblasti, který jsou v podstatě na rovině, na kole už by tam skoro všechno potřebné mohlo být v dosahu, pěšky už je o často opruzově daleko, ale využívání těch kol brání zoufalej nedostatek bezpečný a pohodlný infrastruktury (bezpečný a pohodlný pro lidi od 8 do 80, včetně lidí s nějakým mírnějším zdravotním omezením). Což je dáno hlavně hloupým přemnožením aut v těch místech. Aut, která do skanzenu ani nepatřej, pokud nemá být devadesátkovej. A pochybuju, že nějak velká část těch, co vůbec chtěj z centra Prahy skanzen (kterejch reálně nebude zas tak moc) by chtěla skanzen zrovna devadesátkovej...

No v podstatě se dostávám k tomu, co vždycky - dálkové trasy jsou fajn, ale pro pár ostřílených nadšenců a jen na určité cesty. Pokud město chce, aby lidi na kolech jezdili víc (což furt říká, ale reálně pro to jen velmi málo dělá), je klíčová bezpečnost (reálná i pocitová) a prostupnost plošná - super dálková cyklotrasa je mi nanic, pokud se na ni musím od domu půl km probíjet provozem, pak po ní (pravda pohodlně a bezpečně) jedu kilák a pak se zas půl km budu probíjet provozem do toho krámu, kam jedu...

Caidel 31. 5. 2023, 10:19
1
1

@Kuba: Nechci znít nějak blbě, ale každý maličko zkušenější cyklista (což očividně jste) si s úsekem Vyšehrad - most Legií (tedy potažmo Újezd) v sobotu poradí naprosto hravě. Od Vyšehradského tunelu to až k Mostu Legií můžete dojet prostě po silnici, jsou to tři nebo čtyři semafory a většinu času pro sebe máte celý pruh (uznávám že náplavka je v sobotu nepoužitelná, ale zase o to víc je použitelná silnice). Jako příklad existující infrastruktury na výlet s dětmi je to zcela tristní, ale na druhou stranu to vážně není nesjízdný úsek jak z hororů kde vás na každém metru míjí auta sedmdesátkou.

Říkám jako někdo kdo ten úsek jezdí každou chvíli, všemi možnými variantami (náplavky, silnice, druhá strana řeky, atd...)

Jenda 31. 5. 2023, 12:05

Caidel: Taky jsem chtěl napsat nějaký peprný komentář ve smyslu „děsivé úseky, no to nechápu jak jsem tam mohl před pár lety jezdit denně do školy“. Ale on má pravdu s tím „bezpečný a pohodlný pro lidi od 8 do 80, včetně lidí s nějakým mírnějším zdravotním omezením“ - si to zkus ukázat třeba svým rodičům či prarodičům (YMMV, možná někteří z nich jsou zrovna v tvé rodině cyklisti) co ti na to řeknou. Na druhou stranu mně na to řeknou něco i kdyby tam ta hypotetická cyklostezka byla, protože jet někam každý pracovní den celých 6 km na kole a večer zpět (navíc v Podolí domů do kopce!!!), to je neslýchané, takže furt nevím, jestli to fakt není čistě psychický problém.

Nebo ta druhá varianta („lidi od 8“), jestli by to sklidilo stejné reakce jako tahle fotka https://twitter.com/mestemnakole/status/1630946993915740167

Kuba 31. 5. 2023, 12:47

Caidel, Jenda:
Sorry, ale od Vyšehradu k mostu Legií to prostě v pruhu s auty je děsivé. Pro někoho samozřejmě víc, pro někoho míň, pro malou skupinu (do které nejspíš patříte i vy dva) relativně málo až vůbec, ale z pohledu města jako celku je tahle vaše skupina, která je v pohodě s infrastrukturou tohoto typu (jen barva nebo vůbec nic), málo početná a s minimem potenciálu dalšího růstu. Je super, že jezdíte i v tomto, ale většina lidí tak jako vy jezdit prostě nebude a těžko se s tím dá něco dělat. Stačí se podívat do míst, kde se jezdí na kolech výrazně víc, než v Praze. Od Amstrerodamu a dalších Nizozemských měst, přes Kodaň, po dnešní Paříž, Londýn a řadu dalších měst po celé Evropě, všude se lidi na kolech objevili v hojném počtu poté, co jim město udělalo aspoň základní prostor a infrastrukturu (byť zrovna v tom Nizozemí, to bylo omylem, chtěli zejména zpomalit auta kvůli přejetým dětem, prostor pro lidi na kolech se objevil jako nečekanej vedlejší efekt těch opatření, kterej potom rozpoznali, zjistili, jak je to pro města výhodný a začali na tom pracovat už cíleně). A jak ta se zlepšovala a zlepšuje, počty dál rostly a rostou. "Build it and they will" come prostě funguje. A asi je nějakej reálnej důvod, proč světový urbanisti říkaj to a ne "přesvědčte je, že to zas není tak hrozný, jak si myslej a oni přijedou". To zatím nezafungovalo asi nikde.

A co se týče třeba těch Jendových rodičů, kteří by se i s dobrou stezkou vymlouvali na kopec, je dost možný, že by to tak bylo, dokud je ta debata v teoretický rovině. Kdyby tam ta bezpečná infrastruktura byla a párkrát to z hecu zkusili, třeba by zjistili, že naopak ten kopec je daleko menší problém, než čekali. A nebo si pořídili elektrokola, která i pražský kopce v podstatě vymažou. Opravdu dobrá cykloinfrastruktura umí totiž právě tohle - dostat na kolo lidi, kteří nejsou nějací cyklonadšenci. Lidi, kterým je do značné míry jedno, jaký dopravní prostředek použijou. Prostě vezmou to, co je pro ně v danou chvíli na danou cestu nejšikovnější. Pro město je přitom velmi, velmi užitečný a výhodný, když to pro co nejvíc lidí a na co nejvíc cest bude kolo...

PS: jo, jasně, že to nějak projedu, když budu muset. Ale příjemně se tam fakt cítit nebudu. A budu vědět, že doma se o mě přitom bojí moje těhotná žena. A chce se mi ji kvůli cyklojízdě stresovat? A co je to sakra za město, když musím řešit, že moje volba dopravního prostředku (kterej je pro město tak výhodnej, že by jeho využívání mělo všemožně podporovat) stresuje mé blízké?

Jenda 31. 5. 2023, 22:22

Ta zkušenost z množství zahraničních zemí je mimořádně silný argument. Mně přijde, že v Praze ježdění na kole (ke každodenním dopravním účelům) vůbec není možnost která by lidi napadla zvažovat (enter the space of hypotheses worth investigating, nevím jak to napsat česky), a infrastruktura tak tedy způsobí indukci jezdí víc lidí → víc lidí to vůbec napadne. Ale opět to vypadá jako nepříjemně psychický problém, který by šel řešit „softwarově“ (ale ano, „hardwarová“ řešení společenských problémů jsou často ta nejúčinnější). Případně zmiňují úplně absurdní problémy typu že se cestou z práce potřebují stavit na nákup a to podle nich na kole nejde (nosič opět není myšlenka, která by je vůbec napadla zvážit), takže opět selhání „předávání informací“. Na „bojím se na silnici“ narážím fakt málokdy. (uznávám, že jsem si v minulé diskuzi dal za úkol kamarády a kolegy otravovat zpovídáním o ježdění a zatím jsem ho nesplnil)

Vyloženě vysvětlení pak vyžaduje, že se IMHO nějak moc nejezdí ani tam kde tu infrastrukturu fakt mají jak si představuješ (e.g. podél A2 mimo centrum) (lze vysvětlit „nemám zájem řešit kolo pro dopravu když budu moct jenom tam a ne ostatní cesty“), a pak to, že v rámci Do práce na kole jezdí v květnu spousta lidí, co jindy ne (ale infrastruktura je v květnu stejná).

Proti tvým (a manželčiným) obavám hovoří čísla vážných nehod cyklistů, která jsou i bez očištění od lidí, kteří si za svůj úraz fakt můžou sami (což není synonymum pro legálního viníka nehody, takže by to vyžadovalo důkladný rozbor jednotlivých případů), v Praze až neuvěřitelně příznivá. A pak anecdotal evidence moje a mých kamarádů, kteří máme po těch děsivých a ještě děsivějších silnicích desítky tisíc km každý a nějakou záhadou se nám nic neděje. Tohle se dá rozstřelit IMHO jenom tím, že prohlásíš, že jezdí lidé co jsou nějak zázračně nadaní a předvídají situaci atd. a kdyby jezdili ostatní, tak z toho bude doom.

Dále je tu mnohem děsivější ježdění po Praze autem (a MHD) - a kolik lidí to zvládá. Auta taky IMHO vyvrací to „build it and they will come“, protože auta came i na místa která pro ně rozhodně nebyla built (parkování všude možně) a jezdí i když je to pro ně extrémně nepohodlné (zácpy, a opět parkování).

Na závěr jedna rada ohledně PR - když jsem já začínal jezdit (v 17 letech v roce 2010), tak to byli právě lidi, kteří říkali, jak to strašně nejde, příp. že na kole se dá jezdit jen nelegálně po chodníku nebo v naprosto krajním případě motat se vedlejšími uličkami (a pak že to nejde v zimě atd.), kteří mi to málem rozmluvili - takové ježdění vedlejšími uličkami samozřejmě saje, a teprve když jsem se na to vykašlal a začal jezdit normálně po hlavních, tak se to extrémně zlepšilo. Tak hlavně prosímtě když s někým budeš hovořit o ježdění na kole, nezačínej tím, jak to v Praze nejde - jasně, možná bude jako ty a prostě se po silnicích bude bát (to zjistí), ale třeba taky ne, a tak mu ježdění jen rozmluvíš.

Jinak co se týče těch dětí a spol., tak tam máš naprostou pravdu a taky by mi přišlo tak nějak divné, kdyby dítě jelo samo třeba do školy po tom nábřeží (a naprosto souhlasím, že dítě by mělo mít „nárok“ na to takovou cestu do školy absolvovat, i že je to pro společnost výhodné). A díky že jsi mě tady na to kdysi upozornil a jak vidíš z mé reakce, tak třeba Caidel je další takový co tohle nezvážil :). Nicméně pořád si myslím, že normální běžný člověk (bez zásadních zdravotních problémů, ale ani žádný sportovec) může po Praze jezdit úplně v pohodě.

Caidel 1. 6. 2023, 07:08

@Jenda: Ale zvážil. Však to taky uvozuji disclaimerem že je to v pohodě pro pokročilejší jezdce a dole přidávám noticku že jako příklad infrastruktury pro děti to tedy opravdu nefunguje :)

Celá pointa totiž není v tom, že by Kuba řešil, jak se dostane na cyklojízdu a zpátky s celou rodinou, babičkou a dětmi, což rozhodně je téma k diskuzi a neřešil bych to (což mimochodem má poměrně prosté řešení - prostě po náplavce, což je samozřejmě pro pokročilejší jezdce otrava, ale pro rodinu na výletě zcela přijatelná varianta), ale, že řešil jak se dostane zpátky on.

Neřeším tak co by mělo být, ale co teď je - a proto mě od někoho kdo po Praze očividně jezdí konstatování o daném úseku dost udivuje, protože upřímně je to jeden z těch reálně přijatelnějších.

Kuba 1. 6. 2023, 10:50

Jenda, Caidel:

Není to o informacích, ani o zázračném nadání (byť nadání a zkušenosti pomáhají) je to náklonnosti/odporu k riziku. Což je věc do značné míry daná a nezměnitelná lepší informovaností. Chápu, že to pro vás může působit divně, ale zkuste to prostě brát jako fakt, že věci typu zpětné zrcátko předjíždějícího auta 5 cm od konce řídítek, ze kterých vy se třeba za chvilku oklepete tak, že o nich ani nevíte (musí vám to někdo připomenout, abyste si na to vzpomněli) jsou pro jiné něco, co je od používání kola ve městě odradí spolehlivě a trvale (nebo, jako mě, vyžene zpět do těch malejch uliček, kde auta jezdí výrazně pomaleji a je jich míň). Ne, není to zdaleka jen o těch nehodách, pro převážnou většinu populace jsou dostatečně děsivé a odrazující i tyhle "near miss" které jsou daleko častější, ale nikde se nazaznamenávají.

Pro auta taky build it and they will come funguje. Ona dopravní indukce funguje pro všechny dopravní prostředky. U aut je trochu rozdíl v tom, že si díky své hmotnosti a nebezpečnosti dokážou přisvojit i infrastrukturu, která pro ně původně nebyla určená a ze které vytlačí ty dopravní "prostředky" (v uvozovkách, protože často jde i o chodce), pro které původně sloužila.
(ony to ostatně dokážou i kola, ale samozřejmě ne tam, kde by musely vytlačit auta, viz Amsterodam a Nizozemí obecně v 70', kdy začali automobilovou dopravu zklidňovat ne primárně kvůli lidem na kolech, ale kvůli počtu přejetých dětí. Lidi na kolech si pak ty uvolněné prostory, které tím vznikly, zabrali dost živelně a až později jim je začali vyhrazovat záměrně)

Co se týče ježdění na kole, že by to v Praze obecně nešlo, nebo bylo "jen pro sebevrahy", jak to spoustě lidem přijde, to lidem často vyvracím. Říkám jim na rovinu, jak to je: že infrastruktura je neskutečně mizerná a děravá a hlavně nevyrovnaná, takže někdy má víceméně náhodou člověk trasu úplně v pohodě, někdy musí složitě hledat aspoň přijatelnou, byť sající trasu malými uličkami. A někdy takovou ani najít nejde (např. většina P2, která ty průjezdy malejma uličkama blokuje jednosměrkama bez cykloobousměrek a žene lidi na kolech na ty největší a nejděsivější tahy, pokud se chtějí někam dostat). A že pak jsou lidi, kterých není moc, kteří nemají problém jezdit ani po těch hlavních. Ale že do toho by nikdo nikoho neměl nutit. A že dokud to tak bude, bude po Praze na kole jezdit minimum lidí. Protože tohle (v kterýkoli verzi, jak v tý po hlavních, tak v tý oklikama klidnou, ale sající trasou) absolvuje jenom nadšenec. A těch je v populaci velmi omezené množství. Pokud chce město, aby lidi ve městěch používali kola, i když nejsou cyklonadšenci, prostě jen proto, že je to fajn a pro město velice úspornej dopravní prostředek, musí připravit infrastrukturu takovou, aby byla nejen použitelná (což v Praze někde je, někde ani to moc ne), ale aby byla lákavá (což v Praze není prakticky nikde). Dokud toto město nezačne pořádně dělat, můžou si jeho představitelé cíle nad 2-3 procenta podílu cyklodopravy strčit kamsi, činy je usvědčují z toho, že je nemyslej vážně.

A jo, ten úsek od Vyšehradu k ND je reálně jeden z těch relativně méně děsivejch. Ve srovnání třeba s magistrálou rozhodně. To neznamená, že pro mnoho z nás není děsivej až až. Pro člověka s vyšší náklonností k riziku je to možná těžko pochopitelný, ale to nic nemění na tom, že je to fakt.

Kuba 1. 6. 2023, 13:01

Jenda:
ještě k tomu, že vzít kolo není pro mnoho lidí vůbec uvažovaná možnost: stejně to bylo v Paříži, když jsem tam byl před 15+ lety na Erasmu. Objektivně to šlo, pár studentů to dělalo, ale pro typického obyvatele Paříže to bylo něco, o čem ani neuvažoval. A to už tam tehdy měli systém Vélib - sdílený kola provozovaný přímo radnicí.

Když se tam vydáte dneska (já byl cca před rokem a půl), jezdí na kole snad každej druhej. V některých částech tvořej lidi na kolech (nebo koloběžkách, skejtech a podobně) většinu lidí, který danou ulicí projedou. A jediný, co se změnilo, je právě infrastruktura. Nevzniklo to nějakým školením lidí o tom, že je možný na kole jezdit, nezměnilo se podnebí (a jestli, tak k větším vedrům). Změnila se pouze a jenom ta infrastruktura.

Podobný zprávy jdou z Londýna, Bruselu, Helsinek, Osla, Stockholmu, Berlína, Vídně a řady dalších měst. Klíčověj faktor, kterej určuje, kolik lidí bude jezdit v daným městě na kole je infrastruktura. Jasně, i jiný faktory (podnebí, terén, atd.) maj vliv. Ale ve srovnání s tou infrastrukturou je to vliv minimálně o řád menší. S tou to stojí a padá. Bez infrastruktury se nejezdí ani v placatejch městech s mírným klimatem, s infrastrukturou se jezdí i v kopcovitejch městech a v zimě v blízkosti polárního kruhu...

MaT 4. 6. 2023, 16:05

V kolik se tedy nakonec jelo? Já měl nevím proč zafixováno, že se mělo od Výstaviště vyrážet ve 14.00... Tak jsem tam nějak tou dobou i byl a nikde ani noha... :-) Tak z telefonu googluji a na Automatu jsem našel informaci, že prý od 13.00. Aha, tak jsem to letos prošvihl... No a tady v článku teď ještě koukám, že prý dokonce 12.15...

No, tak to jsme ještě obědvali, tak nic. Ale stejně by mě zajímalo, jestli se to ještě nějak neposouvalo (a kde jsem tedy vzal těch 14.00?) a stejně proč tady je 12.15 a na https://auto-mat.cz/cyklojizda pak 13.00... Trochu zmatek.
Tak nevím,

Kuba 4. 6. 2023, 16:22

MaT: 12:15 byl myslím začátek programu, jestli tam nějakej byl, nebo sraz nebo tak něco, samotnej odjezd těch 13:00. Kolem druhý byla jízda reálně někde na Klárově/Kampě.

Zdenek X 5. 6. 2023, 10:33

@Kuba: sakrys, ted jsem si smazal omylem dlouhou reakci. Tak uz jenom strucne:

"K té druhé otázce, viz. výše - stačilo by mi aspoň jedno opravdu dobré řešení průjezdu podél řeky na Újezd/Klárov po obou březích a na některém z mostů.
To vidím jako naprosté minimum. "

Jak byste si to "opravdu dobre reseni" predstavoval? Rekneme pouze technicky, predevsim v useku Ujezd--Klarov. Mne by uplne stacilo, kdyby Karmelitska-Letenska byla bez silenych kostek, ale nevim, zdali je to "opravdu dobre" i pro vas sdilet silnici s tramvaji (rekneme, ze auta by tam nemohla). Otazku, zdali je mozna uzavrit pro auta oba brehy, preskocme, ja nemam cisla a znalosti, na zaklade kterych bych si mohl udelat nazor (natoz neco doporucovat).

Tohle, a vase uvaha o tom, ze trasa Butovice -- Vypich by se dala jezdit (kdyby byla cykloifrastruktura) pres Jeremenkovu-Slanskou, je dle meho nazoru krystalicky cista dalso ukazka toho, jak se lisi Praha a Amsterodam, Pariz, ... .

Kuba 5. 6. 2023, 13:21

Újezd-Klárov přes Kampu je pro mě použitelnej. Jasně, jsou tam davy chodců, ale s tím se musí v centru počítat. Ty kočičí hlavy v některých ulicích tam by bylo super aspoň předláždit a líp k sobě poskládat (ale pravděpodobně památkáři chráněj i ty obří mezery mezi kostkama).
Šlo mi o to, dostat se rozumně od Vyšehradské skály do jednoho, libovolného (právě proto, že mezi nimi už je průjezd použitelný) z těchto míst. Příklad, jak by to mohlo podle mě vypadat, by byl třeba dánský cyklopás (takový, jako je jedním směrem na Smetanově nábřeží) na Rašínově nábřeží a na Jiráskově mostě a potom cyklopruh za zaparkovanými auty na Janáčkově nábřeží.
Další možnost by byla to samé na Rašínově nábřeží, Masarykově nábřeží a most Legií uzavřený pro auta, ponechaný čistě pro MHD, IZS, pěší a kola. Další možnost to samé, ale Smetanovo nábřeží vyřešit obousměrně a řešení ve stejné kvalitě dotáhnout na Staroměstskou (a uzavřít podjezd u Křížovnického náměstí pro průjezd auty kromě IZS).

Ideálně všechno tohle. Protože jak jsem psal, nejde ani tak o lidi, kteří chtějí jet přesně tuhle trasu. Jde o to, aby měli solidní infrastrukturu i lidi, kteří chtějí z Myslíkovky na Smíchov a zpět, atd., atd. Pokud Praha chce být městem přátelským k cyklodopravě (jak její představitelé stále tvrdí), tak musí být na kole průjezdná plošně a pro kohokoli. Ne jen pro ostřílené jezdce na dálkových trasách. Tak jednoduché to je. Dokud není vidět snaha o infrastrukturu, která by tohle umožňovala, v nějakém rozumném tempu (ne, 300 m za rok jednosměrně se nepočítá), nemůže se jako město přátelské k cyklodopravě (nebo o to aspoň usilující) prezentovat.

Zdenek X 5. 6. 2023, 15:19

@Kuba: jak ctu vas plan: Zadne zazracne reseni jste nenavrhl, protoze v Praze moc moznosti nemate. Kampa: pro vas OK, pro me (take cyklistu) naproste peklo. Bojujete proti kontaktu auto-cyklista, ale chcete posilit kontakt cyklista-chodec. Vase "skutecne dobre reseni" pro me neprijatelne. Fungovalo by to pro onom nasobnem navyseni cykloprovozu? I s elektrokoly, kde uzivatele bojuji za zruseni onoho limitu pomoci motorem do 25 km/h (napr. majitel ekolo.cz) a chteji litat 30 km/h? S e-kolobezkami?

Janackovo nabrezi: protoze mista moc neni, nepresunujete cykloprovoz do jine paralelni ulice, ale do pruhu za auty. Za me katastrofa. Dvere, nepozorni chodci prechazejici cyklopruh bez moznost zachranit situaci "myskou". A kudy bude druhy smer?

To, zdali je mozne uzavrit Krizovnicke namesti a dalsi ulice pro auta, nevim. Neznam soucasne prujezdy a kapacity, neznam potreby obyvatel centra. Snad bych pouze poznamenal. ze mam osobni zkusenost se pohybem po tomto nabrezi autem: v letech 1994-1999 jsem pracoval ve firme majici kancelar v Karlove ulici a charakter prace byl 50% kancelar, 50% vyjezdy mimo Prahu do ruznych smeru. Bez moznosti projet na jih by to neslo.

Porad hovorite o nejakem mikroprovozu v okoli reky a ve smyslu, ze dalkovi jezdci jsou vyjimka. Skutecne by me zajimala vase socialni bublina. V me bubline bych pomer osob, ktere by mohly udelat 90% cest po Praze na kole "v suchem triku" (tj. 90% procent cest maji typu "nevyzaduje to fyzicke usili a trenovanost"), a osob, ktere kdyby jezdili na kole, zaradily by se do vasi kategorie "dalkovy jezdec", tak 1:5 (mozna i vyraznejsi). V me bubline cestujeme prevazne krizem-krazem. Takze prujezdne centrum jiste pekne, ale zasadni narust modal split neprinese, to se musi dotycni zaroven rozhodout, ze budou spoceni, spinavi, natrenovani. Kdyz tedy nebudeme fixlovat a nebudeme pocitat jizdy "metrem Opatov-Vaclavak" a potom "e-kolem poslednich 500 m" stejnou merou. Jo, pujcit si e-kolo na poslednich 500 m zadarmo je komfortni a prijemne, bezpochyby, ale skutecne to nema zadny dopad na ekologii a zdravotni stav, bez kol bych to sel pesky, auto bych opravdu nebral. Je to dalsi mila zbytna sluzba mesta. (Tim netvrdim, ze v milionove Praze jezdcu na kratke vzdalenosti je malo, budou to desitky tisic, ale jsem nazoru, potreba dalkovych cest je vyssi.)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat