Rozšíření Šámalovy ulice v Brně budí rozporuplné reakce z řad cyklistické veřejnosti

Publikováno: 12. června. 2024, 5 min. čtení
Aktualizováno: 11. června. 2024
Úvodní foto: Brno, projektová dokumentace
Publikováno: 12. června. 2024, 5 min. čtení
Aktualizováno: 11. června. 2024
Úvodní foto: Brno, projektová dokumentace

Rozšíření brněnské Šámalovy ulice a úprava tramvajové trati v Zábrdovické ulici potrvá dva roky. Práce bezmála za 138 milionů korun bez daně začaly začátkem června symbolickým poklepáním základního kamene. Samotné ztvárnění ulice je ale kritizováno zástupci spolku Brno na kole.

Na výstavbě s městem spolupracuje developer CPI, jenž mění přilehlý brownfield v moderní čtvrť Nová Zbrojovka. Společnost zajistila projektovou dokumentaci i stavební povolení a hradí 55 procent celkových nákladů. Dopravní napojení je pro čtvrť nejzásadnější, řekl novinářům ředitel projektu Nová Zbrojovka z CPI Miroslav Pekník.

„Zavázali jsme se k tomu, že masivní výstavba bude až po tomhle napojení. Díky němu můžeme na podzim začít s bytovou částí. Budeme se soustředit na jižní zónu, kde máme povoleno 110 tisíc metrů čtverečních,“ uvedl Pekník. Každému velkému rozrůstání Zbrojovky bude podle něj předcházet dopravně-technická infrastruktura. „Nechceme tady vytvořit nějaké město duchů. Na plných 550.000 metrů čtverečních se dostaneme po propojení Šámalovy s velkým městským okruhem na Tomkově náměstí. Mělo by to být za deset až 12 let,“ dodal.

Rozšířením dvousetmetrového úseku mezi Zábrdovickou a Lazaretní se Šámalova ulice stane hlavní příjezdovou cestou do Nové Zbrojovky. „Najdou tam domovy tisíce Brňanů. Každá nová lokalita ale potřebuje nejprve dopravně obsloužit. Ulice se ze stávajících šesti metrů rozšíří na více než 30. Investice dále počítá s úpravou Zábrdovické v úseku od železničního podjezdu u zastávky Kuldova až k hlavnímu vchodu do Vojenské nemocnice. Tento úsek měří 326 metrů. Vznikne také nová křižovatka v Lazaretní ulici,“ řekl náměstek primátorky pro investice René Černý (ANO).

Řešení křižovatky kritizuje spolek Brno na kole

„Vzhledem k tomu, že na Zábrdovické směrem na Starou osadu přibude nový odbočovací pruh na Šámalovu, bude nutné přeložit tramvajovou trať v délce 240 metrů včetně trakčních stožárů. Po dobu nezbytně nutnou si to bohužel vyžádá výluku tramvajové linky. Předpokládáme, že se tak stane v létě 2025,“ řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) k připravovaným dopravním změnám a komplikacím během rekonstrukce.

Samotnou výslednou podobu ulice ale kritizuje spolek Brno na kole. Zatímco navazující úsek do od Lazaretní do Nové Zbrojovky získá komfortní oddělené cyklopásy (psali jsme zde), v křižovatce mezi Zábrdovickou a Lazaretní budou pouze vyhrazené cyklopruhy.

Spolek nejvýrazněji kritizuje samotné řešení křižovatky Zábrdovické a Šámalovy. Zatímco cyklopruh dovede lidi jedoucí na kole ke křižovatce, v křižovatce náhle jakákoliv cykloopatření chybí. Pro jízdu rovně je navíc potřeba křížit jízdní pruh automobilové dopravy, cyklopruh nevede souvisle až ke stopčáře.

„Nově stavěná ulice, navíc šířky Šámalovy, má být vybavena vedením lidí na kole mimo provoz, stejně jako je plánováno v návazném úseku Zbrojovkou. Cyklopruh slouží v Brně často pro parkování, tento cyklopruh navíc zmizí právě před křižovatkou, město si asi představuje, že se cyklista teleportuje někam k řece. Chodce díky absenci přechodu město hodlá hnát přes tři ramena křižovatky, na každém si ale nesmí zapomenout zmáčknout žebrací tlačítko, jinak si postojí. Město tuto křižovatku staví primárně pro auta a náklaďáky,“ řekl k připravované rekonstrukci pro Městem na kole Michal Šindelář ze spolku Brno na kole.

Radní Petr Kratochvíl si je vědom, že řešení průjezdu pro kola není zcela ideální, ale věří, že rozšířená Šámalova bude splňovat nároky všech účastníků provozu. „S ohledem na požadavky týkající se parkování a zachování významného množství zeleně tady nemohl vzniknout cyklopruh. Jsme limitování okolními budovami. V další části od křižovatky Šámalova a Lazaretní směrem na velký městský okruh je ale v plánu samostatný oddělený cyklopruh,“ doplnil radní důvod, proč v křižovatce se Zábrdovickou je plánováno méně chráněné řešení, než je tomu dále u křižovatky s Lazaretní.

Tento článek vychází s podporou Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP. Cílem projektu je zvyšování povědomí o podmínkách pro cyklodopravu prostřednictvím regionálního zpravodajství online magazínu Městem na kole.

Komentáře k článku

Daniel Linzer 12. 6. 2024, 16:25

Spíš už dávno měla být velká křižovatka ulic Cejl - Vranovská a Zábrdovická, opravoval se tam most 1,5 roku a je z toho nakonec jen paskvil, co brzdí dopravu.

Jerzy 12. 6. 2024, 17:50

Zajímavé v tom snímku projektu ty cyklostopčáry. Proč není na odbočení vpravo z Šámalovy? To tam bude nonstop zelená? Proč nejsou na ostatních ramenech křižovatky? Nebo proč jsou tedy jen v Šámalově?

Martin Šnobr 17. 6. 2024, 10:44

Jerzy – zřejmě na ně někdo zapomněl, chtěl by to připomínkovat návrh OOP. Který nevím, jestli byl vydaný.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat