Město Mariánské Lázně ruší téměř kilometr dlouhou cykloobousměrku v centru města. Lidé na kole už Hlavní třídu neprojedou obousměrně, ztíží se průjezd centrem.
Mariánské Lázně cykloobousměrku na Hlavní třídě zavedly v roce 2019, a to mezi hotelem Cristal Palace a hotelem Pacifik. Opatření zavedlo na dostatečně široké komunikaci protisměrný pruh, který umožnil lepší propustnost lázeňského města pro cyklisty. Ti se tak do cíle dostali rychleji, bez zbytečných zajížděk a mimo rychlostní komunikace. Na Hlavní třídě platí totiž rychlost 30 km/h.
Letos Rada města rozhodla o zrušení této cykloobousměrky. Mluvčí města Václava Simeonová pro Městem na kole uvedla, že se tak stalo na základě častých podnětů ze strany místních. Nevhodnost opatření vyhodnotily také komise dopravní a urbanistiky a architektury. Hlavní stížnost byla na nedostatečný rozhled pro řidiče, kteří opouštěli parkovací místa či zásobovali podniky. Ti bez spolujezdce těžko zahlédli lidi na kole v protisměrném cyklopruhu.
Část občanů rušení cykloopatření ale kritizuje. „Evropská rarita. Rušíme cyklostezky,“ uvedl občan na Facebooku města. „Po celé Evropě se budují funkční cyklostezky a podporuje se možnosti jiné než automobilove dopravy ve městech. V Mariánských Lázních se jde asi proti proudu,“ napsala Monika.
Ulici v současné době obousměrně vedou cyklotrasy 2136, 2140 a 2254. Například cyklotrasu 2254 tak Mariánské Lázně nově kvůli
zrušení cykloobousměrky v jižním směru teoreticky přesouvají na Pramenskou a Ruskou ulici, které jsou frekventovanější a nevedou v zóně 30. Cyklotrasy 2136 a 2140 jsou prodlouženy o zhruba 500 metrů, cyklisté nově musí projíždět více křižovatkami.
Město se značení cyklotras chystá v budoucnu napravit, revizí má projít celý navigační systém.
Zrušení cyklopruhu radní města nevnímají jako finální řešení. Spolu s poradními orgány město hledá dle mluvčí vhodnější cestu. Jednou z možností by byla legalizace jízdy po pravém chodníku (při pohledu Hlavní ulici nahoru).
Zrušení dalších cykloopatření město dle vyjádření zatím nechystá. Naopak, na místě, kde cyklotrasa L604 kříží obchvat města, nyní Mariánské Lázně budují 200 metrů cyklotrasy, aby se cyklisté vyhnuli jízdě po této rychlostní komunikaci. Pak lidem na kole bude stačit překřížit jen samotnou komunikaci.
Dále se plánuje stezka pro pěší a cyklisty v městské části Hamrníky. Na ní má již město stavební povolení. Kromě toho město nechalo zpracovat studii na cyklostezku od Penny do Sklářů podél Plzeňské ulice. Nyní se pracuje na projektové dokumentaci. S realizací se počítá v roce 2026.
Tento článek vychází s podporou Ministerstva životního prostředí. Materiál nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP. Cílem projektu je zvyšování povědomí o podmínkách pro cyklodopravu prostřednictvím regionálního zpravodajství online magazínu Městem na kole.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 19. 8. 2024, 13:38
19
4
Lokálním cyklistům to doporučuji dát k soudu
David 19. 8. 2024, 17:28
4
A to rušení je v jaké fázi? NOOP, OOP, nebo už realizace?
Lenacia 19. 8. 2024, 18:56
4
15
Pro všechny zde... Byla to opravdu nebezpečná kravina. Na hlavní ulici je mnoho vjezdů do dvorů. Přičemž mezi výjezdem a cyklopruhem bylo parkoviště pro auta. Takže nebylo možné vůbec vidět, jestli nějaký cyklista jede, aniž by člověk vyjel až přímo do onoho cyklopruhu.... Zrušení je doslova záchrana životů a je opravdu jen štěstí, že se tam nic nestalo.
Zbyněk 19. 8. 2024, 19:54
1
2
Ondra: No tak nejprve je nutné podat připomínku, až bude zveřejněn návrh OOP. Třeba to bude stačit a k žalobě vůbec nemusí dojít.
Článek je nepřesný, rada města si může odhlasovat co chce, ale nakonec rozhoduje státní správa. Zda už rozhodla není z článku patrné.
Zároveň obsah článku nekoresponduje s realitou, když paní mluvčí zapoměla na půlmetrový mezipruh mezi parkováním a cyklopruhem, který má právě sloužit k bezpečnému vyjíždění z parkovacího místa. Důvod rušení bude asi jinde. "Hlavní stížnost byla na nedostatečný rozhled pro řidiče, kteří opouštěli parkovací místa či zásobovali podniky. Ti bez spolujezdce těžko zahlédli lidi na kole v protisměrném cyklopruhu."
Pavel Mašek 19. 8. 2024, 21:06
16
Přitom by stačilo ten pruh dát ZA auta nebo ho šoupnout k tomu ve směru jízdy pro MV a bylo by.
K6 20. 8. 2024, 07:20
13
3
Přitom by stačilo vyjíždět opatrně krokem, aby na to cyklista nebo jiný účastník stihl reagovat. S argumentem o neviditelnosti se tedy rovnou můžou zrušit veškerá kolmá stání, protože tam taky řidič nevidí do pruhu, do kterého vycouvává, navíc když vedle parkuje něco většího.
Neo Moucha 20. 8. 2024, 08:08
10
2
Sice jsem tam tedy nikdy nejel ani autem ani na kole, ale ať na streetview koukám jak chci, nic nebezpečného pro žádného z účastníků silničního provozu, pokud tedy používá mozek, tam nevidím.
Zdenek X 20. 8. 2024, 08:38
3
3
A nepripoustite moznost, ze mesto ma pravdu? Kdo z vas (nas) tam jezdi, ze muzeme chytre radit (treba doporucovat se soudit ...)?
Osobne mi take pripada nebezpecna uprava, kdy kole jedou z kopce (mimochodem: timto smerem zadne rychlostni omezeni neni, nemusi to byt babka s nůší nebo pomalu ci rozvazne si slapajici (brzdici) dama v sukni bez prilby, ale muze to byt "ziletka" letici 45+ km/h) mezi zaparkovanymi vozidly na strane jedne a protismerne jedoucimi vozidly (vcetne trolejbusu) na strane druhe, pritom tato protismerne jedouci vozidla maji po prave ruce jeste jeden cyklopruh (mnoho ridicu je vyhyba, prestoze 1.5m neplati). Ten prouzek kolem dveri je alibismus, pri jakemkoliv vetsim provozu cyklistu (mijeni cyklistu) to nikdo nebude dodrzovat. A kdyz tam nahodou cyklistu pri vyjizdeni srazite, tezko budete dokazovat, ze cyklista nejel tak, jak mel. Jasne, bylo by dobre udelat nejake jine reseni, ale chapu, ze jestlize ted hrozi nejake nebezpeci, mela byla by to obec okamzite resit (nebezpeci odvratit, v tomto pripade obousmerku zrusit) a nasledne v klidu resit alternativu.
Zbynek: mohu to hodnotit pouze na zaklade zkusenosti z male obce, proc se domnivate, ze upravu pravidel resi statni sprava? Mistni komunikace preci resi obce s rozsirenou pusobnosti (samosprava), ne?
K6: kolme stani je mozne resit (castecne) zacouvanim. Delam to tak zasadne jiz 15 let od doby, co jezdim skoro denne z kopce na kole kolem kolmeho stani u Uradu mestske casti P17 v ulici Zalanskeho a pokazdne si zatracene davam pozor, kdyz vidim zaparkovana auta "prdeli ven". A co budete delat, je-li cyklista dement ci pouze nepoucitelny nešika (i mezi cyklisty se vyskytuji) a na nejakou predbeznou opatrnost kasle a vali to tesne podel aut? Ulice (komunikace) by mely byt reseny bezpecne, je-li to mozne.
Vratislav Filler 20. 8. 2024, 11:40
8
1
Problém může být v tom, že tam někde budou kvůli parkování z těch vjezdů houby rozhledy. V tom případě by to spíš chtělo zlepšit udělat rozhledové poměry zrušením parkovacích stání při křižovatkách a vjezdech.
David 21. 8. 2024, 10:10
7
2
Zdeněk X: Ve většině toho úseku je zóna 30. Takže není pravda, že by tam pro cyklistu neplatilo žádné omezení. Šířkově je (v porovnání s ČSN a TP 179) ta komunikace zjevně řešena nadstandardně. Je to na první pohled zřejmé třeba zde: https://mapy.cz/s/pogoracovu
Dále je zjevné (aniž bych byl místní, byť jsem v Mariánskách na kole již jel), jsou technické nedostatky toho značení. Už uvedená zóna 30 není pro cyklisty jedoucí legálně v protisměru řádně označena. Už jen že chybí např. její ukončení zde: https://mapy.cz/s/jusalofabo
Co dále není místní úpravou zjevně respektováno, je zákaz parkování 5 m od křižovatek/vjezdů, plynoucí z obecné právní úpravy. Ano, místní úprava může být odchylná (a zde odchylná je) a má před obecnou úpravou přednost, ale pokud následně konstatuji že stanovené řešení je nebezpečné, tak bych se primárně měl vrátit k zákonným parametrům a teprve pak omezovat dopravu v pohybu. Tím spíše, že doprava v pohybu (cyklistická) nemá v daném místě vhodnou alternativu. A v obecné rovině má mít doprava v pohybu, t.j. její bezpečnost a plynulost, přednost před dopravou v klidu.
O stanovení místní úpravy vždy rozhoduje státní správa, zpravidla na návrh vlastníka komunikace, nebo i na návrh třetí osoby se souhlasem/stanoviskem vlastníka komunikace/dotčených osob. Na ORP se tak děje v rámci přeneseného výkonu státní správy, nikoliv však samosprávy.
To, že vedoucí odboru dopravy je vykonavatelem na MČ nezávislé přenesené působnosti státní správy, kterému výplatu podepisuje tajemním MČ (tedy de fakto zástupce samosprávy), to je tipický idiotismus českého státu, který nezávislost státní správy staví do lehce úsměvné roviny (a lecos z praxe vysvětluje).
A naposled - dle evidence nehod vedené PČR nedošlo v řešeném úseku od r. 2019 k žádné nehodě s účastí cyklisty. Jediná nejbližší je v křižovatce Hlavní třídy a Masarykovy ul. z r. 2022, kterou zavinilo motorové vozidlo proti příkazu dej přednost, řízené řidičem ve věku 88 let. Na vozidle starém 5 let dle PČR škoda 30 tis. - tedy v reálu cena opravy dle mých zkušeností mezi 50 - 100 tis. Kč. Cyklistka - žena s přilbou ve věku 67 let - lehké zranění. V celých Mariánských lázních za stejné období 24 nehod s účastí cyklisty, z toho 3 s vážným zraněním. Takže jestli chtějí soudruzi řešit bezpečnost cyklistů, mají na čem pracovat, ale rušením cykloobousměrky na hlavní třídě rozhodně začínat nemusejí...
David 21. 8. 2024, 14:58
A omlouvám se za gramatiku, včetně i/y. Až jsem se začervenal :o/
Zdenek X 21. 8. 2024, 15:37
2
David: zily mi to netrha, at si to tam udelaji, jak mistni uznaji za vhodne. Dovolim si pouze nasledujici poznamky:
- navrat k obecne uprave zakazu parkovani u vjezdu/krizovatek sice vyresi tento problem, ale nevyresi to namitku uvedenou v clanku, kterou byl vyjezd z parkovacich mist
- statni sprava / samosprava / ORP: ok, tak to je ...
- ac je silnice siroka, popsal jsem, jak to jako cyklista a ridic citim. Jako cyklista bych ocenil, kdybych to mohl tudy projet (*), jako ridic bych se nechtel dostat do situace, ze zrakvim cyklistu, prestoze jsem se snazil vyjizdet opatrne, ale ani moje opatrnost nestacila k tomu, aby porazila demenci cyklisty, ktery se rozhodl, ze muze zcela legalne svistet dolu 40 km/h (ok, tak 30 km/h), prestoze v protismeru zrovna jede trolejbus predjizdejici jineho soupajiciho cyklistu, coz mileho dementniho cyklistu prinutilo letet v tom pruhu smerem dolu zcela vpravo, mozna dokonce v tom prouzku kolem dveri zaparkovanych aut (a mozna je to v zime, osvetleni cyklisty je sice podle zakona, ale fakticky stoji za zlamanou gresli). Nemam zkusenosti, verim, ze v cyklistickych mestech jsou cyklobousmerky bezne, ale mam pochybnosti, ze je tomu tak na takovych frekventovanych(?) komunikacich mestem s pasem na parkovani. Proto muj uvodni komentar: prekvapuje me jednoznacnost nazoru bez znalosti veci a osobni zkusenosti.
(*) Mimochodem: i v Praze jsou cykloreseni, ktera mi maji na kole pomoc, ale vyhybam se jim jako cert krizi. Napriklad pruh za auty na Dvorakove nabrezi. Nevim, zdali by tato ulice v Marianskych Laznich nespadala do stejne kategorie.
- o tom, ze by po zruseni cykloobousmerky melo byt nalezeno jine vhodne reseni, nediskutuji (za sebe bych rekl, ze se nabizi uprava chodniku u parku, ale to si musi vyresit oni)
- CDV, souhlas, ale znate to, vola se po "Vision zero", tak kazda kapka dobra :-)
Zdenek X 21. 8. 2024, 19:08
3
David: jeste jedna poznamka -- odkazujete pohled na severni cast ulice, ale v jizni casti (jizne od kruhoveho objezdu) je silnice asi o 2.5 m uzsi. Je take zajimave, ze na Google-streetview a Mapy.cz se situace lisi, na starsim streetview je v severni siroke casti i vyhrazeny cyklopruh smerem do kopce. O dva roky pozdeji je jiz "ojezden" do neviditelnosti. To svedci o neukaznenosti ridicu a mozna znacnem provozu. Jak rikam, nevidim to tak jednoznacne, ze na kazdou sirokou ulici je rozumne udelat cykloobousmerku.
komentář