Dnes, 16. září, začal Evropský týden mobility. Iniciativa Evropské komise má za cíl upozornit na problémy v dopravě a podpořit udržitelnou mobilitu ve městech i obcích. Na evropském kontinentu se akce pravidelně účastní tisíce měst, v Česku mezi desítky účastníků nechybí ani hlavní město Praha, Brno či Olomouc.
Akce vyhlašovaná již od roku 2002 vyzývá města a obce, aby se v týdnu od 16. do 22. září věnovaly udržitelné městské dopravě. V Česku se se svými akcemi na podporu udržitelné a aktivní mobility zapojuje také celá řada organizací, například Pěšky do školy, zářijová výzva Do práce na kole, Výzva 10 000 kroků nebo sousedské slavnosti Zažít město jinak. V neděli 22. září je akce završena Mezinárodním dnem bez aut.
Pořadatelé vyzývají k akci sloganem „Kombinuj a jeď!“, který zůstává stejný jako v minulých ročnících. Letošní téma „Náš společný prostor“ pak odkazuje na veřejný prostor v našich městech a snaží se vyzdvihnout mnohé přínosy, které pro naši společnost má jeho spravedlivé rozdělení. Místo, kde je věnován dostatek prostoru všem lidem, druhům dopravy a aktivitám, bývá místem s vyšší bezpečností dopravního provozu, nižší mírou hluku i znečištění ovzduší, v neposlední řadě také místem s lepší kvalitou života i sociální spravedlností.
Akce se letos zaměřuje na čtyři hlavní body:
V Česku se akce letos účastní celkem 37 měst, je ovšem samozřejmě pravděpodobné, že v některých místech bude akce ovlivněna nebo zrušena z důvodu aktuální povodňové situace. Původně avizovaný program se měl týkat těchto měst: Benešov, Brno, Broumov, Děčín, Dobříš, Havířov, Hradec Králové, Chrudim, Jeseník, Jičín, Jihlava, Jilemnice, Karlovy Vary, Kojetín, Kralupy nad Vltavou, Krnov, Liberec, Litomyšl, Lysá nad Labem, MAS Podřipsko, Moravská Třebová, Most, Nový Jičín, Olomouc, Opava, Ostrava, Otrokovice, Pelhřimov, Praha, Příbram, Štětí, Třebíč, Turnov, Ústí nad Labem, Velké Meziříčí, Vsetín a Zákolany.
Z desítky největších českých měst se akce naopak neúčastní Plzeň, Liberec, České Budějovice a Pardubice.
Konkrétní programy všech pořádajících měst najdete zde.
Magistrát hlavního města svůj hlavní program realizuje ve čtvrtek 19. září, a to v čase od 12 do 18 hodin na náměstí 14. října v prostoru před kostelem sv. Václava a na přilehlé Štefánikově ulici na Smíchově. Návštěvníci akce dostanou šanci objevit nové informace, shlédnout zábavný program a možná i přehodnotit své dopravní návyky.
Bude se konat také řada doprovodných akcí jako projížďka vlakem Cyklohráček, vyjížďka Cyklisté sobě, či Den bez bariér. V pátek 20. září proběhne v Centru architektury a městského plánování (CAMP) přednáška na téma Mikromobilita a budoucnost městské dopravy. Celý program lze najít zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 16. 9. 2024, 08:21
6
Minimalne v praze to neni ve stinu povodni, ale ve stinu alibismu a neochoty posouvat mesto do 21. stoleti...
Zdenek X 17. 9. 2024, 23:23
1
3
Kuba pise o alibismu mesta, 5 ctenaru dava "palec". Praha jsme my, povazujete-li soucasny postup mesta za alibismus, predpokladam, ze budete bojovat proti, pujdete prikladem, a akci v ramci ETM se zucastnite. Ja tedy nikoli, "sex-appeal" akci v ramci ETM je subjektivne cista nula.
Prohledl jsem si program mest Pribram a Dobris, o kterych clanek hovori a ke kterym mam osobni vztah. Na uvedenem odkazu program pro Pribram neukazuje nic, pro Dobris tam par radek v anglictine je. Na strankach mest (sekce "kalendar", "aktuality" apod.) nelze postupnym klikanim najit nic, je mozne neco najit pomoci Google, pripadne na FB. Propagace vlastne nula, ale verim, ze penize EU byly utraceny. V Dobrisi jedna z akci ETM jiz probehla, byl to dnesni on-line FB prenos "Ptejte se starosty" (tema melo byt "doprava"), ktery trval asi hodinu. Neptal se skoro nikdo a kdyz, tak nikoli na cyklodopravu. Kdyby starosta na tema cyklodopravy nevedl monolog (protoze zadne otazky na toto tema nedostal, resp. jednu, ktera byla spis cyklo-kontroverzni), tak by to o kolech nebylo skoro vubec (radary, parkovani aut, kamiony, zahradkarska kolonie, strecha stadionu, nocni bus ze Smichova, verejne osvetleni, oprava povrchu ulic ...).
Doprava na kole muze byt pro mnoho lidi fajn, nicmene protestuji proti opakovanemu hazeni viny na vsechny okolo. Skutecnost je takova, ze cyklodoprava prilis populaci nezajima a nejezdi, a (lokalni) polici tuto skutecnost ve svem jednani prirozene reflektuji. Nejezdite, mate smulu. (A musim priznat, ze u mesta velikosti/morfologie Dobrise me male volani po cyklodopravu prekvapuje)
komentář