Ministerstvo dokončuje stavební předpisy, povinné kolárny u bytů nebudou

Publikováno: 14. listopadu. 2023, 5 min. čtení
Úvodní foto: Václav Kříž
Publikováno: 14. listopadu. 2023, 5 min. čtení
Úvodní foto: Václav Kříž

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) dokončuje stavební vyhlášku, která bude v Česku platit od července 2024. Přes námitky Zeleného kruhu nebyly do konečné verze začleněny žádné změny týkající se omezení počtu parkovacích míst pro auta, přidání koláren nebo zlepšení zelené infrastruktury.

Nová vyhláška je vypracovávána v souvislosti s novým stavebním zákonem. Jejím úkolem je definovat požadavky na stavby. Ty budou od 1. července 2024 závazné pro celou republiku s výjimkou Prahy, Brna a Ostravy. Pokud tato tři největší česká města stačí schválit své vlastní předpisy.

Vyhláška rozvíjí zákonem dané základní požadavky na výstavbu, které stanovuje dle slov MMR jednoznačně, moderně, technicky reálně a ekonomicky únosně pro ochranu veřejných zájmů ve výstavbě. Obsahuje například požadavky na vymezování pozemků, umisťování a technické parametry staveb. Současně nová vyhláška dle vyjádření ministerstva sjednocuje dnešní roztříštěnou právní úpravu integrací požadavků staveb, které jsou dnes stanoveny jinými právními předpisy. Jde například o technické požadavky na vodní díla, bazény, koupaliště a sauny.

Organizace AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.), Arnika a Pěšky městem skrze společnou platformu Zelený kruh podaly k návrhu řadu připomínek. Týkaly se především redukce počtu povinných stání pro auta, parkování jízdních kol a zlepšení zelené infrastruktury na veřejných prostranstvích. Do finální verze vyhlášky ale většina návrhů Zeleného kruhu nebyla zapracována – úředníci MMR je odmítli.

„Jakákoliv doprava vzniká u každého hned ráno rozhodnutím, jakým způsobem se bude ten den dopravovat. Logicky se rozhoduje podle toho, jaké má podmínky. Právě proto je nezbytné, aby se v rámci budov řešily povinně kolárny v odpovídajících kapacitách a nejednalo se pouze o doporučené části stavby, které budou v rámci škrtů při přípravě stavby často hned zrušeny,“ vysvětluje Květoslav Syrový, dopravní inženýr a spolupředkladatel návrhů Zeleného kruhu na úpravu vyhlášky.

Kolárny by v budovách měly mít stejnou dostupnost a pohodlí jako parkoviště pro auta. Tedy s ohledem na možnost pravidelného dojíždění do školy, práce či pro rekreaci. „Navrhli jsme realistický výpočet pro parkování jízdních kol a připravili znění využitelné do vyhlášky, nicméně parkování kol bylo zahrnuto pouze u škol, a to ještě s nejasnou formulací,“ dodal Michal Kalina ze spolku AutoMat.

Požadavky na parkování kol u bytových domů, kanceláří či obchodů nebyly do vyhlášky vůbec zapracovány. „Proč mají být nadále v tomto zvýhodňována auta, která zabírají 10krát více místa než jízdní kola? Pro řadu nám podobných zemí, jako jsou Bulharsko, Slovinsko, Maďarsko či Litva, nebylo již dávno zapracování takové úpravy problém,“ dodává Kalina.

„Je určitě skvělé, že se podařilo MMR přesvědčit, aby vyhláška nenařizovala dvě parkovací stání na běžně velký byt. Ve smyslu udržitelné mobility ale mohla jít výrazně dál […] Obcím také mohla dát třeba možnost slevit z požadavků na parkování pro auta v případech, kdy jde o centra s dobrou dostupností MHD či u specifických projektů bydlení, jako jsou projekty družstev nebo spolků se sdílenými auty či koly,“ dodala Anna Vinklárková z organizace Arnika.

Vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj nabude účinnosti dnem 1. července 2024. Zároveň bude až do 1. 7. 2027 platit přechodné období, během kterého bude možné použít dokumentaci podle dnes platných předpisů.

Evropská unie to jistí?

Česká republika bude možná muset požadavek na parkování jízdní kol do legislativy začlenit i tak. Evropský parlament totiž bude brzy projednávat novou směrnici Evropské komise o energetické náročnosti budov (EPBD). Ta parkování pro kola bytových i nebytových domech přímo obsahuje. Vyzývá také k podpoře bydlení s udržitelnou mobilitou a udržitelným územním plánováním.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Ondra 14. 11. 2023, 10:20
19
3

Ta kolárna by zabrala jak dvě místa pro auta. Je docela stupidní ji tam nemít. Možná by ji mohli stavět developeři sami o sobě, i bez vyhlášky

David 14. 11. 2023, 10:25
1
2

Myslím si, že to je rozumné nenařizovat povinné kolárny v každém bytovém domě. Pokud kupující budou chtít kolárny tak je developer zahrne do projektu. Subjektivně pozoruji, že novostavby kolárny mají a často i "myčku" kol. Já bydlím v novostavbě a kolárna tu je, ale nedal bych tam svoje kolo, protože mě jímá úzkost z krádeže. :) Je to fajn na dětská kola za pár tisíc. Kolo mám ve sklepě. Uložení v lodžii je také možnost. Nevidím problém v nedostatku prostor v domě pro kola pro rozvoj cyklodopravy.

Tomas 14. 11. 2023, 14:29
4
11

Tak ať si každý rozhodne, k čemu využije parkovací místo, zda na kola nebo na auto. Já tady opravdu nevidím jediný problém u bytových domů.

MartinP 14. 11. 2023, 16:26
9
3

Takže se vlastně nic nezměnilo. Po fiasku s kampaní kdy to pirátům Bartoš s Mikym potento, to Bartošovi zase moc nejde. To co předvádí na ministerstvu, je pro mě jako zeleně smýšlejícího člověka jeho naprostým selháním. Z pusťte nás na ně se stal běžný politik který jde na ruku lobbistům z různých zájmových skupin (proti kolarnám velmi aktivně vystupovala slavná Hospodářská komora) a snaží se ujednat "kompromis", který je ve smyslu, nic nebudeme měnit.

Nový stavební zákon rozhodně vyřešil spoustu problémů a zjednoduší legislativu, ale pro klima se neudělalo absolutně nic a Bartoš potvrdil, že se z něj stal obyčejný politik, který kašle na zájmy svého voliče.

Motorista 17. 11. 2023, 20:35

Spousta paneláků na sídlištích má kočárkárny...které jsou úplně prázdné. Přitom to není vůbec žádný problém dát tam bezpečnostní dveře, na okno mříže a dovnitř stojany nebo věšáky. A přesto jsou prázdné, maximálně se tam párkrát do roka schází valná hromada třeba. My tam máme nehtové studio.

Takže asi takhle moc lidi chtějí kolárny.

To je to samý, jako když průzkumy ukazují, že nějakých 75% lidí jezdí na kole. Aha, a kde jsou? Ve skutečnosti je to tak, že si otázku vyloží jako "umíte jezdit na kole" nebo "máte kolo". Neznám nikoho, kdo by neměl kolo. A neznám nikoho, komu by se na něj 360 dní v roce neprášilo ve sklepě :D

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat