Ústecký Schrödingerův cyklopruh: Co s ním bude po rekonstrukci?

Publikováno: 08. září. 2023, 2 min. čtení
Úvodní foto: Ústím na kole
Publikováno: 08. září. 2023, 2 min. čtení
Úvodní foto: Ústím na kole

Na jaře tohoto roku zaujal spolek Ústím na kole svou fotografií neúmyslného pop-up cyklopruhu na mostu Dr. Edvarda Beneše, utvořeného z přenosných směrových desek, které od podzimu 2022 most zužují. Tehdy byl most uzavřen pro veškerá vozidla na 3,5 tuny z důvodu jeho havarijního stavu.

Most v současnosti čeká rozsáhlá rekonstrukce, kterou připravuje Ústecký kraj, správce komunikace. Ta by měla začít v roce 2025 a bude obnášet úplné uzavření této významné spojnice. Pro pěší a cyklisty má být ale po dobu rekonstrukce vybudována souběžná dočasná lávka.

Stane se ze Schrödingerova cyklopruhu cyklopruh skutečný?

Zajímalo nás, jak bude vypadat cyklistické spojení přes Labe v Ústí po jeho kompletní rekonstrukci. Ostatně již Generel udržitelné dopravy z roku 2012 navrhoval po jeho severní straně vést cyklostezku, která by tak napojila centrum města na cyklotrasu č. 2 a EuroVelo 7 vedoucí po střekovském břehu.

Tisková mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková k budoucnosti cyklistického spojení přes most pro Městem na kole uvádí: „Dopravní opatření týkající se zajištění průjezdu cyklistů ani následné značení na zrekonstruovaném mostě nejsou v rámci části PD – DIO (dopravně inženýrská opatření) řešeny. Důvodem je neexistence koncepce cyklostezek v centru města. Kapacitně bude ovšem most připraven na vytvoření pruhu pro cyklisty, toto řešení bylo projednáváno se zástupci Statutárního města Ústí nad Labem i Dopravním inženýrem PČR.“

Zřízení cyklistických opatření tak zatím není součástí projektové dokumentace připravované rekonstrukce. Most ale bude kapacitně připraven na případné vyznačení pruhu pro cyklisty.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, 2015-2025 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Bohdan 8. 9. 2023, 12:35
1
2

Boží, místo tam na oddělenou cyklostezku je, když tam je tato "pop-up" a všichni tam projedou, ale stejně tam nakonec bude jen cyklopruh (a to kdo ví jestli).

David 8. 9. 2023, 16:34
4
1

Jak by se asi řidičům líbilo, kdyby cyklista na fotce jel, jak má? Tedy vlevo od vodících desek. Nicméně Ústí je svým přezíravým přístupem k cyklistům pověstné. V době kdy jsem tam žil naštěstí přezírali i přestupky, které jsem na kole z nedostatku infra páchal. Třeba tehdy zakázaný průjezd náměstí - Hraničář.

Tik 8. 9. 2023, 16:38
0
9

doslova vsichni: chapu dopravni znaceni
cyklisti: hele, cyklopruh!

Jenda 8. 9. 2023, 23:37
1
1

Tik: Má jet tedy cyklista podle značení? (jak se ptá David, ale váš komentář má čas o 4 minuty pozdější, takže jste jej nejspíš při psaní neviděl) I za hustšího provozu, když nejde předjet (v protisměru jezdí auta)?

Tik 9. 9. 2023, 03:32
1
6

@jenda: maji si cykliste jezdit na pozemnich komunikacich jak chteji bez ohledu na dopravni predpisy?

Tonda 9. 9. 2023, 12:06
6
1

Tik, ano předpisy vytvořené uživateli aut pro uživatele aut pro cyklisty často nedávají smysl. Jestli sem to dobře pochopil, zúženi je kvůli snížení zatížení mostu auty, takže v čem přesně je ten cyklista problém?

Přečti si § 4 zákona 361/2000, tam je v prvním bodě napsáno, že učastník provozu se má chovat ohleduplně a ukázněně, aby svým chováním nezpůsobul škodu. A teprve až v druhém bodě je povinnost řídit se pravidly uvedenými dále v zákone.

Takže cyklista na úvodní fotce se zachoval nejlépe jak mohl, zato ty si zapšklý ubožák.

Jiří Motýl 9. 9. 2023, 12:23

Prosím diskutující, aby se řídili pravidly diskuze, nenapadali ostatní diskutující a diskutovali věcně. Útočné komentáře nejsou na tomto webu tolerovány a v případě opakování budou odstraňování. Děkuji za pochopení.

Tonda 9. 9. 2023, 12:39
5
1

Schválně jsem se mírnil a pouze popsal stav věcí jak ho vnímám, útočný komentář by vypadal jinak. To co tu dlouhodobě předvádí uživatel Tik je minimálně trolling, který tolerujete. To zase uráží a obtěžuje mě.

Jenda 9. 9. 2023, 15:51

Tik: Já jsem se ptal první.

Ale tohle je už několikátá diskuze v tomto duchu, kdy lamentujete, jak nějaký cyklista porušuje formálně předpisy (ale nikoho svým jednáním neomezuje nebo nedejbože neohrožuje), jet podle předpisů v tom místě by znamenalo, že za ním pojede kolona (jsou to místa, kde nejde předjet, případně jako bonus navíc do kopce), a na přímý dotaz zda tedy má jet podle předpisů s kolonou za zády se začnete komickými způsoby vykrucovat.

Nicméně abych ukázal, že jsem v diskuzní etice lepší než vy, i když je míč na vaší straně: ne, samozřejmě že nemají, a nic takového jsem ani nenaznačoval (a nevěřím, že jste to nepochopil, a nechápavého jenom nehrajete, ale kdyžtak si o vysvětlení klidně napište).

Jenda 9. 9. 2023, 16:05

Tonda: > Jestli sem to dobře pochopil, zúženi je kvůli snížení zatížení mostu auty, takže v čem přesně je ten cyklista problém?

Problém je hypoteticky v tom, že na místě nedokážeš určit, jestli je tam to značení blbě protože to dělal někdo, koho vůbec nenapadlo, že by někdo mohl jet na kole (nejčastější případ), a tedy je v pořádku ho ignorovat, nebo je to vyhrazený prostor, ve kterém zrovna vláda testuje nové pozitronové anihilační dělo, do jehož svazku se tímto dostaneš a vzniklá exploze zničí celé Ústí a blízké okolí.

Řidiči aut to mají stejně, když potkají sto nesmyslných omezení rychlosti, tak pak rychlost ignorují i tam, kde je to opravdu potřeba. Toto bylo již rozebráno v publikaci Pasáček a vlk.

David 9. 9. 2023, 16:59

Cyklisté, řidiči ani chodci by samozřejmě předpisy porušovat neměli. Stejně tak by měl silniční správní úřad a potažmo policie zohlednit bezpečnost a plynulost provozu všech, ne jen aut. O to je smutnější, že zde tomu tak evidentně není a silniční správní úřad zdržuje auta u každé jedné vodící desky tím, že jim nahání pod kola cyklisty, kteří by pri trošičku jíme provedení dopravního značení mohli bezpečně jet volným pruhem. Je s podivem, že to cyklisté nechápou, pod kola autům vyjíždět nechtějí a u každé z desek radeji poruší předpisy, než by celý most brzdili auta, která tam mají málo místa na předjetí... Hanba jim!

DJ 11. 9. 2023, 11:15

No a nevešla by se ta jízda vpravo od desek do ustanovení "nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici." ?

:)

David 11. 9. 2023, 11:37

Bohužel jen v prostoru mezi deskami. Význam značky dle vyhl. č. 294/2015 Sb. jasně říká, že vodící deska usměrňuje provoz (tedy se objíždí) ze strany, určené sklonem čar či směrem šipek (dle provedení desky). Stejné to je s dopravním stínem. Tam, kde se místo podélné čáry použije dopravní stín, nesmíte vjet (a tedy ani zastavit).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat