Kraj chce postavit cyklostezku mezi Prahou a Roztoky, může být hotová za dva roky

Publikováno: 05. listopadu. 2023, 2 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: Mapy.cz
Publikováno: 05. listopadu. 2023, 2 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: Mapy.cz

Středočeský kraj chce postavit cyklostezku mezi Prahou a Roztoky. Mohla by být hotová za dva roky, pokud se hejtmanství podaří získat evropskou či národní dotaci. Radní v tomto týdnu schválili zařazení projektu do plánu investic. Stavba bude podle odhadů stát kolem 16 milionů korun, ale na dalších více než 20 milionů korun vyjde výkup pozemků. Cyklostezka bude součástí Vltavské cyklistické cesty, informoval ČTK Josef Holek z krajského úřadu.

Stezka má být dlouhá necelé dva kilometry a bude mít asfaltový povrch. Nyní musí cyklisté využívat frekventovanou silnici II/242, po které projede průměrně až 8500 aut denně. Kraj by měl na celé akci spolupracovat s městem Roztoky. „Město finančně a procesně zajistí zpracování projektové dokumentace včetně stavebního povolení. My, resp. naše Krajská správa a údržba silnic, zajistí výstavbu. V tuto chvíli je pro celou akci klíčové vypořádání pozemků,“ uvedl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Vltavská cyklistická cesta začíná u pramenů Vltavy a vede přes Český Krumlov, České Budějovice, Týn nad Vltavou, Orlík, Štěchovice a Prahu do Kralup nad Vltavou a Mělníka, kde se řeka vlévá do Labe. Měří přes 450 kilometrů a je součástí mezinárodní trasy. Její nový úsek plánuje kraj například též mezi Zdiby a Klecany u Prahy.

V případě, že bude kraj úspěšný s výkupem pozemků a s žádostí o dotace, stavba by měla začít příští rok. První cyklisté by se měli po stezce projet v roce 2025. Pravděpodobně se ale nebude jednat o kompletní řešení komplikovaného průjezdu z hlavního města do Roztok, významný úsek této stezky stále chybí i na území Prahy od přívozu Sedlec po hranici města.

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Komentáře k článku

Kuba 5. 11. 2023, 15:20
16

Bohužel, ta opravdu komplikovaná, úzká část mezi skálou (tratí) a řekou je celá v Praze. Krajská část začíná až v místech, kde se to otevírá a kde je prostoru dost. To, že stávající rozbitá cesta dostane lepší povrch je samozřejmě fajn, a díky středočeskému kraji za to, ale to nejhorší a nejvíc odrazující místo tohle nijak nevyřeší.

Honza 5. 11. 2023, 21:29
1
8

Ne, nedelejte to, je to zcela zbytecne, jen vyasfaltujete dalsi kus prirody. Silnickari stejne pojedou po silnici a na bajku se tam da jet zcela v pohode uz ted. Vyletni cyklostezka je na druhem brehu. Jedinej, kdo z toho bude mit radost budou rybari, protoze dojedou az na sva mista autem. Vyreste podjezd na starou Ryznerku a je hotovo. Navic, jak je uvedeno v druhem komentari, nejhorsi misto se tim stejne nevyresi. Alespon tam prosim nelejte asfalt, cyklostezka prece nemusi byt asfaltka, lidi jezdi z mesta aby nejezdili po asfaltu.

tik 5. 11. 2023, 22:49
0
12

za 36 mega 2 km nekde, kde po druhem brehu vede asfalt jen pro kola a na konci privoz nebo pokracovani na Kralupy. S tim, ze po levem brehu to podle vody stejne dal nejde, resp do Zalova, na zadech do Reze a konec
to je myslenka

Martin P. 6. 11. 2023, 00:05
15

Dopravní obsluha Roztok podél vody potřebuje řešení s perspektivou na mnoho let dopředu. Velkorysost je na místě, jakkoli ta cena v součtu vypadá vysoká. Ty výkupy pozemků jsou docela zásadní věc. Nejsem si jistý, jestli se dá jinak pojistit, aby stávajíci cesta nemusela ustoupit nějakému pozdějšímu projektu, který by pod záminkou přístupu k řece tu komunikaci přeťal. Nehledě na právní termíny jako vydržená cesta atp. Že projekt neodstraní komplikaci na území Prahy je škoda, ale je to bohužel obvyklé, že infrastruktura je rozkouskovaná, vzniká salámovou metodou a ty opravdu kritické body se často vyřeší až poslední, zvlášť pokud jsou nějaké objektivně nepříznivé podmínky. Pokračování podél řeky je funkční až do Podmoráně, tedy zastávky Úholičky, dál možná není taky tak nerealistické, ale bylo by asi stavebně a finančně náročné. Kdyby se ale dotáhlo aspoň k lávce do Řeže, kde poprvé nejste závislí na přívozech, bylo by to velké zlepšení. Nejde jen o to, vyřešit nějaké dálkové spoje, tam tu trasu skutečně můžete nebo i musíte odklonit mnohdy o kilometry vedle, ale o místní propojky.

Antonio 6. 11. 2023, 00:16
5
1

Zaráží mě cena nevyužívaných pozemků podél silnice, dražších než samotná stavba. Navíc pokud nebude návaznost na pražskou část, bude stezka bezvýznamná.

Vratislav Filler 6. 11. 2023, 08:36
12
3

Na území Prahy se má silnice částečně překládat kvůli pilíři mostu Pražského okruhu. Město snad podá připomínku v tom smyslu, aby se tam stezka začlenila do projektu. Stále ale zbývá asi 300 metrů, kde by se musela vykonzolovat lávka na opěrnou zeď. Je na to i studie, vyšlo to v ní hodně draze, protože se navrhovalo i rozšíření silnice. Lowcost řešení není prověřeno.

Ale mám tu jedno řešení, které by moc nestálo: Dvojitou plnou, nebo rovnou medián, pikťáky doprostřed pruhu a třicítka. Na 300 metrů by se svět nezbláznil a určitě by se to líbilo všem, kdo si myslí, že stezka je moc drahá - pokud tedy nechtějí cyklisty poslat rovnou do... druhého břehu, který je například pro cesty do Dejvic nepochybně ideál, však ty přívozy jsou jenom dva ;-)

Jan Fiala 6. 11. 2023, 08:37

Ten úzký úsek se může řešit jako třeba v Hallstattu, vykonzolováním stezky nad vodu.

Anča 6. 11. 2023, 08:55
11

Cyklostezka z Úholiček do Libčic po levém břehu mezi řekou a tratí se projektuje, je téměř hotova dokumentace pro společné povolení. Dále se projektuje úsek mezi obcí Dolany a městem Kralupy. Cílem je realizace souvislého spojení pro bezmotorovou dopravu po levém břehu Vltavy mezi Prahou a Kralupami.

Martin P. 6. 11. 2023, 22:44

VF: "Ale mám tu jedno řešení, které by moc nestálo:"
Já nevím, jak intenzivní je tam v současnosti cyklistický provoz. Aby ten požadavek měl nějakou váhu a nebyl smeten pod stůl. Napřiklad ve srovnání s Vyšehradským tunelem, kde tohle řešení 30 a pikťáky mezi kolejemi funguje. Ale taky to není pro každého, jen pro otrlé. A je to mnohem kratší úsek. Takže tohle řešení by pro řidiče / anticyklisty bylo jak rudý hadr pro býka, ale cyklistům by zas tak příjemné asi nebylo. Provoz aut je tam, pokud vím docela velký.
Možná je to začarovaný kruh. Dokud tam je úzké hrdlo, odrazuje to velké procento cyklistů, kteří by tam jinak případně jeli už teď. Tím jsou pak zkreslené statistiky provozu a potřebnosti třeba i finančně náročného řešení zmiňovaného 300 metrového úseku.

Martin P. 6. 11. 2023, 23:16
8
1

Honza:"Alespon tam prosim nelejte asfalt, cyklostezka prece nemusi byt asfaltka, lidi jezdi z mesta aby nejezdili po asfaltu."
Umím jezdit po asfaltu i bez něj, ale když potřebuju jet dopravně, tj, co nejefektivněji, za horší viditelnosti, mokra apod. dám přednost asfaltu často i za cenu cesty v provozu. Povrch dělá na rychlosti, plynulosti a vynaložené námaze strašně moc. Když se chce někdo projet po šotolině, proč ne, zatím je i takových cest dostatek, ale nemusí to být zrovna z Prahy do Roztok, ta by měla mít ambice jiné. Jiná věc je, že to pak přitáhne i bruslaře, maminky s kočárky a další a v určitých časech se z toho stane korzo, dopravně nepoužitelné. Ale jednak se rekreační špička nemusí překrývat s dopravní špičkou, jednak i pro ostatní to má smysl a holt se bude potřeba podělit, případně nárokovat další opatření pro rozložení zátěže, kdyby to ta stezka už časem ve špičkách neunesla. Ale do té doby je ještě hodně daleko.

Vratislav Filler 7. 11. 2023, 10:16

@Martin P. : Však jsem za to dal smajlík. Řešení je to na houby, ale bez lávky je to jediné, co je reálně k dispozici. Pak jsem se navíc díval na streetview a třicítka tam už dokonce kus je, byť se na ni nepochybně kašle. Takže jedině ten upozorňující pikťák, to je maximum možného. Postaví-li se ale ta stezka dál do Roztok, měl by být piktokoridor součástí dopravního řešení, protože to pak bude krátký úsek s o dost vyšší frekvencí cyklistů než dnes.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
V Jihlavě pokračuje značení cyklopruhů
Česko,

V Jihlavě pokračuje značení cyklopruhů

28. listopadu. 2023, 2min. čtení
Žatec dokončil cyklozónu podél Ohře
Česko,

Žatec dokončil cyklozónu podél Ohře

21. listopadu. 2023, 2min. čtení1