Babboe pozastavilo prodej svých kol, čelí vyšetřování ohledně prasklých rámů

Publikováno: 20. února. 2024, 5 min. čtení
Úvodní foto: Václav Kříž
Publikováno: 20. února. 2024, 5 min. čtení
Úvodní foto: Václav Kříž

Populární výrobce nákladních kol Babboe (součást skupiny Accell) 14. února zcela pozastavil prodej svých kol, uvedla společnost na svých stránkách. Firma čelí vyšetřování Nizozemského úřadu pro bezpečnost potravin a spotřebního zboží (NVWA) na základě četných stížností zákazníků na nekvalitní rámy těchto kol, které mohou vést až k jejich prasknutí.

O kauze poprvé informoval nizozemský zpravodajský server RTL Nieuws. Ten také popsal svědectví od zaměstnanců zevnitř firmy, která popisují, že společnost o potížích dlouhodobě věděla, ale snažila se je bagatelizovat nebo neřešit. Nákladní kola Babboe přitom nečelí potížím poprvé. Již v roce 2019 firma svolávala zpět modelovou řadu City vyrobenou mezi lety 2010 až 2012 a mezi lety 2017 a 2018. Tehdy se také vyskytly potíže s méně kvalitními rámy a se svary.

Babboe je nizozemská značka nákladních kol. Na trh vstoupila v roce 2007 jako produkt společnosti Velosophy. V roce 2018 byla koupena cyklistickým konglomerátem Accell Group, který sídlí v Amersfoortu v Nizozemsku. Nákladní kola Babboe se prodávají ve více než 30 zemích světa a společnost prohlašuje, že je lídrem na trhu nákladních kol. Značka Babboe se vyznačuje produkci spíše levnějších modelů nákladních kol.

Zpravodajský server RTL Nieuws na základě své investigace hovoří o desítkách zjištěných případů problémů s koly Babboe, které zaznamenal, a o kterých se i na základě prvotní reportáže dále dozvídá. A to kol z různých modelových řad, ať již klasických dvoukolových, tak i tříkolek. Problém je o to palčivější, jelikož se jedná o značku kol, která je v Nizozemsku často využívána k transportu dětí, nikoliv jen nákladu.

Babboe čelilo problémům již dříve

Ředitelka Babboe Pippa Wibberley na prvotní zjištění RTL odpovídala, že si firma není podobných případů vědoma: „Model Babboe Curve měl za dva roky méně než 20 hlášení o vlésečnicových trhlinách nebo prasklém rámu z více než 50 000 prodaných kol (což činí 0,022 % z kol),“ uvedla 9. února pro RTL Nieuws. Zároveň vyzvala zákazníky, ať se s jakýmikoliv problémy na firmu obrátí.

RTL ale zároveň popisuje četná svědectví zákazníků, kteří se při stížnostech na kvalitu kol Babboe dočkali od výrobce jen vlažné reakce, nebo zamítnutí stížností s odkazem na špatnou údržbu či zavinění neodbornými zásahy do kola.

Již v té době ale probíhala investigace Nizozemského úřadu pro bezpečnost potravin a spotřebního zboží (NVWA). Ten jen po pár dnech od vydání prvních článků na RTL rozhodl minulou středu o dočasném pozastavení prodejů kol Babboe v Nizozemsku. Některé modely kol by pak společnost měla stáhnout od zákazníků a zkontrolovat, včetně kol, která již prošla revizí při minulém svolání v roce 2019.

Na základě vyšetřování NVWA upozorňuje, že se nejedná o stažení veškerých modelů společnosti Babboe (seznam svolávaných modelů k revizi v infoboxu), u části modelů nebyly zjištěna žádná podezření na možné závady.

Samotná společnost má nyní ještě několik dní čas na dodání potřebných podkladů NVWA. Po jejich vyhodnocení bude NVWA informovat regulační orgány ve všech ostatních členských státech EU prostřednictvím evropského signalizačního systému Safety Gate (systém rychlé výměny informací o nebezpečných nepotravinářských výrobcích). Ostatní evropské regulační orgány pak po obdržení tohoto upozornění budou moci přijmout opatření uložená Nizozemskem, nebo reagovat jinými vlastními protiopatřeními.

Svolávané modely Babboe

  • Babboe City / City-E / City Mountain
  • Babboe Curve / Curve-E/ Curve Mountain
  • Babboe Big / Big-E
  • Babboe Dog / Dog-E
  • Babboe Max-E
  • Babboe Mini-E / Mini Mountain
  • Babboe Pro Trike / Trike-E / Trike XL
  • Babboe Carve-E/ Carve Mountain

Z dosavadního šetření se nezdá, že by se problémy týkaly i nákladních kol jiných výrobců. Ostatně nákladní kola mají již více než stoletou tradici. NVWA uvádí, že na základě současné kauzy ale obdržel i několik hlášení o nákladních kolech jiných značek, která dopodrobna prověří.

Babboe byla ta levnější nákladní kola na trhu

Břetislav Hanzel, prodejce nákladních kol z ostravského obchodu Cargobikedaddy pro magazín Městem na kole celou kauzu okomentoval: „Nákladní kola a elektrokola značky Babboe patří k nejlevnějším na trhu, což je jejich strategická pozice a na kvalitě kola a jeho komponent se tento fakt přirozeně odráží. Přesto mě kauza velmi překvapila, protože nejde o žádný garážový projekt, ale zavedenou značku, která je již delší dobu pod velkou cyklokorporací Accell Group. Zarážející je především fakt, že management o problémech s kvalitou rámů věděl a tajil je. Pro mě je tento případ potvrzením správnosti našeho zaměření na nákladní kola vyšší kvalitativní i cenové úrovně. Babboe v nabídce nemáme a u námi prodávaných kol jsme se nikdy s závažným problémem s rámem nesetkali.“

O dalším vývoji kauzy i o osudu značky Babboe budeme případně na stránkách Městem na kole v budoucnu informovat.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat