Nová cyklostezka v Komořanech navázala na lávku pod Pražským okruhem

Publikováno: 13. června. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 14. června. 2023
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 13. června. 2023, 2 min. čtení
Aktualizováno: 14. června. 2023
Úvodní foto: Martin Š.

Proběhla kolaudace cyklostezky, která propojuje lávku pod Pražským okruhem a Komořany, je oficiálně otevřena. Stezka pro pěší a cyklisty na svých 650 metrech překonává převýšení 40 metrů.

Asfaltová cesta má velkorysou šířku 4,5 metrů. Od lávky pod Pražským okruhem stoupá pomocí asi šesti serpentin. Její součástí jsou také tři odpočívadla s 4 lavičkami, 2 piknikovými stoly a 18 stojany na kola.

Návaznosti

Ve spodní části nová stezka navazuje na vltavskou pravobřežní cyklotrasu A2 a cyklotrasu A102, která vede po lávce která je zavěšena pod estakádou Pražského okruhu a překonává Vltavu. V tomto místě lávka čekala na návaznost od roku 2014, kdy byla dokončena lávka pod okruhem.

V horní části stezka ústí do polní cesty Nad Roklí. Ta vede k zahrádkářské kolonii a na rušnou komunikaci Komořanská. Při přejezdu Komořanské se člověk na kole dostane na poměrně klidnou Branišovskou ulici, v které platí maximální rychlost 30 km/h. Tato cesta serpentinami v přírodě stoupá o dalších 112 výškových metrů až na Točnou, což je čtvrť na okraji Prahy 12. Vede tudy plánovaná cyklotrasa A50.

Budoucí návaznost

Současné horní ukončení stezky v polní cestě Nad Roklí je provizorní. Definitivní napojení je plánováno v rámci výstavby mimoúrovňové křižovatky Pražského okruhu s Novou Komořanskou, tedy vysokokapacitní čtyřproudou komunikaci, která má umožnit rychlejší dojezd autem do Prahy.

Rekreační propojka?

Spíš než o stezku pro každodenní dojížďku jde o rekreační stezku, která rozšiřuje možnosti kolem vytížené stezky podél Vltavy. Pro dojížďku do prací nebo za školou ji využije maximálně pár jedinců z přilehlé komořanské zahrádkářské kolonie nebo Točné.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Sch 13. 6. 2023, 08:00
20

I když je rekreační, je to hezká ukázka, jak to má vypadat a jak překonávat výškové rozdíly. Takto má vypadat doplnění velkých dopravních staveb o cyklo, jen to nemuselo trvat 10 let.

Tik 13. 6. 2023, 08:19

pokud se dobre divam na znaceni, tak tam zadnou "cyklostezku" (c8a) nevidim. Nadpis je tedy pomerne nepresny a zavadejici

Jiří Motýl 13. 6. 2023, 10:26

Tik: C8a je "Stezka pro cyklisty", takže i Váš komentář by byl v tomto vnímání "značně nepřesný a zavádějící".

Jinak vážně: Naši terminologii a důvody, proč ji takto používáme, jsme popisovali zde: https://mestemnakole.cz/2023/04/cyklostezka-nebo-cyklotrasa-jak-si-rozumet-kdyz-mluvime-o-infrastrukture/

Úplně konkrétní příklad: Například cyklopás na Smetanově nábřeží by mohl být z hlediska dopravního značení vyznačen jako vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, jako stezka pro cyklisty, i jako stezka pro pěší a cyklisty dělená. Nakonec je to značeno v části jako stezka pro cyklisty a v části jako vyhrazený cyklopruh.
V článcích to označujeme zjednodušeně zpravidla jako cyklopás, protože to nejlépe popisuje stavební ztvárnění celé věci a toto zjednodušení ani nepřináší nějaké zásadní dezinterpetace.

Podobně všechny režimy C8 - C10 zjednodušeně nazýváme cyklostezka, protože jsou často stavebně dosti obdobné.

V tomto článku je navíc rozvedeno, o jaký konkrétní dopravní režim se v místě jedná. Ke zjednodušení došlo především v titulku. Nepřijde mi, že by to bylo jakkoliv zavádějící.

prt 13. 6. 2023, 11:10
10

Tak konečně.
Jen ta zábradlománie - jako kdyby to projektoval někdo od SŽ. Navíc je zábradlí tak z 80% (nad loukou v dolním úseku, pod svahem v serpentině, na hrázce nahoře) - ale prý na to je bezpečnostní audit. Ten asi neřešil, že srážka se zábradlím dopadne hůř než slehnutí do trávy ;o(

David 13. 6. 2023, 11:52

Ještě by bylo fajn odstranit ta zpomalovací zábradlí na nájezdových rampách lávky zavěšené pod Radotínským mostem. Jsou tam naprosto k prdu. Pro lidi jedoucí dolů jsou spíš nebezpečné, pro lidi jedoucí nahoru zbytečně komplikují život, a když má někdo na kole dětskou sedačku a nebo za kolem vozíček, nechtěl bych slyšet jeho nadávky. Zejména na straně u Radotína jsou naprosto zbytečné (následuje dlouhý rovný úsek), ale i na té Modřanské jsou k prdu, protože stejně každý musí zpomalit před zatáčkou a křižovatkou. Čím se čtyřmetrová lávka liší od čtyřmetrové stezky? Ty rošty kloužou méně, než mokrý asfalt...

pekas 13. 6. 2023, 16:26

Trochu se mi zdá, že v dnešní složité době cyklostezka = před 40-ti lety slušná silnice třetí třídy. Jestli to takhle půjde dál, tak brzy budeme mít vyasfaltováno opravdu všude. Já bych teda ubral a zvolil nějaké přírodě bližší řešení.
Třeba tady - úplně stačí: https://en.mapy.cz/s/kuvoferufu

David 13. 6. 2023, 16:32

Pekas: Obávám se, že v tom svahu by se nic jiného než asfalt neudrželo. A navíc pro mě na úzkých pláštích je MZK či mlat spíš utrpení a čekání na smyk a pád.

mirek 13. 6. 2023, 19:58

Stezka vypadá pěkně, ale trochu předimenzovaně, když její význam bude dost nízký. Možná vzroste kolem roku 2180 po dostavbě okružní trasy A50.

Zábradlí je převážně zbytečné, v těch zatáčkách působí až nebezpečně, to už snad nějaké minisvodidlo nebo pás keřů. A stojany v místě, kde moc lidí kolo odkládat nebude, zatímco jinde chybí.

Mimochodem, je už někde seznam chystaných cyklostaveb na letošní rok? Vždy to vycházelo na jaře, letos je nějak podezřelé ticho.

Kuba 13. 6. 2023, 21:26
11

pekas: šířka je v podstatě stejná. Mlatový povrch je na cyklostezku blbost ve stoupání/klesání, mimo rovinu nic nevydrží. I když tady by, kdyby to bylo v rovině, byl možná OK vzhledem k očekávanému spíše rekreačnímu charakteru stezky.
Nicméně pokud má kolo být funkční nástroj pro dojíždění, musí fungovat i za horšího počasí, musí být možná zimní údržba, atd. A v tom má asfalt mnoho výhod. Často je taky nutná vyšší nosnost stezek proto, aby přes ně mohla bez jejich poškození jezdit zemědělská technika, případě slouží zároveň jako příjezdovka k nějakému objektu, který vyžaduje občas tam zajet dodávkou (energetiků, telekomunikací, povodí, atd...).

Bob 13. 6. 2023, 23:32

Ještě by to chtělo pokračování cyklostezky pod okruhem také na opačné straně mostu, až do Radotínské ulice.

Martin Šnobr 14. 6. 2023, 00:05

@mirek Ano, ty stojany jsou nesmyslné. Na 4 místa na lavičkách 8 míst u stojanů. Dva piknikové stoly, 20 míst u stojanů. Přitom ve městě stojany na většině místech zoufale chybí...

– seznam plánovaných akcí bohužel nemáme, město nic oficiálního nezveřejnilo a byly by to hlavně naše domněnky. Uvidíme, třeba se nějak pohne rozpočet a bude seznam cyklostaveb. Jediné, co bychom dokázali zmapovat, jsou plánované cyklointegrace (cyklopruhy ap.)

Zdeněk K. 14. 6. 2023, 08:41

Sláva, konečně otevřena! Souhlasím také s tím, že zábradlí je až příliš, na rovných úsecích úplně zbytečné. K zamyšlení je také celková doba výstavby celého logicky spojeného systému cyklostaveb pod okruhem DO. Okruh otevřen a s tím 1. část přemostění Berounky v r. 1993, 2. část přemostění Vltavy otevřena 2014 a 3. část propojení vyústění lávky směrem na Točnou v r. 2023. Jeden projekt a realizace trvala 20 let. Ale hlavně, že k ní vůbec došlo!

Jantar 14. 6. 2023, 21:31

[Příspěvek byl smazán moderátorem diskuze pro porušení pravidel diskuze - používání vulgarit. Děkuji za pochopení. Jiří Motýl]

Caidel 15. 6. 2023, 08:15

Tak jsem si to včera projel - zespodu nahoru. No a asi takhle: Ty tři odpočívadla jsou nic moc. To spodní je úplně nesmyslně umístěné, to střední by mohlo mít hezký výhled, kdyby bylo asi o dvacet metrů jinde a horní na na celkem rozumném místě, ale počet parkovacích stojanů je naprosto nesmyslný (tolik jich skoro nemají ani frekventované cyklo-hospody u hlavních tahů). Mimochodem, nebylo by na podobných místech, kde jde jen o krátkodobé odložení kola a není potřeba k ničemu nic zamykat (protože kdo by tam kolo nechával), instalovat prostě takové to jednoduché břevno, na které se kola zavěšují sedátkem? (alá pivovar MMX třeba).

Naopak to zábradlí není tak hrozné. Je ho tam tedy požehnaně, ale ve spodní půlce dává smysl prakticky všude. Tam opravdu vypadnout ze stezky není nikde žádná radost, skoro všude je to strmě dolů. A v zatáčkách to asi hodně psychologicky pomáhá zpomalení, aby z ní nikdo nevyletěl. V horní půlce, hlavně u toho finálního esíčka už je to ale trochu moc (hlavně když se pak ohlédnete za sebe) a místo takového roztomilého údolíčka vidíte kovového hada.

Povrch (zatím) dobrý :) Praktická využitelnost v tuhle chvíli: skoro nulová. Uvidíme co po těch přestavbách.

Jo a celé stezce mezi Drive Garden a mostem pod okruhem by hodně prospěla údržba - křoviny, tráva a bordel tam na 600m zužují stezku o půl metru - metr a to samozřejmě zrovna v té už tak nejužší pasáži.

Martin Šnobr 17. 6. 2023, 19:16

Caidel – podnět na prořezání zeleně pošlete na Zmente.to nebo hlášení poruch TSK.

Jinak souhlas, u takové stezky ani stojany typu „U" nejsou potřeba. Na opření stačí například dřevěné zábradlí. A k počtu stojanů: myslím si, že někdo z projektantů nepochopil, že se k jednomu Učku vejdou dvě kola. Proto jsou u 2 laviček 4 stojany... :-) Tak třeba si přečte komentáře a začne to počítat správně...

Jenda 17. 6. 2023, 20:44

Caidel: Když mám kolo naložené (brašny), tak se mi ho nechce věšet za sedlo a radši ho opřu.

Pavel Mašek 20. 6. 2023, 09:22

NEVĚŘÍM, že je konečně otevřena lávka pod mostem po 20 letech, úžas.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6