Slavičín na Zlínsku dokončil stavbu cyklostezky, která propojuje centrum města s Hrádkem. Vznikla cyklostezka Za Zemánky dlouhá necelého půl kilometru. Úsek není příliš dlouhý, ale je stěžejní pro bezpečný pohyb chodců i cyklistů, kterých například k trailům míří hodně, sdělil ČTK starosta města Tomáš Chmela (nez.).
Úsek tak zaplnil mezeru v místní chráněné cyklistické infrastruktuře. Propojil stezku vedoucí do středu Slavičína s klidnou bezmotorovou cestou směrem na Šanov a ke slovenské hranici. Ta byla rekonstruována v loňském roce, kdy dostala kvalitní nový povrch. V nadcházejících letech chce město vybudovat další cyklostezku z Hrádku do slavičínské místní části Divnice a Bohuslavic nad Vláří. Scelilo by tak krajskou dálkovou cyklotrasu D4 a regionální trasu R9. Stát by se tak mělo křižovatkou několika významných cyklotras.
Příprava nové cyklostezky začala v roce 2019 a souvisí s krajskou koncepcí cyklodopravy, která určila, že v linii ze Slavičína do Šanova k hranici se Slovenskem povede dálková cyklotrasa. Slavičín proto připravil hlavní spojovací úsek do Šanova, který vede i k hojně navštěvovaným Slavex trails. Letos následoval úsek Za Zemánky, který spojil cyklostezku z centra města končící u Kaple sv. Ducha s ulicí Družstevní I. Cyklisté se díky němu vyhnou husté dopravě a nově vybudovanému kruhovému objezdu v Hrádku. V ulici Za Zemánky je pak vyznačena cykloobousměrka a rychlost omezena na 30 km/h.
„Výstavbou cyklostezky podél ulice Družstevní I v Hrádku jsme splatili několik dluhů. Občanům jsme nahradili chybějící chodník, cyklistům pak cyklostezka nabízí bezpečný průjezd exponovanou částí Hrádku a v neposlední řadě jsme také zpřehlednili úsek krajské komunikace,“ uvedl Chmela.
Při stavbě bylo komplikované napojování mnoha sjezdů k rodinným domům. „Historicky zde byl terén mnohem níže, a proto jsou sjezdy strmější, i když stále dle platných norem. Každopádně při výstavbě se bojovalo o každý centimetr tak, aby byl zachován uživatelský standard pro majitele přilehlých nemovitostí,“ uvedl starosta.
Nový úsek cyklostezky je z rozebíratelného povrchu dlažby, je pod ním uloženo množství sítí i vodoteč. Stavby cyklostezky stála téměř pět milionů korun, evropská dotace činila tři miliony korun.
Jak již bylo řečeno, nový úsek nezjednodušuje pouze lokální pohyb po Slavičíně, je součástí širší koncepce dálkových cyklotras Zlínského kraje. Kromě možného napojení k slovenské hranici přes Šanov je Slavičín významným průjezdním místem ve směru k cyklostezce Bevlava. Jedná se o unikátní padesát kilometrů dlouhou trasu, která si klade za cíl pohodlně údolím Vláry propojit cyklistické magistrály podél Váhu a Bečvy.
Na cyklostezce Bevlava zbývá dokončit několik posledních úseků. Slavičín je významným lokálním bodem, přes který je plánováno cyklistické napojení Luhačovic a dalších místní obcí právě směrem na cyklostezku Bevlava.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz