Pojďme se kouknout, na jakou „nejhorší“ infrastrukturu pro jízdu na kole narazíme v ulicích Eindhovenu na jihu Nizozemska. Třistatisícové město je pátým největším v zemi. Na zdejším magistrátě dlouhodobě vládne koalice, která se snaží o větší příklon k udržitelné dopravě. V centru před několika lety tříproudovou komunikaci nahradila široká cyklostezka a zeleň. Pro automobily je centru průjezdné vždy jen jedním směrem.
Jak to vypadá v ulicích, které očividně ještě podobnou proměnou neprošly?
Klasické nevyhrazené cyklopruhy, jako známe z Česka. Ve většině ulic je nevyhrazený cyklopruh podbarvený a pruh pro auta vydlážděný. Toto provedení z jednotné asfaltové plochy tak nemá tak zklidňující efekt. Cyklopruh zároveň mizí s tím, jak se opotřebovává barva.
V některých ulicích cyklopruhy jsou, ale jsou vyznačené velmi úzké, či příliš blízko zaparkovaným autům. Ani v Nizozemsku se nevyhneme fenoménu parkování v cyklopruzích, zde ale mnohem méně často, a jen v málo frekventovaných ulicích, jako výše na obrázku.
Najdeme i ulici, ve které je zóna 30, ale nejsou zde vyznačené ani cyklopruhy, ani tu není položená dlažba. I tak je každá křižovatka vyvýšená, se sloupky a stromy v okolí.
Cyklopruhy z podbarveného asfaltu. V Česku téměř nepředstavitelné, v Nizozemsku jako ukázka té horší infrastruktury. Na pár místech ve městě je cyklopruh příliš úzký, ať už kvůli parkování, nebo řazení v křižovatce. A také působí jinak, když není doplněn o bílé oddělovací čáry.
Oproti jiné nizozemské infrastruktuře nejlépe nepůsobí ani neoddělený cyklopruh podél městského okruhu. Ačkoliv je podbarvený, s bezpečnou šířkou a pouze při řadícím pruhu. Člověk by po zkušenostech z jiných míst čekal lepší oddělení a příjemnější prostředí pro jízdu na kole.
Jak je vidět, ani v Nizozemsku nejsou všechny ulice ve stejném nadstandardu. Většina ulic a tras má nicméně infrastrukturu nadstandardní, i díky tomu se dlouhodobě Nizozemsko řadí nejvýše v přívětivosti pro lidi na kole, ale i pro řidiče.
Pokud narazíte na infrastrukturu jako na ukázkách výše, většinou to znamená dvojí. Buď jedete špatně a o ulici vedle vede luxusní cyklopruh nebo cyklostezka, nebo tento úsek brzy skončí a narazíte na rekonstruovanou část ulice, kde se na kole jede jedna radost.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
mirek 20. 5. 2024, 13:00
10
Nejhorší ulice v Nizozemsku by ve většině českých měst byly slušný (nad)průměr. Smutné.
Venánek 20. 5. 2024, 18:59
2
Na předposlední fotce cením obrubníkové kanalizační vpusti.
komentář