Řidiči se od příštího roku začnou setkávat s novými dopravními značkami. V silničním provozu od ledna uvidí například značení sdílené zóny, parkoviště P+D nebo bezpečného odstupu. Novelu vyhlášky schválila legislativní rada vlády. Ministerstvo dopravy o tom v pondělí informovalo v tiskové zprávě. Novinky podle něj vycházejí z novely zákona o silničním provozu a ze zkušeností z praxe jako reakce na aktuální trendy vývoje silničního provozu.
„Novela zákona o silničním provozu přináší na naše silnice od 1. ledna celou řadu změn. Proto přicházíme i s novými typy dopravních značek, které právě na některé z těchto novinek reagují. Řidiči tak při svých cestách začnou potkávat značky upozorňující na začátek a konec sdílené zóny nebo na dodržování bezpečného odstupu při jízdě na dálnici,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Značení začátku a konce sdílené zóny bude ohraničovat prostor pro všechny účastníky silničního provozu. Značka parkoviště P+D, tedy park and drive, bude označovat parkoviště, na kterých mohou řidiči po zaparkování přesednout do auta k někomu jinému, a nemění tedy druh dopravy. Úprava značení bezpečného odstupu lépe připomene, jak odstup mezi vozidly správně dodržovat. Dvě šipky mezi dvěma za sebou jedoucími vozidly označují minimální bezpečný odstup vozidel na dané pozemní komunikaci při nejvyšší dovolené rychlosti za běžných podmínek. Novou podobu dostanou také piktogramy e-auta a e-koloběžky. Zavedení označení vozidla terénní sociální služba umožní na takto označených místech parkování vozidel provozovatelů terénních sociálních služeb.
Dále se zavádí značka servisní místo pro sanitaci hygienických zařízení obytných vozidel. Mírnou úpravu dostane i značka návěst před křižovatkou pro cyklisty. „Jsme přesvědčeni, že nové dopravní značky usnadní řidičům a řidičkám orientaci v provozu a pomohou jim k bezproblémovému dodržování pravidel silničního provozu,“ řekl ředitel odboru agend řidičů ministerstva dopravy Stanislav Dvořák.
O využívání a umístění nových značek budou od 1. ledna 2024 rozhodovat příslušné správní úřady. Na dálnicích o umístění značek rozhoduje ministerstvo dopravy po vyjádření ministerstva vnitra. Na silnicích I. třídy je rozhodování v kompetenci krajských úřadů s vyjádřením Policie ČR. U silnic II. a III. třídy rozhodují o umístění značek obecní úřady, které také potřebují souhlasné stanovisko policie. Díky přechodným ustanovením se značení nebude měnit plošně najednou, ale postupně v následujících deseti letech.
§ 39b
(1) Sdílená zóna je zastavěná oblast, jejíž začátek je označen dopravní značkou „Sdílená zóna“ a konec je označen dopravní značkou „Konec sdílené zóny“, a je určena k užívání všemi účastníky silničního provozu.
(2) Ve sdílené zóně musí účastníci provozu na pozemních komunikacích dbát zvýšené ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům provozu, které nesmí ohrozit. Řidiče tramvaje nesmí ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích ani omezit a tramvaj má vždy přednost v jízdě.
(3) Ve sdílené zóně smějí chodci a cyklisté užívat pozemní komunikaci v celé její šířce, přičemž na chodce se nevztahují § 53 a 54 a na cyklisty se nevztahuje § 57 odst. 2 a 3 (jízda při pravém okraji vozovky a pouze jednotlivě za sebou, pozn. red.). Přijíždí-li vozidlo s právem přednostní jízdy, chodci musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí tohoto vozidla.
(4) Ve sdílené zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km.h-1 Stání motorových vozidel je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště. Stání jízdních kol a jiných nemotorových vozidel je dovoleno jen na místech k tomu určených.
(Zdroj: Zákon č. 361/2000 Sb.)
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 14. 12. 2023, 12:45
6
3
Fungl nová značka sdílené zóny a symbol auta je v ní jako první (při českém směru čtení textu) a všechny symboly stejně velké. Proč se inspirovat v zahraničí, kde je na podobných značkách symbol auta často menší, než ty ostatní, aby bylo jasné, že tam auta samozřejmě smějí, ale mají dávat velký pozor na ostatní účastníky provozu a neohrožovat je...
Zdenek X 14. 12. 2023, 13:51
6
3
Chvilku jsem premyslel, ze se v komentari zamyslim nad tim, ze dnes je na vsechno potreba znacka, predpis, pripadne i urednik nebo cely odbor magistratu. Ale po precteni prvniho komentare pod timto clanek muj uvazovany komentar tise spoknu a jdu se projet na kole, abych prisel na lepsi myslenky.
Jiří Motýl 14. 12. 2023, 14:19
2
Tedy, ať na tu značku koukám sebe víc, tak stejnou velikost symbolů nevidím (aniž bych chtěl hodnotit, jak to tedy má ideálně být).
Zbyněk 14. 12. 2023, 17:58
1
Opravte si souhlasne stanovisko policie.
CTK a ruzne tiskove zpravy nelze kopirovat bez kontroly spravnosti.
Kuba 14. 12. 2023, 18:06
1
2
Jiří Motýl:
jo, ten chodec je při podrobném zkoumání větší, to je pravda. Ale ne o moc a v kombinaci s dominantním umístěním toho auta mi to nepřijde ideální a viděl jsem myslím v zahraničí, např. ve Finsku citelně lepší provedení podobných značek.
Shrnul bych to tak, že tohle je OK, ale dal se IMO převzít lepší vzor než tenhle (tipuju Německo) nebo se dal o něco vylepšit.
tik 14. 12. 2023, 18:07
2
4
Kuba 14. 12. 2023, 12:45 brm brm hate tak moc, ze ten nejmensi symbol vidis jako nejmensi ? Ale prvni je, o tom zadna, takze petrolobby win!
komentář