Nové cykloobousměrky na Žižkově: Praha 3 jich vyznačila 1,5 kilometru

Publikováno: 09. října. 2024, 3 min. čtení
Publikováno: 09. října. 2024, 3 min. čtení

Na Praze 3 proběhlo vyznačení cykloobousměrek v ulicích Jeseniova, Ambrožova, Habrová, Bořivojova a Orlická. Ulehčují jízdu bočními ulicemi, mají předejít jízdě po chodníku.

Obousměrná jízda v jednosměrkách byla na kole umožněna v celkem pěti ulicích, a to pomocí svislých značek a protisměrných cyklo-piktokoridorů. Ty jsou pro vzájemnou viditelnost značeny blíže středu ulice. Jedná se o informativní značení, v případě míjení automobilů a protijedoucích cyklistů se oba řidiči vzájemně vyhýbají po pravé straně vozovky, nebo dle místních podmínek.

Cyklistický provoz v protisměru byl povolen v následujících úsecích ulic:

  • Ambrožova (Biskupcova–Jilmová), 200 metrů
  • Biskupcova (Rečkova–Ambrožova), 70 m
  • Biskupcova (Buchovcova–Na Vápence), 190 m
  • Biskupcova (Za Žižkovskou vozovnou–Loudova), 110 m
  • Bořivojova (Lucemburská–Ondříčkova). 250 m
  • Habrová (Buková–Osiková), 300 m
  • Jeseniova (Jana Želivského–Ambrožova), 230 m
  • Orlická (Vinohradská–Lucemburská), 180 m

„Pro cykloobousměrky jsme vytipovali ulice, které jsou dostatečně široké a které cyklistům zkrátí cestu na důležitých trasách mimo vytížené hlavní ulice.“ doplnil k akci Ondřej Rut, radní pro dopravu za Zelené. Tyto úseky cykloobousměrek před rokem k realizaci schválila Rada městské části.

Tehdy nedošlo ke schválení cykloobousměrky v úseku Biskupcovy před výjezdem z vozovny Žižkov. Důvodem bylo, že by tramvaj musela v nové cykloobousměrce dávat přednost lidem na kole vyjíždějícím z Biskupcovy ulice. Tramvaj nicméně musí dávat všem vozidlům přednost již dnes, protože vyjíždí z účelové komunikace.

Jak cykloobousměrky pomůžou?

Obecně cykloobousměrky na celkem 1,5 kilometrech ulic zvyšují propustnost bočních ulic pro lidi na kole. Ti tak v okolí nových cykloobousměrek nemusí kličkovat v labyrintu jednosměrných ulic, které byly zřízeny zejména kvůli zřizování parkování pro automobily nebo zamezení tranzitní dopravy skrz rezidenční oblasti.

Cykloobousměrky v Orlické a Bořivojově zjednodušují výjezd na Vinohrady. Cykloobousměrky Jeseniově, Ambrožově a Biskupcově zlepšují průjezd klidnými ulicemi ve směru z centra i do něj. Úsek navíc navazuje na cykloobousměrky v ulicích Jeseniova (od roku 2014) a Jilmová (od roku 2021). Poslední novou cykloobousměrkou je ulice Habrová, která je jedinou klidnou spojkou z horního Žižkova směrem z centra.

Cykloobousměrky Ambrožova, Biskupcova a Jeseniova

Cykloobousměrky Bořivojova a Orlická

Cykloobousměrka Habrová

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

David 9. 10. 2024, 08:37
6
1

Myslím, že cykloosbousměrky byly vyznačeny spíš dodatkovými tabulkami E 12a/b. Doplnění piktogramových koridorů bude spíš jen zvýrazňovat řidičům, že tam mohou potkat cyklistu v protisměru (kdyby se náhodou zapomněli podívat na svislé dopravní značení).
Se zdržováním tramvají mi to přijde skutečně úsměvné. Kolik tisíc cyklistů tam denně projede v protisměru? O kolik se počet cyklistů v protisměru legalizací jejich jízdy zvýší? A jak se musí chovat tramvaj nyní, když vyjíždí z místa ležícího mimo vozovku a cyklista pojede v protisměru, byť nelegálně?

David 9. 10. 2024, 08:38
6
1

Ale jinak samozřejmě super. Každá legalizace je dobrá legalizace (pokud tam není nějaký skutečný trabl, samozřejmě...). Je dobře, že ledy na Praze 3 se stále hýbou správným směrem.

Filip 10. 10. 2024, 11:16
1
11

Nechápu proč se dělá pruh v ulici Biskupcova, když je Hartigova cyklopáteří a je vzdálená 20m. Je to jen proto, aby se vykázalo kolik nových cyklopruhů jste na Praze 3 dokázali (byť špatně) realizovat. Každý cykopruh v jendosměrce v protisměru dle mého názoru ohrožuje cyklistu,pokud tento úsek není přímý, dost široký a přehledný. Tyto parametry(přehlednosti) končí při ukončování těchto pruhů přímo v křižovatkách, kde začnou být ckylisti vážně ohrožení (z důvodu nic netušícího řidiče při odbočení na křižovatce přímo do cyklopruhu). Měl by se zajistit dostatečný rozhled pro řidiče aby cyklistu včas viděl, ale to by znamenalo odstranit spoustu míst pro parkování na modré zóně. Ulice Biskupcova není dost široká s ohledem na špatné parkování (auto stojí u ohrádky na strom a ční do vozovky, auta v druhé řadě apod.). Upřímně cyklorpuh v jednosměrce na konci ulice Jeseniova je přímo tragický. Mám pocit, že tomu kdo to projektoval na životě cyklistů moc nezáleží. Cyklopruh v Jesenince končí přímo na vnitřní straně oblouku kam řidič nikdy neuvidí. Tragická nehoda se tam už stala. Jinými slovy někdo pošle cyklistu v domnění že je v bezpečí do nepřehledného úseku a řidič automobilu s tím nic udělat nemůže. Bilance jeden mrtvý a řidič obviněn jen a jen špatným návrhem projektanta nebo toho kdo to takto vymyslel. Jestli májí být tyto Vámi nebezpečně navržené úseky důvodem k tomu abych přesedl na kolo a hazardoval se svým životem, tak jste mne nepřesvědčili. Zároveň je mi líto všech, které ohrožujete špatnými úsudky a návrhy na jejich zdraví.

Petr 10. 10. 2024, 12:14

Já tedy raději pojedu klidnou Biskupcovou, kde je malý provoz a snížená rychlost, než po rušné Hartigově, kde jen ochranný pruh pro cyklisty minimální šířky, ve kterém stojí nebo do něj částečně zasahují stojící i jedoucí vozidla.

Místo zmíněné nehody mohlo být vyřešené lépe. Pokud ale někdo neparkuje tam, kde nesmí, vidět na protisměrný pruh je. Je tam max. povolená rychlost 30 a 2 značky upozorňující na pohyb cyklistů. Škoda, že tam od začátku nebyly balisety, aby řidiči neřezali začátku přes vyznačený cyklopruh. Cyklista ale nemřel, byl těžce zraněn. Naštěstí to je jediná nehoda

Martin Šnobr 10. 10. 2024, 12:48

Filip – cílem by mělo být mít cykloobousměrky v rezidenčních ulicích všude, kde to jde. Jednosměrky jsou tu především kvůli parkování a omezení tranzitu aut skrz rezidenční čtvrtě, což by se nemělo negativně dotýkat ani pěší, ani cyklistické dopravy.

Řeči o "nebezpečnosti" cykloobousměrek jsou spíše bludy, data potvrzují naprostý opak: tedy to, že cykloobousměrky jsou bezpečné a dokonce bezpečnější než jet po směru jednosměrky. Logicky, protože s řidičem máte oční kontakt, ví o vás, vy o něm. Je tam prostor na vyhýbání. To jsem si nevymyslel, potvrzují to data z pražských ulic a ze zahraničí: https://www.cistoustopou.cz/kolo/clanek/cykloobousmerky-jsou-pro-cyklisty-bezpecne-tvrdi-data-z-prazskych-ulic-1515

Hezký den.

Filip 10. 10. 2024, 14:53

Petr - v té Jesenince mohl být ten pruh veden na opačné straně a bylo by tam dobře vidět.

Petr 10. 10. 2024, 15:23

Nemohl, v Česku se jezdí na pravé straně vozovky, nejde tedy udělat pruh na druhé straně. To by se naproti musela udělat od vozovky oddělená stezka pro cyklisty.

Filip 10. 10. 2024, 15:25

Martin Šnobr - hezké video v článku z Vašeho odkazu, kde auta parkují po jedné straně a a je to tam velice přehledné. Proti takovému řešení nic nemám. To se, ale s ulicemi Biskupcova, Jeseniova srovnat nedá. Nedostatečná šířka, špatný rozhled v křižovatkách i v obloucích, parkování po obou stranách, apod. Věřím, že v Belgii by toto řesení co máme na Praze 3 nikdy nikdo neodsouhlasil. Statistika na dobře provedených a přehledných místech určitě zlepší průměr a těch pár nehod na špatně porvedených místech (jako Biskupcova a Jeseniova) s tímto číslem zas tak nepohne. Vám se to provedení v těchto ulicích zdá dobré? Co udělá cyklista u Vozovny Žizkov vrátí se na Hartigovu nebo pojede do úzké jednosměrky ,,Na Vápence,, ještě muže pokračovat ulicí Biskupcova proti výjezdu a následně v prostisměru proti tramvajím.

Petr 10. 10. 2024, 15:48

V Jesenince cyklopruh nemohl být veden na opačné straně, protože v Česku se jezdí při pravém okraji vozovky. To by naproti musela vzniknout od vozovky oddělená cyklostezka.

Chybějící obousměrka podél vozovny Žižkov je velký nedostatek. Prostor podél tramvají je tam širší než leckterý cyklopruh a jiná vozidla tam nesmí. Argumentace, že by tramvaj musela při vyjíždění z vozovny dávat cyklistům přednost, je naprosto hloupá. Divím se, že nevadilo, že ji nově musí dávat i těm, kteří přijedou novou cykloobousměrkou od západu.

Zdenek X 11. 10. 2024, 09:16

@Filip: vas postoj povazuji za zcela ukazkovy (a v tomto konstatovani neni ani spetka hodnoceni ci dokonce kritiky). Jednosmerky (= plosna prostupnost) jsou naprosto nezbytne pro "mistni dojizdeni". Legalizace je prvni krok, druhy krok je, ze si lide musi zvyknout na cyklistiku: ridici na lidi v protismeru a ze musi davat vetsi pozor, cyklisti na to, ze se miji s auty na centimetr, chodci si musi zvyknout na cyklisty na "chodniku", cyklisti nemohou ocekavat, ze nesahnou na brzdu a na zvonek ... . Jednoduse na stejny "šrumec", ktery je videt v jinych zemich, napriklad Amsterodam, kde je sice infrastuktura, ale zaroven na velke casti ulic se motaji auta, kola i chodci na castecne sdilenem prostoru, vzajemne si prekazeji, delaji chyby, ani ridic ani cyklista casto nemuze jet prilis rychle ... . A to je podle me ten zakladni rozdil - je v lidech, nikoli v infa. Tady se razi model, ze jakmile infrastruktura neni uplne bezpecna (a jinak komfortni, cista, v zime uklizena, kolo staci naprosta herka ...), je to spatne (napriklad splnujici TP179, ktere asi spadlo z nebe, a proto cykloinfra musi byt X.Y metru siroka, zcela oddelena od chodcu i aut a "prolitnout" jde bez brzdeni). Vlastne se razi model, ze si nikdo zvykat nebude, vsichni pohybujici se jakymkoliv zpusobem budou mit oddelene infra a tedy svoji "svobodu volby dopravy". Takova infra nikdy v Praze nebude, na to jednoduse neni misto (staci se podivat na diskutovany Zizkov/Vinohrady: ukazte mi v Amsterodamu obrovskou ctvrt pro bydleni, kde kazda pomerne uzka ulice je lemovana 5-8 patrovymi cinzaky, ktery kazdy generuje mnoho potencialnich vlastniku aut parkujicich na ulici, protoze i parkovaci infra/potreba byla poslednich 50+ let zanedbavana) a navic se to v kopcovitem meste hure buduje. A asi ani na to nemame.

Takze za me jsou jednosmerky dobre a uvidime, zdali si lide zvyknou . A to bez vlastniho jezdeni nepujde, to vyzaduje nejake kriticke mnozstvi cyklistu. Pripadami uplne absurdni, kdyz nekde vznikne infrastruktura a porad zaznivaji hlasy "to jeste neni uplne ono, neni to pro caparty, ani ja tam jezdit nebudu". Nejsem si jist, zdali Praha toho kritickeho mnozstvi, ktere povede k tomu, ze si lide zvyknou a bude se respektovat (a jednotlive skupiny se nebudou napadat), dosahne.

Nakonec priznavam, ze pro me (kazdodenniho cyklistu) je tenhle "šrumec" a napriklad jizda v protismerne jednosmerce nekomfortni, pomaly, tezko prijatelny ... (z videi z Amsterodamu mam casto osypky, otresne), pro me je jasna volba Hartigova. Ani ja nejsem zvykly.

Souhlasim s kritikou statistik: mesto a policie peclive vybere ulice, ktere jsou podle nich jiz dostatecne bezpecne pro cyklisty a pro vybudovani nejake cykloinfra, a nasledne se nehodovost na techto peclive zvolenych usecich pouziva jako presvedciva statistika.

Kuba 11. 10. 2024, 10:00

Ze ja to ctu. Amstr je presne priklad, ze je to o infra, ne o lidech. Kdyz staveli infra prevazne pro auta, lidi na kolech tam silne ubyvalo. Znovu zacali pribyvat, kdyz zacali infrastrukturou auta citelne zpomalovat. Jo, maj spoustu sdilenych prostor a fungujou jim. Fungujou prave proto, ze je v nich dobra infra, ktera nuti lidi v autech jet krokem (a ty na kolech taky, zadny zavodeni) a taky proto, ze maj. I diky spouste kvalitni oddeleny infra jinde (a extremne propracovany moznosti kombinovat kolo s vlakem, atd.) na tech kolech dostatek lidi. Sdileny prostory fakt nemuzou fungovat ve chvili, kdy v nich maj auta pocetni prevahu 1000:1 a hmotnostni a optickou jeste o rad vetsi...

Vratislav Filler 11. 10. 2024, 11:07

@Filip, @Petr: K té nehodě na rohu Jeseniovy došlo předtím, než tam byly doplněny ty balisety? S nimi mi to v pohodě přehledné...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat