Jak vypadají nejhorší cyklopruhy v Nizozemsku?

Publikováno: 20. května. 2024, 3 min. čtení
Publikováno: 20. května. 2024, 3 min. čtení

Na obrázcích z Nizozemska si většinou ukazujeme vzorové ulice pro jízdu na kole, často působící jako utopie. Jak ale vypadají nizozemské ulice, kde cyklistická infrastruktura na místní poměry pokulhává, nebo je zastaralá?

Pojďme se kouknout, na jakou „nejhorší“ infrastrukturu pro jízdu na kole narazíme v ulicích Eindhovenu na jihu Nizozemska. Třistatisícové město je pátým největším v zemi. Na zdejším magistrátě dlouhodobě vládne koalice, která se snaží o větší příklon k udržitelné dopravě. V centru před několika lety tříproudovou komunikaci nahradila široká cyklostezka a zeleň. Pro automobily je centru průjezdné vždy jen jedním směrem.

Jak to vypadá v ulicích, které očividně ještě podobnou proměnou neprošly?

Klasické nevyhrazené cyklopruhy, jako známe z Česka. Ve většině ulic je nevyhrazený cyklopruh podbarvený a pruh pro auta vydlážděný. Toto provedení z jednotné asfaltové plochy tak nemá tak zklidňující efekt. Cyklopruh zároveň mizí s tím, jak se opotřebovává barva.

V některých ulicích cyklopruhy jsou, ale jsou vyznačené velmi úzké, či příliš blízko zaparkovaným autům. Ani v Nizozemsku se nevyhneme fenoménu parkování v cyklopruzích, zde ale mnohem méně často, a jen v málo frekventovaných ulicích, jako výše na obrázku.

Najdeme i ulici, ve které je zóna 30, ale nejsou zde vyznačené ani cyklopruhy, ani tu není položená dlažba. I tak je každá křižovatka vyvýšená, se sloupky a stromy v okolí.

Cyklopruhy z podbarveného asfaltu. V Česku téměř nepředstavitelné, v Nizozemsku jako ukázka té horší infrastruktury. Na pár místech ve městě je cyklopruh příliš úzký, ať už kvůli parkování, nebo řazení v křižovatce. A také působí jinak, když není doplněn o bílé oddělovací čáry.

Oproti jiné nizozemské infrastruktuře nejlépe nepůsobí ani neoddělený cyklopruh podél městského okruhu. Ačkoliv je podbarvený, s bezpečnou šířkou a pouze při řadícím pruhu. Člověk by po zkušenostech z jiných míst čekal lepší oddělení a příjemnější prostředí pro jízdu na kole.

Jak je vidět, ani v Nizozemsku nejsou všechny ulice ve stejném nadstandardu. Většina ulic a tras má nicméně infrastrukturu nadstandardní, i díky tomu se dlouhodobě Nizozemsko řadí nejvýše v přívětivosti pro lidi na kole, ale i pro řidiče.

Pokud narazíte na infrastrukturu jako na ukázkách výše, většinou to znamená dvojí. Buď jedete špatně a o ulici vedle vede luxusní cyklopruh nebo cyklostezka, nebo tento úsek brzy skončí a narazíte na rekonstruovanou část ulice, kde se na kole jede jedna radost.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

mirek 20. 5. 2024, 13:00
10

Nejhorší ulice v Nizozemsku by ve většině českých měst byly slušný (nad)průměr. Smutné.

Venánek 20. 5. 2024, 18:59

Na předposlední fotce cením obrubníkové kanalizační vpusti.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat