Byla dokončena cyklostezka z Kralup do Zákolan. Trasa má stále nedostatky

Publikováno: 24. března. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 25. března. 2024
Úvodní foto: Kralupy TV
Publikováno: 24. března. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 25. března. 2024
Úvodní foto: Kralupy TV

Po pěti letech byla dokončena soustava stezek pro pěší a cyklisty, která bez kontaktu s frekventovanými silnicemi propojuje Minice u Kralup nad Vltavou, Otvovice a Zákolany ve Středočeském kraji.

Pětikilometrová trasa vede údolím Zákolanského potoka, jižně od hlavní silnice. Trasa se skládá ze čtyř úseků stezek pro pěší a cyklisty, které jsou vzájemně propojeny účelovými komunikacemi nebo obytnou zónou. Povrch trasy není jednotný, část úseku je mlatová, část asfaltová, část z drobné dlažby. Liší se také šířka, která se pohybuje mezi dvěma až čtyřmi metry.

Posledním dokončeným úsekem je 450 metrů stezky pro pěší a cyklisty v Zákolanech. Ta přes potok propojuje místní náměstí, fotbalové hřiště a nádraží. Součástí jsou tři nové mostky i cyklostojany.

„Pro Zákolany má nová stezka obrovský přínos. Přináší nám zásadní řešení týkající se bezpečného přechodu dětí na fotbalové a dětské hřiště, neboť všechna tato místa se nachází na druhé straně potoka. Dříve museli všichni chodci i cyklisté využívat hlavní silnici, která vede pod železničními viadukty. Při stále zvyšující se  dopravě to bylo velmi nebezpečné, hlavně tedy pro děti,“ doplnila starostka Zákolan Lucie Wittlichová (Sousedé).

Ne zcela souvislá

Slabým úsekem trasy zůstává fakt, že stezka nevede přímo do Kralup nad Vltavou. Končí v místní části Minice. Dále je potřeba jet po silnici II. třídy a až v Kralupech se napojit na cyklotrasu 202 podél Zákolanského potoka.

Zdlouhavá realizace

Realizace celého úseku začala v roce 2019, k dokončení mělo dojít v roce 2020. O čtyři roky celou akci zdržela majitelka jednoho z pozemků, která se odvolala proti stavebnímu povolení. Většina pozemků na kterých se stavělo, původně patřila soukromým vlastníkům. Obec pak musela opakovat celé stavební řízení.

Celkové náklady na projekt činí 26,88 milionů korun. Přibližně 60 % projektu zaplatily peníze z Evropské unie, zbytek financí si mezi sebou rozdělily obce a město Kralupy. Realizátorem stavby byla litoměřická společnost Gardenline.

Zajímavé doplňky

Novou trasu doplnil také nový mobiliář, kromě laviček vzniklo podél cesty také několik stanovišť se stojany na kola. Osm stojanů vzniklo u fotbalového hřiště v Zákolanech. Kurióznější je umístění dalších dvou stanovišť v Otvovicích. Obě zahrnují pět stojanů s kapacitou deseti kol a jednu lavičku. Nachází se ale na místech, kde zřejmě deset kol ke stojanům zamčených nebude. První stanoviště je totiž v zeleni na začátku Otvovic, druhé v centru obce, ale stovky metrů od nejbližšího podniku, 200 metrů od vlakové stanice.

V Otvovicích pomocí vodorovného značení na místní komunikaci vyznačili v trase obousměrnou cyklostezku. Z hlediska české legislativy nic takového neexistuje, běžná stezka by musela mít svislé značení a být širší. Vzhledem k tomu, že je dotčená komunikace v podstatě bez provozu, značení může fungovat spíš jako koridor pro chodce či nevyhrazený cyklopruh. Je s otazníkem, zda by tak komunikaci neslušel zcela jiný dopravní režim, například v podobě zklidněné zóny (sdílené nebo cyklistické).

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

tik 24. 3. 2024, 20:03
2
7

dalsi problem, ktery neexistoval, vyresen.
Doted chrti jezdili po silnici a mtb vetsinou pesinama po cervene.
Jestli ta "cyklovec" stahne kompletni provoz, tak starosta Zakolan kvuli te bezpecnosti v lete a o vikendech bude brecet, protoze cykloprovoz na Okor je znacnej (ne, mistniho na kole jsem tam potkal asi trikrat).
Cili vzhledem k zatizeni hrube poddimenzovane.

Ta fotka z Otvovic vylozene smesna (metr obousmerna cyklostezka? lol), stojany uprostred niceho taky.

Martin Šnobr 24. 3. 2024, 21:16

@tik – neřekl bych, že to ze silnice stáhne kompletní provoz, pro silničkáře a rychlejší cyklisty je ta trasa stále nevhodná. Každopádně souhlasím s tím, že to působí poddimenzovaně. Ale lepší než nic.

pilotWeb 25. 3. 2024, 08:37

Jak říká starosta "je to pro procházku pěkný" a "neztratili dotace" :-D Naprostý souhlas s první větou tika. Skvělá ukázka kreativního využívání cyklo dotací pro stavbu pěšin a příjezdových cest k chatkám.

Rumpeak 25. 3. 2024, 12:39
6
2

Další vyhozené peníze za zmršenou cyklostezku. Politici by měli mít zákonnou povinnost projet při slavnostním otevření stezku na inline bruslích. To by pak působilo jako samoregulační schopnost, kdy by se všichni, kdo neumí postavit pořádnou stezku na těch bruslích zabili.

Mikulik 25. 3. 2024, 15:07

Úplně vyhozené prachy, protože se tam nějakým způsobem tak dalo.posledni úsek je naopak zúžený, takže se táhnete za malými dětmi. Co třeba udělat cestu Úholičky -rez. To je masakr.

Anča 26. 3. 2024, 10:42

@Mikulik Cyklostezka Úholičky-Libčice po levém břehu Vltavy se připravuje, nyní probíhá projednávání dokumentace pro společné povolení, jedná se o velmi složitý terén.

Martin P. 28. 3. 2024, 23:10

Obecně k těm inline bruslařům. Není šťastné snažit se vždy a všude za každou cenu udělat povrch pro bruslaře. Pokud je stezka úzká, pak je to vysloveně kontraproduktivní. Bruslaři potřebují a spotřebují hodně šířky. Úplně stejně vypadá na běžkách porovnání klasiky a bruslení. Takže předjíždění bruslařů může být docela opruz, Otestujte si to v Podolí na starém úzkém úseku. Nechci bruslařům upírat právo na život, jen apeluju na rozum a odpovědnost při snaze dělat univerzální řešení pro všechny a ve výsledku pro nikoho, protože se tam spolu nevejdou a jen se na sebe mračí.

Martin P. 28. 3. 2024, 23:16

Pobavila mne tikova argumentace, hlavně v kontextu naší nedávné debaty o chodníku v Kunraticích, o neexistujícím problému, kdy mtb jezdili pěšinama po červené a v další větě hodnotí provozní zátěž v létě a o víkendech. Ne, že by to cyklostezka vyřešila, obzvlášť s popisovanými nedostatky. Spíš mne zaráží, že najednou považuje jízdu po turistické značce mezi pěšáky za nikoho neomezující možnost.

Jezdím ledaskde, pěšiny a polňačky nevyjímaje, ale turisticky exponovaným trasám a procházkovým korzům se cíleně vyhýbám. A vadí mi jako pěšákovi potkávat "kolegy" cyklisty na značených turistických cestách, které pro ně určené primárně nejsou. I přesto, že se může každý ohradit, že co není zakázáno, je povoleno a ledaskde to výslovně zakázáno opravdu není. Je to ale věc slušnosti a ohleduplnosti.

Takže pokud cyklostezka aspoň trochu technicky zajistila souběžný provoz cyklistů a pěších a legalizovala ho, je to nejspíš i reakce na šedou zónu přetížených turistických pěšin, které to neunesou docela určitě. Jestli to unese nová cyklostezka, tedy spíš smíšenka s pěším provozem, to se uvidí. Pokud někdo hledá terén pro mtb, uhne nejspíš jinam a je to tak dobře. Silničkáři si nové stezky ani nevšimnou a rodinky s dětmi to uvítají zcela jistě.

To, že si tím Zákolany řeší pěší dopravní obslužnost hřiště, mi přijde jako dostatečný argument, i kdy by další nebyly.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat